Skall man konverteras om till linux?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007

Skall man konverteras om till linux?

Själv så har jag altid använt windows operativ system, och jag har länge varit en glad gamer som älskade spel. Men jag förnekar inte att jag är pirat, faktum är att jag har laddat hem mycket musik, film och mjukvara under dessa år (och jag har även köpt produkter som jag verkligen tycker om och i mitt tycke förtjänar det för all dess möda). Men när jag såg Ubuntu, så såg jag at jag kunde ha ett mer laglit användande och samtidigt slippa trubel, möda och virus samt annat skräp. Sen så har ju Linux det mesta som windows har, office paket, väldigt bra webbläsare, ok bildredigerings program (gimp) med mera. Naturligtvis så är flera av liknade program bättre i windows, men de ofta såpass dyra så att om man vill testa/leka och pilla/använda programmen så måste man ladde ham dom i pirat väg.
Men det som bekymrar mig mest om jag skulle bli linux användare, är att nästan alla spel (om inte 99%) som är komersielt släppta i butiker ENBART gjorda för windows (och i enstaka fall, macintosh). Jag spelar ju nästan bara warsow (http://www.warsow.net/?page=home) och starcraft och jag skulle nästan klara mig enbart med de 2 spelen. Warsow finns i linux version och det går på nått sätt konvertera om starcraft till linux (efter rykten jag har smått har hört). Men, jag som älskar spel vill ju hemst gärna lira andra, Bioschock t.ex och det är endå 1 spel i mängden (jag har fortfarande inte lirat Half Life 2 av nån anledning). Men efter at jag läste en artikel i pc för alla om ubunto så såg jag att det fanns ett program som tvingade windows program at starta i linux på nått sätt.
Då lyder min fråga, hur såpass bra fungerar deta program, går det att använda såväll spel som andra program i windows hyfsat bra? Och ur en gamers perspectiv, är det möljigt att konverteras om till linux?

Från en som tröttnat på Microsoft's penga och herravälde monopol / PetShopp

P.S.
Ursäkta om texten blev lång, blev skriv så jävla skriv sugen bara
D.S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

Kort svar: Det fugerar inte tillräckligt bra.

Lite längre svar: För många spel du vill få att funka måste du pula en massa. Ladda ned DLL-filer, hacka textfiler osv. Och ändå är det långt ifrån alla spel som funkar acceptabelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007

Antog det, men starcraft ska gå har jag hört..... #sigh# bara börja goggla å rulla igenom forum.............

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

GIMP (och förmodligen det mesta annat) finns även för Windows, eller i motsvarigheter. fördelen med tex Ubuntu (utöver stabilitete och annat) är att det är lättare att rota upp, installera och uppdatera dem.

kort sagt, fixa en dubbelboot och fortsätt spelandet i Windows. för Windowsspel kommer att fungera bättre eller iaf lättare fungera alls i Windows hur mycket man än Googlar, men allt annat (nästan) är bättre med Linux.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

...eller ännu enklare än en dubbel-boot, installera vmware player och gå till easyvmx och skapa dig en virtuell maskin och installera Ubuntu på den via cd-rom. Funkar smutt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

"Från en som tröttnat på Microsoft's penga och herravälde monopol / PetShopp"

Du piratkopierar ju så pengar ska väl inte vara någon anledning till att byta till en Linuxdist? Sen finns ju i princip alla gratis/öppna program även till windows (Open Office). Och sen verkar du vara en gamer och windows är ju trots allt operativsystemet FÖR gamers i dagsläget.

Det finns ju inte ett enda argument för att du skulle tjäna på att konvertera förutom att du skulle behöva lägga ner en massa tid att lära dig nya grejjer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Visst finns det andra argument, stabillare system, inga trojaner, adware eller virus.
En dualboot låter inte helt fel för TS.

Macbook Pro 2011 17" - 8GB Ram@1333 MHz - i7-2720QM - 120GB Vertex 3 Max IOPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007
Citat:

[i]
Det finns ju inte ett enda argument för att du skulle tjäna på att konvertera förutom att du skulle behöva lägga ner en massa tid att lära dig nya grejjer. [/B]

Nu tar det inte en massa tid för den som är lite klurig och hoppar
över alla gamla "dogmer" hur man ska göra.

Kör Ubuntu, kolla i Meny System > Hjälp o Support några minuter/dag i början.

Varför köra Vista junket, den största blåsningen i modern tid...?

Men testa en dual-boot...! automagiskt i en Ubuntu installation.
Alternativt OpenSuse, finns bara de här 2 egentligen.

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild https://imgur.com/a/njFUnlC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Det finns ju inte ett enda argument för att du skulle tjäna på att konvertera förutom att du skulle behöva lägga ner en massa tid att lära dig nya grejjer. [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Visst finns det andra argument, stabillare system, inga trojaner, adware eller virus.
En dualboot låter inte helt fel för TS.

Nej pengar är inte ett problem eftersom jag laddar ner, men xp varar inte för evigt, och enligt vad jag har hört om vista så ska Microsoft scanna ens dator efter jakt på olåvliga kopir och sälja infromationen till företag. DET är det som jag menar med microsoft's monopol. Desutom så i jakt efter pirat kopir så kronlgar det mycket för mig samt så får jag virus, visst finns de flesta open sorce programen till windows också, men spyware och trojaner finns i ett större sortiment till windows än till linux. LeifSandvik har förstått en del av vad jag menar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
...eller ännu enklare än en dubbel-boot, installera vmware player och gå till easyvmx och skapa dig en virtuell maskin och installera Ubuntu på den via cd-rom. Funkar smutt!

löser ju iof bara halva problem men skapar dubbelt med nya.

om man kör Linux på Windows har man ändå Windows kackiga stabilitet som då även drar med sig Linux i fallet.

gör man istället tvärtom så har man iof ett mindre haveribenäget grundsystem men ändå bristerna i resursstölder eller emuleringsbegränsningar som gör att Windows inte kan köras optimalt. (vilket är tydligast på just spel)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint