Permalänk
Medlem

Tittar comhem på högre ul tro?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rigge
Har pratat med comhem ett bra antal gånger angående mitt problem med nät som stängs i ca~10 sek x-antal gånger per dag, Ja har bytt coax-kabel till modemet och tpkabel kört med både vista och xp men det verkar ju som sagt inte vara på min ände problemet ligger.
Går det att fixa detta eller är det bara onödigt att vänta på att dom 'eventuellt' kommer att lösa problemet och skaffa annat bredband istället ? (finns ju dock inte mycket att välja på då jag antagligen kommer att få byta till adsl isåfall).

Nu sista veckan kan ja knappt surfa då det går extremt segt emellanåt dock står det att jag har 70 mbit på bredbandskollen WTF ? (Jag har 24/10)

Precis mitt problem med att det dör några gånger per dag och kopplas upp igen efter. Har fått nytt modem men samma sak. Testat med flera datorer också. Känns som att problemet borde vara på Comhems sida? Testat utan router också för den delen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Japp ja kör utan router jag med, får inte teknikerna ordning på det byter jag direkt då ja inte orkar med denna skiten längre.

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Precis mitt problem med att det dör några gånger per dag och kopplas upp igen efter. Har fått nytt modem men samma sak. Testat med flera datorer också. Känns som att problemet borde vara på Comhems sida? Testat utan router också för den delen.

Har varit så för mig med lite till och från, efter 3 år skickade de en tekniker som direkt såg att det var väldigt svag signal inne i huset, men inte ute i elskåpet. Så det var alltså kabeln i väggen det var fel på, sedan den byttes ut har det varit helt perfekt, tappar aldrig anslutningen och hastigheten är alltid som den ska.

Har du kollat upp detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Natten till den 30 september släppte Com Hem en ny config (fix från Cisco)till modemen, denna ska rätta till problemen med att modemet startar om när det byter frekvens. Snackade med teknikern idag och de håller tummarna att det ska funka bättre nu.

Vet inte vilka orter det gäller men troligen alla 50mbit orter. Detta för att den nya 50mbit plattformen skapade detta problem.

Hoppas ni som upplevt problem där får det stabilare nu.

Jo, jag tror det där gjorde susen för nu har min anslutning varit stabil sedan dess. Tur att jag inte lade ner en massa jobb med att koppla ur router och annat som de bad mig om utan bad de dra åt --cencur-- i stället (på ett diplomatiskt och artigt sätt förstås).

Har även köpt en Tellstick på Kjell & company och skrivit ett program som bryter strömmen en stund till modemet när datorn tappar kontakten med internet. Ska nog underlätta en del nästa gång det börjar strula

Permalänk
Medlem

Re: Re: Remote desktop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Menar du uppdateringen till det trådlösa modemet (MSNbuggen)? Uppdateringen för att komma tillrätta med att uppkopplingen bryts är ingen uppdatering på modemen utan en annan lastbalanseringsalgoritm på deras UBR'r. Det kan alltså inte orsaka problem för dig att komma åt din server utifrån... Gäller det mot förmodan mjukvaran till trådlösa modemet är det inte omöjligt att någon bugg smygit sig med, testa isf at stänga av brandväggen i modemet.

Förövrigt, VILKEN vanlig 1st line support vet vad du snackar om ovan? Lovar att 95% av alla leverantörers supporterpersonal inte har en aning så tycker dit klagomål saknar grund. Låter mer som fel på din sida om det nu inte var just det trådlösa modemet du pratar om. Kan vara så enkelt om en felöppnad port osv. Verkar som alla som klagar på supporten (oavsett leverentör) här och på andra ställen på nätet inte förstår vad en kundsupport går ut på. Inte meningen att du/ni ska hamna hos en cisco certifierad tekniker som löser eller kan ringa in felet på 1 sekund. De har sina skript där de normala problemen med uppkopplingen finns medräknade. Faller det utanför detta så är det väldigt troligt inget fel hos leverantören längre. Om det förmodan är det endå får företaget endå reda på det förr eller senare via sina företagskunder som verkligen använder denna typ av service för mer än privata saker. Det du eftersöker är en företagssupport som inte är gratis längre om man inte betalar 1000kr minimum för tjänsten i fråga.

Inget illa ment mot dig personligen, tycker bara folk ska ha korrekta förväntningar på den support de betalar för. Står säkert någonstans på hemsidan vad de supportar och inte. Allt utanför detta är alltså inget de behöver kunna eller hjälpa dig med även om de kunde och inget du heller kan kräva att de ska kunna eller hjälpa dig med.

Även vi som jobbar i fält mot kunder och fastihetsägare jobbar på samma sätt. Tele2vision har samma normer som comhem by the way. Kommer jag ut till en kund som har dålig hastighet som exempel och det fungerar med min dator ska vi inte göra mer ÄVEN om vi personligen kanske kunnat lösa felet med 30min felsökning. Då åker vi därifrån och hänvisar till datorsupport iom att den vanliga supporten inte heller kunde lösa felet. Det är iaf normalfallet. Det har väl hänt att man ger extrasupport men det kommer ofta tillbaka som skit efteråt då kunden man var hos ofta räknar det som fullt normalt och vill ha tillbak en som någon slags personlig datortekniker.

Det är den ändringen som blev pga msn buggen i trådlösa modemet.
Trodde dom gjort mer än så då verisionen ändrades.

När det gäller supporten har jag själv jobbat med support, både 1 & 2 line support i många år, även mindre erfarenhet från fältet. har även haft hmmmm.. 7-8 st bredbandsleverantörer i mina dagar. och när det gäller support så är comhems utan tvekan den sämsta. när man inte vet vad ping är. eller knappt modem eller när man säger att man testat olika kablar, 4 olika datorer jobbat med bredband över 6 år mm och dom ändå säger.. det är nått fel i din dator tror vi.. så man får leta reda på svaret på nätet, ominstallera mm .. och
vet hur varierande det är . vissa är riktigt dåliga inte bara när det gäller tekniskt kunnande utan även att vara uppdaterad på att det finns stora fel som vissa vet men andra inte, och deras svarändå är.. vi vet inte närdet kommer åtgärdas.. och svarar spydigt. ändra om wirelessdelen i ditt modem so funkar det. fast jag dom tidigare gångerna sagt att det funkar inte att göra det på mitt modem !
står säkert vad dom supportar.. ja..tog skiten ochville sen ha kompensation för att jag inte kunnat använda min tjänst på en månad.. och att jag lagt ner ca 10 timmar i telefonkö, ännu mer i felsökning.. så ger dom mig.. hör & häpna .. en hel månads avdrag.. inget extra utan bara då tjänsten varit nere. ingetför all mitt hårslit och 10 tal timmar i telefonkö.

så nej det var INTE fel från min sida.
Kan man inte ge bra support eller ens medelmåttig support kan man iaf ha folk som inte är otrevliga och försöker skylla allt på kunden.

och jag pratar inte om någon cisco certifierad tekniker, utan kanske någon som har ett liitet intresse av datorer, sen kan man ju ge dom några veckors utbildning. så man kan utesluta att vissa saker = vårt fel andra saker = TROLIGT fel hos kunden.

blev längre än jag tänkt.
har satt min maskin som DMZ men får nada kontakt med remote desktop. och har stängt av samtliga egna skydd.

går det inte på nått sätt komma åt det som är begränsat i modemet ? vad är det som man inte vill kunden ska se ?

Håller självklart på och felsöker andra alternativ fortfarande, la in tråden då det pekar åt det hållet och var nyfiken på om någon varit med om det innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fan är det ingen som kan visa lite bilder på sina grafer.

Kanske kan va nåt att installera så fort man får 50mbit

http://tinyurl.com/4ck4nq

nöjd nu?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

moire : tycker comhem kommer med nya hasstigheter hela tiden först 8 upp. sen 10 mbit upp. och nu 50 mbit download. inom 1 års tid. det kallar jag inte död isp med att leverera.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att mitt modem just bytte kanal

Spec med tanke på att det är ett kort avbrott i utgående signal med..

EDIT, den loggade lite då den bytte med..

Fri Oct 03 20:43:23 2008 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out

Aja, dags att grafa upp frekvenserna som den använder med..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Har funderat på comhems 10/10 istället för mitt nuvarande 8/1 adsl hos BBB. Blir lite tveksam när jag läser denna tråden dock, bjuder man in till problem om man skaffar comhem nu eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari

Låter som lastalanseringsproblemet. Vad jag vet är det int löst överallt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Har funderat på comhems 10/10 istället för mitt nuvarande 8/1 adsl hos BBB. Blir lite tveksam när jag läser denna tråden dock, bjuder man in till problem om man skaffar comhem nu eller?

För de flesta fungerar Comhem bra. Det beror på lite vart man bor. Finns en del problem områden. Bor själv i Kungsladugård i GBG. Här kan vi inte beställa mer än 1 Mbit/s i upload, pga problem i nätet. Men det lär väll lösa sig så småningom. Vart bor du, lite mer exakt, typ vilket område? Kanske någon som också bor där kan svara på hur det funkar där.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Idag är det segare än segt asså. 24/10 har jag...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är mycket problem med farten hos Comhem i Borlänge??
Funderar på nya XLarge 50.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det har trots allt fungerat mycket bra fram till för någon månad sedan och jag har alltid fått utlovad hastighet. Och nu verkar det dessutom stabilt igen. Det tar ändå emot att rekommendera dem efter den senaste tidens strul och den usla kundtjänsten. Men jo, det är nog ändå ett lyft jämfört med DSL och BBBs kundtjänst har väl heller inte världens bästa rykte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
För de flesta fungerar Comhem bra. Det beror på lite vart man bor. Finns en del problem områden. Bor själv i Kungsladugård i GBG. Här kan vi inte beställa mer än 1 Mbit/s i upload, pga problem i nätet. Men det lär väll lösa sig så småningom. Vart bor du, lite mer exakt, typ vilket område? Kanske någon som också bor där kan svara på hur det funkar där.

Mölndal, krokslätt för att vara exakt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Mölndal, krokslätt för att vara exakt.

Känner en kille som bor i Krokslätt. Han har nyligen sagt upp sitt bredband via Comhem, då det krångla. Han sa att alla i hans fastighet hade problem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har Comhem 24/1 och far ut 23.54mbit nedstroms och 0.98mbit uppstroms, sa jag ar oerhort nojd med den biten! Bor pa norra hisingen i Goteborg. Jag marker heller inga problem med att uppkopplingen bryts eller nagot liknande, fungerar helt klockrent! Var lite strul for nagra ar sedan dock men inget speciellt jobbigt.

Jag funderar pa att uppgradera till 24/10. Ar det smart eller? Har for mig att jag laste for ett tag sen om att manga borjade uppleva problem nar de gjorde den uppgraderingen. Vagar man prova?

Permalänk
Medlem

Du kan ju uppgradera utan bindningstid och prova. Det kostar några kronor extra i månaden men om de funkar bra kan du binda det när du vill och få det lägra priset. Funkar det inte så kan du nedgradera tillbaks till det du hade i stället.

Permalänk

Måste man alltså binda upp sig även då man ändrar/uppgraderar sitt abonnemang? Har precis skaffat 24/10 och har 11mån bindningstid kvar. För att få 50/10 för 399kr/mån måste jag alltså binda upp mig 12mån till och får då alltså 23mån bindningstid totalt? Blir förvirrad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Måste man alltså binda upp sig även då man ändrar/uppgraderar sitt abonnemang? Har precis skaffat 24/10 och har 11mån bindningstid kvar. För att få 50/10 för 399kr/mån måste jag alltså binda upp mig 12mån till och får då alltså 23mån bindningstid totalt? Blir förvirrad...

nej du får +1 månad i ditt fall

Permalänk

neje blir som max 12 månader.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen

Så gör Telia. Men där är Comhem faktiskt bättre, så binder man om så ändras bara bindningstiden till 12månader istället.

Men du behöver nog inte binda om dig alls, dom lär nog försöka med det, men säg att du inte vill binda dig så borde det gå att lösa. Kan ju vara så att just uppgraderingen till 50/10 är annorlunda i.o.m. att man behöver ett nytt modem, men kan gå ändå..

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Under min bindningstid hos comhem har jag både gått ned och upp i hastighet utan problem.

Så ja det går att skifta mellan de olika abonnemang utan att förändra bindningstiden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det ska vara något problem att gå tillbaks till sina gamla villkor och bindningstid om man uppgraderar och det visar sig att tjänsten inte fungerar som den ska, även om villkoren skulle säga något annat. Dessutom gäller väl lagen för distansköp med 14 dagars ångerrätt.

Permalänk
Medlem

umm, någon annan som märkt att traceroute inte längre fungerar med epc2434 modemet ? :p, märkligt.

heliopolis ~ # traceroute ping.sunet.se traceroute to ping.sunet.se (192.36.125.18), 30 hops max, 40 byte packets 1 ping.sunet.se (192.36.125.18) 14.724 ms 14.948 ms 14.931 ms heliopolis ~ # traceroute www.mit.edu traceroute to www.mit.edu (18.7.22.83), 30 hops max, 40 byte packets 1 WWW.MIT.EDU (18.7.22.83) 111.305 ms 111.525 ms 115.254 ms

Permalänk
Medlem

Imhotep: Tror det varit så hela tiden på just det modemet. Vet ej varför.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Detta modemet är ju pinsamt dåligt, så mycket problem med allt, undrar om man kan byta till nån annan modell... Pillade just med lite snmp shit och snmp'n dyker ju fan typ var 5e minut ;(, Shyrre med dem där mibsen iaf Thomas

Permalänk
Medlem

Nån annan som märkt att man får riktigt dålig duplex hos ComHem?

Så fort jag börjar tanka i mer än 1.2MB/s på min 24/10 mina så dör uploaden totalt... Är det nånting man kan fixa själv eller är det bara att gilla läget?

Permalänk
Medlem

full fungerar med 10/10 här iaf