Italienare slår världsrekord i 3DMark

Permalänk
Melding Plague

Italienare slår världsrekord i 3DMark

Ännu en gång har världsrekordet i 3DMark slagits. Det ökända Team Italy med överklockaren "giorgioprimo" slog nyss världsrekordet i 3DMark06 samt 3DMark05 med samma datorsystem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de når 100fps i CS.

Permalänk
Medlem

Rätt ballt dom använde Radeon HD 2900 XT faktiskt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Satan O.O

Permalänk
Medlem

Det här visar att HD2900XT är bäst och att AMD har prestandakronan !!!

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det här visar att HD2900XT är bäst och att AMD har prestandakronan !!!

Nja. I 3DMark ja. Men i spel i synnerhet så ligger nVidia snäppet över.
Dock är HD3870 för 1700kr bäst pris/prestanda idag troligtvis.
Dessutom var processorn vid testet en Intel, så ingen vinst för AMD där heller. Helt ärligt så är Phenom inte värd att nämna ens.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det här visar att HD2900XT är bäst och att AMD har prestandakronan !!!

Nej.
Det vissar att HD2900XT är bra på 3DMark. I spel är resultaten helt annan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det här visar att HD2900XT är bäst och att AMD har prestandakronan !!!

Haha, eller hur =D

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Nej.
Det vissar att HD2900XT är bra på 3DMark. I spel är resultaten helt annan.

Han var ironisk!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tux Racer borde flyta på denna plattform...

Permalänk

Undra vad som är så speciellt med HD2900 XT. ?_?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Undra vad som är så speciellt med HD2900 XT. ?_?

512 bitars buss?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Han var ironisk!

I min bok så är det där inte ironi.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

har för mig, att det är 512 minnesbuss på det kortet

obs wombat var före:)

Permalänk
Medlem

Hur stor buss har 8800ultra/3870x2 då?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som försöker med 8800Ultra i Tri-SLI?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

8800ultra har 384bitars buss och 3870x2 har 2x256bitars buss

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Kan nån förklara för mig varför det var "oväntat" att dom använde 2900 XT?

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Kan nån förklara för mig varför det var "oväntat" att dom använde 2900 XT?

Därför att det är ett gammal grafikkort?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
8800ultra har 384bitars buss och 3870x2 har 2x256bitars buss

Ursäkta min okunnighet. Men varför är det dyrt att ha större buss? Om det inte vore det skulle grafikkortstillverkaren väll knappast gått från större till mindre från 2900XT till 3870x2?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Därför att det är ett gammal grafikkort?

Har inte de flesta tidigare rekord den senaste tiden använt 2900XT? (tror det senaste var med nån/några ultra, men innan dess har 2900xt varit kungar på 3dmark.)

Och de nyare korten GT(S) och 3870 har ju inte direkt varit riktade mot high-end så att dom inte ger bättre resultat förvånar inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Därför att det är ett gammal grafikkort?

Vad har åldern med prestandan att göra?

2900XT har varit kungen på 3DMark ett bra tag.
Fast hur det sen ser ut i spel är en annan femma.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
Vad har åldern med prestandan att göra?

2900XT har varit kungen på 3DMark ett bra tag.
Fast hur det sen ser ut i spel är en annan femma.

Grejen är väl att man skulle kunna misstänka att 2 st. 3870 X2 eller 8800 Ultra i Triple-SLI skulle ge bättre resultat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja, jag skämtade lite. Därav min smiley ;-).

Dock skulle det vara intressant att se hur dessa superklockade HD2900XT stod sig i spel mot andra kort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Ursäkta min okunnighet. Men varför är det dyrt att ha större buss? Om det inte vore det skulle grafikkortstillverkaren väll knappast gått från större till mindre från 2900XT till 3870x2?

Det kan ha varit så att dem har kommit på en bättre teknik eller algoritm för att flytta bitar.

T.ex. du kan flytta 4 bitar på en 4 bitar bred buss samtidigt, i låt oss säga 1 Hz, sen har du en buss på 1 bit som kan flytta bitar i 4 Hz, de är lika snabba men den ena är bredare än den andra. Det kan helt enkelt vara så att ATi/AMD optimerade bussen och slapp göra så stor buss.

Ofta brukar en bred buss vara slöare än en mindre buss.

S-ATA/P-ATA är ett ganska bra exempel. S-ATA flyttar färre bitar per runda men kör betydligt fler rundor per sekund. Så S-ATA är snabbare. Det hela beror på situation och design.

Kanske gav dig lite mer kunskap. Jag vet inte.

(Om någon tycker jag har tokfel eller liknande, säg till.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Grejen är väl att man skulle kunna misstänka att 2 st. 3870 X2 eller 8800 Ultra i Triple-SLI skulle ge bättre resultat.

Mjo, visst kanske men det verkar som att minnesbussen gör stor skillnad i just när man överklockar extremt.

Och vi alla vet vilket kort som har mest minnebuss? Omg Hi: 2900XT

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DokujiN
Nja. I 3DMark ja. Men i spel i synnerhet så ligger nVidia snäppet över.
Dock är HD3870 för 1700kr bäst pris/prestanda idag troligtvis.
Dessutom var processorn vid testet en Intel, så ingen vinst för AMD där heller. Helt ärligt så är Phenom inte värd att nämna ens.

Vi får väll se om ett par år.. det roliga är att SweC skrev som om en ES skulle vara bättre än den som går till konsumenterna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Det kan ha varit så att dem har kommit på en bättre teknik eller algoritm för att flytta bitar.

T.ex. du kan flytta 4 bitar på en 4 bitar bred buss samtidigt, i låt oss säga 1 Hz, sen har du en buss på 1 bit som kan flytta bitar i 4 Hz, de är lika snabba men den ena är bredare än den andra. Det kan helt enkelt vara så att ATi/AMD optimerade bussen och slapp göra så stor buss.

Ofta brukar en bred buss vara slöare än en mindre buss.

S-ATA/P-ATA är ett ganska bra exempel. S-ATA flyttar färre bitar per runda men kör betydligt fler rundor per sekund. Så S-ATA är snabbare. Det hela beror på situation och design.

Kanske gav dig lite mer kunskap. Jag vet inte.

(Om någon tycker jag har tokfel eller liknande, säg till.)

Tackar!

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

J*vlar, nästan 6GHZ. Undrar också vf dem inte försökt med de nyare Triple-SLI här.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
J*vlar, nästan 6GHZ. Undrar också vf dem inte försökt med de nyare Triple-SLI här.

Kostnad kanske?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk