RMA på en Clix

Permalänk
Medlem

RMA på en Clix

Hej Swecare

Jag antar det är min tur att bli offer för Webhallens returhantering.

Jo det är så här att jag köpte en Clix 4gb mp3 spelare precis före jul som en julklapp till mig själv, denna kostade då 1450:-.

Efter 2 veckor reagerar inte knapparna och jag kan inte starta den. Så jag skickar ett mail och frågar hur jag ska göra, de vill jag skickar upp den, och jag gör då detta, med emballering och dylikt som de ville jag skulle skicka med.

Idag fick jag ett mail som sa

""Spelaren har fuktskador på ena sidan av moderkortet. Detta täcks inte
av garanti. Vi kan endast reparera med ett mainboardbyte som kostar
1200kr, 200kr för arbetet + moms. Detta blir totalt 1750:-."

Om du vill ha tillbaka spelaren utan åtgärd tillkommer
felsökningsavgift. Väljer du att låta servicefirman skrota den på plats
utgår kostnad helt.
Hör gärna av dig till mig hur du vill göra."

Nu är det så att jag har inte ens använt min spelare ute i vinter, utan bara inomhus, vilket inte borde vara så fuktigt tycker jag?

Så nu vill de ha mer pengar än jag gav för den i första stället.

Vad ska man göra?

Kan man "överklaga"?, För jag känner mig blåst dubbelt om om jag behöver betala lagning för en spelare jag inte använt i mer än 2 veckor..

Tack för ev hjälp

Permalänk
Medlem

Låter som de anställt någon från engströms tele ;D

Permalänk
Medlem

De första 6 månaderna har butiken bevisbördan att du har varit vållande till skadan så begär "bevis" för att det verkligen är en fuktskada som har orsakats av dig. Kan de inte bevisa det så har du rätt till reparation eller utbyte.
Att de bara hävdar att det är fuktskada tycker inte jag att det är bevis nog utan de får ge en konkret bevisning som foton och intyg på att just den fuktskadan har orsakat felet + att du har varit vållande...Hade skadan varit efter 6 månader är det du som har all bevisbörda.
Annars kan man alltid överklaga till arn som i sin tur begär bevisning.

Permalänk
Medlem

och i vanlig ordning så är "bevisbördan" på konsumenten inte särskilt stor när det rör sig om avancerade prylar han rimligen inte kan bedöma.

Permalänk
Medlem

dom kan tex uppvisa fotografier på korrision, dock kvarstår problemet för verkstaden att bevisa att skada uppkommit pga användaren

Permalänk
Medlem

Jag tänkte jag skulle uppdatera, läget är helt annorlunda, även då jag hade kontaktat företaget vid den tiden, nu så har de ändrat sin uttalan. Fuktskadan som skett måste varit minst 2-3 månader gammal så antagligen har jag fått ett dåligt exemplar. Eftersom jag klagat så har jag fått rätt, hade jag inte hade jag suttit med fickorna tomma.

De skickar mig en ny med 8GB istället som goodwill, tycker jag är jättebra av både webhallen och deras reparationsföretag. Tack säger jag.

Kunden har alltid rätt..

Permalänk
Medlem

deras reparationsföretag? Är irivernordics egen serviceverkstad som tar hand om det där... de tar hand om allt från dist till reparationer, så om de fått för sig att sköta goodwill biten så är det väl knappast något som påverkar ÅF öht.
ÅF följer servicefirmans rekomendationer om inget spektakulärt hänt vid service.

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl sannolikt Irivernordic som hanterat reparationen/utbytet...

Låter ju hur som helst som att det löst sig på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att Irivernordic är riktigt trevliga och riktigt tillmötesgående, jag har inhandlat ungefär 6-8 Iriver genom åren och har det uppstått problem har de alltid hanterat det på ett korrekt och professionellt sätt, oftast kompenserar de även dig som kund ifall ett fel har begåtts.

MVH/A