EU hårdgranskar Intels affärsmetoder

Permalänk
Melding Plague

EU hårdgranskar Intels affärsmetoder

För ett par år sedan gick AMD till EU med anklagelser om att Intel använt olagliga metoder för att konkurrera. Enligt AMD ska Intel exempelvis ha betalat återförsäljare för att inte sälja AMD:s produkter. Nästa månad kommer Intel att få försvara sig i en förhandling i Bryssel. Nu har EU påmint Intel att de är under utredning genom att överraska företaget i Tyskland med flera oannonserade inspektioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Go EU, bend over Intel.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

tur ibland att det finns en liten överstat att ta hand om sånt här, enskilda länder i Europa hade varken orka, klarat eller brytt sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja! Då kanske man kommer få se lite AMD prylar på mediamarkt.. Varken ATI Grafik eller AMD CPU:er finns där som det är nu. Sen verkar det som om dom bara säljer Seagate och Samsung diskar också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta spelar väl inte så stor roll för oss entusiaster?

Vi sitter ändå och häckar på prisjakt och letar efter sämsta butiken som finns som har lägsta priset (läs Netsuperstore) och köper därifrån.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att EU i alla fall gör lite nytta.

Permalänk

Att folk orkar hålla på att köra sådant fulspel som både Intel och Microsoft gör/gjort, när de redan har pengar att torka sin ass med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Visst är det lite för jäkligt, men jag bryr mig då inte. AMD behöver mer än att skylla på Intel att det går dåligt för dem, kanske ska börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först. Dom ligger efter i alla segment, speciellt notebook marknaden där de har tappat något så ofantligt och det är där det säljs otroligt mycket datorer med just de processorerna och grafikkorten.

Om man kollar till notebookmarknaden i sig så har inte ATI nu AMD/ATI legat på topp sen många år tillbaka, där finns det pengar att tjäna.

Nej AMD/ATI har väl just nu sämre förutsättningar, själv tycker jag ATI gjorde ett nedköp när dom slog sig ihop med AMD, de verkar mer strypt idag än förut men lik förbannat borde de kunna släppa ett riktigt grymt grafikkort som åtminstone hoppar Nvidia nuvarande high end kort. Nu har jag fått mitt sagt om det och hoppas innerligt på att börja använda AMD/ATI produkter igen. Men inte som det ser ut idag om det här nu hade någon revelans till nyheten överhuvudtaget

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Att folk orkar hålla på att köra sådant fulspel som både Intel och Microsoft gör/gjort, när de redan har pengar att torka sin ass med.

Haha istället för att stoppa upp dom nånstant används dom för att jävlas med andra hahaha.

Läst mycket om Intel nyligen undrar bara om allt är sant, visar det sig vara så kommer jag skratta högt

Sen att AMD ber dom att marknadsföra mer var hur kul som helst go AMD ^^ Marknaden på hårdvara verkar vara helt rubbad

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Go EU, bend over Intel.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Visst är det lite för jäkligt, men jag bryr mig då inte. AMD behöver mer än att skylla på Intel att det går dåligt för dem, kanske ska börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först. Dom ligger efter i alla segment, speciellt notebook marknaden där de har tappat något så ofantligt och det är där det säljs otroligt mycket datorer med just de processorerna och grafikkorten.

Om man kollar till notebookmarknaden i sig så har inte ATI nu AMD/ATI legat på topp sen många år tillbaka, där finns det pengar att tjäna.

Nej AMD/ATI har väl just nu sämre förutsättningar, själv tycker jag ATI gjorde ett nedköp när dom slog sig ihop med AMD, de verkar mer strypt idag än förut men lik förbannat borde de kunna släppa ett riktigt grymt grafikkort som åtminstone hoppar Nvidia nuvarande high end kort. Nu har jag fått mitt sagt om det och hoppas innerligt på att börja använda AMD/ATI produkter igen. Men inte som det ser ut idag om det här nu hade någon revelans till nyheten överhuvudtaget

Du kanske ska tänka på att om nu intel kört detta ful spel så länge som det påstås så har AMD förlorat pengar sen 2003. Vilket betyder att de har haft en mindre budget att röra sig med och då är det i princip självklart att man producerar sämre saker om man inte kan erbjuda bättre löner etc etc. Tänk efter innan du skriver.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Visst är det lite för jäkligt, men jag bryr mig då inte. AMD behöver mer än att skylla på Intel att det går dåligt för dem, kanske ska börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först.

Ursäkta, men ditt inlägg är väldigt underligt med tanke på vad som står i artikeln, och vad man kunnat läsa om detta tidigare...

Undesökningen gäller fulspel som ska ha påbörjats 2003. Då var AMD herrar på täppan processormässigt, och de hade inte köpt ATI ännu...

Det var de grundläggande fakta.

Sen måste man kunna sätta de saker som händer idag i sina historiska sammanhang.

Om det är så att Intel kört med fulspel, så kan dagens situation - med Intel i prestandatoppen - mycket väl vara ett direkt resultat av det, p.g.a. att AMD inte kunnat lägga tillräckligt med pengar på vidareutveckling... Den dåliga kassasituationen, och påföljande avskedande av kunnig personal har vi ju fått exempel på i flera omgångar sedan Core2 kom - litet halvskumt för ett företag som precis innan hade de bästa processorerna som gick att få tag på, och som borde gått åt som smör i solsken...

Så... Även det där med att AMD/ATI behöver "börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först." är relaterat till saker som hände tidigare.

Jag vet själv inte hur det ligger till, men OM Intel har gjort sig skyldiga till fulspel så tycker jag det är helt rätt att de åker på feta böter. Det är ungefär som med dopade idrottare - de konkurrerar inte heller på lika villkor.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det här stämmer
Hoppas man bara att dom åker dit och att pengarna går till AMD/ATI så att vi får bättre priser på processorer och gfx

Permalänk

Mer idioti får man leta efter.... "tittar på många kommentarer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Om det är så att Intel kört med fulspel, så kan dagens situation - med Intel i prestandatoppen - mycket väl vara ett direkt resultat av det, p.g.a. att AMD inte kunnat lägga tillräckligt med pengar på vidareutveckling... Den dåliga kassasituationen, och påföljande avskedande av kunnig personal har vi ju fått exempel på i flera omgångar sedan Core2 kom - litet halvskumt för ett företag som precis innan hade de bästa processorerna som gick att få tag på, och som borde gått åt som smör i solsken...

Så... Även det där med att AMD/ATI behöver "börja med att släppa processorer och grafikkort som kan konkurrera först." är relaterat till saker som hände tidigare.

Det har jag väldigt svårt att se.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Detta spelar väl inte så stor roll för oss entusiaster?

Vi sitter ändå och häckar på prisjakt och letar efter sämsta butiken som finns som har lägsta priset (läs Netsuperstore) och köper därifrån.

Det spelar roll för oss eftersom två sunda företag konkurrerar bättre än ett marknadshärskande fuskföretag och en förlamad bäver.

Personligen går jag aldrig på det billigaste. Det är inte värt en hundring lägre pris med tanke på allt bök som man potentiellt kan få.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju tycka att det är väldigt lustigt att AMD leverarat bättre prestanda, svalare processorer till ett lägre pris och samtidigt förlorat marknadsandelar. Och företag har varit ytterst oangelägna att ha AMD i sitt sortiment.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det har jag väldigt svårt att se.

Marknaden är trög, det är sant. Om prestanda/pris hade avgjort marknaden vid år 2003 borde AMD ha roffat åt sig kring 75 % av den. Särskilt vid den tiden skulle det ha varit möjligt eftersom t ex DELL sålde datorer i massor, ja kanske inte att nå 75 %, men AMD hade haft väsentligt högre andel om inte Intel "köpt" marknaden med konkurrenshämmande metoder. Pengar använda rätt generar nya bättre produkter.

Visst är allt hypotetiskt eftersom vi aldrig kan få redan på hur det hade varit om inte...

Permalänk

Ja, AMD behöver ju all hjälp dom kan få nu, själv gillar jag AMD mer än Intel så jag har väl inget emot detta. Men man ska inte ANTA att det stämmer förrän det är bevisat, som att dömma en våldtäcktsanklagad innan han är dömd.

Men stämmer det så hoppas jag verkligen åker dit, både för att ge en rättvisare konkurens och för att det hjälper AMD.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Ser att en viss intelfanboy är inte insatt i det här utan bara häver ur sig dynga, det fanns en tid då AMD var herre på täppan.
Men det var runt 2003, hm, är det inte då fulspelet ska ha börjats?

Nu vet jag inte om det rörde till sig här i sverige med men jag hade svårt att få tag på AMD CPU vid det tiden, lite vagt minne men 2500+ tiden?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det värkar som att Intel har rejäl motvind just nu vi får se om dom blir fällda plus att dom e i blåsväder om arkitektur patent med ett universitet i usa med. Kan bli intressant det med med tanke på att dom kan bli tvungna att stoppa tillverkningen på core2 osv. Men jag önskar ju inte att dom försvinner en bra konkurans e bra för marknaden. Så har dum kört med fulhack så ska dom ha en läxa. Även fast man tycker bättre om Amd

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Om du syftar på mig så är jag ingen fanboy av något märke. Har kört både och, har haft både AMD processor och ATI grafikkort. De senaste grafikkortet dock var en självklarhet för mig eftersom ATI inte hade något som kunde sätta emot ett 8800GTX och Core2Duo var så pass billig så man kunde inte avstå. Hade det varit AMD hade jag gjort samma sak, men nu var det inte så.

Allt återstår att se, men jag har svårt att tro att Intel har sabbat totalt för AMD som många här verkar påstå, det finns andra anledningar varför företag går upp och ner och visst slår det hårdare mot mindre företag än större.

Jobbar själv på ett sånt företag så jag vet hur det kan gå. Det kan gå bra några år, sen slår det käpprätt neråt, inget konstigt med det.

Men sen om det visar sig att det är så, så är det för jävligt. Dock blir jag inte brydd att företag kör ful spel med varandra, de gör allt för att vinna, finns inget att förlora. Det är vinnaren som står kvar, förloraren försvinner oftast, sen hur det går till är en annan saga.

Just nu verkar det som att Intel kör över AMD totalt, AMD hade inget som rådde på Core2Duo och nu släpper Intel Penryn. Verkar helt enkelt som att Intel har vaknat till liv igen efter åren med P4:an. Likaså om vi tar Nvidia och ATI, Nvidia bara pumpar på med bättre och bättre grafikkort, medans ATI har svårt att hänga med. Det här är en taktik från både Intel och Nvidia att total försöka köra över AMD/ATI, men jag hoppas inte att det sker, konkurrens är alltid bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om de visar sig skyldiga till det de är anklagade för. Som Boris säger är det väldigt underligt att AMD har levererat svala och bra pris/prestanda-processorer de senaste åren och ändå bara gått i motvind. Dessutom känns det väldigt konstigt att när man går in i en datorbutik blir tvungen att leta i en kvart för att hitta en dator med en AMD-processor.

Det är bra att EU statuerar exempel genom att faktiskt göra en utredning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En teori från min sida, det här med att det är svårt att hitta en dator med AMD processor idag, i butik. Kan det inte vara så att helt enkelt har en Core2Duo bäst Pris/Prestanda. Så av vilken anledning skulle företag då just nu använda AMD´s processorer när Intels är snabbare och billiga. Bara spekulerar lite. Vad tror ni om den teorin?

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man kan ju tycka att det är väldigt lustigt att AMD leverarat bättre prestanda, svalare processorer till ett lägre pris och samtidigt förlorat marknadsandelar. Och företag har varit ytterst oangelägna att ha AMD i sitt sortiment.

OEM dominansen från Intels sida, busenkelt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Det skulle inte förvåna mig om de visar sig skyldiga till det de är anklagade för. Som Boris säger är det väldigt underligt att AMD har levererat svala och bra pris/prestanda-processorer de senaste åren och ändå bara gått i motvind. Dessutom känns det väldigt konstigt att när man går in i en datorbutik blir tvungen att leta i en kvart för att hitta en dator med en AMD-processor.

Det är bra att EU statuerar exempel genom att faktiskt göra en utredning.

Det finns också ett alternativt svar på varför AMD har gått i motvind trots att det har varit på "toppen". Efterfrågan från OEM kunnde levas upp, AMD kunnde kanske inte leverera den antal CPU som OEM krävde. Och pågrund av detta så har OEM marknaden föredragit de som kunnde leverera ett stort antal.

Jag försöker inte försvara Intel, bara ge ljus på att kanske det handlar inte helt om att Intel är "the bad guy".

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det låter lite som "Coop Nära" ett stenkast ifrån där jag nu sitter, dessa vägrar sälja äkta Melitta-filter. Antingen får jag bege mig till Hemköp (och välja mellan hemköps eller Melittas) som ligger ungefär två stenkast bort, eller bara ge vika och plocka på mig deras EMV-produkter,,, surt sa räven...

Nu ska jag inte direkt klaga, för de har faktiskt inga Eldorado-produkter i sitt sortiment, Eldorados kaffe smakar som, hmm, jaa inte kaffe.

Ps. Är en inbiten Gevalia-fan, silat genom bruna 1 x 4.

Permalänk

Klorblekta kaffefilter är bäst

Butiker tycks inte fatta att om de inte har en produkt som man vill ha så går man till en annan butik. Oftast så är det ju inte bara en sak som man ska ha och då får helt enkelt den andra butiken hela inköpslistan, sas.

Fast generellt sett så är det nog bara nötter som oss som beter sig på det sättet. "Vanliga" människor vet nog inte tillräckligt om "data", så de tar bara vad onoff/siba/deutschmarkt har på hyllan. Sett ur det perspektivet så är det ganska lätt att tänka sig att AMD kan ha förlorat en hel del på det här.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
En teori från min sida, det här med att det är svårt att hitta en dator med AMD processor idag, i butik. Kan det inte vara så att helt enkelt har en Core2Duo bäst Pris/Prestanda. Så av vilken anledning skulle företag då just nu använda AMD´s processorer när Intels är snabbare och billiga. Bara spekulerar lite. Vad tror ni om den teorin?

Har du öht läst artikeln? 2003 hallå?

Sen har AMD fortfarande vassaste chipsetet med inbyggd grafik. Vilket gör att du bara har det att välja på om du vill ha en snorbillig maskin med hygglig grafikprestanda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

ja kan man inte tjäna pengar på sina egna produkter så får man väl utnyttja andra