Tillverkare gör gemensam sak i PC Gaming Alliance

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare gör gemensam sak i PC Gaming Alliance

Datorspelindustrin stod för enbart 14 procent av alla sålda dator- och konsolspel under 2007. Nu går flera hårdvarutillverkare och speltillverkare samman för att bättre kunna konkurrera mot spelkonsolerna. Gruppen kallas för PC Gaming Alliance, och gemensamt för medlemmarna är att de starkt tror att PC:n fortfarande har mycket att erbjuda över spelkonsollerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tack för tipset Rasmus!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Billigare högpresterande komponenter skulle nog göra susen, då jag tvivlar på att majoriteten inte har datorer som klarar de nya spelen på hyfsad nivå eller kanske t.o.m. bättre optimering av spelen.

Permalänk
Medlem

Sluta tillverka ett nytt grafikkort var 6e månad som kostar 4-6000:- så blir det nog bättre.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Underbart!

Nu kanske spelindustrin får support för att anpassa spelen till att köras på fler än en kärna tex. !
Tror detta kommer innebära en win-win situation, då mjukvarusidan och hårdvaru tillverkarna behöver komma närmare varandra så att funktionalitet och utveckling kan gå hand i hand istället för som nu där speltillverkare verkar ligga 2-3 år efter.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Nice, känns som att PC spels marknaden bara dör ut mer och mer. Men det blir ju ofta så när konsolerna kan prestera samma grafik för att sen komma tillbaka när konsolerna är ut daterade. Men nu har konsolerna även en bra online funktionalitet vilket var PCns trumph kort förut, så det är svårt att säga hur det går.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite ironiskt at MS$ försöker knuffa ut sig själva? Bara jag som såg det???

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Härlig nyhet!

Permalänk
Medlem

haha yeah Ravix_04

nåja jag måste hålla med om att ibland kan bli dyrare med dator för spel och själva spelen. medans i själva console räcker det med 1 i flera år och bara köpa spelen och inte behöva uppgradera något. men konsol har ju hårdiskar osv nu så det blir en liten uppgradering hit och dit ändå

Permalänk

Nu kan man ju dock påstå att dom till viss del överdriver med piratkopieringen. Säger dock inte att det inte alltid kan stämma.

Dock enligt en ny undersökning, dock enbart via en site om jag förstog det rätt så står spel för en väldigt liten del utav piratkopieringen.

50% är tv-serier
musik och filmer står för ungefär 30%
spel ca 10%
Programvara ca 5%
bilder, anime, böcker och annat står för resten dvs 5%

Detta gäller även bara bittorents så det är kanske inte en exakt bild av hur piratkopieringen ser ut men jag anser att det ger en rätt så bra överblick.

Källa: http://torrentfreak.com/50-percent-bittorrent-downloads-tv-08...

Permalänk
Medlem

När ska de lära sig.. börja utveckla _väloptimerade_ spel som även fungerar på linux/mac och lägg av med all drm som ändå bara blir crackad...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Är det inte lite ironiskt at MS$ försöker knuffa ut sig själva? Bara jag som såg det???

Läs artiklen igen, tack.

Citat:

Nu går flera hårdvarutillverkare och speltillverkare samman för att bättre kunna konkurrera mot spelkonsolerna.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Ja, man kan ju inte piratkopiera konsollspel...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Ja, man kan ju inte piratkopiera konsollspel...

Det är mer poplulärt än vad du någonsin kan tro, det säljs mycket spel på konsol marknaden men det piratkopieras minst lika mycket.

Permalänk

Super men:

Citat:

Med ökad piratkopiering och sorgliga marknadsandelar skulle man kunna tro att PC-plattformen är på nedgång och att spelkonsolerna kommer att ta över mer och mer.

Dessa spel till konsolerna piratkopieras i nästan lika hög utstreckning så jag förstår inte vad DFC dillar om riktigt. Skillnaden är bara att det finns så mycket mer spel och program till PC att det inte är värt att ta upp? Nej DFC!

Alla spel som köps för konsoler finns det en piratkopia på, så enkelt är det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

... och sen är det ju en massa folk som tar med sina konsoller på LAN.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot att se vad de tänker göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är mer poplulärt än vad du någonsin kan tro, det säljs mycket spel på konsol marknaden men det piratkopieras minst lika mycket.

Får väll anta att han var ironisk (eller bara väldigt dum).
Vet kompisar som har både PS3, 360 & Wii som i princip bara har 1 original spel och hundratals brända DVD skivor till varje konsol. Så att skylla på piratkopiering är ju bara så dumt. Snara beror det ju på att en halvt år gammal dator knappt orkar med nya spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det är mer poplulärt än vad du någonsin kan tro, det säljs mycket spel på konsol marknaden men det piratkopieras minst lika mycket.

Jag antar han var ironisk.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Ända sättet jag kan komma på hur de ska få fler folk att spela pc-spel är att optimera spelen bättre. En speldator kostar alldeles för mycket jämnfört mot en konsol, ungefär dubbelt så mycket: 10.000kr vs 5000kr. Om man kunde spela shyssta spel på en 'surf/htpc-dator' för 5000kr så skulle nog de flesta hellre använda en dator istället för en konsol. Crysis är praktexemplet för ett riktigt dåligt optimerat spel. Medans konsol-spel flyter bättre än deras motsvarighet på en dator.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
... och sen är det ju en massa folk som tar med sina konsoller på LAN.

... NOT! xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Med ökad piratkopiering och sorgliga marknadsandelar skulle man kunna tro att PC-plattformen är på nedgång och att spelkonsolerna kommer att ta över mer och mer.

Jaså... jag som läste tidigare idag att: "Dataspel rekordsäljer i Sverige".
I samma artikel stod det även: "Starkast av alla format är fortfarande PC som står för närmare hälften av alla sålda spel i antal räknat"
Så ja, de verkar ha det riktigt tungt i datorspelsbranschen för tillfället.

Källa: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/dataspel/article685...

Edit: citerade helt fel sak först

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Är det inte lite ironiskt at MS$ försöker knuffa ut sig själva? Bara jag som såg det???

De vill ju kränga både vista ( dx10 ) och xbox

Piratkopiering brukar ju få skullden för det mesta och har säkert också en viss inverkan, men det kan ju också vara så att de som spelar spel på PC:n helt enkelt är mer kräsna och jag tycker mej märka i samhället i övrigt att man mer och mer riktar in sig på grupper det är lätt att sälja in saker hos snarare än de som har mest pengar.

Bara det faktum att man modifierar/bygger ihop sin egen dator gör att man är lite mer aktiv och kanske mer kräsen än den vanliga konsolanvändaren som bara pluggar in xboxen i tvn och kör, den bästa målgruppen är alltid den mest passiva som inte orkar tänka själv

Permalänk
Inaktiv

Grafik < Spelglädje.

Permalänk
Avstängd

Enligt mig kommer PC:n alltid vara det bästa sättet att spela på. Det är dock som många andra säger väldigt dyrt med en bra speldator.

Att spela en shooter på en konsol är hälften så kul som att spela på dator med mus och tangentbord. Om det kom tangentbord och mus till PS3 skulle det genast bli mycker mer intressant...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Enligt mig kommer PC:n alltid vara det bästa sättet att spela på. Det är dock som många andra säger väldigt dyrt med en bra speldator.

Att spela en shooter på en konsol är hälften så kul som att spela på dator med mus och tangentbord. Om det kom tangentbord och mus till PS3 skulle det genast bli mycker mer intressant...

Det finns ju?.. :AEGD. nää men du kan ju alltid koppla in tangentbordet å musen i ps3't .. ps2t med? xbox med kanske? ja har ingen aning men aja

OT : hoppas det blir bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Är det inte lite ironiskt at MS$ försöker knuffa ut sig själva? Bara jag som såg det???

Njaa, Xbox är nog snarare en garanti att finnas kvar då PC-användandet (Windows mest då) kan komma att minska i framtiden. Jag tror att Xboxarna i framtiden kommer te sig mkt som PC. Jag tror de inom det långa loppet satsar på en morfning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Grafik < Spelglädje.

säger jag och spelar cs 1.6, wc3 och vissa andra då jag blir sugen (quake 1, elastomania, soldat..)

Visa signatur
Permalänk

Gött nu kanske vi äntligen får ett och ett annat spel som faktiskt är optimerade till både ATI och Nvidia whoohoo.

Det här med datorspelsandelen tror inte jag att det är någon fara. Sen när konsolerna börjar bli lite utdaterade så kommer PC ligga på topp igen. Jag tror för övrigt att sådana spel som är inkluderade med en konsol gör väldigt stor skillnad. Om vi säger att av de ca. 12 miljoner Xbox 360 användare världen över, fick ca. 6 miljoner två spel till, vilket ofta är fallet med lite dyrare versioner. Vips så har 12 miljoner spel sålts. Vissa som köper ett nytt grafikkort får ju också spel till men detta omfatter inte äns i närheten lika mycket som konsoler gör. Hoppas inte att det låter helt absurdt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

WoW säljer ju hyffsat bra ^^.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"