Permalänk
Medlem

Verktyg inför ett bygge

Sitter och funderar lite på att bygga en server, antingen bara modda och göra om ett chassi eller bygga från grunden. Vad det beror på hänger rätt mycket på vad de olika alternativen kommer att kosta vilket leder in varför jag startade tråden. Datorkomponenter har jag rätt bra koll på vad det kostar men frågan är om jag har verktyg så jag kan genomföra ett bygge.

Så frågan är: Vad måste man verkligen ha för att kunna bygga ett chassi från början och vad skulle ni uppskatta prislappen till på ett ungefär?

Permalänk

ordentlige skruvmejslar är ju det bästa även en bra avbitartång i lite dyrare kvalite!

Annars så klarar man sig med det. beror på vad man vill göra,. jag har bland anat haft och göra med CNC maskiner och jag kan ju säga att det underlättar en del istället för att stå med ett borr och en sticksåg och köra sönder 5 klingor på en metallbit..

Fråga dig själv innan du sätter igång hur du vill ha det.
vad du kan läga ut
behöver du detta?
kan du göra på något anant sätt?
finns det en bättre lösning än den du har tänkt?

Kolla runt lite på andras moddar och kollar. en ide är att kolla Kabeltråden och se

mvh Martin

Permalänk
Medlem

kabeltråden vilken menar du då? kabeldragning?

jo dom verktygen är ju rätt klara och inte speciellt dyra men tänkte mer på typ sågning i aluminum eller vad det nu är eller typ bockning av samma material. Bra förslag på tankegångar, gäller nog att inte ha för bråttom och tänka igenom bygget innan man kör för fullt!!