Ny fläkt från Noctua siktar på låg ljudnivå

Permalänk
Melding Plague

Ny fläkt från Noctua siktar på låg ljudnivå

Den österrikiska kylartillverkaren Noctua fortsätter att förnya sina konstruktioner. Denna gång har turen kommit till en mindre fläkt som inte ser ut som någonting annat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice!
Jag har precis skaffat mig ett nytt chassie och ska ha 5st 92mm fläktar på chassiets högra sida (alltså samma sida som moderrkortet sitter på, bredvid moderkortet) som ska ta in luft i chassiet och blåsa rakt på mina hårddiskar. Känner att denna Noctua kommer göra jobbet perfekt.

MVH/Dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Men, jag som precis köpte två 92 mm nexuslfäktar till mitt Antec Solo förra veckan. Förvisso är de helt ok men de här verkar snäppet vassare.

Permalänk
Medlem

Varför har inte fläkttillverkarna kommit på det här tidigare? Att hacka sönder ljudet känns ju rätt självklart.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

GRATTIS NOCTUA! 100år för att fixa fram 92mm fläktar till separat försäljning...2x sånna här i fronten på en Solo är nog inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Nice.. kan man äntligen byta fläktarna på servern

Permalänk
Medlem

Ok köper en sån här som mall o en fil till resten av mina fläktar

Permalänk
Medlem

Ehh, kan någon förklara enheten för Lufttryck H2O?
Mig veterligen så mäter man tryck i Pa eller mm Hg(kvicksilver)
så vad motsvarar 1,61/1,09/0,64 mm H2O uttryckt i mm Hg eller Pa/bar/Atm?

Vassa kanter som luften måste passera över burkar generera oljud.
Då skulle dessa hack generera en våg som ligger utanför hörbart frekvensområde samtidigt som den slår ut bildandet av andra som ligger i det hörbara området. Eller finns det andra förslag till varför man har hack i bladen ?

Permalänk
Medlem

jo, tjena att dessa hack skulle bidra med något...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
jo, tjena att dessa hack skulle bidra med något...

Tror knappast noctua skulle förstöra sitt goda rykte med ngt sånt här om det inte fungerade

Permalänk
Avstängd

fan 6 års garanti! inte illa får nog bli ett par fläktar när mina chieftech fläktar ger upp!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv

bra specifikation på dem. Priset funkar också! Helt klart något att fundera över ifall man letar efter ny kylning!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cornetho
Tror knappast noctua skulle förstöra sitt goda rykte med ngt sånt här om det inte fungerade

varför skulle deras rykte förstöras för några hål?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
jo, tjena att dessa hack skulle bidra med något...

Är det du eller Noctua som är experter här?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
GRATTIS NOCTUA! 100år för att fixa fram 92mm fläktar till separat försäljning...2x sånna här i fronten på en Solo är nog inte helt fel.

Jepp, blir till att köpa ett par till Solot.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
jo, tjena att dessa hack skulle bidra med något...

"tjena" på att knottriga flygplan skulle flyga stabilare också då eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag har faktiskt mina original fläktar på, CM fläktarna är redan tysta och 120mm

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ja har 7st nexus i min låda o de enda som hörs är vindsuset i princip, lite väl dyra annars verkar noctua bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Anser inte du att de skulle vara ganska skadligt för företagets trovärdighet att göra något sådant som "nåra hack" om de inte gav önskad effekt ?

Permalänk
Avstängd

Nu fattas bara denna variant hos 80mm och 120mm.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
jo, tjena att dessa hack skulle bidra med något...

dessa "hål" bryter turbulensen som bildas bakom fläkt vingarna, samt att du har högre turbulens ju längre ut på fläktvingen du kommer.. å ju mer turbulens du har ju mer låter det.. förändrar man då fläktvingens design så den inte är jämn lik hela vägen så får du olika turbulens eller avbruten turbulens å där med minskat oljud..

det skulle kunna göras på annat sätt än några "hål" som du beskriver det..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Nu fattas bara denna variant hos 80mm och 120mm.

http://www.sweclockers.com/nyhet/6770-ny_flakt_fran_noctua/

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cornetho
Tror knappast noctua skulle förstöra sitt goda rykte med ngt sånt här om det inte fungerade

Ett företag som marknadsför sina fläktar med påståenden om 7.9dB har i mina ögon inte mycket rykte att förlora.

En hel armé med schweiziska aerodynamikingenjörer står sig slätt mot skamlösa publicitetsplojar.

Och jo, dom här "små hålen" som WIRN säger är nog minst lika mycket estetik som fysik. Se bara hur alla sväljer att det skulle hjälpa utan någon slags bevis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dykarn
Ehh, kan någon förklara enheten för Lufttryck H2O?
Mig veterligen så mäter man tryck i Pa eller mm Hg(kvicksilver)
så vad motsvarar 1,61/1,09/0,64 mm H2O uttryckt i mm Hg eller Pa/bar/Atm?

Vassa kanter som luften måste passera över burkar generera oljud.
Då skulle dessa hack generera en våg som ligger utanför hörbart frekvensområde samtidigt som den slår ut bildandet av andra som ligger i det hörbara området. Eller finns det andra förslag till varför man har hack i bladen ?

Hehe ja du det är ju rätt lätt å räkna ut då det 'r mycket lättare å räkna med tex bar än Pa om du frågar mig eller psi.

1Bar = 10m vattenpelare så eller 1Kg/cm^2.

1bar blir då 10000mm vattenpelare så 1.61 ger ca 0.000161 bars tryck eller 0.000161Kg/cm^2 så vi snackar inte några feta tryck här inte.

Sedan förvånar det mig hur 99% i denna tråden sväljer Noctuas specefikationer och information utan att ens fundera på att ifrågasätta och vara lite käll kritiska till påståendena.

Men är väl dagens ungdom. Hoppas ni inte lyssnar på reklamen på TV4 bara i så fall lär ni ju snart vara urfattiga.

Permalänk

sweet bara å slänga i ett par sånna i burken då...hmm...två i fronten en där bak å en i toppen blir nog perfekt;)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Principen är ju gammal igäntlige nför golfbollar mm har ju försäkningar för att minska luftmotståndet. Handlar ju om att skapa lägre tryck heslt vakum fickor och därmed minska fricktonen. Förhöjnigar borde ju fugnera med om det är många nog av dom.

Permalänk
Hedersmedlem

heheh skulle nog satsa på vattenkylning och ta bort alla fläktar helt istället. Säger jag som stör mig över att musens skrapljud mot musmattan överröstar datorn

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Principen är ju gammal igäntlige nför golfbollar mm har ju försäkningar för att minska luftmotståndet. Handlar ju om att skapa lägre tryck heslt vakum fickor och därmed minska fricktonen. Förhöjnigar borde ju fugnera med om det är många nog av dom.

undra om det skulle funka att göra fläktar med en yta som en golfboll??...hmm

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

mja tanken slog mig men det är nog inte helt enkelt i så fall ahde det nog gjorts. Men en fläkt vill du ju flytta luften så vet inte om det skulle hjälpa. Har bygt nåt RC plan och allmänt flyg intreserad men igen expert på airodynamik men inte säker på att det skulle hjälpa. Minska friktonen och sänka ljudnivån behöver ju nödvändigtvis inte gå hand i hand.

Enligt länken åvan så gav ju turbueltn flöde mindre frikton men å andra sidan är det väl just turbulencen som orsakar ljudet så vet e fan om det skulle hjälpa.

Permalänk

okey...bara en liten tanke som slog mej.....fast å andra sidan borde väll Noctua kunna göra piggar på hela bladet istället för i slutet..(även om det e starkast där)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ