Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2007

Apache hjälp

Jag har Apache installerat i Ubuntu och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa in rättigheterna för /var/www katalogen rätt.

Jag vill kunna komma åt och ändra i all filer samt så vill jag tillåta apache att göra detsamma? Är det någon som vet hur man gör detta, via terminal?
Nu har jag även massa php-filer i /var/www som jag jobbat med sen innan, kan man få det så att dom nya rättigheterna gäller för katalogen och allt som finns däri?

Som det är nu så är jag ägare til katalogen, men när apache skapar en fil så blir filens ägare www-data, så jag kommer inte åt den...

CPU: i7 3770 GPU: Gigabyte GTX 780 MB: Gigabyte GA-Z77X-D3H PSU: Corsair 650W RAM: Corsair Dominator 32GB SOUND: Asus Xonar D2 + Sennheiser PC360 OS: Ubuntu 13.04 COOLING: Air MOUSE: G5 KEYB: Func KB-460 DISP: 2 x Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Låt www-data bli ägare och grupp till katalogen med innehåll. Lägg till din användare i gruppen www-data. Sätt rättigheterna på katalogen 2775 och på inte körbara filer 664 och körbara 775 .

sudo chown www-data:www-data /var/www
sudo chmod 2775 /var/www
sudo chmod 664 /var/www/*

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2007

Hur lägger jag till mig i gruppen www-data? Provade

sudo useradd jag www-data

men det fungerade inte...

CPU: i7 3770 GPU: Gigabyte GTX 780 MB: Gigabyte GA-Z77X-D3H PSU: Corsair 650W RAM: Corsair Dominator 32GB SOUND: Asus Xonar D2 + Sennheiser PC360 OS: Ubuntu 13.04 COOLING: Air MOUSE: G5 KEYB: Func KB-460 DISP: 2 x Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2006

usermod är kommandot du vill använda dig av.

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2007

Lyckades fixa allt nu, fick hjälp av en kompis, men tack för hjälpen ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002

haha, ja...det må jag säga...

men det är väl ändå inte så att hon säger så när andra hör på?
Har hört av andra folk ungefär samma sak, men då lät det inte lika allvarligt...

Själv käkar jag penicillin och hör inget på vänster öra, så jag hör bara 50% av allt skvaller som cirkulerar

Hade
Johan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
haha, ja...det må jag säga...

men det är väl ändå inte så att hon säger så när andra hör på?
Har hört av andra folk ungefär samma sak, men då lät det inte lika allvarligt...

Själv käkar jag penicillin och hör inget på vänster öra, så jag hör bara 50% av allt skvaller som cirkulerar

Hade
Johan

Vad yrar du om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Vad yrar du om?

Det kan du allt fundera på! Det gör iallafall jag! (mao: har ingen aning)