problem med openSuse installation

Permalänk

problem med openSuse installation

hej. är helt nybörjare på inux men vill testa, eftersom det sägs att det är det närmsta OSX man kan komma på en gammal pc. i vilket fall väljer jag en manuell partitionstabell eftersom den inte kan (vet inte varför) göra en automatisk. när jag gjort en ok setup och ska installera, vill den ju radera hårddisken för att lägga in den nya tabellen, men då får jag ett felmeddelande. tror det hette -3008 eller något liknande. tacksam för hjälp...

för övrigt testade jag på olika hårddiskar.

Edit: jag tror det beror på att installeraren använder hårddisken som swap när jag ska radera den...men hur löser jag i så fall det problemet?

Edit 2: Problem Löst! jag gjorde en 100mb stor swappartition innan jag startade installationen, så att jag kunde formatera resten av disken:)

Permalänk
Medlem

Bra att du löste det själv.

Om du inte blir nöjd med SUSE så kan du ju alltid prova andra distar. Schysta val är t.ex. Ubuntu, Mandriva eller Fedora Core. Själv hade jag rekommenderat Ubuntu, enkelt och smidigt.

Det finns massvis med guider för att få det så likt OS X som möjligt också, om det är det du vill.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

njea, *BSD har fler likheter med OSX än vad Linux har. Men är det bara visuellt utseende man vill komma så nära som möjligt är ju valfri linux dist med Gnome som WM att föredra. Om man vill göra det enkelt för sig.

Dessutom heter det inte Fedora Core längre utan bara Fedora

Permalänk
Medlem

Mm jag kom på det efter jag postat.. men men.

Ja, klart *BSD har mer tekniska likheter.. men det är lättare i en Linux-dist att efterlikna t.ex. OS X.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Dessutom heter det inte Fedora Core längre utan bara Fedora

... och när man ändå märker ord kan jag inflika att GNOME inte är en window manager, utan en full desktop environment (med metacity som default window manager).

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Mm jag kom på det efter jag postat.. men men.

Ja, klart *BSD har mer tekniska likheter.. men det är lättare i en Linux-dist att efterlikna t.ex. OS X.

Varför skulle det vara lättare? Gnome som Gnome, eller?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc