Permalänk

varför inte längre kablar?

Hej jag har en fråga, varför görs det inte längre sata & pata kablar? vissa gånger vill man ju dra kablarna lite snyggt men det är oftast alltid som sata och pata kablarna som är flaskhalsen. tänk er att ni har en bigtower och vill ha dvd spelaren högst upp och hdd´s längst ner och kontakterna på moderkortet sitter längst ner.. då måste man sätta dvd:n längre ner för att få i kontakterna.

försvinner data om de är för långa eller vad?

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

japp, signalerna försämras ju längre sträcker de behöver färdags och hur många gren/övergånger de måste göra.

Standadern är satt till ett mått.
men 90cm ide kablar ska du nog kunna hitta iaf. även sata kablar tror jag kan vara 2m långa?

oftast skickar ju tillverkaren med några kablar när mjan köper moderkort och dessa är oftast runt 40-50cm långa vilket brukar vara idealiskt för de flesta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hur är det med elkablar till strömförsörjningen i datorn? Blir spänningen ojämn/tappar effekt i en längre kabel så att det spelar roll i en dator?
Jag sitter på modulära kontakter i min nuvarande burk och är lite frestad att förlänga många av sladdarna för att dra om allt snyggt och tight.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Nej dom sladdarna är inga problem att förlänga.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Strömkablarna brukar man kunna förlänga många meter utan att man får lägre spänning. ju tjockare kabel och bättre övergångar dessto mindre förluster.

Det är endast signalkablar som får problem av längre kabel.
Det är inget som säger att förlänger man de 5cm så dör signalen utan den suddas ut mer o mer ju längre kabel och sämre skarvar man gör. Det är främst i skarvar man förlorar mycket signalstyrka. Datorer brukar ha lite "elektronik" som mäter hur lång tid det tar försignalen att nå fram ligger det över denna "tiden" så skickar den om datan och överföring blir sämre och det är inte säkert att det blir rätt i sista änden. Signal kablar så hållas avskillt från övriga kablar och ha så korta det bara går i regel.

Mvh Martin

Visa signatur

I am Extrazz.