Permalänk

Dator i tält

Hej
Är så att jag och min kompisar har någon sjuk idé om att vi ska tälta och ta med våra stationära datorer. Mest för att se om det går. Vi har 3G modem så internet är fixat.
Sen behöver vi el till datorerna. Det vi undrar är om man kan köpa en elgenerator (typ sån som går på bensin), koppla in en ström hub i den och köra 2 skärmar och 2 stationära datorer på det? Räcker strömen i generatorn för det? Och hur farligt skulle det vara att ha datorerna i tältet på natten med fukt och sådant? Tältningen är planerad att pågå i mitten av juni.
Ursäktar om detta är fel forumsdel, flytta gärna isåfall

/Muppenwtf

Permalänk
Medlem

Re: Dator i tält

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muppenwtf

jag och min kompisar har någon sjuk idé om att vi ska tälta och ta med våra stationära datorer

Erhmmm.... det var verkligen en sjuk idé

Permalänk
Medlem

Tror det som är värst är den ganska ojämna/dåliga spänningen som kommer från generatorn. Ni får nog se till att ha en UPS med isf som kan jämna ut otrevligheter. Sen är ju inte datorer och fukt dom bästa kompisarna men det borde nog kunna funka iaf.

Permalänk

Men med UPS borde det alltså funka? Datorn kommer stå i tältets innertält så det lär väl inte så jätte fuktigt?

Permalänk
Medlem

Ja det borde det nog. Nej om ni har två datorer + skärmar + x antal personer i innertältet så borde det verkligen inte vara någon fara med fukten. Lär nämligen bli ganska varmt där inne..

Permalänk

Vi kommer inte sova i samma innertält dock...

Permalänk
Medlem

Okej, tror inte det ska vara några problem ändå..

Permalänk

GLömde säga att det ska pågå 1-2 veckor...

Permalänk
Medlem

Haha åh fan. Har ingen aning alls om hur detta kommer funka, är ganska galet. Men det borde funka. Vad man ska tänka på är väl att regnskydda allt ordentligt och att inte starta upp något på morgonen när det är fuktigt. Däremot är det nog lugnt att ha igång något som redan är varmt på morgonen, t.ex om datorerna står på hela natten..

Permalänk
Medlem

Vi satt och lanade på en kompis altan nån gång i Juni, och det funkade finemang. Kondens bildas ju på den kalla sidan av saker och ting så om ni inte stänger av datorerna så bord det inte vara nån fara jue. (bara mitt antagande, ta det inte som vetenskapligt!)

Vad gäller en sån där bensindriven generator så bör effekten räcka, om du inte kör på billigaste skiten bara. Däremot är de inte lämpade att driva datorer då de ger för ojämn spänning, så en UPS eller likande kan nog vara nödvändigt för att få det hela att funktionera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Vi satt och lanade på en kompis altan nån gång i Juni, och det funkade finemang. Kondens bildas ju på den kalla sidan av saker och ting så om ni inte stänger av datorerna så bord det inte vara nån fara jue. (bara mitt antagande, ta det inte som vetenskapligt!)

Vad gäller en sån där bensindriven generator så bör effekten räcka, om du inte kör på billigaste skiten bara. Däremot är de inte lämpade att driva datorer då de ger för ojämn spänning, så en UPS eller likande kan nog vara nödvändigt för att få det hela att funktionera.

Bra sammanfattat:)

Permalänk
Medlem

Dyrt med soppa och en UPS bara. Annars funkar det.

Permalänk
Medlem

Ska man inte akta sig för sånt? Om det blir för varmt i tältet kan kondensation uppstå lr hur?

Permalänk
Avstängd

Lämna datorerna hemma, eller ska ni tälta på en soptip? (typ ingen natur i närheten)

Eller skaffa bärbara datorer och gå miste om den korta sommaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Ska man inte akta sig för sånt? Om det blir för varmt i tältet kan kondensation uppstå lr hur?

Ja om tältet i sig är svalare än luften inuti så kommer fukten från den luften kondensera mot tältet

Permalänk
Medlem

Men då insidan på datorn är varmare så kommer inte kondensen att uppstå där.

Titta på the gatherings hemsida eller dylikt för lanpartyn som körs i tält. Problemet kommer som redan påpekat bli att få till tillrcäkligt bra ström för datorerna