Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Var det inte en moderator (Thomas?) som hade haft fel på sin hastighet i Uppsala? Hur ser det ut för dig sedan comhem gick äver till m-cmts för 1-2 veckor sedan?

Körde bara tptest nåt dygn, och bara downstream, men det såg bra ut! Hade ett par (2-3) värden runt 21-23 men resten var på 25-27 Mbit, oavsett tid på dygnet!
Har haft lite små-loss (väldigt) korta perioder, men det är inget jag märkt utan bara sett på graferna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Thomas: Låter bra inför den fortsatta utrullningen i övriga Sverige iaf! Dock lösas vad jag hört bara 95-98% av belastningarna vid m-cmts. I vissa fall kopplas för lite kapacitet i downstream på vid uppgraderingen vilket iofs normalt sett är lätt att ordna centralt ifrån vid senare tillfälle. Där det är rejält belastat i upstream (och i vissa extremt sällsynt grava fall i downstream) behöver det dock också noddelas vilket tyvärr tar en himmla tid. Speciellt då comhem tydligen har problem att hyra fiberkapacitet av en av sina tidigare bra partners (inte Skanova). Minns ej vad de heter, tror Raz nämne dem i en tidigare post.

Hoppas de snart får rätt på problemet med att uppkopplingen bryts när modemet bytre frekvens så är de iaf på rätt väg igen.

sohmoo: Inte sett någon kund haft under 35/8 med 50/10-tjänsten ännu. Känner folk som jobbar på comhem som ständigt maxar sin lina också tex. Det lär väl blir problem ju fler som hoppas på tåget så att säga. Att få ut 50/10 eller lite över är dock långt ifrån omöjligt med wideband docsis och det blir troligen inte sämmre då de börjar köra äkta docsis 3.0

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky : Om en tekniker Pilan + en till konstaterat att belastningen i mitt område är det värsta i sverige. Vad behöver dom då göra för att få det löst?

ena killen jag prata med sa att han aldrig sätt något värre under sin jobbtid på comhem.

Du har inte lust o ta dig en titt bara för att du med ska få en uppfattning hur det ser ut här?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Kommer antagligen att skaffa 10/10 till nya huset med det trådlösa modemet EPC2434. Någon som har koll på om modemet som även har inbyggd routing suger eller inte =)? Eller är alternativet att ta de trådbundna modemet istället för att sedan koppla vidare det till en egen trådlös router bättre?

Permalänk
Medlem

krukanaboo: Skulle köra med en egen router till det icke trådlösa modemet om jag vore du. Isf om du köper en bra behöver du inte byta då comhem släpper 50/10 och du vill ha den tjänsten = ytterligare ett nytt modem som i dagsläget inte är trådlöst.

razerrazer: Kanske om jag har din macadress. Skicka isf i PM.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky, har comhem's tekniker möjlighet att långtids övervaka modemets värden, nerkopplingar och andra error meddelanden? Det är ju rätt fruktlöst att undersöka periodiska fel på något annat sätt.

Comhem ringde idag och nu har jag en ny teknikertid nästa Fredag. Men jag vet ju redan nu att teknikern som kommer är helt oinsatt, i vanlig ordning, och har inte tänkt sig göra mer än att mäta i uttaget.
Och det värdet kommer antingen vara bra eller dåligt, mer troligt bra, efterssom det oftare är bra än dåligt.
Men det kommer inte lösa något problem, för allt är utbytt här nu, om dom inte känner för att byta ett helt sprillans uttag/modem/kabel, så finns det inga mer måfå lösningar att prova.

Edit: Jag fick även reda på sist jag ringde comhem att det finns en annan person i samma trappuppgång som har felanmält, för samma fel. Ska bli kul att se om teknikern som kommer ö.h.t är medveten om det, jag tvivlar.

Om du kan göra några tester eller kolla nåt får du extremt gärna göra det, säg till så PM:ar jag MAC adressen.

Edit2:
razerrazer, med all respekt, det känns inte som en rimlig lösning att jag ska springa runt och samla in folks nycklar. Jag skulle själv inte lämna ut min egen nyckel hur som helst.

Permalänk

mhe : supporten kan lägga bevakning på modemet under en viss period. Ser dom att den dyker skickar dom bara ut en tekniker. som kommer göra samma sak som den gjort hela tiden. leta efter felet, men är felet inte där när han kommer så finns det inget att hitta.

mhe när du har kaskad som du. Så skulle jag fråga grannarna om att låna nyckel så att han kan kolla igenom alla uttag. För troligen ligger felet hos någon granne som gör att det uppstår signalstörningar. Ifall felet är sådant.
Så tipset är att få be låna nyckeln på fredagen då teknikern ska komma.

Om så retur störning skulle finnas så borde mera 1 område beröras? Och då borde dom kollat upp det i hela nätet om felet skulle vara så. Det hade naturligtvis blivit lite snabbare fixat. Men i ditt fall är det säkert något granne eller något annat spöklikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HA! Så säg, har de inte ändrat 50-sidan hos Comhem? Senast den 1 november finns Bredband XLarge 50 även tillgänglig för dig i Malmö och Uppsala samt stora delar av Göteborg och Stockholm. Håll utkik på denna sida! Jag är ganska säker på att de skrev hela Göteborg förut.

Gött, då kan man alltså glömma 1 november om man bor i Kungsladugård IGEN då. Vilket jäkla spektakel alltså...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
HA! Så säg, har de inte ändrat 50-sidan hos Comhem? Senast den 1 november finns Bredband XLarge 50 även tillgänglig för dig i Malmö och Uppsala samt stora delar av Göteborg och Stockholm. Håll utkik på denna sida! Jag är ganska säker på att de skrev hela Göteborg förut.

Gött, då kan man alltså glömma 1 november om man bor i Kungsladugård IGEN då. Vilket jäkla spektakel alltså...

Det vore ju typiskt

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Var glada gubbar att ni sitter på en fungerande lina mot vissa andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phunky kan du kika på min lina fall du ser nått galet med? jag börjar bli väldigt trött nu... dags och börja tänka på alternativ...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Belastningsproblemen hos mig i södra Stockholm verkar ha blivit aningen bättre efter två längre avbrott (som tydligen var planerade). Tidigare hade jag tur om jag kom upp i 7/1, men nu ligger det åtminstone på 20/7 om kvällarna. På nätterna maxar jag 24/10 utan problem så jag vet på så sätt att det inte är något annat fel på min uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Några med 50Mbit-tjänsten som har färska tester från www.bredbandskollen.se att visa? Vad får ni för fart, lite över 10Mbit upp och strax under 50Mbit ner eller? Vad får ni för ping mot gateway?

Permalänk
Medlem

Dagsfärsk:

Inte lika färsk:

Inte färsk alls:

Permalänk
Medlem

Grymma speed

skulle helt klart vara nöjd med de fina sifforna

Min 24 lina har svajjat rätt duktig de senaste dagarna

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

mhe: Tror comhems kundrellation kan bevilja en bevakning på modemet men den infon man får ut vet jag inte om den är så detaljerad. Säger endå inte mer än att det är något fel, inte vart såklart. Skulle be dem lägga både en rapport på ditt specifika modem och kolla hur dina uppströmmar mår ca 1-2mån bakåt i tiden. Är det fel även där är helt området berört i mer eller mindre grad. Det raz sa kan ju vara bra men känner man inte grannarna lär de inte vilja hjälpa till

jamie_84: Stått så iaf i 1mån vad jag vet. Stämmer också. Vissa delar uppgraderas inte förrän i nov och dec men om inte problemet med att uppkopplingen bryts drar ut på tiden är hela sth/gbg klar 2a veckan i dec. Förhållandsvis få områden som får vänta ända till dec. Ser ut som alla område i Göteborg ska vara klart senast i slutet av nov.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

När de skriver "senast 1 november", menar de att de komma släppa tjänsten på orterna då eller kommer den släppas successivt fram tills dess?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

har comhem 10/1 (genom kabelnätet) nu och tänkte jag skulle uppgradera mig till 10/10 vilket kostar 60 kr mer i månaden. har ingen bindningstid nu så tänkte kolla om nån vet om jag måste bli uppbunden 12 månader när jag väljer till detta? slipper helst det om det går.

kan även passa på och kolla om mitt modem klarar 10/10, det är ett scientific EPX2203, dvs inte senaste de erbjuder men det borde gå fint ändå va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miff0
har comhem 10/1 (genom kabelnätet) nu och tänkte jag skulle uppgradera mig till 10/10 vilket kostar 60 kr mer i månaden. har ingen bindningstid nu så tänkte kolla om nån vet om jag måste bli uppbunden 12 månader när jag väljer till detta? slipper helst det om det går.

Det ska väl gå att bara gå in på "Mina sidor" och göra det där. Ringer du in så kan det försöka få dig att binda dig, men det är bara säga ifrån.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Det kostar väl 29 kr extra om man inte bunder sig.....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Vad ska db nivån ligga på?

Receive Power Level
15.6 dBmV

Transmit Power Level
38.7 dBmV

Är det fel? för jag hade ingen kontakt med omvärden eller är det nått annat som spökar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu, saxat från mitt modem (har bra hastighet både upp och ner, 24/1).

Receive Power Level
9.5 dBmV

Transmit Power Level
44.2 dBmV

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte riktigt lika nöjd just nu. =/
Snittet är ju helt OK, men... Arrrrgh. Nu när jag antar att de uppgraderat klart så lär väl inte mycket hända på åratal heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Vad ska db nivån ligga på?

Receive Power Level
15.6 dBmV

Transmit Power Level
38.7 dBmV

Är det fel? för jag hade ingen kontakt med omvärden eller är det nått annat som spökar?

Om man ska tro den här källan så är din downstream lite för hög, http://docsis-it.blogspot.com/2007/12/cable-troubleshooting-g...

Enligt den sidan är gränsvärdena såhär:
Downstream: -15 till +15
Upstream: +8 till +58

Jag vet inte om värdena på sidan har någon bäring alls, men skulle kunna tänka mig att iaf upstream värdet är korrekt. Jag har aldrig sett ett värde över 57, utan där nånstans börjar det spöka för mig. Den kan förvisso stå i timtal på 57, men förr eller senare så blir det antingen ett avbrott eller så ser man ett lägre värde.

Permalänk

Receive Power Level
5.0 dBmV

Transmit Power Level
35.7 dBmV

5.1 dBmV är det högsta värdet jag har haft på Receive Power Level. är det
för lågt?
Fråga 2 jag beställde ett vanligt modem för att slippa problemet med MSN, den buggen är ju fixad nu men jag har också väldiga problem med packetloss och att jag blir utpingad från IRC. Frågan är om ni tror att min lina blir mer stabil med det vanliga ej trådlösa modemet?
Ps sista uthämtningsdag för nämda modem är den 30/9..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psycho7256
Receive Power Level
5.0 dBmV

Transmit Power Level
35.7 dBmV

5.1 dBmV är det högsta värdet jag har haft på Receive Power Level. är det
för lågt?
Fråga 2 jag beställde ett vanligt modem för att slippa problemet med MSN, den buggen är ju fixad nu men jag har också väldiga problem med packetloss och att jag blir utpingad från IRC. Frågan är om ni tror att min lina blir mer stabil med det vanliga ej trådlösa modemet?
Ps sista uthämtningsdag för nämda modem är den 30/9..

Nä det verkar ju vara inom spec, om nu comhem följer samma spec som sidan angav, -15 till 15 på downstream (DS lampa på modemet, kallas även receive power level eller RX).
Har man inga problem med nerkopplingar, packet loss eller dålig fart så behöver man inte bry sig så mycket om vilka värden man har. Dom har ju troligen ganska breda marginaler.

Fick känslan av att texten på tidigare länken var plankad från den här sidan, alltid intresserar det någon:
http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/signal.h...

Nåt annat intressant jag såg på den sidan var: "However, rapidly fluctuating power levels might be a sign of a failing amplifier in the ISP's network, or a bad cable connection, and should normally be investigated."

Vilket var något jag misstänkt, nu när allt i princip är bytt här.

Edit: såg att du hade problem med packet loss, vilket kan bero på dåliga värden enligt länken ovan. Men dina värden borde vara väldigt bra, så mer troligt är nog andra fel, typ överbelastning.

Edit2:
Hittade ett program som kan visa lite mer info än web gränssnittet, genom SNMP.
http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/

Permalänk
Medlem

tänkte jag skulle gå in och uppgradera bredbandet via mina sidor men det har ju inte funkat nu på 2-3 dar. får upp att sidan inte kan hittas hela tiden. vad håller de på med?

Permalänk
Medlem

DocsDiag v030720 Copyright 2001-3 Robin Walker rdhw@cam.ac.uk

SA EPC2203 Euro-DOCSIS 2-PORT EMTA <<HW_REV: 1.1; VENDOR: S-A; BOOTR: 2.1.6lR6; SW_REV: epc2203-E10-5-v202r1262-070912c; MODEL: EPC2203>>

System up time = 0 days 01h 54m 48.00s
Downstream channel ID = 5
Downstream channel frequency = 514000600 Hz
Downstream received signal power = 15.9 dBmV
Upstream channel ID = 4
Upstream channel frequency = 34608000 Hz
SigQu: Signal to Noise Ratio = 38.8 dB
Cable modem status = Operational
Upstream transmit signal power = 38.0 dBmV
Date and Time = 2008-09-29,16:39:11.0
Configuration filename = 87dsfd;kfoA,.

Ser det bra ut? nån som har koll?
Jag har inte rört modemet kom just från jobbet ;>

Vakna precis och ser att jag har fått ny config filnamn, någon mer med samma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju standard MIBar som används för modemet så vilken SNMP klient som helst kan hämta info från modemet, man behöver inte använda DocsDiag även om det verkar lite smidigt.

Knåpade lite, så nu får jag grafer på inkommande signal, signal/brus ratio och utgående signalstyrka på modemet

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Knåpade lite, så nu får jag grafer på inkommande signal, signal/brus ratio och utgående signalstyrka på modemet

kan du rita upp lite grafer med rrdtool eller mrtg?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."