Snabbare Phenom får vänta

Permalänk
Medlem

Jaha. Då får man vänta ännu längre innan det blir ny AMD.
Gör mig inte så mycket. Kan bli lite stressigt om bf3 kommer innan amds KÄMPEBRA presterande cpu. (om inte DICE gör ett bf2142) då såklart.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det såg ju bra ut i F@H i alla fall, intressant då övriga multitasking program ligger till Intels fördel.... Ovan bild är väl egentligen den bild som är mest intressant kring F@H och där spelar det med andra ord ingen roll om du så väljer en Phenom eller en Q6600, så varför skulle man välja Phenom i så fall?

Skulle du seriöst rekommendera en Phenom idag om en person skulle köpa en helt ny dator?

Jo, det är riktigt att den grafiken är mest intressant eftersom den visar vad de olika processorerna presterar i verklig användning.

Om jag skulle rekommendera Phenom? Tja, det är väl egentligen inte det som jag argumenterat för eller emot. Jag skulle nog hellre poängtera det som vi alla vet:
- Vid samma klockfrekvens är Core 2 generellt omkring 10 - 15 % snabbare
- Core 2 överklockar anmärkningsvärt bra
- Phenom är billig och ger fördelarna av fyra kärnor än om prestandan är aningen lägre
- AMD:s plattformar innebär vanligen lättare uppgradering enär de sällan lanserar inkompatibla chipset

Utifrån det skulle jag presentera alternativa Intel och AMD system och låta kunden själv avgöra (mer avgörande för användning kan ofta valet av övriga komponenter vara). Med andra ord rekommenderar jag båda eftersom användare skiljer sig åt och har olika önskemål. Ifall det inte har någon betydelse alls, ja då slänger jag nog in en AMD för att gynna konkurrensen!

Mitt exempel med F@H har mycket att göra med att vi överlag överdriver vårt behov av datorkraft. Jag känner personligen ingen här (tror jag) och har därför ingen anledning att ifrågasätta vissa påståenden, men i övrigt stöter jag på en hel del folk som mer "religiöst tror" på sina prylar, men vilkas verkliga användning är ynklig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
... pekar väldigt tydligt på vad den absolut vanligaste uppgiftstypen innom F@H tycker om Phenom

och Intels 45nm svar/utveckling i frågan är?
---> Jämför QX9650 med QX6850, dom går på samma frekvens (45nm vs 65nm rakt av)

Men tack att du tog upp F@H, jag uppgraderade just servern från en Celeron D 2,8 till en C2D E4500@2,75GHz... produktionen/poängen tiofaldigades, och strömförbrukningen minskade 25%

Wow, det var minst sagt en uppgradering som gav resultat! Kul! Jo, det är tekniskt intressant att se hur pass mycket bättre 45nm versionen är, men priserna ligger ju också utanför de flestas budget.

Gromacs är en vanlig kärna, vilken dyker upp som FahCore_78. Däremot är jag lite frågande till hur pass vanlig Gromacs 3.3 är och jag vet inte ens om den portats till Windows än. Den lanserades för F@H för inte så länge sedan och då endast för Linux; den syns i alla fall som FahCore_a0. Har du kört den någon gång?

Annars var det den grafen som Albin länkade till som är mest relevant för dem flesta av oss.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Mitt exempel med F@H har mycket att göra med att vi överlag överdriver vårt behov av datorkraft. Jag känner personligen ingen här (tror jag) och har därför ingen anledning att ifrågasätta vissa påståenden, men i övrigt stöter jag på en hel del folk som mer "religiöst tror" på sina prylar, men vilkas verkliga användning är ynklig.

Jag håller med dig att vi (menat som "hårdvaruintresserade", ingen utpekad) gärna köper och rekomenderar system som faktiskt är kraftfullare, och gärna på fel sätt som ofta med quadcore, än vad vi egentligen behöver.

FahCore_a0 har jag kört nån gång vet jag eftersom klienten laddade ner den och den ligger i mappen, var inte särskilt "välbetalda" uppgifter har jag för mig, men det är dock inte de stora (bonus-värderade) SMP-uppgifterna som använder FahCore_a1... där vet jag bara att C2D är ca 1/3 snabbare än X2 vid samma frekvens, men gissningsvis är det inga större överraskningar oavsett Gromacs-typ.

Sammanställnignen av de olika typerna är säkert fin och kanske mer intressant som uppskattning av "random" beräkningsuppgift i världen, men för just F@H-ändamål är den lite mindre givande eftersom man inte får Tinker och Amber så ofta på snabbare burkar.
AMD K7 och senare har alltid varit effektivare än motsvarande Intel på Tinker som ju inte alls använder SSE utan bara rå flyttal-prestanda har jag för mig.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

[bla bla bla...]
Japp, quad drar mer ström men presterar fortfarande bättre i windows miljö och dess program jämfört med en Duo. Du kan inte sticka under stolen med det. Om en månad lanseras ett program som heter X. Programet fungera ok på din Duo men superb på min Quad, där sitter du och suckar.
[bla bla bla...]

Vet du ens vad trådar är? vet du hur svårt det är och programmera trådat samt hur svårt det är och fördela arbetet?
När du lärt dig det så kommer du inse att det kommer röja ett tag innan en vanlig användare får någon nytta av det.

Programmerare har blivit sämre och sämre, de var faktiskt skickligare förr eftersom då behövde man göra så mycket mer själv. Idag så finns det "enkla" språk, utvecklingsmiljöer som gör det mesta av jobbet åt en. Så ha inte för höga förhoppningar om att det skall komma monsterprogram som utnyttjar trådar.
Dessutom är det rätt sällan (om det ens sker) som användare utför uppgifter där det krävs så mycket kraft. Att du sedan sitter och redigerar musik samtidigt som du gör 3 andra saker visar bara att du skiljer dig väldigt mycket från en vanlig datoranvändare. Om du inte tror mig så prata med någon som sitter med support.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jo, det är riktigt att den grafiken är mest intressant eftersom den visar vad de olika processorerna presterar i verklig användning.

Om jag skulle rekommendera Phenom? Tja, det är väl egentligen inte det som jag argumenterat för eller emot. Jag skulle nog hellre poängtera det som vi alla vet:
- Vid samma klockfrekvens är Core 2 generellt omkring 10 - 15 % snabbare
- Core 2 överklockar anmärkningsvärt bra
- Phenom är billig och ger fördelarna av fyra kärnor än om prestandan är aningen lägre
- AMD:s plattformar innebär vanligen lättare uppgradering enär de sällan lanserar inkompatibla chipset

Utifrån det skulle jag presentera alternativa Intel och AMD system och låta kunden själv avgöra (mer avgörande för användning kan ofta valet av övriga komponenter vara). Med andra ord rekommenderar jag båda eftersom användare skiljer sig åt och har olika önskemål. Ifall det inte har någon betydelse alls, ja då slänger jag nog in en AMD för att gynna konkurrensen!

Mitt exempel med F@H har mycket att göra med att vi överlag överdriver vårt behov av datorkraft. Jag känner personligen ingen här (tror jag) och har därför ingen anledning att ifrågasätta vissa påståenden, men i övrigt stöter jag på en hel del folk som mer "religiöst tror" på sina prylar, men vilkas verkliga användning är ynklig.

Problemet här är att Phenom är inte billig. Phenom 9600 är dyrare än Q6600, hade de satt sit om ett pris om 1600kr så hade jag tyckt det var ett okej pris.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Vad med AMD skulle vara lättare att uppgradera, chipset?

Men jag håller med dig, det är ju självklart från behov och visst vill man att det skall gå bra för AMD. Jag har faktiskt själv satt ihop några AMD system åt endel som bett om hjälp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har egentligen lagt den här tråden på hyllan, men jag kom att undra över varför du skriver att Phenom 9600 är dyrare A.N'doja?

Phenom 9600: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=247882
Q6600: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146277

Kanske har du förväxlat modellerna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Problemet här är att Phenom är inte billig. Phenom 9600 är dyrare än Q6600, hade de satt sit om ett pris om 1600kr så hade jag tyckt det var ett okej pris.

Både Phenom och Q6600 är egentligen löjligt billiga om man jämför bakåt. har själv köpt en Pentium 90 för X antal år sedan för över 40 000 för burken, en 17 tums skärm (bra på den tiden) för 13 000 och då var pengar värda mer än idag.
Går man tillbaka längre var priserna än mer astronomiska

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd

hmm smaken är som baken! måste ni kivas om vilken som är bäst?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Vet du ens vad trådar är? vet du hur svårt det är och programmera trådat samt hur svårt det är och fördela arbetet?

Nja, nu ska du inte överdriva. Visst, om du jobbar i C++ (som din signatur antyder) så är det lite jobbigare att skriva trådade applikationer. Men många idag jobbar med Java, .NET, eller någon annan miljö där trådning inte är så märkvärdigt. Visst, det kräver fortfarande eftertanke för att inte hamna i otrevliga situationer, men det är väl ändå inte så många applikationer idag som inte är flertrådade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Nja, nu ska du inte överdriva. Visst, om du jobbar i C++ (som din signatur antyder) så är det lite jobbigare att skriva trådade applikationer. Men många idag jobbar med Java, .NET, eller någon annan miljö där trådning inte är så märkvärdigt.

Glöm det, de har vanligen mycket dålig koll!
För att trådning skall bli effektivt så handlar det inte om det är märkvärdigt eller inte utan det handlar om design av kod så det drar nytta av trådhanteringen. Rent tekniskt är det inga problem.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har egentligen lagt den här tråden på hyllan, men jag kom att undra över varför du skriver att Phenom 9600 är dyrare A.N'doja?

Phenom 9600: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=247882
Q6600: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=146277

Kanske har du förväxlat modellerna?

Hm, tyckte jag såg och jämförde de processorerna igår från både komplett och db och då var Phenom dyrare med 60kr ungefär. :S

Ah, där ser man. Dyrt är det i alla fall om man ser till prestanda.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Glöm det, de har vanligen mycket dålig koll!
För att trådning skall bli effektivt så handlar det inte om det är märkvärdigt eller inte utan det handlar om design av kod så det drar nytta av trådhanteringen. Rent tekniskt är det inga problem.

Om det nu är så omöjligt, hur kan det komma sig att många applikationer drar nytta av det?
Här är tex ett exempel:
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=628633...
gämför phenoms siumulerade 2 & 3 kärniga prollar mot den 4kärninga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Glöm det, de har vanligen mycket dålig koll!
För att trådning skall bli effektivt så handlar det inte om det är märkvärdigt eller inte utan det handlar om design av kod så det drar nytta av trådhanteringen. Rent tekniskt är det inga problem.

Visst kan det uppstå otrevliga situationer om du har en dålig design, men det gäller oavsett om du har trådar eller inte. Att felsöka kan vara lite jobbigare, det kan jag hålla med om. Det beror främst på att det kan vara svårt att få till exakt samma exekveringsordning som gav problem och att timing kan ställa till det. Men utöver det tycker jag att trådad utveckling är lite mystifierad.
Om du tittar på hur det ser ut idag så är de flesta applikationer som är värda att nämna flertrådade. Det är ju till och med så att då får en egen GUI-tråd när du skriver GUIn i de flesta ramverk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Om du tittar på hur det ser ut idag så är de flesta applikationer som är värda att nämna flertrådade. Det är ju till och med så att då får en egen GUI-tråd när du skriver GUIn i de flesta ramverk.

Hur många av dessa applikationer "värda och nämna" är gjorda i .NET eller Java?
Alla processer har minst en tråd, är det den du menar när du beskriver att man "får" en egen tråd?
Låter det som en programmerare som har koll om den beskriver sin design som "jag fick en tråd här".

Att programmera trådat när det handlar om fristående arbetsuppgifter som inte interagerar med användaren är MYCKET enklare än om man skulle designa upp små arbetsuppgifter i trådar som hela tiden görs av användaren och synkar med andra operationer.

WIRN: den länk du postade verkade inte gå till något vettigt.
Crysis gick ju ut hårt med att de drog nytta av trådar (flera kärnor), att det sedan visar sig att en quad processorn puttrar med 25% belastning kanske man inte tar notis om?
Har du hört talas om reklam?

Det är extremt få som faktiskt förstår trådhantering och vad det innebär rent konkret, därmed är det lätt och beskriva sitt program som modernt genom att säga "vi stödjer flera kärnor". Det är ändå så få som kan verifiera nyttan med det.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
WIRN: den länk du postade verkade inte gå till något vettigt.

Sorry, länkar om
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&article_id=628633...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Om det nu är så omöjligt, hur kan det komma sig att många applikationer drar nytta av det?
Här är tex ett exempel:
http://www.pcgameshardware.de/?menu=browser&mode=article&arti...
gämför phenoms siumulerade 2 & 3 kärniga prollar mot den 4kärninga.

Många applikationer är det väl ändå inte? Att en applikation som exempelvis WinRAR drar nytta av flera kärnor är inte en relevant jämförelse (vad gäller svårighetsgrad och programmera trådar) då det är ett extremt simpelt program, själva arbetsuppgiften alltså. Det är också en typ av uppgift som sällan är tidskritisk eftersom den går och planera. Du kan sätta på en komprimering och sedan jobba vidare i annat program. Komprimeringen är klar när den är klar. Liknande är det vid likartade applikationer, gör programmet endast en enda uppgift så är det mycket enklare. En del typer av applikationer har funktioner som passar mycket bra för att tråda med och där fungerar det, exempel är databaser och webservrar.

Snabbhet (via trådhantering) spelar en mycket större roll vid applikationsarbete där det inte går och planera jobbet, men där är det mycket svårare.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

du gillar att bessivervissa, men sen påpekar du ju också det i din signatur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Många applikationer är det väl ändå inte?

backa i url:en hittar du fler
hursomhelst så självklart är det svårare att programmera för flera kärnor men knappast så omöjligt som du får det att låta, det är bara att titta på olika benchmarks för att se

Permalänk
Medlem

Som sagt så underskattar flera dual här, det är inte så att det inte går att multitaska på en dual. Det går tom att multitaska riktigt bra på en modern singel-processor, eftersom både OS och processorkärna är smart gjorda och moderna kärnor har fruktansvärt hög prestanda(i förhållande till vanliga program man använder) även var för sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
hursomhelst så självklart är det svårare att programmera för flera kärnor men knappast så omöjligt som du får det att låta, det är bara att titta på olika benchmarks för att se

Jag pratar ju ändå om något jag håller på med i mitt yrke, alltså jag vet hur man gör och vet problemen med det. Programmering är vad jag sitter dagligen med.

Nej omöjligt är det inte, men med tanke på hur lite det ger tillbaka i förhållande i vad man får så är det knappast ens något företag som bemödar sig och fundera på det. Det krävs programmerare som eventuellt är dubbelt så dyra (då det finns så få som behärskar tekniken och det vet hur man tar betalt).

Om du vetat hur svårt det är och hitta skickliga programmerare för mer "normala" arbeten så hade du vetat hur extremt svårt det är och hitta denna typ av programmerare. Vad jag känner till (inte granskat deras kod) så är inte ens mozilla (firefox) trådad, i vart fall inte i någon större grad.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

gosh, kan du sammanfatta lite nu - vad är det du egentligen försöker säga?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det ha försöker säga(kanske) är att utbildningen av nya programmerare i multitrådad programmering är starkt eftersatt, det står hur mycket som helst om det på nätet. Inte många kan det, och de som kan det är antagligen självlärda "wiz". Rätt naturligt att det inte finns så många av dem.

Så sent som 2007 har man börjat med kurser i multitrådad programmering på en del universitet runt om i världen. Det kommer att ta ett tag innan resultaten från dessa nya utbildade programmerare kommer att märkas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
gosh, kan du sammanfatta lite nu - vad är det du egentligen försöker säga?

Att hans Pappa är starkare än alla andras.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag pratar ju ändå om något jag håller på med i mitt yrke, alltså jag vet hur man gör och vet problemen med det.

Precis, det är det som är min poäng, du besservissrar för att du är en expert på området. Därför kan du inte ta in iformation från en mindre kunnig som mig själv. Det är din akilleshäl i denna fråga.
Min poäng är: även om du är världsmästare på programmering så ljuger inte benchmarksen.

Permalänk
Avstängd

Kan köra Crysis med flyt med min dator, så helt oduglig är inte AMD. Kan köra alla program och spel. Men har ni så jävla bråttom så kör Intel då, vad bryr jag mig om det

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
gosh, kan du sammanfatta lite nu - vad är det du egentligen försöker säga?

Att folk vanligen blir "lurade" att köpa quads, det verkar lite som att det är ett måste och att man tror att marknaden kommer översvämmas av program som utnyttjar flera trådar om några månader ;-).
När man väljer och såga en tillverkare för att de inte släpper processorer som har 0,1 GHz mer inom några månader så är man rätt mycket ute och cyklar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Precis, det är det som är min poäng, du besservissrar för att du är en expert på området. Därför kan du inte ta in iformation från en mindre kunnig som mig själv. Det är din akilleshäl i denna fråga.
Min poäng är: även om du är världsmästare på programmering så ljuger inte benchmarksen.

Något jag lärt mig angående att ta till sig information är och identifera de som kan något och sila bort de som inte kan något eller sitter och spekulerar. Hur en person väljer och uttrycka sig spelar enligt mig ingen som helst roll i den frågan.

Om du snarare väljer och lyssna på de som pratar "trevligt" så lär du inte få ut så mycket mer än att bli förvirrad själv. Det går snabbt och märka om en person kan sin sak eller inte och det brukar faktiskt vara så att de som verkligen kan verkar väldigt besserwisseraktiga. Orsaken är att personen kan argumentera mot andra så de liksom står där med "byxorna nere". Det går liksom och direkt klä av någon i argumentationen.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
vad bryr jag mig om det


för det var ju det alla snackar om, att en 3,6GHz X2 endast funkar att skriva uppsatser på, möjligtvis lite lättare surfande och musikuppspelning

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Att folk vanligen blir "lurade" att köpa quads, det verkar lite som att det är ett måste och att man tror att marknaden kommer översvämmas av program som utnyttjar flera trådar om några månader ;-).
När man väljer och såga en tillverkare för att de inte släpper processorer som har 0,1 GHz mer inom några månader så är man rätt mycket ute och cyklar.

Nu fryser snart helvetet till is, jag håller med dej..
:-S

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nu fryser snart helvetet till is

vilket land kommer Lordi ifrån?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Något jag lärt mig angående att ta till sig information är och identifera de som kan något och sila bort de som inte kan något eller sitter och spekulerar. Hur en person väljer och uttrycka sig spelar enligt mig ingen som helst roll i den frågan.

Om du snarare väljer och lyssna på de som pratar "trevligt" så lär du inte få ut så mycket mer än att bli förvirrad själv. Det går snabbt och märka om en person kan sin sak eller inte och det brukar faktiskt vara så att de som verkligen kan verkar väldigt besserwisseraktiga. Orsaken är att personen kan argumentera mot andra så de liksom står där med "byxorna nere". Det går liksom och direkt klä av någon i argumentationen.

att du orkar...
jag säger bara en sak, benchmarksen ljuger inte, sen kan du skrika hur mycket du vill för att försöka lura dig själv om annat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vilket land kommer Lordi ifrån?

Finland, vad nu det skulle ha med saken att göra.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?