Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Nu är det mindre än 3 veckor kvar, till deadline för de stora orterna. Det lutar ju åt en gemensam lansering.

Vågar knappt hoppas att det kommer lanseras här i Kungsladugård, när de inte ens går att beställa 10 Mbit/s upp, (även om upstream modulationen varit 64QAM i flera månader nu). Man kan ju bara önska att anledningen är att de vill lansera allt på en gång här.

Det blir 50/10 eller inget. Inte 50/1. Vad jag vet så blir det 50/10 iaf men vissa områden i sth/göteborg får vänta tills första veckan i dec tror jag det var.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Idag kom nya modemet och efter inkoppling får jag ut de 50/10 Mbit som jag önskade och hoppades på.
Dumt nog kopplade Com Hem över mig till nya tjänsten redan igår - innan jag alltså fått modemet - med resultat att jag var utan fungerande Internetanslutning i 41 h. Suck.

Permalänk
Medlem

mole: din uppkoppling ser ut som min... dock har jag driftstörning nu enligt sidan...
Tvn fungera inte heller innan jag gick till jobbet.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Idag kom nya modemet och efter inkoppling får jag ut de 50/10 Mbit som jag önskade och hoppades på.

Vad får du får resultat med www.bredbandskollen.se ?

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte få 10/10, har de lagt ner den utbyggnaden eller?

Permalänk
Medlem

Tycker det tar löjligt lång tid för dem att bygga ut de sista områdena för /10 nu allvarligt talat. Mitt internet har ändå varit stabilt ett bra tag nu.

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Bor i Gröndal i Stockholm snart borde väl 50/10 komma hit. Ringer man kundservice vet de inget alls om 50/10 och mail svarar de aldrig på. Någon som hört något?

/R

Permalänk
Medlem

När jag loggar in på comhem.se kan jag beställa 50/10

ringde kundservice nyss och fick det "glada" beskedet att jag ska återkomma 1 november.

Stockholm/älvsjö bor jag i

jag tror dock att de har fixxat allt men vill vänta till 1 november.
Fan släpp det tidigare så får ni mer cash 3 veckor extra betalt :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
När jag loggar in på comhem.se kan jag beställa 50/10

ringde kundservice nyss och fick det "glada" beskedet att jag ska återkomma 1 november.

Stockholm/älvsjö bor jag i

jag tror dock att de har fixxat allt men vill vänta till 1 november.
Fan släpp det tidigare så får ni mer cash 3 veckor extra betalt :).

Gah! Jag får bara medd "Denna tjänst är EJ tillgänglig på" Kommer snart mao, inte så längt till Älvsjö från mish.

Man måste tydligen ha ett nytt modem för det. Undra hur det blir för oss som har bindningstid? De kunde de inte heller svara på när jag ringde.

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Gah! Jag får bara medd "Denna tjänst är EJ tillgänglig på" Kommer snart mao, inte så längt till Älvsjö från mish.

Man måste tydligen ha ett nytt modem för det. Undra hur det blir för oss som har bindningstid? De kunde de inte heller svara på när jag ringde.

/R

I värsta fall kanske de förlänger er till 12 månader, själv har jag ingen bindninstid men jag är inte å sugen att binda mig 12 månader... kommer få fiber inom 6 månader de har redan börjat gräva. betalar hellre 700kr för modemet och kör obundet tills jag säger upp då säljer jag modemet vidare :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
I värsta fall kanske de förlänger er till 12 månader, själv har jag ingen bindninstid men jag är inte å sugen att binda mig 12 månader... kommer få fiber inom 6 månader de har redan börjat gräva. betalar hellre 700kr för modemet och kör obundet tills jag säger upp då säljer jag modemet vidare :).

Fått tag på de igen och snackade med en trevlig lirare. Jag har 15mån kvar på mitt abb nu och försvinner och jag får 12mån med delaen de har nu. Jag betalar också 299kr för modemet och de sa att jag får det senast den 1a november dvs tidigast 1a november sa killen som verkar ha en sund verklighetsbild.

/R

Permalänk
Medlem

Meckade ihop loggning med cacti.

Kan ni se några samband mellan graferna?

Permalänk

hej,

ursäkta mig om jag inte läser 60 sidor av material.

men jag har problem med torrents. jag ser på mycket anime och tankar dessa mycket.. torrentsen som är mitt problem.

mina vanliga nedladdningar går på över 2mb/sec. fick precis på bredbandskollen 18mbit/s download och 1,0 upp. så det är check

men såfort jag tankar via torrents får jag max 174kb/sec. vilket är katastrof. Har varit så i flera veckor och jag har tröttnat! även då och då så tappar jag kontakt med kabelmodemet och tappar min ip adress. men kommer igång av sig självt igen. men förödande om man är i ett mmo och lirar.

samtidigt blir surfande spelande stramande extremt slött såfort jag har torrents igång.

jag använder utorrent.

tänkte ringa comhem och klaga, men tänkte söka lite info först, och hittade denna tråd..

jag kör utan router och utan brandväggar..

kan det vara comhem som stryper månntro?

har ni några förslag?

tackar

Visa signatur

Snart 30 och fortfarande nörd!

Permalänk
Medlem

Att det går segt i torrents beror troligen på hur bra speed de har som du leetchar ifrån. Jag har tex 100mbit men på mini får jag max 400kbit ned på torrents. Då vet jag att jag kan tanka i 70mbit via ftp/bbkollen/dc. comhem shapar inte vissa protokoll. Att det bryts kan ligga hos comhem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En till graph

Mhe, i vilka mibs hittade du timeouts osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imhotep
En till graph

http://vps.heliopolis.se/docsis_daily.png

Mhe, i vilka mibs hittade du timeouts osv?

Letade inte reda på det själv, fanns ett färdigt script för cacti: http://forums.cacti.net/about11626.html men här är dom iaf:

"docsIfDownChannelPower" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.1.1.6.3",
"docsIfSigQSignalNoise" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.4.1.5.3",
"docsIfSigQMicroreflections" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.4.1.6.3",
"docsIfCmRangingTimeout" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.1.1.4.2",
"docsIfCmStatusTxPower" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.3.2",
"docsIfCmStatusResets" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.4.2",
"docsIfCmStatusLostSyncs" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.5.2",
"docsIfCmStatusT1Timeouts" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.10.2",
"docsIfCmStatusT2Timeouts" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.11.2",
"docsIfCmStatusT3Timeouts" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.12.2",
"docsIfCmStatusT4Timeouts" => ".1.3.6.1.2.1.10.127.1.2.2.1.13.2"

Permalänk
Medlem

Då några verkar ha ganska bra koll här tänkte jag ställa en fråga.

Har bytt från BBBs VDSL1 till VDSL2 med klart försämrade hastigheter som följd! Tittar nu på alternativen ifall de inte löser det. Har Comhem kabelTV i huset och "3 hål i väggen" men efter kontroll med kundtjänst kan jag ändå inte få deras bredband. Någon typ av uppgradering krävs av hyresvärden, har dock inte kunnat fått klart för mig vad som behöver göras (efter upprepade samtal till kundtjänst...). Har någon här någon aning? Vart ska jag vända mig? Lite lättare att höra med värden när man vet vad som ska göras samt vad det kostar.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hej

Ni som kör SNMP mot modemen, är det nått specielt man måste göra för att få det att fungera eller? Har provat snmpwalk med community public på 192.168.100.1 och på modemets 10.x.x.x IP utan svar. Jag har ett SA EPC2203 modem.

Permalänk
Medlem

Funkar följande?
snmpget -v1 -c public -Ov 192.168.100.1 1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.1.1.6.3

Om inte, fungerar web gränssnittet http://192.168.100.1/ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Funkar följande?
snmpget -v1 -c public -Ov 192.168.100.1 1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.1.1.6.3

Om inte, fungerar web gränssnittet http://192.168.100.1/ ?

nej det ger en timeout. webinterfacet fungerar ja.

$ snmpget -v1 -c public -Ov 192.168.100.1 1.3.6.1.2.1.10.127.1.1.1.1.6.3 Timeout: No Response from 192.168.100.1.

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har samma modem, och att comhem skulle spärra snmp mot vissa modem känns långsökt.

Kolla så att din netsnmp installation är schysst, ping mot 192.168.100.1 funkar antar jag?

Permalänk
Medlem

Läste i dagens industri idag där de intervjuar comhems nye VD att comhem kommer att satså på mobilt bredband som komplement till sina fasta bredband. Detta skulle då se i samarbete med någon befintlig leverantör av mobilt bredband.

Läste även att 100 Mbit/s fast bredband skulle levereras av comhem i början av 2009. Strategin är att få så många som möjligt av de befintliga kunderna att välja triple play (alltså telefoni, bredband och digitaltv) för att göra dem mindre benägna att flytta.

Permalänk
Medlem

Vart läste du det där om 100mbit/sek?

Nån mer som har dykande nät idag? har haft det sen igårkväll.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Jag läste det som sagt i tidningen dagens industri idag (eller snarare igår fredag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag läste det som sagt i tidningen dagens industri idag (eller snarare igår fredag).

Detdär om mobilt bredband var nytt för mig men inte så oväntat. comhem har enligt rykte tittat på mobil telefoni också ett tag. Ganska så naturligt steg tycker jag. Inte heller oväntat med tanke på att de går så bra för deras iptelefoni. 300.000 kunder senast de släpte en pressrelease. Att det kanske blir i samarbete med annan leverantör (Tre kanske?) är heller inte konstigt för att bygga ut den arkitekturen själv blir INTE billigt.

100mit får vi nog se, tycker redan 50mbit blir framflyttat på sina håll i sth/gbg hela tiden. Inte med mycket men vissa områden är redan försenade ett par veckor. Dessutom måste kapaciteten byggas ut regält i f.d. upnätet innan ens 50/10 lärfungera bra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky Nov/Dec ska dom börja Dra nya fiber slingor dit jag bor. Antar att dom bygger ut Noder med. Troligen gör dom klart för 50/10 när dom endå bygger ut.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

är det ingen som vet hur man öppnar portar på detta forum? har varit på över 10 svenska och 4 engelska forum och frågar exakt samma fråga ang. höghastighetsportarna, får aldrig något svar, har ett modem och en router kopplad till modemet för att bägge 2 datorerna ska kunna få internet, började med att man hade ett modem, sen kopplade vi in en router och sen efter det så kan jag inte logga in på msn och ALLT annat går OTROLIGT segt, står att jag kan ta emot filer på 19mb/s och skicka filer i 1mb/s men --- heller, tar emot filer i 130kb/s och kan skicka filer i mindre än 10kb/s, asså kan man snälla få hjälp? förlåt men jag är både förbannad,arg och desperat

Visa signatur

XFX 5750 512mb(800-1250) 2x1gb(pc6400, 960mhz), 3x250gb hdd, q8300 @ 3ghz(zalman cnps9700)
Fujitsu Siemens chassi, Gigabyte EP45 DS3L

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av springfrodo
är det ingen som vet hur man öppnar portar på detta forum? har varit på över 10 svenska och 4 engelska forum och frågar exakt samma fråga ang. höghastighetsportarna, får aldrig något svar, har ett modem och en router kopplad till modemet för att bägge 2 datorerna ska kunna få internet, började med att man hade ett modem, sen kopplade vi in en router och sen efter det så kan jag inte logga in på msn och ALLT annat går OTROLIGT segt, står att jag kan ta emot filer på 19mb/s och skicka filer i 1mb/s men --- heller, tar emot filer i 130kb/s och kan skicka filer i mindre än 10kb/s, asså kan man snälla få hjälp? förlåt men jag är både förbannad,arg och desperat

Kan va bra att veta vad det är för modem och router du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
100mit får vi nog se, tycker redan 50mbit blir framflyttat på sina håll i sth/gbg hela tiden. Inte med mycket men vissa områden är redan försenade ett par veckor. Dessutom måste kapaciteten byggas ut regält i f.d. upnätet innan ens 50/10 lärfungera bra.

haha ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Pratade med min kundkontaktperson på comhem i veckan.
Runt 15 veckor till trodde dom det skulle ta innna min station är uppgraderad/noddelad och klar.
Så mao runt februari kanske.

50mbit 1 nov. yeah right!
(eller snarare, ytterligare 15 veckor tills man har en fungerande lina, kanske)

Permalänk

BasseBaba : Du bor nog i ett lika illa behandlat område som jag. Och då måste dom in skaffa ny fiber. Och det tycker Comhem är dyrt så dom väntar med att få in ytterligare några miljarder innan dom kostar på sig 500.000 jobb

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.