Permalänk
Medlem

Vattenkyla själv!

Tjena!

Jag och en polare håller på med vårat projekt arbete och vi har tänkt att
vattenkyla en dator, dvs bygga det mesta runt om kring det själva.
Till att börja med ska vi kyla processorn, men är det inte för mycke ebsvärt tar vi grafik kortet också.

Så det jag är ute efter är tips, råd, länkar allt som kan hjälpa oss på traven, tiden börjar bli knapp så all typ av hjälp uppskattas

Tack på förhand,
Mvh Johan

Visa signatur

Tibia g33k

Permalänk
Inaktiv

Sök efter det, finns massor med trådar ang. pump och kylblock.

Permalänk

Ska ni göra block och så själva? Ett tips är att skaffa en dammpump, tror du kan komma rätt billigt undan med en sån..
Kylare om ni ska fixa själva stick upp till skroten o försök hitta någon billig eller en jävligt stor som inte behöver så mkt kylning för att kyla ner vattnet.. tanken behövs inte om kylaren är tillräckligt stor

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Har byggt några stycken för länge sen.

Sicce micra är en enkel akvariepump som dränks i en behållare och fungerar mycket bra. Kostar under 200 spänn tror jag.
(min höll många års 24/7 drift när ja sålde kittet)

Att bygga kylblock görs enklast i aluminium där man borrar kanaler, skruvar i nipplar osv. Ska man ha högprestanda får man fräsa för att få större yta, gärna i koppar, men det kostar mycket mer.

Som kylare kan man t ex ta ett värmepaket från en bil, går att hitta billigt och kyler lätt undra några hundra watt med en stor fläkt på mycket låg hastighet.

Använd bra slangar och använd slangklämmor av god kvalité så slipper man tråkiga missöden, grövre slang ger lättare ett bra flöde.

Jag rekommenderar att använda vanligt kranvatten med några tiotals % kylarglykol inblandat, detta för att skydda mot galvanisk korossion (olika metaller reagerar gärna med varandra och äter upp varandra).
Destilerat vatten är helt meningslöst och div waterwetters osv är onödigt dyra.

Se till att vattnet gärna inte utsätts för onödigt mycket luft, det gör det bara äckligt och att det växer massa skit i det.

Kylde en AMD T-bird 1400 @ 1600 (ABit Kt7A + mosel PC150 <3 ) med ett danger den maze 2 och ett halft värmepaket från en volvo 140, kyld med en lågvarvig fläkt från en gammal IBM s/36. Som vattenbehållare hade jag en telemecaniqe box pluggad och sillicontätad. Vanlig PVC slang och en sicce micra pump. Hade även ett leufken alu block på nordbryggan.
Detta gick utan problem 24/7 i många år utan underhåll.

Som säkerhet kan man köpa en bimetalltermostat som bryter vid 70-80C och fästa på cpu-blocket, genom denna tar man power good signalen från nätdelen, ryker pumpen och blocket kokar ur så stängs pc:n av.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@ Karaff,
Tack ska du ha, fick en bättre inblick i det hela.
Skulle man kunna få kontakta dig under processen? Om vi har lite frågor och funderingar dvs, du verkar duktig inom ämnet. Du har inga pumpar etc liggandes? Bor nämligen i vmo så inte speciellt långt att åka

mvh johan

Visa signatur

Tibia g33k

Permalänk
Medlem

Har dåligt med grejor.. det är 4-5 år sedan ja slutade bygga dessa prylar.

Men ta frågorna i tråden så ska det nog ordna sig.

Det gäller bara att tänka logiskt och vara lite finurlig så är det inte så svårt.

Bra slangar o mjuka böjar så vattnet flödar fritt, undvika krökar som kan bli veck på slangen och att det sitter i spänn någonstans. Använda slangklämmor och provköra utanför först så man ser att det är tätt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Släng fram frågorna du Dundor så ska du nog se att du får svar.

Själv intresserad av allt som har med rör och slang att göra

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

@ Karaff
Aight, tack ska du ha!

@ Coolerfreak
Haha, låter som ett udda intresse men uppskattas!

Ska börja gibba arbetet hårt i helgen så lär ploppa upp lite frågor då

Visa signatur

Tibia g33k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dundor
@ Karaff
Aight, tack ska du ha!

@ Coolerfreak
Haha, låter som ett udda intresse men uppskattas!

Ska börja gibba arbetet hårt i helgen så lär ploppa upp lite frågor då

Ja de var ju menat som vattenkylning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare