Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt mycket störningar runt om i Sverige just nu? 😞 Snacka om dålig reklam, badwill.
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Verkar vara väldigt mycket störningar runt om i Sverige just nu? 😞 Snacka om dålig reklam, badwill.
https://downdetector.se/problem-storningar/com-hem/

Har inte haft internet sedan igår kl 16 och fortfarande inget. Ringer tele2 nu och återkommer med vad som sägs.

Edit: efter ca 1h väntetid så fick jag som svar att de inte vet varför!! De skickade vidare ärendet. Tele2/comhem är skit, synd bara att jag bor i ett comhem hus.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Har inte haft internet sedan igår kl 16 och fortfarande inget. Ringer tele2 nu och återkommer med vad som sägs.

Edit: efter ca 1h väntetid så fick jag som svar att de inte vet varför!! De skickade vidare ärendet. Tele2/comhem är skit, synd bara att jag bor i ett comhem hus.

Inget här heller, och 2000+ i telefonkön på 90 222. Gäsp. Är säkert ett ransomwareangrepp...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det korrekt så berodde det på fiberbrott. Verkade påverkat oerhört många kunder i hela Sverige. För mig var det helt nere eller störningar ungefär mellan kl 21 den 5/8 tills någon gång på morgonen (6/8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Har inte haft internet sedan igår kl 16 och fortfarande inget. Ringer tele2 nu och återkommer med vad som sägs.

Edit: efter ca 1h väntetid så fick jag som svar att de inte vet varför!! De skickade vidare ärendet. Tele2/comhem är skit, synd bara att jag bor i ett comhem hus.

Mitt internet är fortsatt nere sedan 5e torsdag kl 16:30 ungefär

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Mitt internet är fortsatt nere sedan 5e torsdag kl 16:30 ungefär

Skumt, vad har de sagt? Borde bero på lokala problem i din stad eller bostadshus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skumt, vad har de sagt? Borde bero på lokala problem i din stad eller bostadshus?

De vet inte varför och skickar ut en tekniker på torsdag. Har tecknat avtal med telia (fiber) istället dock går det enbart 100/100 där jag bor. Blir stort steg nedåt från 1200/100 som jag har från comhem men förhoppningsvis så är denna stabil istället. Får aldrig mer än 700-800 av comhem ändå.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Logga in

Logga in på tele2 funkar inte, med mobil BankID, Göteborg.
Telefon kö 75 samtal innan!
Samma i går 21-08-09.

Permalänk
Medlem

Funkar ComHem appen på AppleTV för nån? Varit trasig för mig sen problemen började för dom.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Mitt internet försvann för 1 dag sen pga åskväder. Routern står som offline på tele2 och jag kan inte logga in på den. Jag får wifi signal men kan inte logga in både via wifi eller kabel. Det kommer ingenting när jag skriver 192.168.0.1 i webbläsaren. Tror ni att routern har gått sönder?

Fick du igång din router eller var den trasigt och måste bytas? Har aldrig hört talas om att man inte kan kolla in lokalt på en router som är på och sänder wifi.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Fick du igång din router eller var den trasigt och måste bytas? Har aldrig hört talas om att man inte kan kolla in lokalt på en router som är på och sänder wifi.

Ja routern var trasig. Teknikern bytte ut den mot en ny. Det var flera i området som hade samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Ja routern var trasig. Teknikern bytte ut den mot en ny. Det var flera i området som hade samma problem.

Där ser man. Hoppas CH/Tele2 har nån som läser i tråden detta skulle nog vara intressant för deras support att ha koll på, om routern är trasig kan man ju byta den i stället för att kunden måste vänta på en tekniker

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Åska vandrar ju tyvärr fint genom coax. Kan ha slagit ner i något skåp eller matning till skåp, så blåser du hela kvarteret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Där ser man. Hoppas CH/Tele2 har nån som läser i tråden detta skulle nog vara intressant för deras support att ha koll på, om routern är trasig kan man ju byta den i stället för att kunden måste vänta på en tekniker

Vi var utan internet i 6 dagar, förbrukade allt surf vi hade på mobilerna och var tvungna att köpa till för typ 500kr totalt. 0 kompensation eftersom vårt bredband ingår i en samfällighet där vi betalar 0 kr 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vi var utan internet i 6 dagar, förbrukade allt surf vi hade på mobilerna och var tvungna att köpa till för typ 500kr totalt. 0 kompensation eftersom vårt bredband ingår i en samfällighet där vi betalar 0 kr 😑

Aj då. Kanske går att tjata sig till nåt bättre pris om ni har nån tjänst ni faktiskt betalar för individuellt via dem? "Jag är besviken och vill säga upp" är ju standardtipset för att få bra pris oavsett operatör. Om inte så tråkigt läge.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Stor störning i Malmö idag sedan 12:30.

Permalänk
Medlem

När jag kollade på Tele2 idag så märkte jag att bredband på mitt gruppavtal var billigare än tidigare. Vet inte om det är begränsat till vissa gruppavtal eller vad det är.

Jag hade innan bredband 600 på gruppavtal. Det kostade 329kr/mån. Nu när jag kollade på Tele2 låg det på 199kr/mån på gruppavtal. Samt bredband 1200 låg på 299kr/mån. Inget av dem angav att det var en tillfällig rabatt, i stil med "299kr/mån de tre första månaderna".

Så jag beställde bredband 1200. Hoppas det inte är något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När jag kollade på Tele2 idag så märkte jag att bredband på mitt gruppavtal var billigare än tidigare. Vet inte om det är begränsat till vissa gruppavtal eller vad det är.

Jag hade innan bredband 600 på gruppavtal. Det kostade 329kr/mån. Nu när jag kollade på Tele2 låg det på 199kr/mån på gruppavtal. Samt bredband 1200 låg på 299kr/mån. Inget av dem angav att det var en tillfällig rabatt, i stil med "299kr/mån de tre första månaderna".

Så jag beställde bredband 1200. Hoppas det inte är något fel.

Ni borde fått en bekräftelse på eran beställning , det är vad som står där som gäller i slutändan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ni borde fått en bekräftelse på eran beställning , det är vad som står där som gäller i slutändan.

Japp, fick en bekräftelse på mejl. Där står det bara;
Bredband 1200... 599kr/mån
Gruppavtalsrabatt... -300kr/mån

Nytt coax modem (lån) 0kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Japp, fick en bekräftelse på mejl. Där står det bara;
Bredband 1200... 599kr/mån
Gruppavtalsrabatt... -300kr/mån

Nytt coax modem (lån) 0kr.

Gick in och kollade på mitt abonnemang precis och ser ut att vara samma sak där. 329kr/mån för gruppavtal 600 enligt faktura, nu sänkt till 199kr/mån på hemsidan vid beställning och 299kr/mån för 1200.

Permalänk
Medlem

Det kan ju helt enkelt vara så att din BRF eller Hyresvärd har förhandlat om gruppavtalet. Vi kan välja samma erbjudande för det priset här med, men det är ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Det kan ju helt enkelt vara så att din BRF eller Hyresvärd har förhandlat om gruppavtalet. Vi kan välja samma erbjudande för det priset här med, men det är ganska meningslöst.

Det är väl lite trist att betala 130kr/mån för mycket om de förhandlat om och man inte fått någon information om det.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har haft problem de senaste veckorna med att anslutningen går ner många gånger om dagen? Har aldrig haft detta problem förut. Kan så klart inte nå Tele2s kundtjänst på grund av oändliga telefonköer och inga andra kontaktvägar. Antar att det är dags att byta leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är väl lite trist att betala 130kr/mån för mycket om de förhandlat om och man inte fått någon information om det.

Ja, det är klart dåligt av ens BRF eller hyresvärd att inte gå ut med detta. Det gjorde vår.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur Tele2:s hastighetsgaranti fungerar när det gäller coax-anslutning?

Jag uppgraderade nyligen från 300/50 till 1200/100, med tidigare abonnemang var det aldrig några problem med att komma upp i utlovad hastighet 150/30Mbps, men med mitt nya abonnemang där utlovad hastighet är 600/50Mbps så är det lite si och så med hastigheten.

Jag har kört speedtest varje halvtimme senaste dagarna och snitthastigheterna är 454.5/83.5Mbps, så nerladdningshastigheten är ju lite låg, medan Uppladdningshastigheten är helt ok, och ligger på 83.5Mbps.

Är det någon idé att gnälla över detta tro?

Nerladdning

Uppladdning

Permalänk
Medlem

Finns det någon hastighetsgaranti?

Hela Coax-tekniken bygger ju på överallokering av frekvensresurser för given tid. Är det många som försöker göra saker samtidigt så blir det som det blir. Det kan ju också bara vara så att du inte har helt ideala mottagningsförhållande. Logga in på ditt modem och se vad du har för signalnivåer på dina downstream-kanaler ("Downstream Bonded Channels").

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Någon som har koll på hur Tele2:s hastighetsgaranti fungerar när det gäller coax-anslutning?

Jag uppgraderade nyligen från 300/50 till 1200/100, med tidigare abonnemang var det aldrig några problem med att komma upp i utlovad hastighet 150/30Mbps, men med mitt nya abonnemang där utlovad hastighet är 600/50Mbps så är det lite si och så med hastigheten.

Jag har kört speedtest varje halvtimme senaste dagarna och snitthastigheterna är 454.5/83.5Mbps, så nerladdningshastigheten är ju lite låg, medan Uppladdningshastigheten är helt ok, och ligger på 83.5Mbps.

Är det någon idé att gnälla över detta tro?

Nerladdning
https://i.imgur.com/EDeRhZf.png

Uppladdning
https://i.imgur.com/t6qQsJ4.png

De ger ett spann på sidan med abonnemanget. För Bredband 1200 är det; Surfa i 600-1200 Mbit/s och Skicka filer i 50-100 Mbit/s. Garantin är alltså minst 600/50 för bredband 1200. Eftersom du inte når 600Mbit+ på nedladdning är det bara kontakta dem då de inte håller vad de lovar.

Hastighetsgaranti
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/hastighetsgaranti

På deras sida står det att man ska testa med bredbandskollen, men jag har ofta fått lägre nedladdningsresultat där än på Speedtest.net. Sen har jag bara 1Gbit NIC så får aldrig högre än strax under 1000Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Finns det någon hastighetsgaranti?

Hela Coax-tekniken bygger ju på överallokering av frekvensresurser för given tid. Är det många som försöker göra saker samtidigt så blir det som det blir. Det kan ju också bara vara så att du inte har helt ideala mottagningsförhållande. Logga in på ditt modem och se vad du har för signalnivåer på dina downstream-kanaler ("Downstream Bonded Channels").

Såhär ser min router ut, den är i bryggat läga kanske skall tilläggas, och jag vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt här:

Skrivet av Fulci:

De ger ett spann på sidan med abonnemanget. För Bredband 1200 är det; Surfa i 600-1200 Mbit/s och Skicka filer i 50-100 Mbit/s. Garantin är alltså minst 600/50 för bredband 1200. Eftersom du inte når 600Mbit+ på nedladdning är det bara kontakta dem då de inte håller vad de lovar.

Hastighetsgaranti
https://www.tele2.se/kundservice/bredband/hastighetsgaranti

På deras sida står det att man ska testa med bredbandskollen, men jag har ofta fått lägre nedladdningsresultat där än på Speedtest.net. Sen har jag bara 1Gbit NIC så får aldrig högre än strax under 1000Mbit.

Det är min erfarenhet också, alltså att man får sämre hastighet på Bredbandskollen än på Speedtest.
Dessutom vet jag inte hur man ska få till automatiska mätningar via Bredbandskollen.

Och frågan är ju också om det hastighetsgarantin gäller för en snitthastighet, eller om det är en lägstahastighet som det gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Och frågan är ju också om det hastighetsgarantin gäller för en snitthastighet, eller om det är en lägstahastighet som det gäller?

Som jag tolkar är det den lägsta hastighet man är garanterad. Att man ibland har högre borde inte spela roll när de flesta mätningar ger lägre värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Såhär ser min router ut, den är i bryggat läga kanske skall tilläggas, och jag vet inte riktigt vad som är bra eller dåligt här:

Nejdå det spelar ingen roll. Du har lite svagare är signal än mig (jag har typ 10-12dBmV) men annars bra SNR. Och du har "total uncorrectables" på Noll, som ungefär betyder "förlorade paket" vilket är helt perfekt, men du kanske starta om alldeles precis. Så kanske lite svag signal på kanal 25(193).