Permalänk

Lödtennet bubblar?

tjo, tänkte sätta mig och löda lite idag och mitt gamla ten var slut så jag fick en rulle farsan hade liggandes.

hursomhelst, när jag värmer på tennet så fräser och bubblar det, som om det kokar typ. Det stänker även små "tenn-bollar" som brukar hamna på handen självklart Inte så himla skönt men det går.

Sen ett annat problem är att det lixsom inte släpper från kolven/pistolen själva tennet..

Blev helt skum text men hoppas ni förstår..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det låter som att flussmedlet (skyddar mot oxider osv.) är för gammalt och inte fungerar som det ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det låter som att flussmedlet (skyddar mot oxider osv.) är för gammalt och inte fungerar som det ska.

Hehe, använde inget

Hittade det inte... Men det är väl det i tennet eller?

Står inget om att det är, inte att det inte är heller iofs..

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur har du när du löder? Använder du lödstation?

Är ju inte meningen man ska lägga massa lod på spetsen. Man ska ta en liten mängd och trycka det på metallen man vill löda fast. Man använder det alltså i det fallet endast som värmeledare för att värma upp metallen.

Så fort man har värmt upp metallen till lagom temperatur tillför man lodet som ska foga det hela samman. Man pressar lodet mot själva metallen och inte spetsen i sig.

Permalänk

Nej men alltså provade det och det uppförde sig likadant, ha tennet på spetsen alltså...

Och nej jag har inte lödstation..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Hehe, använde inget

Hittade det inte... Men det är väl det i tennet eller?

Står inget om att det är, inte att det inte är heller iofs..

Testa att dra isär en bit lödtenn så ser du att det är ihåligt.

Permalänk
Avstängd

flussmedlet finns i mitten av lödtennet, och när det blir gammalt så stelnar det och skvätter

Permalänk

Det funkar bra med säkert över 30 år gamla lödtenn som innehåller flussmedel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
flussmedlet finns i mitten av lödtennet, och när det blir gammalt så stelnar det och skvätter

Det kan säkert stämma, för jag provade precis samma tenn också gammalt som min plastfarsa hade och det var samma effekt så får väl köpa nytt tenn då, tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Det kan säkert stämma, för jag provade precis samma tenn också gammalt som min plastfarsa hade och det var samma effekt så får väl köpa nytt tenn då, tack för svaren

Du sätter lödtennet direkt på lödspetsen eller? Då blir det så. tenne är med högsta sannolikhet inte för gammalt. Sätter du det direkt på lödspetsen så blir det så.

Permalänk

När jag lödde skit på min praktikplats var det minsann inget flussmedel i lödtennet, och då satte jag alltid en dutt på spetsen för att öka värmeledningsförmågan. Var det dumt gjort eller?

Permalänk

Blir det för varmt så att det kokar då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
När jag lödde skit på min praktikplats var det minsann inget flussmedel i lödtennet, och då satte jag alltid en dutt på spetsen för att öka värmeledningsförmågan. Var det dumt gjort eller?

Det är helt rätt gjort, eftersom du får en större anläggningsyta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Vilken temperatur har du när du löder? Använder du lödstation?

Är ju inte meningen man ska lägga massa lod på spetsen. Man ska ta en liten mängd och trycka det på metallen man vill löda fast. Man använder det alltså i det fallet endast som värmeledare för att värma upp metallen.

Så fort man har värmt upp metallen till lagom temperatur tillför man lodet som ska foga det hela samman. Man pressar lodet mot själva metallen och inte spetsen i sig.

Vet inte om jag har missförstått dig men det är ju iaf meningen att man ska "förtänna" spetsen för att få bra värmeöverföring. Först tar du lod på spetsen sen drar du spetsen i en sån där fuktig svamp så den blir slät och fin så funkar det prima.

Permalänk

Jo men varför bubblar det som fan då?