Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ordkrig mellan Nvidia och AMD

Permalänk
Melding Plague

Ordkrig mellan Nvidia och AMD

För ett par dagar sedan gick Nvidiachefen ut med hård kritik om konkurrentens grafikkort Radeon HD 3870 X2. Nvidias president kallade 3870 X2 för ett ologiskt grafikkort som trots två grafikprocessorer presterar sämre än Nvidias entusiastgrafikkort med enbart en grafikprocessor. Nu slår AMD tillbaka och kallar Geforce 9600 GT för ett sent grafikkort, och poängterar att de haft liknande modeller i flera månader nu.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt. Sluta tjafsa och släpp HD4K.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tycker att det är dåligt av så stora företag att kasta ord mot varandra.

Permalänk
Medlem

Ordfight från båda hållen?
AMD/ATI skryter och nVidia är rädda för AMD/ATI och tjafsar därför emot med pappersreleaser och tjuvtittar som avslöjar grafikkort som inte släppts?

Kan bli roligt i slutändan .

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi inte lägga upp en tråd för dom här? Passar perfekt in bland alla våra övriga Intel vs. AMD och ATi vs. Nvidia diskussioner.

Permalänk

Lite löjligt är det ju, men ingenting att bry sig över egentligen, dom får kasta skit på varann bäst dom vill.

Kan dock förstå att AMD är lite nervösa när Nvidia klämmer sig in i samma segment som HD3850/3870 varit så lyckade i. Dock måste de lyckas distansiera sig från 8800gt med iaf 400kr för att kunna ställa till det ordentligt för AMD.
Självklart blir ju AMD tvugna att sänka priseet på HD38*0 korten.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

AMD gjorde nyss bort sig med sin kommentar mot Nvidia. Nvidia var tröga nog att vräka ut sig om AMDs X2 och nu AMD om att 9600GT är ett sent kort? Hela företaget AMD är sena. Ta R600 till exempel, USCH. Titta på Phenom, USCH. Phenom hade och har dessutom buggar i sig så jag förstår inte vad de talar om.

Meningslöst av de båda bolagen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Go ATI

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Go ATI

Får inte ihop och ser inte logiken i din sign. AMD suger medans ATI hejar du på? Intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Alla som tycker att HDCP är en FÖRDEL räck upp en hand.

Permalänk
Medlem

"räcker upp båda händerna"

A.N'doja:
Du har inte tänkt på att han kanske är "kär" i amd därav en kärlekssuck?

Det är väl r600 i 2900xt?
De fungerar iaf bra till överklocking, de leder ju.
buggar? jadu de inträffar inte ofta. hårdgranska intels så kan vi nog hitta lite där med.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hmm frågan är vem på AMD som påstår detta? Nvidias uttalande stod ju Nvidiachefen för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trevligt med denna konkurrens. Nu blir det tack vare ordkriget mycket prestige i det hela för företagen och vi konsumenter kanske får se bättre och bättre kort i snabbare takt...
Jag hejar på AMD/ATI för tillfället, eftersom de varit lite underdog ett tag nu. Vem hejar ni på ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Underdogs for the win.

Det var därför carola och vad han nu heter blev "utklassade".

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
AMD gjorde nyss bort sig med sin kommentar mot Nvidia. Nvidia var tröga nog att vräka ut sig om AMDs X2 och nu AMD om att 9600GT är ett sent kort? Hela företaget AMD är sena. Ta R600 till exempel, USCH. Titta på Phenom, USCH. Phenom hade och har dessutom buggar i sig så jag förstår inte vad de talar om.

Meningslöst av de båda bolagen.

Meningslöst av dig att blanda ihop cpu med gpu, phenom har många buggar? C2D har en lista på +70 st, varav några är säkerhetsbrister. Bjuder in elakt folk till din dator - nej tack! AMD är inte sena, de lägger däremot ned forskning på andra saker än nvidia - nvidia följer sedan AMD's väg.

Usch på nvidia, hela 8-serien har varit sen och även 9-serien blir sen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är trevligt så jag hoppas att ATI kan leverera och sätta press på nvidia. Samma sak med AMD och Intel.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Är det bara jag som gillar sådana här ordkrig? Den här typen av PR kommer alltid att finnas, och det är jag glad över. Alltid roligt att se de stora företagen försöka sno åt sig nya kunder.

Visa signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
"räcker upp båda händerna"

A.N'doja:
Du har inte tänkt på att han kanske är "kär" i amd därav en kärlekssuck?

Det är väl r600 i 2900xt?
De fungerar iaf bra till överklocking, de leder ju.
buggar? jadu de inträffar inte ofta. hårdgranska intels så kan vi nog hitta lite där med.

Hur skulle jag kunna tänka på det?

R600 var 2900XT men hela arkitekturen blev försenad och R600 arkitekturen använder sig HD3870 också av, dock modifierad i grafikprocessorn där man till exempel inte kör AA med shaders som man gör med bland annat HD2900XT.

Buggar i processorer är absolut inte speciellt vanliga men återigen, de kallar Nvidia för sena med ETT kort när AMD vart sena med en hel serie.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Meningslöst av dig att blanda ihop cpu med gpu, phenom har många buggar? C2D har en lista på +70 st, varav några är säkerhetsbrister. Bjuder in elakt folk till din dator - nej tack! AMD är inte sena, de lägger däremot ned forskning på andra saker än nvidia - nvidia följer sedan AMD's väg.

Usch på nvidia, hela 8-serien har varit sen och även 9-serien blir sen.

Jag antar att du förstöker vara ironisk? För om du på fullt allvar menade det du skrev så är du ute och cyklar grabben.

AMD var sena med hela R600 serien och vad jag minns kom snarare G80 som en chok, inte som en försening. Skall du jämföra ett 9600GT mot hela R600 serien får du vara otroligt dålig på 1+1 för att förstå att AMD bara gjorde bort sig när de sa att 9600GT är en försening.

R700 kommer bli ett intressant kort men frågan är vad du baserar Nvidias 9 series försening med? Ord från luften som vanligt eller?

AMD lägger stor vikt på andra saker, inom grafikkortsbranchen som vadå?

Detta kanske? Bara att det står explorer säger allt.

AMD är ett bra företag och Nvidia var korkade att vräka ur sig angående HD3870X2, som förvisso inte presterar märkvärt men AMD's kommentar om ett kort som 9600GT var ju vara löjligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Desto mer tjafs desto mer anstränger de sig för att få högre kvalite på kortet för lägre pris. Väldigt trevligt system

EDIT: Tog bort min politiska ordvits 1 minut efter att jag postade, så ingen tar illa vid sig. Inlägget blev nu lite stelt och tråkigt men bättre det än att någon tar illa upp.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Alla som tycker att HDCP är en FÖRDEL räck upp en hand.

Inte jag men har inte märkt av det än! hur man nu kommer märka det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att vare sig ATI eller Nvidia vinner något på sina påhopp, risken att det slår tillbaka, är i alla fall stor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nvidia för sent, det här var det mest komiska jag någonsin har läst och det kommer från ett företag som har varit så otroligt sena med sina grafikkort Nej ATI har tappat så är det bara, det får slå sig ur underläge hela tiden.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Avstängd

1+1=1 Jupps...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Man kan ju bara hoppas att det inte kommer ut flera kort med HDCP (inte för att det kommer hända men man får väll önska! )

Ju färre som köper HDCP kort destå mera kommer 3d korts marknaden att försöka ta avstånd från det. So go anti-HDCP!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hur skulle jag kunna tänka på det?

R600 var 2900XT men hela arkitekturen blev försenad och R600 arkitekturen använder sig HD3870 också av, dock modifierad i grafikprocessorn där man till exempel inte kör AA med shaders som man gör med bland annat HD2900XT.

Buggar i processorer är absolut inte speciellt vanliga men återigen, de kallar Nvidia för sena med ETT kort när AMD vart sena med en hel serie.

Jag antar att du förstöker vara ironisk? För om du på fullt allvar menade det du skrev så är du ute och cyklar grabben.

AMD var sena med hela R600 serien och vad jag minns kom snarare G80 som en chok, inte som en försening. Skall du jämföra ett 9600GT mot hela R600 serien får du vara otroligt dålig på 1+1 för att förstå att AMD bara gjorde bort sig när de sa att 9600GT är en försening.

R700 kommer bli ett intressant kort men frågan är vad du baserar Nvidias 9 series försening med? Ord från luften som vanligt eller?

AMD lägger stor vikt på andra saker, inom grafikkortsbranchen som vadå?

Detta kanske? Bara att det står explorer säger allt.
http://www.sweclockers.com/imagebank/200802/AmdLiveExplorerS0...

AMD är ett bra företag och Nvidia var korkade att vräka ur sig angående HD3870X2, som förvisso inte presterar märkvärt men AMD's kommentar om ett kort som 9600GT var ju vara löjligt.

Detta säger allt om ditt uttalande om att G80 skulle vara en "chock". Kanske var det för dig, men inte för oss andra!

http://www.nordichardware.se/nyhet,10033.html

R600 Launch:
http://images21.fotki.com/v845/free/29232/1/1119300/4746762/0...

Jag baserar förövrigt nvidia's 9-serie med att det egentligen skulle släpts imorgon.

9600 har en bugg, därför släpps den inte. Skulle AMD göra bort sig i det uttalandet? Snarare nvidia som fick på nöten!

9800GX2 är återigen uppskjutet!

Källa: http://news.softpedia.com/news/Nvidia-to-Launch-Its-GeForce-9...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Man kan ju bara hoppas att det inte kommer ut flera kort med HDCP (inte för att det kommer hända men man får väll önska! )

Ju färre som köper HDCP kort destå mera kommer 3d korts marknaden att försöka ta avstånd från det. So go anti-HDCP!

+1 på den!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Detta säger allt om ditt uttalande om att G80 skulle vara en "chock". Kanske var det för dig, men inte för oss andra!

9600 har en bugg, därför släpps den inte. Skulle AMD göra bort sig i det uttalandet? Snarare nvidia som fick på nöten!

Ha koll på dina källor.
9600 har inte ett bugg, den hade, men det är fixat nu och kortet kommer lanseras i tid.

G80 kom som en chock, med tanke på hur prestandan var så vad det en chock. Specielt för ATI som fortfarande flummade runt med R600 som i slutändan blev ett halvfödd produkt som borde inte ha sett ljus från första början.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Inte jag men har inte märkt av det än! hur man nu kommer märka det!

Om du t ex har ett piratkopierat OS och en skärm med HDMI + HD 38** så kan man t ex märka det genom att skärmen inte fungerar. Så blev det för min polare som köpte en ny HP w2207h och skulle köra med sina 3870-kort. Så han får sitta och fisa på sin VGA-anslutning nu.. Bara ytterligare ett av det ständigt växande antalet skäl att välja Nvidia före ATI med andra ord.. Om man nu skulle ha sådana tveksamma affärer som att använda privatkopierad programvara det vill säga ^^

Tummen ner för HDCP och ATI:s utveckling den senaste tiden säger bara jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Fram med ÖL och snacks till fighten, slåss smutsigt !
Hoppas AMD/ATi vinner på nockout

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ha koll på dina källor.
9600 har inte ett bugg, den hade, men det är fixat nu och kortet kommer lanseras i tid.

Jag skulle nog tro att hans mening var menad som en tillbakablick. Dessutom står ju klart och tydligt i nyheten att det kommer lanseras imorgon 21 februari, men att det kanske kommer förbli en pappersrelease i några veckor till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
G80 kom som en chock, med tanke på hur prestandan var så vad det en chock. Specielt för ATI som fortfarande flummade runt med R600 som i slutändan blev ett halvfödd produkt som borde inte ha sett ljus från första början.

Prestandan var en chock, inte släppet i sig. Stor skillnad. Dojjan verkade ju vilja peka på att själva releasen kom som en chock vilket inte är hela sanningen, folk blev chockade därför att det fullkomligen körde över ATi:s dåvarande flaggskepp X1950XTX.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'