Antec Sonata Plus 550

Permalänk
Melding Plague

Antec Sonata Plus 550

Amerikanska Antec är en omtyckt tillverkare bland SweClockers medlemmar. Modellen som vi ska titta närmare på idag är inget undantag, men denna gång handlar det om ett helt paket med chassi och nätaggregat. Låt oss presentera Sonata Plus 550 – en datorlåda med det lilla extra.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska fult ? :/

Permalänk
Medlem

Tycker det mer ser ut som något med P-serien som farsa och sonata som morsa. Inte nödvändigtvis någonting dåligt dock, jag gillar dem serierna.

Verkar vara en schysst låda, fast för det priset skulle jag nog hellre lägga på lite och skaffa nått ur just p-serien.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Näe Antec börjar kännas lite ordinära nu, nästa chassi blir nog ett Lian Li modell större eller nån CM Stacker/Cosmos kanske...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Fin låda. Antec gör grejer som håller, plus att dom inte har fallit för den idiotiska trenden med blinkande neonlampor och dödskallar på utsidan..
Ren och elegant som en låda ska vara

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få chassien som utmärker sig som inredningsdetaljer i mina ögon. Sobert och diskret är det bästa enligt mig. Jag skulle dock hellre sett att de hållit fast vid Gunmetal (P182) eller helt i silver/svart som i P180-serien.

Verkar vara ett helt okej chassie för de som inte behöver sådär rysligt mycket lagring.

Fråga till rescensenten: Är det två skilda sektioner i lådan precis som i p180-serien?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Fråga till rescensenten: Är det två skilda sektioner i lådan precis som i p180-serien?

Nej, är bilderna så dåliga?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Vad jag vet så är spänningen konstant 12 volt till fläktarna, oavsett läget på "spaken". Så är det på Antec P182B, och jag antar att det är likadant här. Kika i manualen om ni inte tror mig!
För att få 5 volt, så får ni tvinga dit molexen åt fel håll, vilket går alldeles utmärkt!
För 7,5 volt får ni leka lite själva.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Jag har själv ett Antec SOLO (samma låda med lite andra färger och utan nätagg) som jag är mycket nöjd med. Jag kapade 1x1cm i ena sidan av HDD-racket så gick mitt 8800GTX in, dock förlorade jag en HDD-plats, men det finns ju 4 5.25"-platser, så vill man ha mer lagring kan man ju slänga in valfri 5.25" till 3.5" låda.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det här är ju i pricip en uppgraderad P150 med bättre nätaggregat och annat färgschema. Av döma av mina erfarenheter från P150 så kan jag varmt rekommendera det här chassit.

Själv bytte jag 120 mm fläkten mot en Nexus och satte in en 92mm Nexus i fronten.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

Hellre två 92 fläktar på rätt ställe, än en 120 som är i vägen för grafikkortet. Det har designerlådan med, som är väldigt lik denna. Jag fick dock en märkbar förbättring(knappt hörbar, men ändå) genom att använda banden till diskarna. Fläkten och agget är väldigt tyst även i load, bra om man bara ska köra med ett kort. Ett nytt GTS (G92 512MB)går in utan problem...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Inaktiv

Löjligt att recensanter (orka stavning) aldrig monterar tillräcklig hårdvara för att belasta nätaggregaten. Det jag är nyfiken på här är hur pass mycket man kan slänga in och driva, framförallt dubbla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag har själv ett Antec SOLO (samma låda med lite andra färger och utan nätagg) som jag är mycket nöjd med. Jag kapade 1x1cm i ena sidan av HDD-racket så gick mitt 8800GTX in, dock förlorade jag en HDD-plats, men det finns ju 4 5.25"-platser, så vill man ha mer lagring kan man ju slänga in valfri 5.25" till 3.5" låda.

Tänkte just skriva att det borde vara möjligt att få in grafikkort om man är villig att offra en hdd-plats. Ganska dåligt egentligen att sådan modifikation måste göras. Varför finns det så få fungerande standarder som alla seriösa tillverkare håller? Nu tänker jag inte enbart på chassin, tänker även på processorkylare, plats för grafikkort på moderkort etc.

Permalänk
Medlem

Jag har en Antec Sonata II som är mycket liknande, förutom att nättaggregatet är mycket sämre (Iallafall mitt som, surprise surprise, har gått sönder.). Jag tycker att man borde ha minst två 120 mm fläktplatser som i Sonata II, gärna ännu flera. Verkade krångligt att installera hårddiskarna, och dessutom tycker jag att chassit helt enkelt är fult. Antec Sonata II och Antec P180/182/190 är mycket snyggare chassin.

Permalänk
Medlem

Ett Solo med ett Neo He-agg, det kan ju bara inte gå fel

Permalänk
Medlem

Jag har kikat lite på både denna modell och de väldigt lika designer och nsk...varianterna från Antec, en fråga som jag tycker aldrig fråmgår (annat än i denna recension) är: är det aluminium "på riktigt" i fronten eller någon målad plast el dyl?

Permalänk

Vill inte gnälla men tycker de kunde testat tempen med fläkten på lägsta plus två st 92 mm i fronten. Det kostar ingenting och de flesta som inte är helnoob skulle göra detta tillägg. Det är ju för övrigt först då som ett köp av detta chassi blir intressant och först då som en jmf med sonata III blir intressant också. Att de skulle prestera ungefär lika i urspr skick fattade ju tom jag.

Har precis byggt en sonata III o ångrar redan lite att jag snålade o inte tog ett P180

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Ingen kommentar om fötterna?
Pålimmade fötter = teh sux - mitt sonata (första varianten) har typ en gummifot kvar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl0w
Ingen kommentar om fötterna?
Pålimmade fötter = teh sux - mitt sonata (första varianten) har typ en gummifot kvar.

Vet inte vad du gör med ditt Sonata, men min gamla Sonata (första varianten) har fortfarande sina 4 fötter kvar. Gummi i all ära, men silikon är bättre.

Permalänk

Kul med chassirecensioner !

Skulle dock tycka det vore roligare att se en recension på NSK4480 som är antecs budgetvariant, finns inte så värst många recensioner på just det chassit.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl0w
Ingen kommentar om fötterna?
Pålimmade fötter = teh sux - mitt sonata (första varianten) har typ en gummifot kvar.

Silikonfötterna flyttar på sig/lossnar om man drar chassit efter golvet (om man inte har en matta). Så man måste lyfta chassit.
Dock så satt dom klistrade ganska bra, så det är bara att trycka tillbaka dom, och i värsta fall så går det ju säkert att klämma dit nytt lim.
Baserat på egna erfarenheter med ett Solo (trevligt chassi imho)

Permalänk
Medlem

Kör med 2 st Antec SLK3800,är nöjd med dom. Förutom att fötterna ramlar av hela tiden och att Tricool är lite ljudlig.
Fattar inte varför ingen tillverkare innser att endast 120mm fläktar är optimalt i datorer.
Alla: Adda, Nexus, Pabst, Noctura mfl.
Funkar ju till nätagg, chassi, cpu och Gpu.
Dessutom skulle jag inte vilja sitta vid min dator nu utan minna moddade gummibands upphängningar.
Dom dära gummi silicone plupparna funkar inte optimalt med mera än 2 Hd´s. Sedan börjar lädan humma.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Till er som tycker att hårdiskarna sitter dåligt med dom där banden.
Det är meningen att man ska föra in hårdisken i banden och sedan dra ut dom svarta fästena och snurra på dom några varv.

Så här:

Permalänk
Avstängd

Ett avtagbart filter av nylonnät hindrar en damm från att komma in i lådan.

Men det hade ju vart trevligt om man haft en damm i sin datorlåda. Med lite söta små ankor som kvackar o simmar omkring.

EN för mycket i bildtexten.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jag ryser av tanken av att ha ett chassi i stål igen :/

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan sonata designer o denna?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Inaktiv

Designer'n är vit med blåa inslag, har ett 500W EarthWatts, och öppnande luckor för optiska enheter för att behålla stilen.

Nätaggregaten är väl i praktiken skit samma, då 500 alt. 550W ändå inte är stabilt nog till två strömstarka grafikkort och en bra processor. Prislappen är även den ungefär den samma, så gå efter utséende och smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Vet inte vad du gör med ditt Sonata, men min gamla Sonata (första varianten) har fortfarande sina 4 fötter kvar. Gummi i all ära, men silikon är bättre.

Min har också alla fötter kvar (original Sonatan) oxh tycker inte jag behandlat den överdrivet försiktigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
Jag har en Antec Sonata II som är mycket liknande, förutom att nättaggregatet är mycket sämre (Iallafall mitt som, surprise surprise, har gått sönder.). Jag tycker att man borde ha minst två 120 mm fläktplatser som i Sonata II, gärna ännu flera. Verkade krångligt att installera hårddiskarna, och dessutom tycker jag att chassit helt enkelt är fult. Antec Sonata II och Antec P180/182/190 är mycket snyggare chassin.

Verkar som den första varianten inte var ensam med dåliga nätagg då, av 4 kompisar som köpte den första sonatan innom ca 6 månader så var 3 av våra 4 nätagg trasiga innom 18 månader! Då blev man ju glad att man hade 3 års garanti, dock mindre glad då man uptäckte att man behövde skicka nätagget till irland vilket skulle gå på drygt 200kr enligt posten. Tyckte inte att ett 1,5 år gammalt 360W agg var värt så mycket mer så jag skickade aldrig in det :/.

Förresten någon som vet vart man kan få tag på sådana där silikonkuddar att montera hd:arna på, i den första sonatan använde de svarta gummipluppar istället, de är hårdare och ska efter vad jag hört inte dämpa lika bra!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Här var det inget nytt. Ser precis ut som mitt SuperLAN Boy II (alu). Och den lådan är 4-5 år gammal.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Avstängd

Värt 200 kr extra för ett något bättre nätagg än Antec Sonata III?

Ja om det kan driva två 8800GT i SLI, vilket inte sonata III troligtvis klarar, men det testade man inte i denna recention så frågan kvarstår

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista