Windows Server 2008 med Service Pack 1

Permalänk
Melding Plague

Windows Server 2008 med Service Pack 1

För drygt två veckor sedan rapporterade vi om att Windows Server 2008 var färdigutvecklat och hade släppts till utvecklare och datortillverkare. Vad som inte framgick av den rapporteringen var att Windows Server 2008 kommer att skeppas med Service Pack 1 installerat redan från början.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"I och med Service Pack 1 uppdateras Windows Vista till samma nivå som hos Windows Server 2008, och kommer då att kallas Windows Server 2008 – Service Pack 1."

Windows vista kommer väl inte att byta namn till windows server 2008? det är nog ett litet syftningsfel i artikeln.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Många företag har som princip att inte installera nya server OS / SQL / Exchange etc förrän service pack 1 släppts.

Detta har nu MS rådit bot på. Smart!

Permalänk
Medlem

Smart att ha snarlik kod i Vista & Server. Nu slipper microsoft lite dubbel göra, och vi användare kanske får ett stabilare OS.

Så nu får man hoppas på att man slipper grina över fel i windows lite titt som tätt i Windows

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Smart att ha snarlik kod i Vista & Server. Nu slipper microsoft lite dubbel göra, och vi användare kanske får ett stabilare OS.

Knappast något nytt heller. Windows 2003 Server är ju inte speciellt olikt XP heller. 2003 har lite snabbare kärna, men annars så är det ingen speciell skillnad. SP2 på XP motsvarar dock SP1 på 2003.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Är det bara jag som undrar om schemaläggningen i Server 2008 är den samma som i Vista? Det känns som att en server inte borde ha samma schemaläggningssystem som ett rent desktopsystem.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Jag väntar på SP3 till XP iaf..
Sen bör inte detta vara ett plus och ett minus att ha samma kod på 2 operativsystem?
Hittar man en bakdörr på ett system så finns den troligen på det andra..?

Jag tycker fortfarande att 2k3 är det bättre systemet M$ släppt på senaste tid..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Sen bör inte detta vara ett plus och ett minus att ha samma kod på 2 operativsystem?

Jag tycker fortfarande att 2k3 är det bättre systemet M$ släppt på senaste tid..

Har du testat 2008? eller tycker du bara 2k3s namn är bättre?

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sen kan man ju se det som så att ifall de hittar en bugg/fel i det ena... och rättar till det... så kan de rätta till det i båda på samma gång.

SÅ ja det är både plus o minus.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Hahahaha, ha en windowsserver!!? Nu har MS varit roliga igen..

Nää skämt o sido, man kan nog göra ett nice desktop OS av det iaf, men server.. ibland är MS sådär roliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det behöver ju i sig inte vara någon lurig baktanke i detta ifrån Microsofts sida (märk att detta skriver jag som anklagats för att hata Microsoft! ). Tror ni inte att den ursprungliga planen var att lansera Vista och Server 2008 samtidigt? Nu hade ju Microsoft det kämpigt nog att till slut nå fram till lanseringen av Vista, så jag undrar om detta mer är ett resultat av Microsofts tekniska problem i utvecklingen. Men jag håller med, det är en av de mer märkliga namnsättningarna för en nylanserad produkt jag hittills sett.

Permalänk
Avstängd

Håller helt och hållet med Benkaboy, bara frysinpackade idioter som skulle sätta en server i händerna på en windows version Bra roliga är dom allt, det får dom credit för...

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Bah! Vilket fult PR-trick av Microsoft.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sefu
Många företag har som princip att inte installera nya server OS / SQL / Exchange etc förrän service pack 1 släppts.

Detta har nu MS rådit bot på. Smart!

Ja nu väntar företagen alltid på service pack 2 istället.. great!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hahahaha, ha en windowsserver!!? Nu har MS varit roliga igen..

Nää skämt o sido, man kan nog göra ett nice desktop OS av det iaf, men server.. ibland är MS sådär roliga.

Vad pratar du om?

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krux
Vad pratar du om?

Tror han syftar på den notoriska osäkerheten på windowsservrar som historiskt sett har varit.

Unix, linux, novell har gjort säkrare servrar dessutom på en normal server så behöver man inget kraftigt grafiskt shell såsom windows har profilerat sig. Jag undrar om Aero finns med i server 2008... Där har vi något onödigt isåfall också. En server som kräver 3D-kort

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krux
Vad pratar du om?

Ja vad pratar jag om..? Läs igen och se om du kan urskilja uns av fördömmande mot win-server OS..

Skulle aldrig låta ett windowsoperativ vidröra mina servrar. Det skulle vara som att öppna datorn och sätta sig och skita rakt ner i den.. -_-

Windows använder man för att spela directx baserade spel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror han syftar på den notoriska osäkerheten på windowsservrar som historiskt sett har varit.

Unix, linux, novell har gjort säkrare servrar dessutom på en normal server så behöver man inget kraftigt grafiskt shell såsom windows har profilerat sig. Jag undrar om Aero finns med i server 2008... Där har vi något onödigt isåfall också. En server som kräver 3D-kort

Som vanligt är det administratören som i de allra flesta fallen avgör om systemet är säkert eller ej.

Och windows 2008 behöver inte ha något grafiskt gränssnitt alls (om det inte ändrats). Hur stor overhead ett simpelt GUI nu har på en modern server, visserligen är det väl inte där skon klämmer men men.

Citat:

Vad som inte framgick av den rapporteringen var att Windows Server 2008 kommer att skeppas med Service Pack 1 installerat redan från början.

Jag förstår inte :\
Kanske är för uppenbart men var inte situationen exakt densamma i XP och 2003, bara det att SP1 för Vista mer eller mindre rakt av kan läggas in i server 2008?

För det var väl precis så det var i XP och 2003 bara det att man antagligen fick göra mer jobb mellan versionerna.

Och hur som helst så är det väl rätt naturligt. Självklart tar man lärdomar från Vista och rättar till buggar och inför dem i serverversionen, är väl jusst därför som man släpper severversionen senare så att man hunnigt rätta till de flesta buggar innan (en serverversion är betydligt mer kritisk än early-adopters-användare).

Nyheten borde således vara att server 2008 är väldigt likt vista i grunden, inte något med SP1 då det borde vara underförstått.

Eller? Vad jag har missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Fint att du slipper det med server2008'an, bara smälla in som Core-server och managera från en Vista-klient.

Permalänk
Medlem

Nja, eller nej, för de som vill ta åt sig. En bättre liknelse är XP x64, vilken har samma grund som Server 2003 SP1, fast inte kallas Service Pack 1 då...

Permalänk
Citat:

2k3 är absolut en bra produkt, dock är 2k8 bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Är det bara jag som undrar om schemaläggningen i Server 2008 är den samma som i Vista? Det känns som att en server inte borde ha samma schemaläggningssystem som ett rent desktopsystem.

Utveckla gärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Du får gärna berätta vad du menar med notoriska osäkerheten. Personligen tror jag inte du vet vad du snackar om utan vidarbefodrar något du hört. Men motbevisa mig gärna.

Citat:

Ja vad pratar jag om..? Läs igen och se om du kan urskilja uns av fördömmande mot win-server OS..

Skulle aldrig låta ett windowsoperativ vidröra mina servrar. Det skulle vara som att öppna datorn och sätta sig och skita rakt ner i den.. -_-

Benkaboy, två enkla frågor.

1, Vad kör du för servrar?
2, Vad är det som gör att du hatar windows operativ så rejält?

Jag tar gärna rejält med teknisk fakta eftersom du verkar insatt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Nja, eller nej, för de som vill ta åt sig. En bättre liknelse är XP x64, vilken har samma grund som Server 2003 SP1, fast inte kallas Service Pack 1 då...

Eh, jo, XP x64 kallas Service Pack 1 när den är nyinstallerad från skiva. Sen kan man lägga in SP2 (samma som för 2003) om man vill.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Benkaboy, två enkla frågor.

1, Vad kör du för servrar?
2, Vad är det som gör att du hatar windows operativ så rejält?

Jag tar gärna rejält med teknisk fakta eftersom du verkar insatt.

1: ftp, ventrilo, torrent, lagring - ssh för att kommunicera med den - ssl och iptables för att det ska vara lite säkrare oxå..

2: Haha, det är inte det tekniska i synnerhet utan vad MS är och vad de står för. Windows, ett operativ fullt av så mycket skit! halva operativet måste tweakas bort innan det blir drägligt och dina möjligheter att göra som du vill är fortfarande begränsade. Open source skapas av människor för människor, windows skapas av microsoft för microsoft.

Bortsett från win server 2008 som kan köras core-server så behöver jag inte ett serverOS som kräver halva datorn bara för att dra runt sig självt(celeronstyle). Vill heller inte ha ett serversystem det skrivs miljontals virus och annat skit till.

Du kan ju gärna få förklara varför man ska köra windows som server-os framför bsd eller linux t.ex? Du verkar så präktig på området så jag antar att du kan kräma på rätt bra med teknisk fakta.. -_-V
läste för övrigt en rolig artikel för något år sedan där en person inom MS berättade att han använde linuxservrar hemma för han ansåg det stabilare och säkrare än att köra windows eget. Då var det även saker han gjorde åt MS han lade upp på dem för att de skulle kunna hämta det därifrån. Fast å andra sidan behöver man ju inte gilla MS för att jobba där..

Permalänk
Medlem
Citat:

Men snälla...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fast å andra sidan behöver man ju inte gilla MS för att jobba där..

Tror nog att majoriteten av alla arbetare bara har sitt jobb för att tjäna pengar och överleva... det är få personer totalt sett som får jobba med något som de VERKLIGEN uppskattar. Eller hur man ska säga.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Tror nog att majoriteten av alla arbetare bara har sitt jobb för att tjäna pengar och överleva... det är få personer totalt sett som får jobba med något som de VERKLIGEN uppskattar. Eller hur man ska säga.

Nä exakt, killens snack är bara strunt. Man behöver ju inte gilla OpenSorce för att jobba med det heller. Så undra vart han ville komma med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

1: ftp, ventrilo, torrent, lagring - ssh för att kommunicera med den - ssl och iptables för att det ska vara lite säkrare oxå..

2: Haha, det är inte det tekniska i synnerhet utan vad MS är och vad de står för. Windows, ett operativ fullt av så mycket skit! halva operativet måste tweakas bort innan det blir drägligt och dina möjligheter att göra som du vill är fortfarande begränsade. Open source skapas av människor för människor, windows skapas av microsoft för microsoft.

Bortsett från win server 2008 som kan köras core-server så behöver jag inte ett serverOS som kräver halva datorn bara för att dra runt sig självt(celeronstyle). Vill heller inte ha ett serversystem det skrivs miljontals virus och annat skit till.

Du kan ju gärna få förklara varför man ska köra windows som server-os framför bsd eller linux t.ex? Du verkar så präktig på området så jag antar att du kan kräma på rätt bra med teknisk fakta.. -_-V
läste för övrigt en rolig artikel för något år sedan där en person inom MS berättade att han använde linuxservrar hemma för han ansåg det stabilare och säkrare än att köra windows eget. Då var det även saker han gjorde åt MS han lade upp på dem för att de skulle kunna hämta det därifrån. Fast å andra sidan behöver man ju inte gilla MS för att jobba där..

Det är du som påstår att Windows är så kasst, så det är det faktiskt du som borde säga varför det är så inte han.
Sen är det faktiskt så att windows 2k3 inte alls kräver speciellt mycket och är bra på vissa saker precis som Linux är bra på vissa.

Dessutom är det faktiskt så att man som administratör ofta också vill ha en bra grafiskt interface för att förenkla tillvaron vilket ofta är sorgligt dåligt på -nix(blir bättre och bättre hela tiden dock). Speciellt då det grafiska interfacet inte spelar någon större roll, drar lite mer datorkraft men om det minskar administrationstiden så blir det vinst i pengar iallafall.

Tycker det är ganska smart drag av microsoft och när båda produkterna faktiskt är väldigt lika kan man faktiskt säga att det är ungefär som service pack 1 iallafall av ett windows operativ

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill heller inte ha ett serversystem det skrivs miljontals virus och annat skit till.

Ja, lyckas man få virus från MSN eller outlook-express eller vad det heter nuförtiden (windows mail?) på en server så får man nog skylla sig själv är jag rädd.

Citat:

Sådana exempel hittar du nog på alla stora företag. Extra ointressant blir det (om möjligt) när du inte ens skriver vad han jobbade med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja, lyckas man få virus från MSN eller outlook-express eller vad det heter nuförtiden (windows mail?) på en server så får man nog skylla sig själv är jag rädd.

Sådana exempel hittar du nog på alla stora företag. Extra ointressant blir det (om möjligt) när du inte ens skriver vad han jobbade med.

Får man virus får man ju såklart skylla sig själv vilken platform det än är. ^^
Har man server så skall den inte användas till annat, gör man det är det ju just en workstation. Å lyckas man få virus.... ja det är knappast någon annans fel än just användaren.