Permalänk
Medlem

Comhem 50/10Mbit - Helsingborg - Söndag 19 oktober testat mellan Kl 10.20 till 11.12

Bredbandskollen.se - 56,07/7,73 Mbit

speedtest.qveflander.se - 48993 Kbit/s

speedtest.net - malmö server - 30630/5441 Kbit/s

speedtest.net - stockholm server - 44816/8641 Kbit/s

Tptest 3.1 - refrens.sth.ip-performance.se - TCP: 31,80/9,30 Mbit - UDP: 35,87/10,11 Mbit

Tptest 3.1 - tptest.comhem.se - TCP: 31,46/9,07 Mbit - UDP: 50,94/10,11 Mbit

SUSE-10.0-CD-i386-GM-CD1.iso från sunet filarkiv - ca 1,5 MByte/s

SUSE 10.0 - CD1 till CD3 samtidigt från sunet filarkiv - ca 5,7 MByte/s

openSUSE-11.0-DVD-i386.iso - torrent från opensuse.net - ca 1536/149 KByte/s

Tänkte mig det kunde intressera någon.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BasseBaba : Du bor nog i ett lika illa behandlat område som jag. Och då måste dom in skaffa ny fiber. Och det tycker Comhem är dyrt så dom väntar med att få in ytterligare några miljarder innan dom kostar på sig 500.000 jobb

Kostnaden har inget med saken att göra bara de kommer överens med STOKAB om fiberkapaciteten vilket de verkar ha gjort eller kommer göra inom närmaste dagarna. Det säger dock inte att allt blir frid och fröjd direkt. Det tar ju endå endel tid att noddela. De gör max 3 sådana jobb per natt (iom risken för driftstörningar) och ska det göras kanske 50st tar det ju ett antal nätter. Brukar max tas 3 nätter i veckan också....

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Bara jag som har haft otroliga problem idag? Brukar klara mig rätt bra för att ha ComHem men idag var det över all kritik. Har startat om modemet säkert 10 gånger.

Bor i västra Stockholm.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Bara jag som har haft otroliga problem idag? Brukar klara mig rätt bra för att ha ComHem men idag var det över all kritik. Har startat om modemet säkert 10 gånger.

Bor i västra Stockholm.

Mitt modem brukar låsa sig någon gång per dag, det är smått irriterande. Idag har den dock låst sig fyra gånger. Vet inte om modemet inte pallar belastning eller vad det är, för när internet lägger av kan jag inte ens pinga modemet (192.168.0.1), därav misstanken att modemet hookar upp sig. Har inte tagit detta med Comhem ännu men lutar till att man måste göra det.

Det komiska är att problemen började efter att ett telemarketingföretag anlitat av Comhem ringde och ville sälja på mig telefoni Blev blankt nej på det, men en avtalsförlängning på både tv och surfen blev det, 12månaders bindning, 3 månader gratis.. helt ok deal, 2000kr mindre till Comhem de närmsta 3 månaderna

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem i ca 1,5vecka nu, dom har haft repratörer ute men dom har inte hittat felet.

Vissa dagar/kvällar kan ja ha 27mb/sek ner och 10,51mb/sek upp enligt bredbandskollen men det går ändå segt att surfa och ibland så ligger ja på 0,25 ner och 0 upp har testat att boota om modemet och kört en annan dns vilket inte heller funkar,

Kan själva problemet sitta hos mej utan att jag vet om det? kör vista 64bitars kan de va nån inställning där i som gör att det spökar som de gör? är rätt ny på vista.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

Varför lägga pengar på Operativsystem när det finns opensource

Ang nätet så är jag först på tur eftersom jag har klagat mig in på deras områden. Så Nu fan ska det hända saker efter 3 år. Och gör dom inte det så väntar ARN, Är så dåligt här så det funkar utan problem att busta dom. Och det vet dom om derför dom vill skynda på arbetet helt plötsligt. Mina loggar säger enhel del.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

För att jag kanske vill kunna utnyttja mina 8gb iram =D, men de där besvarade ju inte min fråga.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Flash01 Den tiden då jag körde dyra operativsystem som vista 64 bitar. Så hade jag inga problem med mina hasstigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smidigt, idag kan man inte surfa för att man “pingas ut” varannan sekund. Funkar inte ens att starta om modemet :/

edit -- http://www.idg.se/2.1085/1.186989/com-hem-haveri-pa-tre-stallen

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
Com Hem medger: "Vi lider av växtvärk"

http://www.idg.se/2.1085/1.187146/com-hem-medger-vi-lider-av-...

Tycker det är så trist när ett företag har mage med att komma med ursäkter som denna, erkänn bara vad fan ni har gjort för fel, och specifiera utan att använda 300 buzzwords och annat bullshit vad dom tänker göra åt saken.

Idioter

Permalänk
Medlem

Okej då är det nog hos comhem problemet sitter. Ringde till deras suport ikväll, passade även på då att säga till hon som svara att dom kunde läsa denna tråd som finns här för att se hur många som va nöjda eller inte hade någora problem.

Fick mail tidigare idag om att dom skulle göra ett arbete mellan kl 00:00-06.00 den 23 oktober imitt område så vi får väll se om de blir bättre då eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan ska flytta till ett comhem hus, vet att jag hade problem med dom förut för 2 år sedan inget har blivigt bättre altså... så är det värt att testa dom igen?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Nja jag skulle inte vilja säga att dom har blivit bättre. Finns det något alternativ till isp dit du flyttar skulle jag ta dom i stället.

Visa signatur

Permalänk

adsl går före comhem i alla lägen så länge du inte har fullt i adsl stationen.

Det är så dåligt där jag bor så folk har köpt upp alla plattser i adsl stationerna så man måste sitta med Skit*n

Svars tiderna från sunet ligger på runt 150 ms på kvälls tid. och 10/10 förvandlas till 2/0.4

Visa signatur

Permalänk

ADSL är ju ett jäkla lotteri vad man får för hastighet. Men är man ingen stortankare och bara vill ha 8/1 så hade nog även jag övervägt adsl före combort.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju den, att jag bor rätt nära dit jag ska flytta, sitter just nu på alltele där jag betalar för en hastighet på 28/1 mbit men får bara ut 14/1 mbit.

med comhem nu får jag 24/10 iaf men frågan är ju hur pass bra det blir, dom sa också att dom håller på att bygga ut till 50/25.

så adsl känns ju så där.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Många som säger att de är väldigt dåligt med Comhem. Jag sitter på 24/10 och får ut 24,5/11. Körde BBkollen igår vid 19 tiden. Fick 23,68/6,8. Körde direkt efter en TPTest och fick 24/11. Överallt i landet är det inte problem. Dock så är det alltid problem med deras Support. Jag är tyvärr lite besviken på deras ping tider till övriga norden och även till platser i Sverige. Så håller just nu på att överväga att gå tillbaka till min gamla ISP. Comhem är ju inte direkt billiga med 24/10. 429kr i månaden(obunden).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
adsl går före comhem i alla lägen så länge du inte har fullt i adsl stationen.

Det är så dåligt där jag bor så folk har köpt upp alla plattser i adsl stationerna så man måste sitta med Skit*n

Svars tiderna från sunet ligger på runt 150 ms på kvälls tid. och 10/10 förvandlas till 2/0.4

Om nu ADSL alltid går före. Vilken ADSL-leverantör skall jag välja, för att få bättre än dessa värden, när man bor 3,5 Km från telestationen?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

du har då comhem lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

prestandan är ju helt individuell. support och dylikt är ju däremot samma för alla. personligen hade bara bra att säga om comhem när jag bodde i lund. samma sak i göteborg under dom två första åren med comhem men senaste tiden har det strulat enormt. då snackar jag inte om hastighetsproblem utan om dissar och enorm packetloss. hastighetsmässigt är jag nöjd om jag får ut 70% av mina 8/1 eftersom jag inte är någon storleechare. kan ju vara en idé att köpa ett modem billigt på blocket och smaka på comhem utan bindningstid. det värsta som kan hända är ju att man får byta till adsl?

Visa signatur

"Det finns inga buggar, bara features..."

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt till ComHem 50/10, resultat test med kabel:

Ner 51.27 Mbit/sek
Upp 10.91 Mbit/sek

Jag är nöjd

Blev "uppgraderad" från BBB VDSL1 till ADSL2 förut så nu är det ajöss med BBB!

BTW; Hur bifogar man en bild i inlägg?

Permalänk
Medlem

comhem före adsl any day. Inte alltid cable före adsl dock. Om ni tycker comhems cable är dåligt så be fastighetsägaren byta till tele2vision istället. Då skulle jag välja adsl före. Maken till skit och inte sattsar de på högre hastigheter heller. Sämmre dtv och ingen hdtv heller. Ta det från en som jobbar med deras skitgrejjer emellanåt. Fastighetsägare som har kassa fastighetsnät brukar bli sur på comhem och byta men inte blir det bättre då såklart. Det lönar sig inte att vara snål.

Förutom de nu obligatoriska belastningarna i f.d. upcnätet ser det rätt bra ut tycker jag hos comhem. Många av belastningarna försvinner med 50/10 lanseringen som sagt tidigare. Finns knappt en enda belastning kvar efter denna uppgradering i de områden man kan beställa tjänsten. Tror det var ett område i Lund eller Helsingborg som forfarande hade problem (max kanske 50 kunder totalt som kan uppleva fel) men det jobbas på åtgärd för tillfället. Dock vet jag inte hur lanseringen i f.d. upcnätet kommer att se ut iom allt som måste göras.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Dock vet jag inte hur lanseringen i f.d. upcnätet kommer att se ut iom allt som måste göras.

Jo men vad f*n gör dom?
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%...
Comhem köper upc, daterad 2006-04-05
Så 2,5 år sedan uppköpet... Känns som att "bäst före datumet" på att "skylla på UPC-nätet" är utgånget för länge sedan...

Och som sagt, i mitt område har dom nu "lovat" för typ 10onde gången att "allt ska vara löst till Februari"
Då har det varit problem här sedan december 2007. 1 år och 2 månader för att lösa ett allvarligt överbelastningsfel som resulterar i <2mbit kvällstid med responstider på över 150ms och en packetloss varierande 1-40%..

Så, en leverantör ska ju inte bedömas efter "hur många det fungerar för" utan snarare vad dom gör för att lösa sina problem. Och problemet är att comhem som sagt, prioriterar "mängden kunder" och skiter i dom som har problem.
(eller snarare, en leverantör SKA ju inte ha problem, iaf inte kvarstående problem under längre tider... Alla polarna som sitter på BBB, stadsnät, etc etc får ut sina 100/100 eller 100/10 dygnet runt... Så det går ju att leverera bra tjänster... Bara att comhem gör bort sig)

Och därtill, jag betalar ju för en tjänst som ska fungera.
Comhem har ju skrivit "rättvisemärkt bredband", 7-10mbit.
Deras lösning på att jag nu bara får 1mbit kvällstid är "du kan få säga upp din bindningstid". Det som är så kasst, mao, dom orkar inte bry att prioritera att fixa felet, utan förlorar hellre kunder.

Därtill att dom tar ut hutlösa 379:- för 10/10, att jämföra med många stadsnät/LAN-lösningar som erbjuder 100/100 för under 200:-

Permalänk

Jo en prissänkning på övriga hastigheter vore på sin plats nu när XL kommer.

Permalänk

BasseBaba ja vi 2 har de inte lätt i UPC nätet. Helt brutalt dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jo men vad f*n gör dom?
Så 2,5 år sedan uppköpet... Känns som att "bäst före datumet" på att "skylla på UPC-nätet" är utgånget för länge sedan...

Och som sagt, i mitt område har dom nu "lovat" för typ 10onde gången att "allt ska vara löst till Februari"
Då har det varit problem här sedan december 2007. 1 år och 2 månader för att lösa ett allvarligt överbelastningsfel som resulterar i <2mbit kvällstid med responstider på över 150ms och en packetloss varierande 1-40%..

Så, en leverantör ska ju inte bedömas efter "hur många det fungerar för" utan snarare vad dom gör för att lösa sina problem. Och problemet är att comhem som sagt, prioriterar "mängden kunder" och skiter i dom som har problem.
(eller snarare, en leverantör SKA ju inte ha problem, iaf inte kvarstående problem under längre tider... Alla polarna som sitter på BBB, stadsnät, etc etc får ut sina 100/100 eller 100/10 dygnet runt... Så det går ju att leverera bra tjänster... Bara att comhem gör bort sig)

Deras lösning på att jag nu bara får 1mbit kvällstid är "du kan få säga upp din bindningstid". Det som är så kasst, mao, dom orkar inte bry att prioritera att fixa felet, utan förlorar hellre kunder.

Därtill att dom tar ut hutlösa 379:- för 10/10, att jämföra med många stadsnät/LAN-lösningar som erbjuder 100/100 för under 200:-

Förmodligen ser dom ekonomiskt på det, dvs dina förlorade (och andra som har problem) abbonemangspengar är inte i närheten av vad det skulle kosta att rusta upp skiten.

/Glad 10/10-städsnätstomte som har haft ungefär... jag vet inte, 8 längre driftstop (max 24h, någonsin) på säkert 8 år Sen har jag jobbat åt ComHem, och UPC var lätt dom som hade dom hårdaste belastnings/tjafs med kaskadnät-byggda idiotier och annat skojsigt.

Det suger kuk helt klart, men som du säger, dom förlorar hellre kunder som bara är "jobbiga" och kräver en fungerande tjänst, än gör något åt det, handlar bara om pengar. Detta är dock rätt vanligt på företag när det gäller kundtjänst, och liknande. Av egen erfarenhet är företag inte speciellt sugna på att ens försöka fixa orginalproblemet, utan bara gå från andra hållet och se till att det finns folk som kan svara i telefon när folk ringer... om sina problem som dom inte borde ha.

Att dom inte kan se det grova slöseri med tid, både från sina kunder, och sin egen sida är rätt makalöst faktiskt Dom vet att folk ringer, och man skulle alltid se till att uppmärksamma om det ringde om något speciellt, och till viss del så brydde dom sig, ibland.

Men i som i ditt fall så verkar det helt enkelt vara för dyrt att fixa det, eller så hoppas dom det försvinner om man ignorerar det tillräckligt länge, eller att kunderna försvinner, vilket som nu kommer först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jo men vad f*n gör dom?

Dom vet iaf exakt vart felen finns sedan länge i f.d. upcnätet. Sedan har det funnits olika anledningar till att inget görs som tex problemet med STOKAB som nu ska vara löst. Det tar dock flera månader att lösa alla belastningar som varit och som kommit senaste 1,5åren hur mycket pengar man än plöjer ner. Bara att bita i det sura äpplet för comhem och er lixom... Säg upp eller ring och klaga. Mer kan ni inte göra. Men m-cmts som kommer nu i slutet av året kommer iaf att stävja belastningen ganska så mycket så ni får mindre problem tills noddelningarna sker, det är jag övertygad om.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft en förbannats massa problem i nästan en månad och över 10 timmar i telefon, ominstallerade datorer, hemlånade datorer & MÅNGA timmar felsökning pga deras inkompetenta kundtjänst så får jag ringa igen tjafsa en himla massa.. och vad får jag håll i er nu .. en hel månads avdrag.. Dvs ungefär den tid det var nere. att dom skyllde felet på mig och sa ominstallera mm felsök bla bla bla vi kan inget vi skyller allt på kunden bla bla bla.

INGET i kompensation alls ställer till det mer än vad någon annan operatör gjort innan men kompenserar sämre.
Net@once bjöd efter ett strul på ca 3 v på 2 månader samt sänk månadskostnad ett år. dom visste om och meddelade ( till motsats till com hem som förnekade) och gav mig en jäävla massa jobb, Dom har tydligen inte lärt sig vad jag trodde alla företag i den branchen viste, det är dyrare att skaffa en ny kund än att ge lite extra och behålla en.

Sämst kundservice ever.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
Efter att ha haft en förbannats massa problem i nästan en månad och över 10 timmar i telefon, ominstallerade datorer, hemlånade datorer & MÅNGA timmar felsökning pga deras inkompetenta kundtjänst så får jag ringa igen tjafsa en himla massa.. och vad får jag håll i er nu .. en hel månads avdrag.. Dvs ungefär den tid det var nere. att dom skyllde felet på mig och sa ominstallera mm felsök bla bla bla vi kan inget vi skyller allt på kunden bla bla bla.

INGET i kompensation alls ställer till det mer än vad någon annan operatör gjort innan men kompenserar sämre.
Net@once bjöd efter ett strul på ca 3 v på 2 månader samt sänk månadskostnad ett år. dom visste om och meddelade ( till motsats till com hem som förnekade) och gav mig en jäävla massa jobb, Dom har tydligen inte lärt sig vad jag trodde alla företag i den branchen viste, det är dyrare att skaffa en ny kund än att ge lite extra och behålla en.

Sämst kundservice ever.

Be att bli uppringd av Kundrelationer när du har kontakt med dom igen, dom har bättre koll, och kan ge upp betydligt bättre komp.