Fractal Design Linear Aluminium

Permalänk
Medlem

Gillar apples tangentbord ovan men tangentlayouten gör att det inte är ett alternativ :\

Köpte ett Steelseries 6G för ett tag sen men blev lagom besviken på det tyvärr. Kan inte sätta fingret på det men gillade inte känslan i det trotts att förutsättningarna är bra. Vilket ledde till att jag skrev långsammare och med fler fel än med de allra flesta tangentbord.
Mycket dåligt betyg från min sida alltså.

Kör på mircrosofts ergonomiska tangentbord nu:
http://www.microsoft.com/hardware/mouseandkeyboard/productdet...

Inte den trådlösa versionen. Kostade väl runt 400 kr och är ett kap enligt mig. För de pengarna så har jag inte sett något tangentbord som kommer i närheten, och då har jag testat en hel del nu. Men det är ju min åsikt, väldigt subjektivt.
Mediaknapparna kanske inte är de bästa men det är det sista jag tittar på när jag köper tangentbord.

UltraX är annars helt OK.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om just "Snyggare än Logitech UltraX" är en giltig positiv fördel i recensionen. Anser det snarare som en högst personlig åsikt och borde därför inte vara till någon fördel alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"Linear har roterad Insert/Delete-grupp."
= tangentbordet är fail. Bojkott!

Så sant. ett tangentbord ska ALDRIG ha omkastade knappar.
UltraX FTW, har ett Rev1 men mums för den tunna Razer Lycosa, skulle jag fått båda gratis men bara välja mellan en hade det nog blivit en till UltraX eftersom Lycosa kommer nog finnas kvar ett tagtill.
Logitech UltraX Flat Rev3 vi väntar på dig.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Gott. Jag är dock grymt nöjd med mitt Steelseries 6G och jag pallar inte laptoptangentbord (hade ultrax innan).
Nu vill jag se en recension på samma företags p182-kopia: http://www.gtek.se/?mode=item&id=3303&session=6910e993044b531...

Såg också det chassit för ett tag sen och det verkar riktigt intressant. Så ett nytt test på olika chassin hade inte varit fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Så sant. ett tangentbord ska ALDRIG ha omkastade knappar.
UltraX FTW, har ett Rev1 men mums för den tunna Razer Lycosa, skulle jag fått båda gratis men bara välja mellan en hade det nog blivit en till UltraX eftersom Lycosa kommer nog finnas kvar ett tagtill.
Logitech UltraX Flat Rev3 vi väntar på dig.

Nej det är klart för den nuvarande är den bästa som någonsin gjorts..not.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenn3SaataN
Såg också det chassit för ett tag sen och det verkar riktigt intressant. Så ett nytt test på olika chassin hade inte varit fel

Verkar OK för priset. Dock kommer HDD-buren blockera det mesta av luftintaget, om man monterar en fläkt där, och för att vara ett chassi ämnat för tystnad saknar det helt vibrationsdämpning för just hårddiskarna. Möjligen montera en sval HDD i 3.5"-hållaren ovanför, med gummiklädda skruvar, och slita loss buren för hårddiskarna, eller med en klassisk passiv Zalman-kylare i en 5.25" plats. Kan bli ett chassi för tystnad med lite hjälpmedel.

Och för satan, om bara chassi-tillverkare för en gångs skull placerade gångjärnen för dörren på rätt sida.

Permalänk
Medlem

Razer Tarantula är ju ägigaste. Köpte i första hand ett för att jag är en obotlig Razerfanboy, men kvalitén och känslan på tangentbordet är ju helt fantastisk. Kvalitén kan bevisas av en kompis som spillde ett glas mjölk över sitt, allt han gjorde var att dammsuga upp mjölken för att det inte skulle lukta konstigt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte varför inte de ergonomiska tankgentborden (med bruten tangentrad) blivit mer populära. Har man väl vant sig så är det mycket skönare oavsett om man spelar spel eller skriver en uppsats. Sen kanske de inte är de snyggaste alltid....

Permalänk

Mitt UltraX sjunger på sista versen men verkar inte gå å få tag på nytt, synd att Logitech la ner och ersatte med UltraX-Flat.

Lite märkligt med beteckningarna på Ultra tangentborden, för om jag fattat det rätt är UltraX mer flat än "flat"-versionen, eller har jag blandat ihop dem?

UltraX
UltraX-Flat
UltraX Media
UltraX Premium
Ultra Flat

wtf, which is what?!?!?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DevizioN
När min mus hade problem med ett batteri så bad dom mig slå sönder musen,så skickade de en ny.

Fick klippa av sladden precis vid USB-kontakten på min Wingman Forcefeedback pad när den gick sönder... å skicka USB-kontakten till dom sen så fick jag en ny pad.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Funderar på att skaffa en gammalt IBM-bräda. Helst i bakelit och med knappar som klickar fyra gånger. Två gånger ned och två gånger till på väg upp. Det var tider det

Bra recension över lag men jag saknade omnämnandet av två saker som jag irriterade mig på.
Jag hade vissa problem med att lära om mig ("gamla hundar"-principen) då mAN OFTA KOM ÅT CAPSHELVETET NÄR Man skulle trycka på enbart 'A'-tangenten. Inte bara jag som har problem med det. Min bror gav mig ett par sköna garv när han, något tafatt, försökte sig på det tangentbordet. Eftersom vi är släkt så kan det ju såklart vara genetiskt också men jag föredrar i alla fall caps-knappar som inte ligger kant i kant med 'A'-tangenten.

Den andra saken som jag störde mig på var att texten på knapparna (märkningen, alltså) satt så långt upp till vänster att man ofta tryckte in flera tangenter samtidigt eftersom man (i alla fall jag) gärna siktar med fingret rätt på bokstaven, så att säga.

Jo, jag vet att man ska använda touch-metoden men jag orkar inte med att lära om mig.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Är det bara jag som uppskattar sånna där gamla och stora tangentbord som "klickar" ordentligt när man trycker på knapparna ? Typ som IBM's gamla klassiska 5kg tangentbord
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_Keyboard
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/ModelM.jpg

Mitt IBM 1391411 byter jag inte bort för pengar.(från 1991-05-11)
Inte heller IBM 7164623 byter jag bort.(från 1995-12-31)
Fast kör just nu Microsoft för att det är trådlöst.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

den ser ju nästan ut som ultra x flat gammla modell, den utan usb :S

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk

God damn it! Mitt X-flat, som har samma design, saknar höj- och sänkknappen! Det är den enda funktionen jag saknar! Samt att under knapparna är det inte ikoner, det är text. Tangenter har en förmåga att haka upp sig.

Jag är extremt sugen på Apples tangentbord. Sladdvarianten!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ser ganska fint ut men är inte sugen på att byta ut mitt model M tangentbord detta årtionde iallafall.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

har själv ett UltraX tycker det är mycket snyggare än Fractal.

Permalänk
Medlem

Aluminium i stomme eller 0,2 mm aluminiumfolie som ytbeläggning? Brukar vara det sistnämda

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Apples tgbord är bara för skönt. speciellt lilla trådlösa - känns om framtiden.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd

Slängde precis ut mitt gamla DiNovo för en sådan här, tycker det känns klart mycket behagligare att skriva på!

Permalänk

Kan också rekommendera Apples nya tangentbord.

För övrigt verkar Ultra-X ha ganska dålig kvalitet då jag och tre kompisar började få problem med att vissa knappar inte alltid reagerade när man tryckte på dem.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är så svårt att göra tangentbord som reagerar på alla knappar oavsett knapp-kombination intryckt. Märker inte av något sånt där på mitt G35 iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
För övrigt verkar Ultra-X ha ganska dålig kvalitet då jag och tre kompisar började få problem med att vissa knappar inte alltid reagerade när man tryckte på dem.

Det har jag också råkat ut för ett antal gånger men det har bara varit att banka lite på tangenten ifråga så har det rättat till sig. Har aldrig heller haft problem med samma tangent två gånger.

För övrigt håller jag med de som anser att omkastade delete/insert-grupper är ett satans påfund...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Fin recension, skulle vara fint med en som tar tangenborden som kostar över 500 kronor dock.

Jag menar 250 kr har man ju råd om man i VÄRSTA fall inte tycker om, det är alla Logitech och MS series som kan gå upp mot 1000 KR som man undra om DE verkligen är värda sina pengar.

Man borde ta de 3-5 "bästa" tangentbord och mus kombo, och köra ett test i spel, program etc. Då skulle vi till slut få reda på om det verklingen är bättre med tråd, Bluetooth etc.

Om någon vet om en sådan riktigt recension får ni gärna posta.

Fin recension annars.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Apples Tangetbord kommer i svart? Fungerar det bra med Windows?

Permalänk
Medlem

känns väldigt udda med allt gafflande från många om en knapp som hamnat på avvägar när i princip alla knappar sitter felplacerade i dagens standard ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Tycker det känns väldigt udda att alla byter tangentbord till de med nyaste desingen likt fjortisbrudar med för mycket pengar att spendera på kläder
Lika bra att hålla sig kvar till ett gammalt med ordentligt klick i tangenterna, t.ex. IBM's model M. Då slipper alla de problem som folk verkar ha med tangenter som slutar funka.

Överhuvudtaget, en stor nackdel med bärbara är ju dess små ihopträngda tangentbord. Varför i helvette ska man då betala en massa pengar för att även få den nackdelen till sin stationära dator ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tycker det känns väldigt udda att alla byter tangentbord till de med nyaste desingen likt fjortisbrudar med för mycket pengar att spendera på kläder
Lika bra att hålla sig kvar till ett gammalt med ordentligt klick i tangenterna, t.ex. IBM's model M. Då slipper alla de problem som folk verkar ha med tangenter som slutar funka.

Överhuvudtaget, en stor nackdel med bärbara är ju dess små ihopträngda tangentbord. Varför i helvette ska man då betala en massa pengar för att även få den nackdelen till sin stationära dator ?

Model M hade väl också sina problem? Tryckte man ner fler än två tangenter så tjöt PC-speakern. Visst, att spela spel med två tangenter nertryckta är väl okej men att inte kunna använda 3 stycken suger.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Tycker det känns väldigt udda att alla byter tangentbord till de med nyaste desingen likt fjortisbrudar med för mycket pengar att spendera på kläder
Lika bra att hålla sig kvar till ett gammalt med ordentligt klick i tangenterna, t.ex. IBM's model M. Då slipper alla de problem som folk verkar ha med tangenter som slutar funka.

Överhuvudtaget, en stor nackdel med bärbara är ju dess små ihopträngda tangentbord. Varför i helvette ska man då betala en massa pengar för att även få den nackdelen till sin stationära dator ?

Vad skulle vara för fel att köpa nya kläder titt som tätt, ny bill varje månad om nu inkomsten tillåter. Jag menar, ett tangentbord är inte speciellt dyrt med tanke på hur ofta man använder det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Apples tgbord är bara för skönt. speciellt lilla trådlösa - känns om framtiden.

Fungerar de bra på PC då?
vilka tangenter är det alla gnäller på att de saknar/flyttat? kollade lite snabbt men såg inget spec jobbigt...

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Funderar på att skaffa en gammalt IBM-bräda.

Gör inte det, jag har haft en sån på min PII 233MHz det var inte kul då man värmde fötterna på ett element som drevs av olja/el man fick konstant el rusande genom benen då man hade sitt tangentbord i knät (hade en fet-asskön TV fotölj och hade skärmen/bordet högt upp så mann lutade till baka och ZZZT!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB