Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Permalänk
Melding Plague

Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Nu har det dykt upp specifikationer och bilder på Nvidias planerade grafikkort Geforce 9800 GX2. Detta är Nvidias svar på AMD:s Radeon HD 3870 X2, alltså ett grafikkort med två stycken grafikprocessorer. Nvidia passar även på att kritisera AMD, och hävdar att Radeon HD 3870 X2 är ett sämre grafikkort än Geforce 8800 GTX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Re: Nvidia sågar AMD – avslöjar Geforce 9800 GX2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
och hävdar att Radeon HD 3870 X2 är ett sämre grafikkort än Geforce 8800 GTX.

Vorre ju dumt av dem om dom inte gjorde det

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

Det känns väldigt ineffektivt med två mackor i en macka!
Bättre med dubbla pålägget på samma macka!

Med tanke på att är det vitt bröd är det dessutom väldigt högt GI (strömförbrukning)!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte direkt imponerad av storleken på utblåset. Ser ut som om det kommer att bli väldigt varmt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

En bra nyhet, men.. har inte Nvidia fått lite väl hybris angående prestanda?

Permalänk
Medlem

"Är två grafikprocessorer på samma kort en bra lösning?"

Nu är väl detta ändå två kort som delar på samma kylare?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Men det är ju det de gör hela tiden, självklart är det också så att om man vill pressa den senaste tekniken maximalt så får man också räkna med hög värmeutveckling. Om du prioriterar ett tyst/svalt kort så kan du inte titta på de kort som för tillfället presterar allra bäst eftersom dessa kort är pressade till max enligt vad tekniken klarar.

Permalänk
Medlem

Känner värmen redan nu ;D

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Känns lite konstigt att Nvidia kallar ATIs lösning opraktisk när deras egen, vid första anblick, nästan känns värre, prestanda eller inte. Skruva ihop två kort? Mja, jag väljer att vänta på singelkorten. Ett 9800GTX skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Det dummaste jag hört på länge. Som att säga "Tillverka en bil med 500hk, men den får inte använda något bränsle"

Permalänk
Medlem

DÅLIGT av nvidia att kritisera motståndare, låt statistiken tala ist..

...och..

DÅLIGT av nvidia att gå runt lösningen till bättre prestanda genom att sälja en produkt som har funnits i flera år och kalla det en "ny produkt".

Det var tråkigt redan från första början att utvecklingen pekade mot större och mer effektslukande grafikkort. Nu blev det ännu mer trist..

Permalänk

"If you want to put two GPUs on an add-in card and you deliver the absolute highest performance in the world, the enthusiast that uses that particular PC will certainly tolerate the fact that it’s a much larger solution."

Hmm... Vad gnötar han om? 3870x2 är ju lika stort som ett gtx (eller va de ultra?). Så han kan ju inte jämföra de med ett gx2 som kommer vara lika stort som ett ultra fast ta upp 2 HELA platser istället. Och prismässigt så har ju nvidia inget att komma med. 8800gts 512mb ligger väl rätt bra till, men med tanke på att 3870x2 är AMDs bästa kort, och att dom ändå prissätter de såpass lågt så ser de ju mycke bra ut. 9800gx2 kommer ju UTAN TVEKAN ligga runt 5000:- och uppåt, minst! Peace

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Nvidia är svartsjuka

Vänta bara på 4870x2 som kommer i början av sommaren. DET NI! Det kommer att äga isönder....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det dummaste jag hört på länge. Som att säga "Tillverka en bil med 500hk, men den får inte använda något bränsle"

fast här fungerar ju för en gångs skull bilanalogin riktigt bra. det går ju faktiskt utmärkt att med olika filosofi göra 2 olika bilar som har 500hk (lite förlegat med hk iof men va fanken..) men där den ena bara drar hälften.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hjälpsam

Kritiken mot konkurenten antyder att dom är pressade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Är du dum i bollen?
Det finns redan effektiva och tysta (för sådana som dig) och då har väl detta också rätt att få finnas. Ati´s 3870x2 är dessutom mycket tyst ju.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att uttalandet kommer från Nvidia? Låter ju mer som att det är någon från ATI som sågar Nvidias dåliga lösning...

(Jo, jag vet att det är från Nvidia, men ytterst korkat när deras lösning är sämre)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det dummaste jag hört på länge. Som att säga "Tillverka en bil med 500hk, men den får inte använda något bränsle"

Men då kan man ju fortsätta säga att ingen sportbil blir bättre för att man sätter in en till motor

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nvidia är svartsjuka

Vänta bara på 4870x2 som kommer i början av sommaren. DET NI! Det kommer att äga isönder....

å hur vet du att nvidia inte kommer med nått nytt efter det då?:P har alltid tyckt nvidia är bättre å tycker det nu med=)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nvidia är svartsjuka

Vänta bara på 4870x2 som kommer i början av sommaren. DET NI! Det kommer att äga isönder....

Jag tror också det, men med tanke på vad jag haft för förhoppningar på AMD sedan lanseringen av HD2900 och blivit besviken så känns det som att man ska vänta med att hoppa i taket, iallafall innan äpplet faller i bäcken.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Let this years flamewars begin!

(Jomen, jag vet att jag är 1½ månad försenad med det konstaterandet men likväl, där har ni det.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Jag tycker att båda tekniker är tråkiga. Att smacka ihop två grafikkort i ett, eller endast använda två processorer på samma bräda gör att värmeutvecklingen blir väldigt hög. Och grafikkort har redan idag problem med högljudda fläktar, så varför inte skapa ett tyst men effektivt grafikkort?

Kolla upp lite tester så kommer du märka att 3870x2 går tystare och svalare än 3870 vilket redan är ett tyst kort som peakar runt 60°C, så det argumentet tyckte jag var rätt dåligt. Men jag förväntar mig att 9800gx2 kommer gå varmare än ett strykjärn.

Som sagt, kul att han kritiserar ATI's värstingkort som faktiskt presterar bättre än både 8800gtx och Ultra, när Nvidia kör exakt samma sak (dom måste ju svara med något och det verkar som om dom inte var förberedda på 3870x2) fast på ett mycket osmidigare sätt. Jag väntar nog tills 4870x2 eller 9800gtx, men med tanke på hur bra 3870x2 presterar så tror jag faktiskt att jag håller mig till ATI (dvs. 4870x2 om det verkligen kommer ut vid Juni) den här gången.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Snyggt nvidia, gammalmodigt och tekniskt inkompitent jämfört med ATi:s X2 lösning
Nvidia må har extremt bra prestanda på sina prestanda kort men då kostar de också det dubbla mot Ati:s som inte hamnar nämnvärt sämre prestandamässigt, skärpning och sådan marknads hybris slutar aldrig väl

Längtar också till sommaren och ev. produktnyheter från ATi.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut att bli ett bra år för ATI.

Permalänk
Medlem

Stöd för OpenGL 2.1 är mindre användbart än stöd för DirectX 10.1 i dagsläget nu när OpenGL 3.0 är på gång.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Vad menas med frågan "Är två grafikprocessorer på samma kort en bra lösning?"

Alt1. Är SLI/CF med en PCIe-anslutning en bra lösning?
Alt2. Är 3870 X2 (ett pcb) en bättre lösning än 9800GX2 (två pcb)?

Avvaktar med min röst tills jag vet vad frågan gäller.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Stöd för OpenGL 2.1 är mindre användbart än stöd för DirectX 10.1 i dagsläget nu när OpenGL 3.0 är på gång.

DX 11 är också på gång, men vad har det med saken att göra?

Permalänk
Medlem

Känns som om Nvidias president e dålig förlorare... Nvidia må göra kort som vinner prestanda kriget med 10-20 fps men när det gäller pris, strömförbrukning, värme och ljud så ligger Nvidia verkligen långt efter.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Fattar inte varför de kritiserar atis lösning när deras egna använder dubbla pcbs

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |