Permalänk

Zippo-älskare

Någon mer här som bara älskar Zippotändare (sådanna där amerikanska tändare som bl a användes av soldaterna i Vietnamn)?

Har själv köpt ett par men vet inte riktigt ifall man ska ha "zippobränsle" som jag bara hittat på Teknikmagasinet eller ifall det funkar med fotogen?
Fotogen funkar ju iallafall med sådanna där lyktor, så det borde väl funka?
Tycker det är lite inödigt dyrt med "zippobränsle" på Teknikmagasinet, köper hellre nån liter fotogen på biltema eller något sånt

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Fyller man inte dom med nafta "om det så heter" precis som med vanliga tändare?

Permalänk
Medlem

Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Någon mer här som bara älskar Zippotändare (sådanna där amerikanska tändare som bl a användes av soldaterna i Vietnamn)?

Har själv köpt ett par men vet inte riktigt ifall man ska ha "zippobränsle" som jag bara hittat på Teknikmagasinet eller ifall det funkar med fotogen?
Fotogen funkar ju iallafall med sådanna där lyktor, så det borde väl funka?
Tycker det är lite inödigt dyrt med "zippobränsle" på Teknikmagasinet, köper hellre nån liter fotogen på biltema eller något sånt

Skulle inte rekommendera diesel/fotogen/tändvätska/lacknafta i en äkta zippo, du lär märka varför om du är korkad nog att testa
Och vadå dyr? typ 49:- för en flaska som räcker i ett halvår fast man röker ett paket dagligen >_<

zippobränsle finns att köpa på de flesta tobaksaffärer/småkiosker så...

Permalänk
Medlem

E du snål så räcker det med ett par droppar bensin när du tankar typ...

Permalänk
Medlem

Betalade 39kr för mitt zippo bränsle i vanlig tobaksaffär

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Skulle inte rekommendera diesel/fotogen/tändvätska/lacknafta i en äkta zippo, du lär märka varför om du är korkad nog att testa
Och vadå dyr? typ 49:- för en flaska som räcker i ett halvår fast man röker ett paket dagligen >_<

zippobränsle finns att köpa på de flesta tobaksaffärer/småkiosker så...

vilket blir klart mkt billigare än att köpa sketna engångständare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
vilket blir klart mkt billigare än att köpa sketna engångständare.

Mja, du får ju räkna med att själva zippon kostar en del i inköp också, och för dom pengarna får du ju ett bra antal engångständare...
Sen ska man ha veke och stift etc, så billigare vetefan, men helt klart bekvämare

Permalänk
Medlem

Klass är snarare ordet än bekväm. Man känner sig mer mandlig med en fin zippo tändare än en från ICA:)

Permalänk

Många svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Mja, du får ju räkna med att själva zippon kostar en del i inköp också, och för dom pengarna får du ju ett bra antal engångständare...
Sen ska man ha veke och stift etc, så billigare vetefan, men helt klart bekvämare

Köpte min för en tjuga typ, och kvalitet är det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Klass är snarare ordet än bekväm. Man känner sig mer mandlig med en fin zippo tändare än en från ICA:)

Indeed

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Många svar

Köpte min för en tjuga typ, och kvalitet är det!

Indeed

Köpte du en Zippo för 20:- i Sverige? Verkligen säker på att du inte har fått en kopia?
Zippo kostar betydligt mer än så.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Mja, du får ju räkna med att själva zippon kostar en del i inköp också, och för dom pengarna får du ju ett bra antal engångständare...
Sen ska man ha veke och stift etc, så billigare vetefan, men helt klart bekvämare

Grejjen är ju inte att det ska vara bekvämare.
Grejjen är att man ser förbannat mycket häftigare ut med en zippo än en pressbyrån-tändare ;P

Roligare med för den delen...:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Köpte du en Zippo för 20:- i Sverige? Verkligen säker på att du inte har fått en kopia?
Zippo kostar betydligt mer än så.

Mhm, det kanske är en kopia (Det är iaf inte från märket Zippo) men inte är den av plast för det, väldigt bra kvalite! Och jag köpte den inte i Sverige. Beställde den.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Grejjen är ju inte att det ska vara bekvämare.
Grejjen är att man ser förbannat mycket häftigare ut med en zippo än en pressbyrån-tändare ;P

Roligare med för den delen...:P

Klart som fan att man gör, men jag hatar verkligen att leta engångständare i princip hela tiden för att man slavar bort dom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Mhm, det kanske är en kopia (Det är iaf inte från märket Zippo) men inte är den av plast för det, väldigt bra kvalite! Och jag köpte den inte i Sverige. Beställde den.

Nej, klart dom inte är byggda i plast, men jämför valfri kopia mot ett original så lär du se att det är skillnad på "kvalite" och KVALITE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Mhm, det kanske är en kopia (Det är iaf inte från märket Zippo) men inte är den av plast för det, väldigt bra kvalite! Och jag köpte den inte i Sverige. Beställde den.

Ok, då är det en kopia. Kopior varierar verkligen i kvalite. Vissa håller i 5 min och vissa håller i flera år.

Har 2st Zippo-tändare och ett gäng kopior som jag mest köpt för motiven på dem.
Lite dåligt med bilder i denna tråd så jag slänger väl in en bild på ena jag köpte under värnplikten.

Tyvärr så fanns den inte i m90. =/

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Den där var fin
Ska senare ta bild på mina 2 också, återkommer!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

äh fan, kopior har alla sett..

min orginal av kvalitet har hållit sen 1996, samma veke m.m förutom flinten som jag har bytt 20 gånger

kosta dryga 550kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loki
Ok, då är det en kopia. Kopior varierar verkligen i kvalite. Vissa håller i 5 min och vissa håller i flera år.

Har 2st Zippo-tändare och ett gäng kopior som jag mest köpt för motiven på dem.
Lite dåligt med bilder i denna tråd så jag slänger väl in en bild på ena jag köpte under värnplikten.
http://static.pici.se/pictures/VAWSbUOmZ.jpg
Tyvärr så fanns den inte i m90. =/

Vart kan man hitta sådana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vart kan man hitta sådana?

På Livgardet.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Det kanske är en dum fråga då, fast vad skulle igentligen hända ifall jag hade i fotogen eller bensin?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

fotogen luktar illa och lämnar oljiga fläckar, samt svart orent rök

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ok, men så länge jag undviker att spilla på utsidan så borde det ju inte göra något, och röken är inte så viktig för min del. Hur skulle det funka med bensin då tror ni?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ok, men så länge jag undviker att spilla på utsidan så borde det ju inte göra något, och röken är inte så viktig för min del. Hur skulle det funka med bensin då tror ni?

Luktar fortfarande illa etc...
Bensinen är antagligen för lättantändlig samt att den förångas ganska snabbt...

Permalänk
Medlem

En Zippo är 30% igenkänningsfaktor, 20% *ding*-ljudet när man öppnar den och resten ligger i lukten.
Don't mess with the fuel!

Dessutom kommer du får svårt att få eld på fotogen med den stackars lilla gnistan och bensin är för flyktigt.

Om du ändå bryr dig tillräckligt lite för att vara helt okej med att du luktar lanterna när du tänder den, så antar jag att du inte röker och vad ska du egentligen med en tändare till om du inte röker?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Mja, du får ju räkna med att själva zippon kostar en del i inköp också, och för dom pengarna får du ju ett bra antal engångständare...
Sen ska man ha veke och stift etc, så billigare vetefan, men helt klart bekvämare

Nja, tror faktiskt att det lönar sig i längden med Zippo. Då jag rökte så gjorde jag väl mig av med säkert 2-3 tändare i veckan. Det blir 10 i månaden, snittpris kanske 8:-. Vad kostar en riktig Zippo? 300? Borde man tjäna in på ett par månader. Sen så är ju Zippo skönare på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Nja, tror faktiskt att det lönar sig i längden med Zippo. Då jag rökte så gjorde jag väl mig av med säkert 2-3 tändare i veckan. Det blir 10 i månaden, snittpris kanske 8:-. Vad kostar en riktig Zippo? 300? Borde man tjäna in på ett par månader. Sen så är ju Zippo skönare på alla sätt och vis.

2-3 tändare i veckan? jag har själv aldrig rökt i mitt liv, men en vanlig 8kronors-tändare räcker väl bra mycke längre än så?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zippo-älskare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjuntorparn
2-3 tändare i veckan? jag har själv aldrig rökt i mitt liv, men en vanlig 8kronors-tändare räcker väl bra mycke längre än så?

Händer många gånger att man tappar bort tändare, glömmer att ta med sig ut så man får köpa en ny, dom går sönder eller får kass låga, folk lånar och glömmer ge tillbaka, osv. Och sen tar dom självklart slut efter ett tag om man faktiskt har kvar dom såpass länge.

Fast jag kanske är ovanligt virrig av mig

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden med en liten fråga:

Det där luddet som finns i zippon. som man ska blöta ner med zippobensinen. är det vanlig bomull? hittar de inte å köpa nånstans.

har nyligen köpt en gammal fin zippo från -59.

finns kanske risk att luddet e för gammalt?

Permalänk

Tror inte luddet kan bli för gammalt. Luddet är där för att bränslet inte ska förångas och avdunsta, tror jag iallafall...?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

luddet som du kallar det är väll veken du menar å den borde finnas å köpa i nån lokal tobaks handel av modell större med lite mer vidgat sortiment

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
luddet som du kallar det är väll veken du menar å den borde finnas å köpa i nån lokal tobaks handel av modell större med lite mer vidgat sortiment

nej. inte veken.

http://i9.ebayimg.com/01/i/000/db/6b/af69_1_sbl.JPG

edit: svamp kanske är bättre ordval än ludd.