Permalänk
Medlem

M2N-SLI Deluxe vägrar boota helt

Jag är för tillfället rätt förvirrad om vad som har skett men jag ska beskriva det hela bäst jag kan.

Satt hemma och lirade ARMA en timma ungefär sen stängde jag av maskinen. Halvtimma senare kommer brorsan över och vill kolla en sak på webben men då helt plötsligt bootar den inte ens splashen (ASUS AI series) så man kan komma in i bios. Alla fläktar osv går igång och alla saker får ström. Det enda som är skumt är att grafikkortets fläkt går på högvarv konstant men kortet blir inte ens varmt. Naturligtvis svor jag över att grafikkortet hade gått åt helvete men fel hade jag.

Testade kortet i min gamla ASRock DUAL-VSTA och grafikkortet fungerar helt utmärkt på den maskinen. Mina misstankar är att någonting är galet med moderkortet. Jag har mailat ASUS support men de lär inte svara innan det kinesiska nyåret är över. Har någon annan sett till detta fenomen? Man kan alltså inte ens komma till bios. Det enda skärmen får är "no signal".

Lite fakta,
Bios har inte uppdaterats en enda gång sen köpet. Allting i spel maskinen funka som en klocka så jag såg för tillfället inget behov.
Jag har provat att återställa CMOS men det gör ingen skillnad. Samma problem vid uppstart som innan.
Maskinen har annars aldrig krånglat på något sätt. Funkat som en klocka från dag ett.
Jag har dock sett att Ccleaner http://www.ccleaner.com/ kommenterat processorn som "Unknown AMD processor". Har däremot inte kollat med CPU-z eller Sisoft.

ASUS M2N SLI Deluxe
AMD Athlon 64 X2 6000+
2x Kingston 1024 MB DDR2
Gainward 8800GTS 640MB
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty
HD: Samsung 200 GB, 2X Seagate 250GB
DVD läsare från LG
Win Vista Home Premium 32-bit

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Dock uppstod det redan efter andra gången jag starta min dator.

* CPU AMD Athlon X2 6400+ Black Edition
* Minne 3GB DDR2 800MHz
* Moderkort ASUS M2N-E SLI ATX
* Grafikkort GeForce 8800GT 512MB DDR3
* Nätagg 600W ATX 120 mm fan.

kom in i bios första gången.. sen skulle jag starta om och ändra en sak sen har den varit helt död/(samma symtom som din har).

har du löst det ?

// oxx

Permalänk
Medlem

Jag har hafte ett liknande problem med en dator, fläktarna gick igång och så som det skulle men ingen reaktion på skärmen och inget startpip. I min förtvivlan så drog jag ur alla kablar till moderkort hårddiskar osv. och stoppade tillbaka dem och datorn startade igen. Andra gången jag påträffade problemet med den datorn så drog jag bara ur kabeln till moderkortet och stoppade tillbaka.
Det är lite olågiskt att det funkade käns det som men det är ju värt att testa i alla fall.

Jag vet tyvärr inte om det är ett ASUS mobo i den men jag har nästan för mig det om så är fallet så är det äldre än era exemplar.

Permalänk
Medlem

Till er med problem så har jag löst detta.

Komplett tog dock tillbaka moderkortet och sjukt nog funka det som en klocka hos dem så jag fick tillbaka det igen. De körde dock en 4000+ X2 i det. Jag hade en 3800+ liggande hemma som jag provade med och viola det funka. Antagligen är det biosuppdatering som behövs för 6000+ och processorer över denna. Tycker det är jävligt skumt att det funka ett tag med original bios.

Har ni en äldre AM2 processor föreslår jag att ni provar den och uppdaterar bios till senaste. Om CCleaner(recomenderas varmt för övrigt) hittar processorn som en 6000+ eller 6400+ efter uppdatering borde det inte vara några mer problem.

I mitt fall vart jag dock så trött på att vänta på svar att jag gick och köpte ett Gigabyte mobo med 790X istället. Tji fick jag. Glöm föresten ASUS egna support. De "kines" svaren ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, ska helt klart kolla upp det. Men precis som du har jag hunnit skicka iväg det

Det jobbiga är ju om sagt att det verkar fungerar en stund me orginal bios. Så det kommer inte bli någon rättvis felsökning.

// oxx