Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zirxo
Nån annan som märkt att man får riktigt dålig duplex hos ComHem?

Så fort jag börjar tanka i mer än 1.2MB/s på min 24/10 mina så dör uploaden totalt... Är det nånting man kan fixa själv eller är det bara att gilla läget?

Faktiskt så är duplexen bättre än vad jag förväntade mig av Comhem.

2.4Mb/s ner och 800Kb/s upp samtidigt får tolkas som OK på en 24/10 tjänst tycker jag. Maxar uploaden i 1.1-1.2Mb/s om inte downloaden är så sliten.

Permalänk
Medlem

Hmm... Det låter lite som att det är antingen mitt modem eller nån annan utrustning som failar alltså. Inte ComHem.

Det får undersökas djupare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hmm... Det låter lite som att det är antingen mitt modem eller nån annan utrustning som failar alltså. Inte ComHem.

Det får undersökas djupare.

Kolla in nån slags traffic shaping (helst på routern eller vad du nu har kopplat till modemet).
Det är en lång historia, men den korta versionen är att när du maxar linan uppåt så bildas en kö med paket som ska skickas. När du laddar hem så måste din dator då och då skicka svar (ACK-paket) till servern att den fått hem delen OK.
När du gör både och, och det bildas en kö uppåt, så saktas nedladdningen ner i fart eftersom ACK-paketen inte kommer fram i tid (om de ligger sist i kön, vilket de gör som standard), och servern (den på andra änden) tror att du inte kan ta emot i den farten.
Precis samma sak gäller åt andra hållet, fast då är det du som ska ta emot ACK-paketen från honom.

Lösningen är alltså att prioritera om så att små ACK-paket släpps före annan trafik, vilket man kan göra med fina "routrar", Linux-burkar eller liknande och Windows-program som t ex cfosspeed.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag använder en WRT54GL med dd-wrt firmware, ska se ifall jag hittar någon sån inställning.

Permalänk
Medlem

för trafficshaping rekommenderas tex. wondershaper om man lirar linux

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Faktiskt så är duplexen bättre än vad jag förväntade mig av Comhem.

2.4Mb/s ner och 800Kb/s upp samtidigt får tolkas som OK på en 24/10 tjänst tycker jag. Maxar uploaden i 1.1-1.2Mb/s om inte downloaden är så sliten.

Kanske bör tillägga att jag kör en Dlink DIR-655 kopplad till Comhems trådlösa modem(router).

Permalänk
Medlem

är det någon i göteborg som fått 50/10-tjänsten ännu? fick mail av comhem häromdan om kapacitetsutbyggnad i mitt område för nya tjänster men trots uppgradering kan jag ännu inte beställa. börjar bli sugen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen kan boka i Göteborg förrän det är klart på www.comhem.se/50

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mole
är det någon i göteborg som fått 50/10-tjänsten ännu? fick mail av comhem häromdan om kapacitetsutbyggnad i mitt område för nya tjänster men trots uppgradering kan jag ännu inte beställa. börjar bli sugen

Har varit klart i vårt område (Kungsladugård), sedan i somras, enl. tekniker på plats. Men vi kan inte ens beställa 10 Mbit/s i upload. Skall de lansera tjänsten i Stockholm, Göteborg och Malmö på samma gång? Det lär ju bli ganska högt tryck på kundtjänsten då

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Precis vad jag suttit och tänkt på med. När det ändå är redo i vissa områden kan de väl släppa det i etapper? 1 november kommer ju bli rena kattastrofen i comhems nät om alla beställer på samma gång. Och om man tänker på hur deras kundtjänst är nu...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

Jag tror inte det blir lika illa som när comhem uppgraderade till 24bit. Anledningen till att de stressade fram den uppgraderingen var för att vinna upphandlingen som gbg's allmännytta hade.

Permalänk
Medlem

Rättelse, det är klart nätmässigt på sina håll i Sth och Göteborg men så länge det ej står på www.comhem.se/50 att det är klart kan ingen beställa. Om det är för att de vill ha gemensam lansering eller om de vill fixa endel andra saker i nätet innan lansering vet jag inte. Vet dock att kundtjänsten får nog inget problem vid lansering i sth/malmö/gbg. Vad jag har hört har intresset på de orter där det är lanserat redan nu inklu. Uppsala inte varit så stort ännu så länge.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

beställde 24/10 från Comhem och det är vad jag fick oxå så 10 stjärnor till Comhem för det.
MEN vet inte vad det är med modemet kan inte ha mer än 3 torrents igång samtidigt för annars stryps hela linan !!??
Det verkar vara en smal motorväg , snabb om trafiken är måttlig men om man pressar den så stoppar det upp med det samma.....

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

VretaKloster: Läs ovanför eller på sidan innan vad det beror på. Du bör använda något traficshaping program för att slippa det. Vet inte varför operatören inte kan komma runt det men en mjukvara egentligen. Har ADSL samma problem? Aldrig haft den typen av uppkoppling privat. Alltid kört kabel, lan eller fiber i mina bostäder.

För nån natt sedan körde de igång edge-quam på fler håll i Göteborg så det rör iaf på sig för en framtida lansering av 50/10. Malmö är dock närmast helt klart i slutet av månaden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Alla assymetriska anslutningar har det problemet, detta på grund av att ACK paketen fastnar i kö på vägen upp i den smala delen av snöret

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ntity: Jo jag vet men går det inte att se till att när det börjar gå mycket trafik åt båda hållen så shapar modemet själv så det blir en optimal speed istället för att strypa ena riktningen nästan helt?

Borde ju inte vara brain surgery...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade mitt internet (24/8) till 50/10 igår, fungerar kanon!

Även att man får 4 ipadresser

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
ntity: Jo jag vet men går det inte att se till att när det börjar gå mycket trafik åt båda hållen så shapar modemet själv så det blir en optimal speed istället för att strypa ena riktningen nästan helt?

Borde ju inte vara brain surgery...

Problemet är inte shapeing, det begränsar bandbredden, problemet är prioritering vilket är något som kräver protokoll förståelse i modemet..

Modem som kan göra djupanalys för layer 4 och prioritera på detta utan diffserv taggar eller annat kostar mer än comhem vill spendera det kan jag lova dig.

Anledningen är att det är inte modemet som stryper, det är TCPs fönster funktion som begränsar pga den delay som skapas genom köbildning i modemets upströms kanal. Det som du vill prioritera är tomma ACK paket, för att hindra att fönstret fylls vilket resulterar i att data slutar sändas.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs

Permalänk

Tjenare Sweclockers.

Det är så att mitt internet strular, jag har comhem. Det har varigt bra så länge jag vet, men någon vecka sedan började internet disconnecta i typ 2 sekunder en gång varje timme, samma klockslag. jag ringde comhem och dom tyckte det lät konstigt, men dom skickade ett nytt modem. Men det har inte hjälpt.

Det är grymt störande då om man spelar cs, dota, cod, wow osv så disconnectar man från servern. Och om det är cs eller cod så kan jag inte gå in på servern igen, utan jag måste vänta typ 10 minuter.

Vad tror ni kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

när det gäller comhems 50 mbit tjänst slipper man använda router iom att man får fler ip adresser? räcker det med en bra switch för att dela ut till 4 datorer då?

Visa signatur

Intel Core i7-12700KF | Asus TUF GAMING Z690-PLUS D4 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz | ASUS TUF GeForce RTX 3070 Ti OC 8GB | Corsair MP600 Core M.2 - 2TB| Corsair RM850 | Corsair 4000D / Tempered Glass | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS920+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
när det gäller comhems 50 mbit tjänst slipper man använda router iom att man får fler ip adresser? räcker det med en bra switch för att dela ut till 4 datorer då?

Japp det funkar fint med enbart router.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
Räcker det med en bra switch för att dela ut till 4 datorer då?

Det räcker med en switch.

Tror det är vad Rolex menar även om han skrivit det motsatta.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hehe det stämmer iller, jag menade switch morgontrött som man är blir det lätt fel.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

@Nity,
Vet du om man kan köra någon sådan prioriterare på sin dator lokalt, alt en linux brandvägg som har stöd för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

@Nity,
Vet du om man kan köra någon sådan prioriterare på sin dator lokalt, alt en linux brandvägg som har stöd för det?

Lokalt på datorn, nej det kräver ex diffserv för att fungera ordentligt och det förstår inte modemet.

Routrar ja, lättast att göra det på är openbsd med PF i min mening, men alla linux distar, BSD system etc kan det i olika utsträckning.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Rättelse, det är klart nätmässigt på sina håll i Sth och Göteborg men så länge det ej står på www.comhem.se/50 att det är klart kan ingen beställa. Om det är för att de vill ha gemensam lansering eller om de vill fixa endel andra saker i nätet innan lansering vet jag inte. Vet dock att kundtjänsten får nog inget problem vid lansering i sth/malmö/gbg. Vad jag har hört har intresset på de orter där det är lanserat redan nu inklu. Uppsala inte varit så stort ännu så länge.

Nu är det mindre än 3 veckor kvar, till deadline för de stora orterna. Det lutar ju åt en gemensam lansering.

Vågar knappt hoppas att det kommer lanseras här i Kungsladugård, när de inte ens går att beställa 10 Mbit/s upp, (även om upstream modulationen varit 64QAM i flera månader nu). Man kan ju bara önska att anledningen är att de vill lansera allt på en gång här.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Vore komiskt om de lanserade 50Mbit ner och låg kvar på 1Mbit upp i Kungsladugård. Då hade man ju börjat undra...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk

fick reklam i brevlådan häromdagen och då stog det att 80% av göteborg och 60% av sthlm ska vara klart vid lanseringen i november.

Permalänk
Medlem

Frågan är om de har kapacitet till detta.. Att släppa lös flera hundra tusen kunder att få dubbla nerhastigheten lär nog bli sirap.

comhem är ju inte precis kända för att ha överflöd av bandbredd även om de på senare tid skärpt till sig lite grann.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jahapp here we go again! comhem är ju inte direkt kända för att göra bra reklam för sig

Visa signatur