Ny kraftfull mediaspelare från Tvix

Permalänk
Medlem

Jag hade Tvix 4000 som jag fick inbytt på Inet då den började krångla alldeles för mycket och fick en Popcorn A-100 (PH) istället.
De påminner en hel del om varandra i handhavande även om Tvixen kändes snabbare i gränssnittet.
Fördelen med popcornen är att den spelar i princip allt man kastar på den och med ett coolt program (Llink)man lägger på servern kan den spela upp rarade filer precis som Xbmc. Rätt coolt när man strömmar en "ouppackad" 1080P *.mkv-fil över http. PHn stödjer inte detta "native" än, men det jobbas på det. Scenreleaserna är ju inte packade i vanlig mening utan bara uppdelade så det kräver "ingen processorkraft" att packa upp dem, "bara lite headerjusteringar i filnamnen typ".

Betvivlar inte alls att Tvix 6500 är en grym spelare, men jag kan inte begripa vad den har som gör den värd 2K mer.

Diskussioner om PH på minhembio.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=170497

Officiella forumet som drivs av programmerarna till chipet som sitter i både PH och Tvix 6500.
http://www.networkedmediatank.com/index.php

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Den äldre modellen klarar av 1080p i vissa filformat, den nya skall dock klara av de flesta nya filformaten tex H264 med matroska containers osv.

snapsnap, ja du kan köra film från en inbyggd hårddisk (ingår ej) eller över nätverk eller från ett ansluten usbminne/usbdisk osv.

Glömde tacka dig Havoc, så man köper denna uberfräcka pryl - istället för ? Bluray/HD spelare ? för att man helt enkelt "råkar" ha film i varierande format i datorn ?

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk
Medlem

Jag ställde frågan om 4100 tvixen inte klarar 1080p så bra för jag har precis rekommenderat en kompis med 1080p tv att köpa en 4100 tvix, men det kanske var dumt om Popcorn och Tvix 6500 finns?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Ljudet då?

Hur är Ljudet i denna lilla lådan då? duger den till o driva en Hi-fi anläggning eller om man iaf kopplar in den i en förstärkare?

samt är ljudkortet enkelt tillgängligt och justerbart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Aha men vilka format är det som 4100 inte stöder menar du? Jag trodde den hade fullt stöd för 1080p med H264 mfl format?

här är en artikel som beskriver lite av det nya i HDMI 1.3 http://www.minhembio.com/artiklar/1251

samt en lathund http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HONSHI/20070626/134796/2...

Permalänk
Medlem

Tackar för det! känns som man klarar sig ett tag på 1.1

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Re: Ljudet då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filosofis
Hur är Ljudet i denna lilla lådan då? duger den till o driva en Hi-fi anläggning eller om man iaf kopplar in den i en förstärkare?

samt är ljudkortet enkelt tillgängligt och justerbart?

jag vill oxå ha svar på den frågan ??

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk

För alla aspiranter på Popcorn Hour vill jag höja ett litet varningens finger för två saker utöver det tidigare nämnda värmeproblemet.

Som jag har förstått det är det endast 100 MBit fast lina som gäller, om en kabel ändå behövs kan det tyckas som en bra idé med gigabitanslutning. Inte minst med tanke på att PH har en inbyggt torrent-klient som dödar upplevelsen av FullHD-streaming om man försöker använda båda dessa funktioner samtidigt.

Den andra nackdelen är att den endast stödjer IDE-diskar. Hur viktigt detta är varierar självklart från person till person, men en så pass ny mediabox skulle jag vilja ha möjligheten att trycka i en 1TB SATA-disk.

Jag är ruskigt sugen på PH ändå måste jag säga, men jag kan inte förstå att en så pass ny produkt inte utrustas med dessa saker från början (my five cents).

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Har haft TViX spelare i flera år nu. Helt klart bland de bästa köp jag någonsin gjort. Använder den varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusten_123
Det man får för det priset känns ju mest vara det lilla formatet. En HTPC som klarar av att köra full-HD är ju inget problem att sätta ihop för under 4000, med hårddisk.

Nja, att få ihop en HTPC som klarar full för bara 4000 är inte lätt. Vad har du för komponenter då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pedstrom
Nja, att få ihop en HTPC som klarar full för bara 4000 är inte lätt. Vad har du för komponenter då ?

Det kan du göra för under 2000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapsnap
oki , tack Leedow. sen bara spela upp med valfri spelare (VLC, WMP osv)

Nej, tvixen är i sig en mediaspelare, dvs den innehåller bild/ljudprocessor, codecs och spelare i sig. Du spelar inte upp något på datorn utan kopplar bara tvixen till tv:n. Tänk dig en standalone dvd-spelare som spelar upp mpeg, avi, divx/xvid, h.264, .mov, .wmv, .mkv etc direkt på tv:n, antingen via inbyggda hårddisken, via extern usb-hårddisk eller från din dator/NAS via nätverket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filosofis
Hur är Ljudet i denna lilla lådan då? duger den till o driva en Hi-fi anläggning eller om man iaf kopplar in den i en förstärkare?

samt är ljudkortet enkelt tillgängligt och justerbart?

Tvixen har både analoga och digitala ljudutgångar så det är bara att koppla optiskt till din reciever och digga loss. Ljudet blir vad din anläggning klarar av om du låter den koda av ljudet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Kan dom inte trycka in ett sådant chip i ett passivt kylt billigt gfx kort.
Jag hade köpt ett direkt och flera med mig.

Så hade htpc´n klarat sig fint ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Nej, tvixen är i sig en mediaspelare, dvs den innehåller bild/ljudprocessor, codecs och spelare i sig. Du spelar inte upp något på datorn utan kopplar bara tvixen till tv:n. Tänk dig en standalone dvd-spelare som spelar upp mpeg, avi, divx/xvid, h.264, .mov, .wmv, .mkv etc direkt på tv:n, antingen via inbyggda hårddisken, via extern usb-hårddisk eller från din dator/NAS via nätverket.

Tvixen har både analoga och digitala ljudutgångar så det är bara att koppla optiskt till din reciever och digga loss. Ljudet blir vad din anläggning klarar av om du låter den koda av ljudet.

Tackar för svaret på frågan.

Visa signatur

Core Duo 2,66 , Antec P182 , Asus P5K , Scythe Ninja;

Permalänk

Det kan bli problem om man ska se på DTS eller DD 5.1 filmer om inte din hemmabio kan hantera raw bitström.

Bara så ni vet. Sen är det lite synd att det inte är i HDMI 1.3 där 1.3 har stöd för DTS-HD