Alternativ till ClarkConnect?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Alternativ till ClarkConnect?

HAr kört CC på min server nu i 2-3 år, vill pröva något nytt, finns det någon liknande dist, som är "färdigt" med webb configurering osv?

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Om du vill ha samma funktionalitet som cc är det inte så många att välja på(kommer inte ihåg vad dom heter)

Om du "nöjer" dig med rena fw distar så är det typ

pfsense <- personlig favorit
ipcop
smoothwall
astaro <-- gratis upp till 10skyddade ip´n

meep meep

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

FreeNAS.. filserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2004

Jag skulle vilja se en dist som typ pfSense/Smoothwall med inbyggt/lättillgängligt stöd för virtualisering så man enkelt kunde installera en FreeNAS på samma burk, men ändå avskiljt.

Det hade varit super!

EDIT: När jag ändå har det uppe, finns det något schyst paket till t.ex. Ubuntu Server så man kan få en bra routerlösning? Isf kan man ju utan problem bygga upp en lösning med router/firewall + vmware server.

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
EDIT: När jag ändå har det uppe, finns det något schyst paket till t.ex. Ubuntu Server så man kan få en bra routerlösning? Isf kan man ju utan problem bygga upp en lösning med router/firewall + vmware server.

IPtables finns, men det är inte direkt lätt att lära sig.

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

shorewall

meep meep

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brandbergen, Haninge
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag skulle vilja se en dist som typ pfSense/Smoothwall med inbyggt/lättillgängligt stöd för virtualisering så man enkelt kunde installera en FreeNAS på samma burk, men ändå avskiljt.

Det hade varit super!

Shorewall tycker jag är värt ett försök

Edit: För seg...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Program för routing har du redan; iproute2.
http://www.policyrouting.org/iproute2-toc.html
http://lartc.org/

Fagerja