Windows Vista SP1, Server 2008 färdigutvecklade

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Någon som vet mer om de enorma prestandaförbättringarna vad gäller filkopiering? Eller om man vänder på myntet, någon som vet om de enorma misstagen som lett till en så pass kass prestanda vid filkopiering?

Jag försökte forska i dedär men hittade inget vettigt. Läste nått om att Vista läser en massa för att uppskatta hur lång tid det tar att kopiera, och att det slöar ner prestanda. Skulle inte förvåna mig om det egentligen har att göra med DRM.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

Jag har inte heller hittat vad det beror på, så här kommer två gissningar.
En grej jag lade märke till var att skrivcashen, av någon anledning, inte vare påslagen som standard, att slå på den gjorde stor skillnad för mig.
En annan sak som inte gjorde någon skillnad i mitt fall, men som ibland nämns, är att ha på autotuning för tcp eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Aha ok så det är bara tilllgängligt för systemdisken alltså? Har ju inte kunnat testa själv eftersom man saknar en sån där "TPM". :/

Bitlocker fungerar utan TPM-modul (Ultimate, Enterprise), bara använda närmsta sökmotor och leta instruktioner...

Permalänk
Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Är du säker på att det är äkta vara?? På torrent sajten står det att filen är upplagd 29/1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sopgubben
Är du säker på att det är äkta vara?? På torrent sajten står det att filen är upplagd 29/1

Citat:

We have received a copy of the official Microsoft Windows Vista Service Pack 1 which will be officially released on Monday, February 4th. The version we have is the 32-bit upgrade (Build 6001.18000). We have tested it and it does not break a genuinely activated copy of Windows Vista.

This is Build 6001.18000 (rtm.080118-1840). We have received reports SP1 will officially be released on Monday, Feb. 4th.

Det är samma fil på bägge sidor, så go nuts Dra ner det på egen risk men i mina ögon är det här the real deal.
Lär hamna på fler torrenter rätt snart.
Om man ska behöva vänta i 6 veckor så drar jag hellre ner det här och omformaterar om det skiter sig.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

1840 är sista builden som dök upp på Windows Update iallafall, och vad jag vet så har det inte släppts någon installationsfil (som man fritt kan tanka) på den innan. Den dög väl tydligen.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk

En grym skillnad som jag märkte med Vista vs XP är filkopiering mellan två datorer över Gbit nätverk. Detta via vanlig "windows utdelning".

XP SP2 -> XP SP2 = 25-30Mb/s
Vista SP1 (Beta) -> Vista SP1 (Beta) = 60Mb/s

Permalänk

Filen som ingår i torrenten heter "Windows6.0-KB936330-X64.exe". Väldigt skumt enligt min mening. Luktar fake...

Permalänk
Medlem

Windows6.0-KB936330-wave1-X64.exe är bara en rc den är tids begränsad

Klippt från Windows Vista Service Pack 1 Before You Install.doc

"Before You Install
• You must uninstall any previous versions of Windows Vista SP1 Beta before installing Windows Vista SP1 RC.
To uninstall previous versions of Windows Vista SP1
1. Open the Programs and Features control panel and select View installed updates. In the Microsoft Windows section, right-click Service Pack for Windows (KB936330) and select Uninstall.
2. Your system will now uninstall the previous version of Windows Vista SP1 Beta and may reboot multiple times.
3. Please wait one hour after uninstalling a previous version of Windows Vista SP1 before installing Windows Vista SP1 RC. The installer service needs to clean up and complete the uninstall prior to installing the RC. Failing to do this can result in installation errors when installing the RC version.
• Windows Vista SP1 RC is pre-release software and will change before the final release.
Windows Vista SP1 RC is for individuals, organizations, and technical enthusiasts who are comfortable evaluating pre-release software and is provided for testing purposes only. Microsoft does not recommend installing this software on primary or mission critical systems. Microsoft recommends that you have a backup of your data prior to installing any pre-release software.
• Windows Vista SP1 RC is time-limited software.
Windows Vista SP1 RC will no longer operate after June 30, 2008 and should be uninstalled prior to that date. After installation your desktop will show the text “Evaluation Copy”. This does not mean that your system is no longer genuine but that you have installed a test version of software which is time-limited. The “Evaluation Copy” text will appear on your desktop after the second reboot after installing the service pack. Likewise, the “Evaluation Copy” text will remain on your desktop during the first reboot after uninstall the service pack, but will disappear after the next reboot.
• If you install Windows Vista SP1 RC it is strongly recommended that you install the final version of Windows Vista SP1 when it is released. To do this, you will be required to uninstall this RC version of Windows Vista SP1.
• Assisted support (phone, email and online chat) is not available from Microsoft Help and Support for this RC release of Windows Vista SP1. Self-help and peer support is available through the Windows Vista SP1 forum.
• You must have a genuine copy of Windows Vista installed prior to installing Windows Vista SP1 RC."

Edit:

Jag laddade ner den från MS sida men nu hittar jag den inte.

Permalänk

Trodde väl det. Fake !!

Permalänk
Medlem

I vista tråden har jag lagt in hur man fixar med Bitlocker utan tpm modul. Funkar kalasbra för min del själv enligt dom instruktionerna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dojan74
Windows6.0-KB936330-wave1-X64.exe är bara en rc den är tids begränsad

Usch då, kan det möjligtvis vara någon skillnad på Windows6.0-KB936330-wave1-X64.exe och Windows6.0-KB936330-X64.exe? Snart klart ändå, jag tittar igenom dokumentationen om det står något om det är en rc sen iaf.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Mm, snart blir det vista med nya datorn. Att SP1 är släppt gör inte mig mindre sugen utan snarare mer

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

GAAAH! Ska man behöva vänta ända fram till April på att M$ ska översätta "skiten" till svenska?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

SP1 är säkert en förbättring men Vista är inte bra! Jag har testkört det under flera perioder och kommit till samma slutsats varje gång: XP är bättre! Speciellt XP x64 som jag kör nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Bitlocker fungerar utan TPM-modul (Ultimate, Enterprise), bara använda närmsta sökmotor och leta instruktioner...

Å fanken, det hade jag inte de blekaste om... Har inte brytt mig om o forska i ämnet eftersom den funktionen verkar vara lite onödig för mig. Men kan ju vara kul o testa ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
GAAAH! Ska man behöva vänta ända fram till April på att M$ ska översätta "skiten" till svenska?

Är ju just därför man kör med en engelsk version. Engelska är standardspråket.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får hoppas att SP1 fixar buggen med KB938979 och KB941649. Se http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=1994... för mer info.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sopgubben
SP1 är säkert en förbättring men Vista är inte bra! Jag har testkört det under flera perioder och kommit till samma slutsats varje gång: XP är bättre! Speciellt XP x64 som jag kör nu.

Hihi, så kul att du har så fel!
Vista har minneshantering som smiskar XP's alla gånger, det lovar jag.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Står ingenstans än så länge om att det är en RC.
EULAID:VistaSP1_R1.0_Upgrade_RTL_en-US
Återkommer efter installation.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Behöver man formatera _alla_ hårddiskarne om man ska installera Windows 2008? Man behöver ju det i Home.

Är nämligen sugen på att testa det

Permalänk
Medlem

Är det äkta vara så kommer det inte stå Evaluation Copy nere till höger.
Bara så ni vet.
Och ang bitlocker, så får jag inte igång det. Även ifall jag har en tpm modul.
Kommit till att aktivera modulen, men sen så vägrar den köra bitlock på c:\

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Är ju just därför man kör med en engelsk version. Engelska är standardspråket.

Japp, insåg det ganska snabbt efter att jag köpte min licens. Köper jag något mer Windows så blir det absolut en engelsk version.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

"Bättre batteritid för bärbara datorer genom nya strömsparfunktioner" - Man vinner nog inget på det eftersom man kommer ändå få lika mycket gjort ändå för tiden det kommer ta för datorn tid vs. förbrukning kommer nog vara lika..

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Är det äkta vara så kommer det inte stå Evaluation Copy nere till höger.
Bara så ni vet.
Och ang bitlocker, så får jag inte igång det. Även ifall jag har en tpm modul.
Kommit till att aktivera modulen, men sen så vägrar den köra bitlock på c:\

Har du partionerat rätt? Finns ett Ultimate Extras verktyg (via WU) för att få till det lättare.

Permalänk

dxdiag visar DirectX-versionen som 10, inte 10.1. Ska den visa mindre uppdateringar annars?

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
Står ingenstans än så länge om att det är en RC.
EULAID:VistaSP1_R1.0_Upgrade_RTL_en-US
Återkommer efter installation.

Kan bekräfta att det är äkta och fungerar fint.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Läs lite bättre i nyheten så ser du att det inte kommer förrän kanske 28 Febuari.

Jasså, vad slöa de är. Trodde att de skulle komma ut i början av februari.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kopierar in lite hur man gör om man vill använda Bitlocker utan TPM osv. Kan säkert hjälpa nån.

Using BitLocker without a TPM
BitLocker is configured by default to use a TPM, and if you don’t have one, Windows out-of-the-box will not allow you to enable BitLocker. However, the following procedure, which was taken from the Windows BitLocker Drive Encryption Step-by-Step Guide, will allow you to use BitLocker without a TPM.

To perform these steps, you must be logged on as an administrator. Even without a TPM, your computer must support reading from a USB flash drive during the start-up process. Furthermore, you must have a USB flash drive available when you enable BitLocker and each time you restart the computer.

Follow these steps to turn on BitLocker Drive Encryption on a computer without a compatible TPM:

Click Start, type gpedit.msc in the Start Search box and then press ENTER.
If the User Account Control dialog box appears, verify that the proposed action is what you requested and then click Continue.
In the Group Policy Object Editor console tree, click Local Computer Policy, click Administrative Templates, click Windows Components, and then double-click BitLocker Drive Encryption.
Double-click the setting Control Panel Setup: Enable Advanced Startup Options. The Control Panel Setup: Enable Advanced Startup Options dialog box appears.
Select the Enabled option, select the Allow BitLocker without a compatible TPM checkbox, and then click OK. You have changed the policy setting so that you can use a startup key instead of a TPM.
Close the Group Policy Object Editor.
To force Group Policy to apply immediately, you can click Start, type gpupdate.exe /force in the Start Search box, and then press ENTER. Wait for the process to finish.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hihi, så kul att du har så fel!
Vista har minneshantering som smiskar XP's alla gånger, det lovar jag.

Synd att det inte märks i spel bara. Har inget att klaga på "ute i Windows" men det är inte acceptabelt att spel fungerar sämre i Vista enligt mig. Kanske ifall det hade varit gratis, men så är inte fallet.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /