pfsense+server2003 i vmware labmiljö

Permalänk
Medlem

pfsense+server2003 i vmware labmiljö

Går för tillfället en nätverksinriktad KY-utbildning, och vi labbar en hel del med server2003 i vmware och virtualpc.

Det jag vill göra är att sätta upp en vmware miljö med: Pfsense som router/fw, 2st server2003 DC's, och en eller 2 xp klienter.

den enkla lösningen på problemet är antagligen att sätta i ett 3e NiC i min befintliga pfsense burk (sitter som router/fw åt mitt hemmanätverk), och på så vis köra ett dmz-nät mot "vmware labmiljön".

Men jag tänkte att man kanske kunde slippa det genom att använda sig av vmwares virtuella nätverk, och på så vis bara behöva ha 2 nic i vanliga routern. Så man kör NAT på trafiken ut från vmware.

Men jag har ganska hyffsade problem att få ordning på vmwares virtual network settings..

Just nu sitter jag dock på praktiken och pillar med det, och vad jag vet så lirar inte vmware så bra att sitta bridged med ett wlan kort, speciellt eftersom nätet jag sitter på går genom en inloggningsportal.

Men om någon är expert på detta tar jag tacksamt emot lite tankar eller synpunkter