Ny dator att förfoga över - Ge tips och åsikter om användningsområde

Permalänk
Medlem

Ny dator att förfoga över - Ge tips och åsikter om användningsområde

Idag har jag fått äran att ta hand om(köpa sinom tid) en pentium 4 maskin och undrar nu vad jag kan göra för roligt med denna.

Riggen:
Processor: Pentium 4 2.8/3Ghz
Grafikkort: nVidia 6800Ultra
Minne: 1GB
H-disk: 2st 200gb, 2st 160gb

Nu är ju tanken i första hand att detta ska bli en ny server av något slag, men det känns lite overkill att ha en sådan här maskin till filserver som kör ftp och torrent. Eftersom jag har tillgång till så många h-diskar tänkte jag köra någon form av raid och hoppas på att filöverföringshastigheten mellan server och min desktop ska öka. Just nu kör jag en Intel celeron 800Mhz med IDE-disk på 200GB och den mäktar max med 5-6mb/s över ftp-protokol och något liknande över Samba. Jag har tänkt använda Ubuntu Server 7.10.

FRÅGOR:

-Kommer jag uppleva snabbare överföringshastighet om jag kör raid?
-Vilken form av raid skulle vara att föredra?

En annan sak en sådan här maskin skulle kunna användas till är spelserver.

FRÅGOR:

-Kan en spelserver köras textbaserad med linux?

Kommer fylla på mer så småningom men ge gärna era tips och åsikter!

mvh
benkaboy

Permalänk
Medlem

Din överföringshastighet kommer inte öka med RAID. Du borde maxa ditt nät med din nuvarande server tycker jag. Begränsningen kommer nog ligga i nätet snarare än i datorn.

RAID5 är väl det du ska titta på om du har flera diskar du vill slå ihop och samtidigt få lite säkerhet.

En spelserver kan köras utan GUI på linux, ja.

Permalänk
Medlem

Vad borde jag kunna uppnå för hastigheter med dessa förutsättningar? (Nu beskriver jag hela vägen från server till desktop)

Ubuntu Server 7.10 (800mhz Celeron) --> Win Vista64 SP1

1: proftpd -> BBB-modem/switch -> Filezilla

2: Samba -> BBB-modem/switch -> lokala nätverket

Som sagt så får jag upp överföringshastigheter på runda 5-6MB/s.
Har börjat filura på om nätverkssladden till servern påverkar, den har nämligen varit med om en hel del, bl.a. blivit klämd ett dussintal ggr i en dörr som de dragits genom. Kan det vara något som drar ner överföringshastigheten?

Tips på Sata-kontrollerkort som klarar mjukvaruraid och fungerar "out of the box" i en linuxdator skulle sitta fint tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Tips på Sata-kontrollerkort som klarar mjukvaruraid och fungerar "out of the box" i en linuxdator skulle sitta fint tack!

Så länge kortet fungerar fungerar mjukvaruraiden. Silicon image-chip har jag goda erfarenheter av när det gäller lågprisvarianter.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Så länge kortet fungerar fungerar mjukvaruraiden. Silicon image-chip har jag goda erfarenheter av när det gäller lågprisvarianter.

Ser man på, en från the hood!

Ok, låter lovande, ska leta rätt på ett mainstream kontrollerkort med silicon chip för mellan 1-500:-. Tror inte det blir mjukvaruraid eftersom det verkar aningen svårt att fixa och jag kommer inte lagra kritisk data på den ändå, bara stora mängder ersättlig data.

Permalänk

Jag reagerade på att du sa "BBB-modem", det råkar inte vara så att dina datorer har publika ipnummer så att trafiken går via BBBs nät istället för det lokala?

Det skulle isf förklara din kassa överföringshastighet. Förresten menar du 5-6Mbit/s eller 5-6Mbyte/s? Jag gissar på det senare, men skadar inte att vara tydlig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Jag reagerade på att du sa "BBB-modem", det råkar inte vara så att dina datorer har publika ipnummer så att trafiken går via BBBs nät istället för det lokala?

Det skulle isf förklara din kassa överföringshastighet. Förresten menar du 5-6Mbit/s eller 5-6Mbyte/s? Jag gissar på det senare, men skadar inte att vara tydlig

Det är MByte vi talar om.

Det skulle nog kunna vara som du säger! har funderat på att skaffa en router att koppla till detta modem. Ska ringa upp och få det klart från BBB vad det är som gäller.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Ser man på, en från the hood!

Ok, låter lovande, ska leta rätt på ett mainstream kontrollerkort med silicon chip för mellan 1-500:-. Tror inte det blir mjukvaruraid eftersom det verkar aningen svårt att fixa och jag kommer inte lagra kritisk data på den ändå, bara stora mängder ersättlig data.

Själv vill jag, i motsats till 4bstract, varna för Silicon Image. Det var i och för sig rätt länge sedan jag använde dessa chip, men då var de en mardröm att ha att göra med. Jag skaffade ett HighPoint-kort och det har givit mig ytterst lite huvudvärk. Jag använder det än idag. HighPoint FTW, när det kommer till lågbudgetsegmentet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Både Ilja, 4bstract och även andra kan få länka till kort ni använder eller ett kort ni skulle köpa för mellan 1-500:-.

Det behöver inte klara mjukvaruraid eftersom jag troligen inte kommer köra det men det ska fungera "out of the box", bara plugga i och ansluta diskar så ska mitt ubuntu server 7.10 hitta det och diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

You must use a kernel version of 2.4.18-14 or later to have SATA support for the SiI3x12. More recent kernel support SiI3114, SiI3124, and SiI3132.

Jag har använt ett 3132 utan problem. Jag är osäker på om jag har använt ett 3114 eller inte och kan inte testa då jag inte har kvar korten.

Om du inte vill åka på onödigt arbete rekomenderar jag dig att alltid googla innan du köper hårdvara. Nöj dig inte förrän du kan konstatera att det finns stöd för det aktuella chipsetet i kerneln, alternativt att det går att installera en drivrutin manuellt om du kommer att köra systemdisken på en annan kontroller.

@Ilja, om dina problem infann sig med en äldre kernel-version så borde det väl vara lugnt nu, men om det var med en senare (se ovan) skulle det vara bra om du klargör det, så att jag inte lurar trådskaparen att köpa något som inte fungerar.

Ebay är förresten en väldigt bra plats att leta billiga sata-kort på

Edit: Såg nu vilket grafikkort du tänkt använda. Det är naturligtvis inte så att något kommer till skada av att du använder ett gammalt värstingkort för gaming, men det orsakar en onödig belastning på nätaggregat, öron och elräkning. Dessutom verkar man fortfarande kunna få hyfsat betalt (se tradera, sök på avslutade för fler exempel). Mitt tips är alltså att du gör dig av med detta i sammanhanget extremt överdimensionerade kort och skaffar något enklare. Gamla PCI och AGP-kort finns det gått om i gömmorna, om du inte har något själv har säkert en kompis eller tradera något. Alla kort som går att montera i din dator duger med råge; det ska ju bara ge output på en terminal. Överskottet kan du investera i en sata-kontroller

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Tror inte det blir mjukvaruraid eftersom det verkar aningen svårt att fixa och jag kommer inte lagra kritisk data på den ändå, bara stora mängder ersättlig data.

mjukvaruraid är easypeasy, du behöver inga kontrollerkort för det. mdadm är din vän. du gör som du vill, men att tro att det är "klurigt" är bara det en överdrift.

EDIT: och ja jag fattar att du kanske ska skaffa flera diskar som råkar vara SATA och du behöver kontrollerkort bara för den sakens skull.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Att 5-6 MB/s skulle sega ner p.g.a att trafiken går via BBB's switchar ute i "bodarna" i området stämmer nog inte.

Själv har jag 10-11 MB/s mellan min dator (Win XP) och servern (Ubuntu 7.10 Server) och båda har publika IP-nummer. Så trafiken går nog ut från huset och in tillbaka igen, om jag har förstått det rätt.

Lite OnT: Tycker du ska köra webserver, spel, ftp, ja, allt på samma burk. Det gör jag Trots denna trafik: http://psy.sh.nu/server-status så klarar den hosta en CoD2-server på samma gång.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att köra spelserver behöver man alltså inget monstergrafikkort?

Hur gör ni för att hosta spelservrar som kör windows native spel? Wine i textbaserat? :S

Vad gäller detta med kontrollerkort så slänger jag iväg ett alternativ jag funderat på. vad tror ni?

SDM PCI SATA RAID 2P (SiL3512) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315680&view=detailed#Pro...

ST Labs SiL3114 PCI SATA Raid 4+2port
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=STRAID4

Tror ni man kan använda det i JBOD läge eller är det tvunget att köras i raid?

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inget bra grafikkort i en server, stoppa i ett gammalt svalt kort som inte drar mycket ström om du har nått.

De flesta spel har en linux version av servern, vad är det för spel du funderar på att hosta server till?

Permalänk
Medlem

UT3 och CS är väl det som är mest intressant. UT3=<3 och CS spelar många jag känner.

Nice det visste jag inte att det fanns linuxversioner på just serverdelen.