Analysföretag förutspår att Nvidia köper AMD

Permalänk
Melding Plague

Analysföretag förutspår att Nvidia köper AMD

American Technology Research tror att Nvidia kan komma att köpa upp AMD. Med AMD i bältet skulle Nvidia kunna utöka sitt produktsortiment till att även inkludera processorer. Ett eventuellt uppköp betyder att Intel kan få betydligt mer att tänka på i framtiden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter sjukt, känns inte sannolikt för fem öre

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Inaktiv

Känns inte bra ärligt talat, Nvidia äger AMD, AMD äger ATI.
Det som får marknaden att gå frammåt är ju ändå konkurrens?

Permalänk
Medlem

mja, jag tycker inte det låter helt otroligt. Har dock igen koll på amd´s värde och hur mycket kapital nvidia har så jag avstår från att spekulera.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Förhoppningsvis inte, då finns det ju ingen konkurrens kvar sen ..

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tror inte på det för fem öre, dessutom skulle garanterat inte ens konkurrens myndigheten i USA tillåta det köpet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

nä de hoppas jag verkigen inte på med tanke på hur priserna på grafikkort skule se ut då :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Att de vill tror jag säkert, då slapp de all konkurrens på videokortsmarknaden också. Är det tillåtet att köpa ett företag om man därigenom får i det närmaste monopol på en marknad (diskreta grafikkort)?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja ATI måste säljas ut först av AMD innan Nvidia skulle få köpa AMD. Intel skulle säkert vilja ha ATI för en billig peng fast det får dom nog inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Varför låter det så otroligt? Bara för att ATi ägs av AMD? Hm... låter än mer tveksamt.

Köper Nvidia upp AMD så lär det kunna bli en rejäl press på Intel. Men onödigt o spekulera.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta vore katastrof för konkurensen så vi får hoppas att spåkulan de sett detta i har en paj anten eller något.

Att AMD skulle vilja bli uppköpta tvivlar jag dock inte en sekund på.

Permalänk
Medlem

Känns lönt att göra en nyhet av professionella spekulationer...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

jo lite för mycket kanske nyheter... det är rykten eller påståenden. skulle inte kalla det en "nyhet :/

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Alltså, då får ju Nvidia totalt monopol på grafikkortsmarknaden..
Låter inget vidare.
Vi har ju redan sett hur Nvidia kunnat utnyttja att de legat före AMD den senaste tiden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

om NVidia köper AMD får dom monopol= INTE BRA! konkurrens måste finnas,
tycker redan det finns för lite företag. iaf 1 till företag som tillverkar grafikkortkretsar.

jag hoppas inte nvidia köper upp amd.

Permalänk

Inte helt omöjlight, det skulle vara i nVidias intresse att ha AMD, allafall CPU avdelning. nVidia kommer då behöva sälja ut AMD's GPU avdelning (ATI) för att inte ha konkuransmyndigheter på ryggen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Detta får bara inte hända, detta hotar ju utvecklingen och framförallt priserna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ack, jag hoppas verkligen inte Nidia får äta och spotta ut benen av ett nytt gputillverkarföretag.
Förutom det; som redan sagt: konkurrensen får inte dö : /

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, det löser sig grabbar! Vi kan nog lugnt lita på att VIA och SIS reder upp detta och ger både Intel, Nvidia och AMD-ATI en rejäl match

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! Inga monopol. Då kommer dom väl sälja skitkort för 100000.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

nvidia hade kunnat köpa upp via istället och därmed skapat ett tredje alternativ på marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem

Som många andra så tycker jag att den här varianten är bland de sämst tänkbara. Om detta skulle bli verklighet hade vi blivit tvungna att hoppas på att även Intel skulle lyckas att utveckla high-end GPU:er.

Jag håller med m0rk om att Nvidia + Via skulle vara klart mer intressant. Särskilt nu med tanke på att Via börjar komma ut med en del klart intressanta CPU:er.

Tummen ner ifrån mig.

Permalänk
Medlem

Är inte Intel sugna på att köpa upp nVidia också?
Isåfall nVidia köper upp AMD/ATi, nVidia inser att det inte var så smart då dom nu inte har så mycket pengar kvar, så Intel lägger ett lågt bud på nVidia som måste ta budet för att inte gå under. Då äger Intel nästan allt som har att göra med datorentusiaster.
Vilket innebär att dom kan sätta vilket pris dom vill på sina produkter!

Detta får inte hända därför hoppas jag att det kommer gå bra för AMD/ATi nästa generation och sämre för Intel & nVidia, så vi har kvar konkurrens vilket är det bästa för alla!

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrOzZ
Är inte Intel sugna på att köpa upp nVidia också?
Isåfall nVidia köper upp AMD/ATi, nvidia inser att det inte var så smart då dom nu inte har så mycket pengar kvar, så Intel lägger ett lågt bud på nVidia som måste ta budet för att inte gå under. Då äger Intel nästan allt som har att göra med datorentusiaster.
Vilket innebär att dom kan sätta vilket pris dom vill på sina produkter!

Detta får inte hända därför hoppas jag att det kommer gå bra för AMD/ATi nästa generation och sämre för Intel & nVidia, så vi har kvar konkurrens vilket är det bästa för alla!

Intel + Nvidia är nog bara att glömma. Då skulle Intel ta ~80 % av grafikkortsmarknaden. Blir aldrig godkänt.

AMD + Nvidia skulle bara bli lite över 50 % av grafikkortsmarknaden, dock nära 100 % när det gäller diskreta grafikkort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Usch om detta skulle bli en verklighet, nvidia som redan har rätt så höga priser på sina Highend kort. Ingen konkurens alls i princip då :/

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Inte helt omöjlight, det skulle vara i nVidias intresse att ha AMD, allafall CPU avdelning. nVidia kommer då behöva sälja ut AMD's GPU avdelning (ATI) för att inte ha konkuransmyndigheter på ryggen.

Just som du skriver är sannolikheten stor att det sker om nu Nvidia köper upp AMD.

För övrigt förstår jag inte er andra som skriver att det skulle vara otroligt. AMD är idag mindre värt än vad ATi var innan AMD köpte upp dom. Det säger väl endel eller?? Nvidia gör ju rekordvinst efter rekordvinst så de har ju ett kapital som är högre än hela AMD's värde. Om detta händer tror jag det blir som Datanusse ovan skriver, att man säljer ut ATI just för att inte få konkurransmyndigheten i ryggen. Däremot ser nog Nvidia stor potential för den övriga tekniken som AMD besitter.

Det går inte bra för AMD och jag väntar bara på att någon skall köpa upp dom, bara en tidsfråga. Men att det just, enligt analysföretaget skulle vara Nvidia var mer överraskande faktiskt.

Sedan ett uppköp av Nvidia från Intels sida är som xphaze skriver bara att glömma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skulle vara otroligt naice ändå om nVIDIA köpte upp AMD. Det skulle säkert gå grymt bra!

Visa signatur

Skabbig dator ftw!

Permalänk
Medlem

Uttrycket Dog eat Dog känns passande för att beskriva detta.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Går det verkligen så dåligt för AMD?
Dom måste ju ha låst en hel del OEM avtal samt avtal med tillverkare som är intresserade av just det som AMD har visat framfötterna på, prisvärd hårdvara. Deras grafikkort är strömsnåla och tysta. Dom har en serie med "gröna" precessorer vilket jag tror bara kommer att bli en mer eftertraktad produkt. Så mörkret i AMD's tunnel är nog inte så svart som många tror.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk

Lite konstigt när många HÄRIFRÅN klickar på att "nej, ingen vågar" om att köpa upp AMD. Varför skulle ingen våga köpa AMD? För att dras ner ännu mer i skiten? Det kan inte gå så mycket sämre för AMD än det redan gör.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.