Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft likgiltiga till nederlaget i formatkriget

Permalänk
Melding Plague

Microsoft likgiltiga till nederlaget i formatkriget

Efter att Toshiba, filmföretag som Warner Bros och stora kedjor som Best Buy och Wal-Mart övergett HD DVD har det stått klart att Blu-Ray vann formatkriget. Det här är goda nyheter för Sony, som nu väntas få fler Playstation 3-konsoler sålda än tidigare. Microsoft är dock inte oroliga och hävdar att dödsdomen mot HD DVD inte kommer att påverka deras försäljningssiffror.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

We do not believe the recent reports about HD DVD will have any material impact on the Xbox 360 platform or our position in the marketplace.

säger sig ju självt, ingen med seriöst intresse av film köper en Xbox i det syftet sånt liv som den för.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sen att x-360 har föråldrad hårdvara gör ju inte saken bättre.
Jag håller på sony och ps3, Blu-ray till folket! Nästan iallafall..

Permalänk
Medlem

Dessutom så är det ändå Nintendo som ser ut att vinna kriget just nu. Sony är fortfarande förlorare, iaf om man ser relativt förra generationen (då PS2 total-dominerade konsollmarknaden). Visst kan de få ett uppsving av detta, men det kommer inte förändra balansen markant. Microsoft kommer säkert släppa en Blu-ray spelare till 360 så småningom (som troligen kommer kosta många gånger mer än HD-DVD spelaren).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
(som troligen kommer kosta många gånger mer än HD-DVD spelaren).

jämfört med dagspriset kan du ju inte gärna ha fel iof, (500kr) men man bör komma ihåg att den lanserades för runt 2000kr.

(vilket var rätt rejält dyrt för vad som i praktiken bara var en extern ROM-drive)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Idag skulle jag aldrig köpa en Xbox 360. För ett år sedan när jag köpte min Xbox 360 var PS3 mycket dyrare än 360 och utbudet av spel var begränsat, så är det inte längre idag. PS3 är tystgående, vilket är mycket viktigt för en maskin som man har i vardagsrummet. 360 är nog mer högljudd än alla datorer jag haft. Nu har även min Xbox 360 pajat som de övriga 16,4%. PS3 b-ray enhet får väl idag anses som ett väldigt trevligt tillägg och bara den är en stor anledning att köpa PS3. Idag kan vi se att det var ett lyckat drag av Sony att försena sin PS3 pga. blu-ray enheten. PS3 kommer definitivt vinna över 360.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju HD filmer/serier osv på video marketplace men vi har ju inte fått den än i Sverige, plus så är inte hårdvaran speciellt dålig i 360'n om man nu skulle jämföra med tex PS3 eller Wii. Där Wii har sämst prestanda men säljer ändå bäst med marginal. Och PS3 ligger ju brutalt långt efter.

Men jag hoppas på att Microsoft släpper en externa blu-ray spelare till 360'n så småningom, om den är tillräcklig billig annars kanske de blir en till pc'n.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

As we've long stated, we believe it is games that sell consoles and Xbox 360 continues to have the largest next-gen games library with the most exclusives and best selling games in the industry.

Håller faktist med Microsoft här. Spelutbudet på Ps3:an är ju inget att hurra över. Sen om jag vill ha en blu-ray spelare så köper jag hellre en seperat och sätter den i HTPCn.

Permalänk
Medlem

aah, Äntligen!
På tiden att det blev lite ordning och reda i världen. Dags att knapa iväg till affären och inhämta sig en PS3 då alltså.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Spel kommer när intresset för maskinen ökar. Utvecklarna brukar hoppa på rätt fort då. Dagen då MGS4 och Gran Turismo 5 har släppts lär jag i alla fall ha glömt boxens existens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wakkie
Sen att x-360 har föråldrad hårdvara gör ju inte saken bättre.

Vad menar du?

Mor5ives: GT-serien har sålt bra för att det fanns en stor användarbas, vänta sig inte lika bra försäljning men en tiodel konsoler ute. Och MGS-försäljningen har bara minskat och minskat sedan ettan kom ut.

Gurrty: Jag hoppas verkligen att du skojjar när du säger att det var lyckat av Sony att förrena PS3 med Blu-ray. Visserligen har det fått Blu-ray att se ut som vinnaren i förskott, men OJ vad det har skadat försäljningen av konsolen! ALLA trode att PS3 skulle äga allt och alla, tills priset utannonserades. 600 dollar skulle den kosta. Vad berode priset på? Blu-ray-spelaren såklart. Massvis med köpare flydde fältet, och så gjorde även utvecklarna. Sedan flydde ännu fler för att den var svår att göra spel osv. till. Blu-ray-spelaren skyfflar över data för långsamt, vilket tvingar folk att i vissa spel behöver installera sina spel. Och imed att mer kraft ska presseas ur PS3 ska såklart mer från skivan snabbare. Så hur, HUR kan du säga att B-r i PS3 varit lyckat för Sony?

Sony gör tabben alla andra gjort, släppa den dyraste hårdvaran sista av alla. Yes, foolish.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Massvis med köpare flydde fältet, och så gjorde även utvecklarna. Sedan flydde ännu fler för att den var svår att göra spel osv. till. Blu-ray-spelaren skyfflar över data för långsamt, vilket tvingar folk att i vissa spel behöver installera sina spel. Så hur, HUR kan du säga att B-r i PS3 varit lyckat för Sony?

Sony gör tabben alla andra gjort, släppa den dyraste hårdvaran sista av alla. Yes, foolish.

Anledning till att det var (och fortfarande är) svårt att skapa spel till PS3'an är pga processor-arkitekturen, inte skivorna.

Och att installera spel på sin PS3, fyfan vad jobbigt! Vi borde alla sluta spela dator för man måste ju installera spelen! Hellre det än att sitta på 10 dvd skivor för att kunna spela liknande på 360, så som det förmodligen kommer att se ut i framtiden.

Sony sa själva att de inte prioriterade att sälja bra från början, utan ville ha en framtidssäker maskin, och jag tycker att de lyckats bra mycket bättre med det än någon utav dom andra konsollföretagen, vem vill köpa en wii om 3 år? Eller en 360? PS3'n lär ju ha större spelutbud för både spelentusiaster och party gamers , för singstar är väl favoriten bland partyspel fortfarande? Folk kommer att updatera sig till en PS3 från PS2 när den sjunker i pris istället för att köpa wii, något annat har jag svårt att tro. (PS2 säljer läskigt bra fortfarande pga det spelet).

Sorry för eventuella stavfel osv, men jag vaknade precis

Permalänk

Kaktusen, jag vet att det inte är skivornas fel att det är svårt att göra spel, men tänk dig själv om du ska ha en partynatt med PS3:an. Kul att behöva installera spelet när man ska börja sjunga/rocka/Buzza. Sedan är det såklart ett stort problem att överföringshastigheten är segare än gamla DVD-skivor, så att installationer behövs. Och om du inte visste det är PS3:ans HDD inte en miljard terrabyte stor, vissa vill faktiskt ha demos, låtar, filmer, bilder, trailers osv. på sin maskin, inte installationer av spel. Sedan kommer man såklart vara tvungen att avinstallera spel, för att sedan behöva installera det för att kunna spela det igen.

Nej, PS2 är den ultimata partykonsolen, och det kommer den vara lääängt till.
Och Blu-ray har själpt (stavning wtf?)mer för Playstation-varumärket än det hjälpt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Kaktusen, jag vet att det inte är skivornas fel att det är svårt att göra spel, men tänk dig själv om du ska ha en partynatt med PS3:an. Kul att behöva installera spelet när man ska börja sjunga/rocka/Buzza. Sedan är det såklart ett stort problem att överföringshastigheten är segare än gamla DVD-skivor, så att installationer behövs. Och om du inte visste det är PS3:ans HDD inte en miljard terrabyte stor, vissa vill faktiskt ha demos, låtar, filmer, bilder, trailers osv. på sin maskin, inte installationer av spel. Sedan kommer man såklart vara tvungen att avinstallera spel, för att sedan behöva installera det för att kunna spela det igen.

Nej, PS2 är den ultimata partykonsolen, och det kommer den vara lääängt till.
Och Blu-ray har själpt (stavning wtf?)mer för Playstation-varumärket än det hjälpt.

Man får helt enkelt prioritera vad man tycker är viktigast, skitmånga demos eller installerade spel. 60 gig räcker till ett stort antal installerade spel, och om man inte är spelentusiast så lär man inte fylla den ändå. Och om man skulle så är det inte svårt att byta hårddisk.

Sedan kräver inte alla spel (rätta mig om jag har fel) en installation.

Och jag tror inte att Blu-ray förstört för PS3'an som produkt, utvecklarna hade en seg start med att börja producera spel till PS3'an, fler valde 360 för ett större spelutbud och därför hamnade PS3 på efterkälken. Visserligen var priset högt, men det är det alltid på en ny konsoll. Minns du hur mycket en PS2 kostade?

PS2 är kanske den bästa partykonsollen idag, men PS3 kommer ju ta över någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

problemet är väl att blue-ray fortfarande inte är speciellt utspritt, begränsat utbud av filmer och de är ganska dyra. PS3 är generation 3.5 medan 360 och wii är generation 3 vilket gör det hela lite skevt. PS3 kommer att sälja klart bäst om något år men då är MS och nintendo redan påväg med gen 4. Sen så är ju grafik och upplösning inte allt som Nintendo har visat. Tycker inte dirket att PS3.an är roligare att spela på än 360.n. Blue ray spelare, stand alone och till datorn kommer att vara så pass billiga när PS3.ans storhetstid kommer så att det är inte riktigt lika motvierat att köpa en PS3 för blue-ray då.

Klart att det här ä dåligt för MS men det är ingen katastrof, hade HD-dvd vunnit så hade det varit en katastrof för Sony.

Permalänk
Medlem

Microsoft har en hel del att lära sig hur man bygger en konsoll av kvalité de kanske skulle ta några kurser från sony som har bevisat att en maskin inte måste låta som en hårtork.

Permalänk
Medlem

Problemet med en snadd DVD brännare har vi ju sett på 360, den går sönder, den förstör skivor, den låter mycket. En BR spelare som går i 2x hastighet skyfflar ändå 72 Mbit/s 9 MB/s Och en konsolls kompatibilitet förstörs väl inte om man byter ut läsaren mot en snabbare efter ett tag. Jag tror faktiskt att de kommer släppa en version med brännare också inom en viss tid, när världen är redo och priserna på brännarna e låga nog.

En DVD läsare måste nästan upp i 8x för att få samma fart på skyfflandet av data, och då börjar det ju låta illa också. Speciellt i dagens tunna konsoller som 360 där ljudisolering inte verkar finnas.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Microsoft har en hel del att lära sig hur man bygger en konsoll av kvalité de kanske skulle ta några kurser från sony som har bevisat att en maskin inte måste låta som en hårtork.

Det är väl det dom gjort. PS2 och PSX var lika illa som 360.
Första xboxen däremot var ju enda konsollen som skulle klarat ett atombombskrig.

Konsollmarknaden handlar fortfarande om spel, och där leder MS stort över både Wii och PS3, både vad gäller utbud och attatch rate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake

Gurrty: Jag hoppas verkligen att du skojjar när du säger att det var lyckat av Sony att förrena PS3 med Blu-ray. Visserligen har det fått Blu-ray att se ut som vinnaren i förskott, men OJ vad det har skadat försäljningen av konsolen! ALLA trode att PS3 skulle äga allt och alla, tills priset utannonserades. 600 dollar skulle den kosta. Vad berode priset på? Blu-ray-spelaren såklart. Massvis med köpare flydde fältet, och så gjorde även utvecklarna. Sedan flydde ännu fler för att den var svår att göra spel osv. till. Blu-ray-spelaren skyfflar över data för långsamt, vilket tvingar folk att i vissa spel behöver installera sina spel. Och imed att mer kraft ska presseas ur PS3 ska såklart mer från skivan snabbare. Så hur, HUR kan du säga att B-r i PS3 varit lyckat för Sony?

Det finns väldigt mycket pengar i Blu-Ray för Sony, kanske mer än i konsolbranschen. För varenda Blu-ray spelare och Blu-Ray skiva som säljs så får Sony royalties. Om Blu-Ray går om DVD om några år så betyder det väldigt mycket pengar för Sony.

Permalänk

Det tar ungefär 2-5 min att installera spel på ps3. lika lång tid det tar för mig att dricka en öl i måttlig fart. perfekt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeddyWong
Det tar ungefär 2-5 min att installera spel på ps3. lika lång tid det tar för mig att dricka en öl i måttlig fart. perfekt!

Så en platta per spelkväll då?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Om ett 1-1.5 är PS3 precis så som vi vill ha den men då ere dags för MS nästa konsol men just nu känns en PS3 fräschare än en 360.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Microsoft är ett mjukvaruföretag och Sony ett hårdvaruföretag. Därför är hårdvaran i PS3 bättre än den i X360 medans mjukvaran är snäppet vassare i krysslådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disgustipated
Microsoft är ett mjukvaruföretag och Sony ett hårdvaruföretag. Därför är hårdvaran i PS3 bättre än den i X360 medans mjukvaran är snäppet vassare i krysslådan.

På vilket sätt är den bättre?
Jag tycker iof att PS3:an "känns" bättre.. kanske pga utseendet.
MS har slarvat en del men deras nya Falcon är bra mycket säkrare.
Det har skrytits om hur överlägsen PS3 ska vara men inget visar det.
Först sade man att PS3 kommer spöa skiten ur 360 när den släpps och nu säger man att den gör det om något år. Prestandan är likvärdig och som jag skrev i förra inlägget kommer MS ut med en ny konsol då PS3:ans spel har optimerats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Splinter Snake - Du vet att det hittills bara är TVÅ (Konami)-spel som kräver installation? Det skulle jag inte vilja kalla för en majoritet, och anledningen till varför de spelen kräver installation är för att minska laddningstiderna.
På dig låter det som om varje PS3 spel kräver installation, så är ju verkligen inte faktumet!

Det är väl ett par spel som kräver installation och ser vi en trend?
Vad jag har läst är laddningstiderna inte snabbare utan detta gjordes pga. att blu-rayskivorna kräver mer av spelutvecklarna.
När man inte har tid eller orkar -> full installation på HDD.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tycker det bara är bra att konsol kriget ser ut som det gör just nu. Föredrar dock starka grafiktunga konsoler framför klena. Men nästa generation efter den här så kommer det nog bli ganska jämt styrkamässigt mellan dom 3. Men Nintendo kanske kör på sin vinnande trend att ha klena konsoler, om det inte floppar som gamecuben gjorde så att säga. Microsoft har ju en konsol som äntligen drar in cash, så dom lär ju inte ge sig än. PS3 börjar sälja bättre men Sony lever ju mer på PS2 försäljningen, så dom kanske gör ett mer mellanting nästa gång. Men vem vet, de märks.

Sen att vissa spel till PS3 ska installeras är ju så jävla dåligt, köper man 40gb versionen är det inte många spel o demos man kan ha innan man ska börja rensa. Spelen tar ju upp emot en 5gb/st dom som nu ska installeras så att säga. O ska man installera kan man lika gärna spela på en PC. Man ska bara smacka i spelet i en konsol o köra, så simpelt utan o behöva vänta en evighet på installation osv.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Mindes en rolig sak, när xbox 1 var på väg och man fick veta att där fanns HD inbyggt så kom alla jävlar med hur det bara var en PC och att man skulle behöva installera spel mm medans på GC och PS2 kunde man bara starta och köra direkt.

Se nu hur det gick..... Nu har dom fanboisen gjort en 180 sväng
http://www.penny-arcade.com/comic/2008/02/06

Men det kvittar, Nintendo kommer vinna. Dom tränar just nu upp sin arme i både armstyrka och fitness.... Och kommer släppa en spel som hjärntvättar alla sen så dom går ut och börjar härja. All hail the WII !

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Visst kan de få ett uppsving av detta, men det kommer inte förändra balansen markant.

http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=PS3&reg1=All&cons2=Wii...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag tycker att många missar en väldigt viktig detalj här. Xbox 360's försäljning har aldrig varit beroende av HD-DVD addonet. Det har ju sålt rent ut sagt förjävligt medan konsollen i sig har sålt bra. Att vinsten för Blu Ray skulle skada Microsoft är bara löjligt, eftersom de som köpt den använder den för spel. Dock lär försäljningen av PS3 öka.

Dessutom borde vi ha lärt oss av förra generationens PS2 att det är spelutbudet som säljer konsoller och inte tvärtom. Motsatsen är Wii, där konsollen säljer pga priset och kontrollen men där spelen ligger efter. 360 har sålt bra på grund av att det finns fler bra spel än man vill ha och folk kommer att fortsätta köpa den på grund av det.

Angående ljudet (som AndreaX kommenterade om) så har jag inte haft något problem med det. Ändå är min från launch och ska vara den modell som har mest ljud. Jag har precis tittat på Prison Break på DVD i 2 timmar och har inte märkt något alls... jag har min dator i samma rum och i skrivande stund har jag båda på... och datorn låter mycket mer! Utan decibelmätare uppskattar jag att den ligger på dubbla värdet.

--

Hur mycket ligger de billigaste Blu-Ray spelarna på idag? Mycket billigare än PS3? Hoppas att det här ökar försäljningen av Blu-Ray så att priserna kan sänkas istället för att höjas i brist på konkurrens.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

HD-DVD hade ju varit betydligt billigare med nästan ingen förlorad kvalite även om det finns mindre utrymme.

Hur lång tid kommer det ta tills bluray blir billigt då?

Permalänk
Medlem

Sony har alltid vetat vad dom gjort, har ni öppnat en ps2 eller ps3? Hur mycket tomrum finns det? inget. Kolla bara på xbox och x360 där du lätt kan få in en halvliter till.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.