Ny kraftfull mediaspelare från Tvix

Permalänk
Melding Plague

Ny kraftfull mediaspelare från Tvix

Sedan mediaspelare blev populära har tillverkaren Tvix alltid hållit sig i den tekniska framkanten. Företaget fortsätter på samma linje med modellen HD M-6500, som har en snabb processor från Sigma och stöd för de mest populära HD-formaten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VILL HA!

Permalänk
Medlem

Är inte Popcorn Hour minst lika bra men kostar bara hälften så mycket?

http://www.popcornhour.com/

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer nya grejer men varför betala ca 2000:- mer än Popcorn hour för i frincip samma prestanda? Har för mig att Tvix använder samma videoprocessos som popcorn huous dessutom.
Måste dock erkänna att designen av Tvix är betydligt mer tilltalande!

Visa signatur

EP-8k7a 1,2 T-bird GEFORCE 3 64MB 100 GB, 512DDr, Xcard,32xBrännare, DVD,2 enermax 120mm, 2 enermax 80mm

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt

Permalänk
Medlem

Okej jag kanske är lite noob men, vad är det här för något?
Man skall ju kunna spela full-hd material, men är man tvungen o ha det på en hårddisk man kopplar in i den eller, hur funkar det?

Permalänk

Det man får för det priset känns ju mest vara det lilla formatet. En HTPC som klarar av att köra full-HD är ju inget problem att sätta ihop för under 4000, med hårddisk.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Är inte Popcorn Hour minst lika bra men kostar bara hälften så mycket?

http://www.popcornhour.com/

Den verkar ju grym

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Det man får för det priset känns ju mest vara det lilla formatet. En HTPC som klarar av att köra full-HD är ju inget problem att sätta ihop för under 4000, med hårddisk.

Denna är mycket i ett mycket mindre format och väldigt portabel. beror på vad man har för krav... men tack för notisen!

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sabbe
Är inte Popcorn Hour minst lika bra men kostar bara hälften så mycket?

http://www.popcornhour.com/

Fler utgångar och ingångar samt WLAN på Tvixen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Fler utgångar och ingångar samt WLAN på Tvixen.

Bittorrent klient på popcornen ^^

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Verkar som att priset och mjukvaran kommer att avgöra mellan Tvix och Popcorn Hour. Popcorn Hour verkar dock mera prisvärd för tillfället

Permalänk
Medlem

vill ha...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Denna är mycket i ett mycket mindre format och väldigt portabel. beror på vad man har för krav... men tack för notisen!

Jo, det var ju det jag menade, om kravet är att den ska va liten, visst, jättebra produkt, men annars känns det ju som om priset är för högt.

Visa signatur

=)

Permalänk

Men varför, varför, varför måste dom vara i nån konstig storlek???

Kan inte saker få ha standardmått, jag har inte en susning vilken iso-standard en normal dvd eller stärkare faller under men jag hade ju självfallet önskat mig en sån här pryl i samma stil så det matchar resterande produkter i bänken...

Samma sak med popcorn maskinen, en fantastisk maskin som innehåller precis allt jag vill ha. Men jag kan bara inte med att köpa den pga utseendet. Namnet ju viss betydelse också på just den iaf (popcorn hour, hallå?). Sen faller den ju helt bort pga att dom slängt på universums fulaste loggo i enorm storlek på ovansidan...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Hehe jag tycker namnet Popcorn Hour är bra och tycker inte loggan är helt fel heller
Jag gillar det lilla formatet på både Tvix och PH, PH har väl ett ganska standard format.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRock
Måste dock erkänna att designen av Tvix är betydligt mer tilltalande!

Jag har föregångaren 5100 som jag tycker ser betydligt fränare ut. Den är cylinderformad och i aluminium.

behållningen med tvixen är att den är rätt så fullskiten när det gäller format och anslutningsmöjligheter, det enda jag saknar är fler krypteringslösningar för wi-fi samt ett smidigt sätt att ansluta en DVD-spelare.

Lite bilder på min modell:
http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=tvix+5100sh&btnG=...

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ja man börjar ju bli lite sugen att uppgradera min TviX 4000 bara för att kunna spela h.264 och mkv, men annars är jag ganska nöjd med min gamla spelare även om nätverket är i slöaste laget.

Jag skulle önska mig 1000 Mbit/s nätverksport på min spelare. Hur är det med denna nya modell, kör dom fortfarande med sega 100 Mbit/s LAN? Visst räcker det för att streama video men det är segt när man kopierar iso-filer via nätverket till spelarens hårddisk. Min spelare kommer bara upp i knappt 20 Mbit/s verklig överföringshastighet...

Permalänk
Medlem

Håller med silverridge kan bara inte köpa en PH pga utseendet. Och så har jag redan en Tvix HD M-4100SH vilket jag är väldigt nöjd med. Passar in riktigt bra på min tv-bänk också

Visa signatur

|Går mot strömmen|

Permalänk
Medlem

6500an ska ha runt 50-60mbit överförings hastighet via 100mbit lan. Finns tyvärr inte 1000....

Har även en 4100sh, köpte en riktigt lång usb kabel och förlängde den lite till. Tror min är runt 20m+. Går i ca 25Mb/s istället för 3-4Mb/s

Är föv. helnöjd även om nuvarande firmware har sina "flaws" fast det ryktas om att Divco släpper ny firmware för 4100/5100 serien i slutet av månaden!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

De är duktiga på nya firmwares. Bra på att lyssna på konsumenter också, i alla fall så som jag upplever det.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Verkar som de bara släpper nya firmwares till de senaste modellerna. Var längesedan det kom någon ny firmware till min 4000.

Permalänk

Om saker och ting inte kostar mer än en av mina njurar så brukar jag ta lite svinto och putsa bort loggan från i princip allt jag äger. Kläder kan kräva en knifur istället. Hatar loggos, har jag betalat för produkten ska jag fan inte behöva besudla mitt hem med en reklamskylt för varje produkt. Vill dom visa att det är sitt ska dom göra det via design. Fan va sugen jag blev på popcorn spelaren, tycker den var snyggare.. Verkar vara kö på att få köpa en.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Har dock sett uppgifter om att det trots allt skall vara gbit så kanske är det helt enkelt en fråga om nyare firmware för att få upp hastigheten.
Fler fördelar för Tvix, display, möjlighet att köpa till en tuner som ger enheten PVR funktioner, optisk ljud ut för dom som gillar det och givetvis en strömbrytare;) Skadar självklart inte att det rör sig om ett etablerat företag som har en rad liknande produkter bakom sig erfarenhetsmässigt.
"Snyggare", visst en smaksak men jag tycker nog att Tvix ser bättre ut. För dom som gillar rörmodellen så verkar det vara en 7000 modell på gång ut.

En direkt nackdel med Popcorn är att den nuvarande modellen skall vara benägen att överhetta (vilket tydligen även gäller tvix om man kör utan hårddisk, ja utan tro det eller ej). Men den klarar samtidigt av andra funktioner typ RSS samt bla streamning av youtube clip mm så där ligger väl Popcorn hour före.
Borde finnas större chans för ett öppet "community"-stöd för popcornet är tvix maskiner så även det är fördel Popcorn.

Personligen skulle jag dock i nuläget välja Tvix, har en tidigare modell (5000a) och är mycket nöjd med den och Popcorn hour känns fortfarande väldigt mycket beta.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

ursäkta en noobfråga - spelar man alltså upp tex HD-material som man lagt ner på den förmodade hårddisken inuti Tvix ??

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

Har nuvarande Tvix 4100 verkligen problem med 1080p filmer då?
Eftersom det stod nått om att de ska funka bättre med nya Tvixen?

Sen, vad är det för skillnad på HDMI 1,1 och 1,3 ??

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
ursäkta en noobfråga - spelar man alltså upp tex HD-material som man lagt ner på den förmodade hårddisken inuti Tvix ??

Den har wifi och vanlig trådbundet nätverk. Lägg över vad du vill, den där maskinen stödjer det mesta. Bland annat .mkv och subs via .srt, .idx, .sub osv osv.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Den äldre modellen klarar av 1080p i vissa filformat, den nya skall dock klara av de flesta nya filformaten tex H264 med matroska containers osv.

snapsnap, ja du kan köra film från en inbyggd hårddisk (ingår ej) eller över nätverk eller från ett ansluten usbminne/usbdisk osv.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

oki , tack Leedow. sen bara spela upp med valfri spelare (VLC, WMP osv)

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Den äldre modellen klarar av 1080p i vissa filformat, den nya skall dock klara av de flesta nya filformaten tex H264 med matroska containers osv.

Aha men vilka format är det som 4100 inte stöder menar du? Jag trodde den hade fullt stöd för 1080p med H264 mfl format?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]