Permalänk
Avstängd

SPel på Linux

Undrar lite... hur många spel som fungerar till linux Ununtu 7.10
jag är ny på Linux.. vet 0,00% om det typ..
och vilket Linux skall man ha om man vill spela många spel
och den sista.. hur många "%" fungerar till linux"alltså spel då"
och det finns la något som heter "Wine" vad är det o vad använder man det till?

Permalänk
Medlem

Alltså, windowsprogram fungerar inte på Linux. Spel är i regel windowsprogram. Ska du spela spel rekommenderas du alltså att använda Windows.

Det finns dock ett kompabilitetslager som heter Wine, och som gör att man kan köra vissa windowsprogram i Linux. Det funkar alltifrån helt OK till inte alls. Det kan vara en bra lösning om man har något enstaka program som man inte klarar sig utan, men det är alldeles för opålitligt och kräver för mycket pillande för att vara värt att köra många program på.

Om jag vore i din sits skulle jag installera en linuxpartition och dual boot så du kan välja vid uppstart - Linux för att testa och leka lite, Windows för att spela spel. Sen får du själv avgöra vilket OS du tycker bäst om i längden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker då att Win.. är jobbigt.. alltså bugat.. o segt o varnar för allt och vill helst inte ha det mer...

Permalänk

Installera Windows XP igen då.

Permalänk
Avstängd

men lol
Win är bugat o kommer alltid att vara!

Permalänk

Vad är bugat? Fungerar helt ok för mig. Skit bakom spakarna kanske?

Permalänk

Fungerar bra för mig också, kan du säga mer exakt vad som är "bugat"?

Och att den varnar för allt, vad menar du då? Windows säkerhetscenter eller vad det heter, eller någon crappy brandvägg som varnar för allt?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Säger som Jerka, ha kvar windows om du ska spela och kör en dualboot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvo_for_fan
men lol
Win är bugat o kommer alltid att vara!

Om du inte ens kan få fart på ett så simpelt system som windows så ska du nog definitivt inte köra linux.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

www.winehq.org eller om du är sugen på att betala för att emulera så kan du alltid köra Cedega.

Kolla appdb för hur stort stöd wine har för olika spel. Sedan finns det spel som har native support för Linux. Har du ATI kort kommer du dock få problem i vissa fall, samt sämre prestanda till skillnad mot nVidia kort. Eftersom ATI släppt specarna så lär det bli bättre support snart.

Ska du köra spel som CoD4 och andra nyare spel kan du glömma Linux/*nix. Wine orkar inte med CoD4 än så länge. Sedan har wine inte stöd för DX10 och kommer troligen inte ha på bra länge.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvo_for_fan
Jag tycker då att Win.. är jobbigt.. alltså bugat.. o segt o varnar för allt och vill helst inte ha det mer...

Du har alla förutsättningar för att bli riktigt besviken på Linux, men vill du ändå prova så är det fritt fram.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Sätter allt jag äger på att du kommer installera Linux, ha tålamod i cirka 30min, gnälla lite här på att "linuks är mer buggat och för töntar lolol", slutligen installera Windows igen och återgå till ditt WoW-ande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Sätter allt jag äger på att du kommer installera Linux, ha tålamod i cirka 30min, gnälla lite här på att "linuks är mer buggat och för töntar lolol", slutligen installera Windows igen och återgå till ditt WoW-ande

Och därför vore det väl på sin plats att du, och ni andra som klagar på hans inlägg, hjälper honom att migrera till Linux. Förr i tiden var Linux communityn glada ifall de fick nya Linux användare.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Och därför vore det väl på sin plats att du, och ni andra som klagar på hans inlägg, hjälper honom att migrera till Linux. Förr i tiden var Linux communityn glada ifall de fick nya Linux användare.

Linux är inte ett bra val om spelande av windowsspel upptar en betydlig del av ens tid vid datorn. Inte är det heller ett bra alternativ om motiveringen till bytet är "Jag tycker då att Win.. är jobbigt.. alltså bugat.. o segt o varnar för allt och vill helst inte ha det mer...". Då får man det nog svårt med Linux. Tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Och därför vore det väl på sin plats att du, och ni andra som klagar på hans inlägg, hjälper honom att migrera till Linux. Förr i tiden var Linux communityn glada ifall de fick nya Linux användare.

Nya användare är bra. Besvikna nya användare är dock inte fullt så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Linux är inte ett bra val om spelande av windowsspel upptar en betydlig del av ens tid vid datorn. Inte är det heller ett bra alternativ om motiveringen till bytet är "Jag tycker då att Win.. är jobbigt.. alltså bugat.. o segt o varnar för allt och vill helst inte ha det mer...". Då får man det nog svårt med Linux. Tyvärr.

Han är villig att prova på något nytt, därför tycker jag det är synd att alla börjar trycka ner han. Föreslå Ubuntu, lättare Linux distribution går inte att få tag på. Tycker han att det är för svårt så har han iaf fått smaka på det sura äpplet

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt du skall prova Ubuntu/Wine. Tex WOW sägs gå snabbare under Wine än under XP. Rätt många spel fungerar faktiskt och det går att konfigurera Linux mycket hårdare än Windows vad gäller tex respons-tid på mus/keyb/net under fet last. Testa tex real-time kärnan i Gutsy genom att installera Ubuntustudio (det kan rädda en del head-shots och ge fördel gentemot lagg-XP):

http://ubuntustudio.org/downloads

Och vill du köra nyare spel med snygg grafik kan du alltid satsa på en PS3a så får du en blu-ray och en framtida tyst HTPC på köpet (klarar Linux).

Edit: länk update

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Jag tycker definitivt du skall prova Ubuntu/Wine. Tex WOW sägs gå snabbare under Wine än under XP. Rätt många spel fungerar faktiskt och det går att konfigurera Linux mycket hårdare än Windows vad gäller tex respons-tid på mus/keyb/net under fet last. Testa tex real-time kärnan i Gutsy genom att installera Ubuntustudio (det kan rädda en del head-shots och ge fördel gentemot lagg-XP):

http://ubuntustudio.org/downloads

Och vill du köra nyare spel med snygg grafik kan du alltid satsa på en PS3a så får du en blu-ray och en framtida tyst HTPC på köpet (klarar Linux).

Edit: länk update

WoW kan gå snabbare genom wine under Linux, men endast om du kör nvidia kort tyvärr. Jag har labbat en del med det där och WoW går mycket sämre i Linux än i Vista. Detta beror främst på att ATI inte har så bra stöd för Linux än så länge. Dock var det helt klart spelbart. Sedan finns det andra spel som funkar mycket bra under Linux på ATI kort, t.ex. Regnum
Online.
WoW fick bättre prestanda med ett äldre nvidia kort än med mitt nya ATI kort genom wine.

(Har dock bara testat med mitt 1950XTX 512MB kort)

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

För mej funkar både WoW och CS osv aldeles utmärkt via wine. Dom flesta windows program behöver dock justeras lite innan dom kan köras i linux men det är ju kul att pillra lite

Permalänk
Inaktiv

CS funkar perfekt för mig. Warcraft III fungerar inte lika bra, min dator fryser ibland, men det beror väl på ATI's konstiga drivare. Bara att hoppas på förbättring:) Jag kan däremot rekommendera Ubuntu 7.10 om du är öppen för lite pill. Annars, kör Vista och stäng av UAC så slipper du att de är "bugat och varnar för allt" för det där är en total lögn, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det du lirar?

Vi kan ju försöka börja i någon ände.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Vilka spel är det du lirar?

Vi kan ju försöka börja i någon ände.

Eftersom trådskaparen är avstängd kommer han knappast kunna svara...

Permalänk
Medlem

Guide för att få windows att STFU är: kör/msconfig/tjänster avmarkera Windows firewall och automatic updates. Sedan reboot och windows kommer att STFUa tills du installerar det på nytt

Fast annars om det var te.x din brandvägg/antivirus som klagar så ska du tabort de då det bara är larv, bandvägg kanske är bra ifa du inte har en router med inbyggd.

och windows är allt annat än segt.

Där har du en snabb guide ifall du läser detta.

Kör ubuntu på "skoldatorn" och XP på "speldatorn" och tycker att det är bäst läpat så.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Eftersom trådskaparen är avstängd kommer han knappast kunna svara...

Obersvant man är.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ett litet urklipp från program-tipset (klistrad, längst upp i forumsdelen):

Nöje

+Spel
Sauerbraten (FPS) Länk
Wolfenstien: Enemy Territory (FPS) Länk
Battle for Wesnoth (Fantasy, Strategi) Länk
Stepmania (Arkad) Länk
FretsOnFire (Arkad) Länk

+Emulatorer
ZSnes (SNES Emulator) Länk
Epsxe (PSX Emulator) Länk
Mednafen (Emulerar en massa olika konsoler) Länk
Hatari (Atari ST/STE emulator och nu även lite stöd för Atari Falcon och TT) Länk
STEem (En annan Atari STE emulator, men bara STE) Länk
FCE Ultra (Om man bara vill ha en NES emu. Mednafen använder FCEU's kod till NES emuleringen så det är lika bra) Länk
Mupen64 (N64 emu) Länk
VICE (Commodore emulator, C64, C128, PET, VIC-20 etc) Länk
Gens (Sega Mega Drive och jag tror även ett par andra Segakonsoler) Länk
xmame (MAME för X (Arkadspel) Länk
E-UAE (Amiga emulator) Länk

. Sen finns det givetvis drösvis fler som fungerar klockrent.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Om du inte ens kan få fart på ett så simpelt system som windows så ska du nog definitivt inte köra linux.

Varför inte? Skulle linux vara svårare än windows?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Varför inte? Skulle linux vara svårare än windows?

Håller med, Ubuntu är nästan lika simpelt som Windows, krävs inte mycket för att köra det.

Kan nämnas också, appropå mitt tidigare inlägg, att jag gjorde en ren installation av 7.10 och nu fungerar Warcraft III perfekt, och med högre FPS än i Windows Vista.