Permalänk
Medlem

Angåend ubuntu och Xp

Hallå!
Jag installerade då Ubuntu igår och tog bort xp med hopp på att jag skulle slippa behöva använda xp.
Nu ångrar jag mig, Enda jag vill ha Xp på datorn för är till spel och resten vill jag pilla och lösa med i Ubuntu!

Så hur är frågan hur jag ska göra för att lösa mitt problem, Ska jag installera om Ubuntu och göra en lite partion eller ska jag istallera xp och sen göra en partion för Xp och resten tilll ubuntu?

Mvh Robin
Hoppas ni fattade vad jag tänkte på

Visa signatur

Hellre nyfiken och ställer dumma frågor än att inget veta.

Permalänk
Hedersmedlem

Smidigast brukar väl vara att först installera windows och sedan övriga operativsystem.

Permalänk
Medlem

Men fungerar det bra?
Har något i huvudet dual boot?
Är det något specielllt eller bara när man kan boota 2 st operativsystem i datorn?

Visa signatur

Hellre nyfiken och ställer dumma frågor än att inget veta.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer att kunna välja vilket operativsystem som skall startas vid uppstart. Huruvida detta är bra får du avgöra själv.

"Dual boot" är en ofta använd term för just detta, men ingenting begränsar dig till just två operativsystem (om nu detta var din fråga).

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite vad Elgot har sagt så kommer Ubuntu att installera en så kallad bootloader, som gör att du får välja operativsystem när du startar datorn. Det är därför rekommenderat att installera Windows först, eftersom Ubuntu då ser att du har Windows installerat och lägger automatiskt till det i bootloadern. Windows är även lite fientligt, och tar bort bootloadern beroende på vart den ligger om man installerat den först.

Permalänk
Medlem

Men jag gjorde så att jag formaterade om min interna hårddisk, ligger på 120gb.
Sen installerade jag windows Xp först.
Inga problems alls, Startade om datorn fast med ubuntu skivan, Så började installera där sen när jag skulle göra en pation tänkte jag att 15-20gb räcker för windows för jag ska bara spela med windows och resten vill jag lära mig på linux.
Men när jag väl hade fixat pationering så och installerat allt.
Startade jag först upp windows för att kolla det, Men då låg windows på partionering med 91gb. :S
Men nu när jag sitter på ubuntu står det 91.8gb disk?
Hur går det ihop, Blev båda operativsystem installade på samma partionering? :S

Någon som kan hjälpa mig!
mvh Robin

Visa signatur

Hellre nyfiken och ställer dumma frågor än att inget veta.