Permalänk

Lödtennet bubblar?

tjo, tänkte sätta mig och löda lite idag och mitt gamla ten var slut så jag fick en rulle farsan hade liggandes.

hursomhelst, när jag värmer på tennet så fräser och bubblar det, som om det kokar typ. Det stänker även små "tenn-bollar" som brukar hamna på handen självklart Inte så himla skönt men det går.

Sen ett annat problem är att det lixsom inte släpper från kolven/pistolen själva tennet..

Blev helt skum text men hoppas ni förstår..

Tack på förhand!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Det låter som att flussmedlet (skyddar mot oxider osv.) är för gammalt och inte fungerar som det ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det låter som att flussmedlet (skyddar mot oxider osv.) är för gammalt och inte fungerar som det ska.

Hehe, använde inget

Hittade det inte... Men det är väl det i tennet eller?

Står inget om att det är, inte att det inte är heller iofs..

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Vilken temperatur har du när du löder? Använder du lödstation?

Är ju inte meningen man ska lägga massa lod på spetsen. Man ska ta en liten mängd och trycka det på metallen man vill löda fast. Man använder det alltså i det fallet endast som värmeledare för att värma upp metallen.

Så fort man har värmt upp metallen till lagom temperatur tillför man lodet som ska foga det hela samman. Man pressar lodet mot själva metallen och inte spetsen i sig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Nej men alltså provade det och det uppförde sig likadant, ha tennet på spetsen alltså...

Och nej jag har inte lödstation..

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Hehe, använde inget

Hittade det inte... Men det är väl det i tennet eller?

Står inget om att det är, inte att det inte är heller iofs..

Testa att dra isär en bit lödtenn så ser du att det är ihåligt.

Permalänk
Avstängd

flussmedlet finns i mitten av lödtennet, och när det blir gammalt så stelnar det och skvätter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det funkar bra med säkert över 30 år gamla lödtenn som innehåller flussmedel.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
flussmedlet finns i mitten av lödtennet, och när det blir gammalt så stelnar det och skvätter

Det kan säkert stämma, för jag provade precis samma tenn också gammalt som min plastfarsa hade och det var samma effekt så får väl köpa nytt tenn då, tack för svaren

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Det kan säkert stämma, för jag provade precis samma tenn också gammalt som min plastfarsa hade och det var samma effekt så får väl köpa nytt tenn då, tack för svaren

Du sätter lödtennet direkt på lödspetsen eller? Då blir det så. tenne är med högsta sannolikhet inte för gammalt. Sätter du det direkt på lödspetsen så blir det så.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

När jag lödde skit på min praktikplats var det minsann inget flussmedel i lödtennet, och då satte jag alltid en dutt på spetsen för att öka värmeledningsförmågan. Var det dumt gjort eller?

Permalänk

Blir det för varmt så att det kokar då eller?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
När jag lödde skit på min praktikplats var det minsann inget flussmedel i lödtennet, och då satte jag alltid en dutt på spetsen för att öka värmeledningsförmågan. Var det dumt gjort eller?

Det är helt rätt gjort, eftersom du får en större anläggningsyta.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Vilken temperatur har du när du löder? Använder du lödstation?

Är ju inte meningen man ska lägga massa lod på spetsen. Man ska ta en liten mängd och trycka det på metallen man vill löda fast. Man använder det alltså i det fallet endast som värmeledare för att värma upp metallen.

Så fort man har värmt upp metallen till lagom temperatur tillför man lodet som ska foga det hela samman. Man pressar lodet mot själva metallen och inte spetsen i sig.

Vet inte om jag har missförstått dig men det är ju iaf meningen att man ska "förtänna" spetsen för att få bra värmeöverföring. Först tar du lod på spetsen sen drar du spetsen i en sån där fuktig svamp så den blir slät och fin så funkar det prima.

Permalänk

Jo men varför bubblar det som fan då?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D