Processor med hela 20 kärnor från IBM

Permalänk
Melding Plague

Processor med hela 20 kärnor från IBM

Intel och AMD står just nu och trampar med processorer med fyra kärnor, och modeller med sex och till och med åtta kärnor är planerade men går inte att få tag på nu. Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen och sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

se där ja, bara o vänta på en CELL cpu för PC marknaden med så kmr både intel o AMD få det hett om öronen:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

ujujuj jag hade bara velat sitta 10 min vid en sån för hemmabruk så att säga och känna makten

Permalänk
Medlem

inte illa, men IBM har väll alltid varit steget för AMD & INTEL när det gäller server. Det är väll likadant med sun och alla dom dära.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
se där ja, bara o vänta på en CELL cpu för PC marknaden med så kmr både intel o AMD få det hett om öronen:)

Absolut inte. För det första så är CELL processorn PPC baserad i grunden. För att få plats med SPU:erna så kapa dom väldigt mycket av logiken ifrån PPC kärnan så den är rätt slö jämfört med en ordentligt byggt. Den skulle inte vara något vidare på dagens desktops om inte alla program skrevs för den.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Som alltid hadde vi haft mer företag som tillverkat processorer och som krigat om att vara nr1 så hadde vi haft betydligt snabbare datorer. På grund av att processorer är så långsam så blev det ju grafikkortet som har fått ta stora delar av de tunga beräkningarna.

Jag hoppas att man kör fysberäkningar på processorer och inte på grafikkortet i framtiden. Som det ser ut nu går grafikkortet på 100% och processorer 25% belastning i spel. Detta skulle göra att vi skulle få betydligt snabbare processorer i framitiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Anledningen varför man kör fysik etc på GPU:erna är just för att dom är mer lämpade. GPU:er och CPU:er närmar sig mer och mer varandra och kommer förmodligen i en inte allt för avlägsen framtid slås ihop till en enda stor klump. AMD håller väl på sitt fusion projekt och Intel har sitt polaris projekt. Kanske inte skulle vara helt oväntat om nästa generations konsoller kommer köra något i stil med det kanske.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Detta mitt herrskap, är riktiga datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom drar systemen 85 procent mindre ström och tar 85 procent mindre plats än liknande system.

Inte illa.

Permalänk
Medlem

jag har nog inta haft en riktig dator, alltid sisådär 4 år efter

Permalänk
Medlem

Tror ändå att nvidia är inne på rätt väg med sina GPGPU, den sortens programvara som krävs av de komplicerade systemen är ju redan i startgroparna i och med CUDA...
Det är ju en helt ny teknik och en "ny" innovation som ger hela servermarknaden en rejäl spark frammåt!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

omfg xD jag som tänkte inkasera en quad men va fan vrf ine 20 kärnor ? lol xD

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Re: Processor med hela 20 kärnor från IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Intel och AMD står just nu och trampar med processorer med fyra kärnor, och modeller med sex och till och med åtta kärnor är planerade men går inte att få tag på nu. Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen och sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre.

Läs nyheten

Jag brukar inte klaga men den där meningsbyggnaden är bara för bedrövlig, kan ni inte fixa nå korrläsare ?

Jag kan förbättra den lite ( är lite dyslektisk och har problem med meningsbyggnad ) men det borde ju inte va helt omöjligt att vaska fram nån med riktigt bra svenskakunskaper.........

"Intel och AMD står just nu och trampar med fyrkärniga processorer, modeller med upp till åtta kärnor är planerade men går inte att få tag på ännu, detta är dock ingenting jämfört med vad IBM dragit fram ur rockärmen, som med sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 st kärnor med en klockfrekvens på 4,4 ghz eller mer"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Processor med hela 20 kärnor från IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Jag brukar inte klaga men den där meningsbyggnaden är bara för bedrövlig, kan ni inte fixa nå korrläsare ?

Jag kan förbättra den lite ( är lite dyslektisk och har problem med meningsbyggnad ) men det borde ju inte va helt omöjligt att vaska fram nån med riktigt bra svenskakunskaper.........

"Intel och AMD står just nu och trampar med fyrkärniga processorer, modeller med upp till åtta kärnor är planerade men går inte att få tag på ännu, detta är dock ingenting jämfört med vad IBM dragit fram ur rockärmen, som med sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 st kärnor med en klockfrekvens på 4,4 ghz eller mer"

Du lyckades göra meningen värre. Bra jobbat! Ett tips är att du inte behöver vara rädd för den där tangenten mellan komma och bindestreck, även känd som punkt.

Låt dem sköta sitt postande som de känner för det, nyheten är på inga sätt oläsbar.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Omröstningen är ju lite klurig.. Jag har 2 kärnor men skulle förmodligen ha användning av 6, eftersom jag ofta kör 5 instanser av ett program och den 6e skulle kunna ha hand om operativ+annat.

Permalänk
Medlem

Går lite bort från ämnet med en fråga. Är det möjligt i praktiken, att bygga ett vanligt datorsystem innehållande en av dessa "böcker"/cpuer? Eller måste moderkortet se annorlunda ut? Men isf, skulle inte då, om vi leker med tanken, tex msi kunna bygga ett moderkort till mig, just för detta ändamål? men även stödja 4 graifkort osv isf skulle man ju få en monster dator, skulle väl kosta lite, men är man rik så borde ju detta locka lite väl?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Re: Re: Re: Processor med hela 20 kärnor från IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Du lyckades göra meningen värre. Bra jobbat! Ett tips är att du inte behöver vara rädd för den där tangenten mellan komma och bindestreck, även känd som punkt.

Låt dem sköta sitt postande som de känner för det, nyheten är på inga sätt oläsbar.

Som sagt så har jag lite problem med meningsbyggnad, men att börja en mening med "detta" ser bra konstigt ut, vilket skulle bli resultatet av en punkt.
Tyvärr tror jag det är rätt omöjligt att göra Nyhetsrubriken värre än va den redan är och det var därför jag gjorde ett försök.

Du kanske kan ställa upp som korrläsare ? du skulle säkert kunna göra ett mycket bättre jobb än nån som jag

Förresten skulle jag personligen skrivit "nyheten är på inget vis oläsbar"

Permalänk

Oh, vilka fina processorer.

Jo, Intel och AMD har alltid legat efter, ganska bra bit också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen och sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre."

Det enda som behövs göras med meningen är att byta ut "sin nya" mot "dess nya" om man refererar till IBM som "det" (företaget). Att inleda meningar med "detta" är väldigt vanligt och jag ser inget fel i det.

Vad är det som gör att IBM inte skapar någon slags filial som tillverkar processorer till hemmanvändare?

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
inte illa, men IBM har väll alltid varit steget för AMD & INTEL när det gäller server. Det är väll likadant med sun och alla dom dära.

Enterprise lösningar japp, men vill man ha servrar som man inte behöver en flotta av containerskepp fyllda med guld för att köpa.
Ja då kör man AMD Barcelona eller Intel Xeon.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
"Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen och sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre."

Det enda som behövs göras med meningen är att byta ut "sin nya" mot "dess nya" om man refererar till IBM som "det" (företaget). Att inleda meningar med "detta" är väldigt vanligt och jag ser inget fel i det.

Vad är det som gör att IBM inte skapar någon slags filial som tillverkar processorer till hemmanvändare?

Är inte detta ett av de få tillfällen där man med framgång skulle kunna använda ett semikolon? Och är inte det här med att alltid infoga ordet "stycken" efter ett antal onödigt?

"Ur rockärmen" är väl vidare det vanliga uttrycket, inte "från skjortärmen".

Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen; deras nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att IBM börjar göra processorer till vanliga användare.
Skulle detta inträffa så tror jag att inom en snar framtid att de endast skulle finnas ett märke att välja på

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Hoppas verkligen inte att IBM börjar göra processorer till vanliga användare.
Skulle detta inträffa så tror jag att inom en snar framtid att de endast skulle finnas ett märke att välja på

Vilket då? Gissar på Intel, men du kanske har ett bättre förslag?

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Hoppas verkligen inte att IBM börjar göra processorer till vanliga användare.
Skulle detta inträffa så tror jag att inom en snar framtid att de endast skulle finnas ett märke att välja på

Det gjorde IBM ett tag, det var Apple som hade hand om processorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi

Vad är det som gör att IBM inte skapar någon slags filial som tillverkar processorer till hemmanvändare?

Dom hade ju det fram tills att Apple valde att använda Intel x86 processorer i sina datorer... IBMs processorer är ju inte x86 kompatibla så dom skulle nog inte bli någon försäljnings-succé bland hemanvändare. Dock skulle dom säkert vara omtyckta i Linux/BSD miljöer.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

IBM har gjort processorer till vanliga användare. Bland annat Apple använde dom. Apple slutade använda dom för att IBM inte utvecklade dom tillräckligt snabbt.

Bara för att IBM bygger grymma mainframe-grejer betyder det inte att dom skulle lyckas särskilt bra med konsumentprocessorer. Dom flesta vill väl ha något x86-kompatibelt och det är väl ett så gått som helt nytt område för IBM, det skulle ta bra lång tid för dom att komma ikapp Intel och AMD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
"Detta är dock ingenting mot vad IBM har dragit fram från skjortärmen och sin nya serverprocessor z10 bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre."

Det enda som behövs göras med meningen är att byta ut "sin nya" mot "dess nya" om man refererar till IBM som "det" (företaget). Att inleda meningar med "detta" är väldigt vanligt och jag ser inget fel i det.

Vad är det som gör att IBM inte skapar någon slags filial som tillverkar processorer till hemmanvändare?

Ok, nu fattar jag

Detta är dock ingenting mot IBM och DESS nya serverprocessor z10, SOM bjuder på hela 20 stycken kärnor med en klockfrekvens på 4,4 GHz eller högre.

Att ha ett ess i rockärmen och att dra fram sitt ess "UR" rockärmen, möjligt att skjortärm ersatt rockärm iochmed att det inte är så vanligt med rock längre ( den litereratur jag läser på svenska är mest av det äldre slaget )

För att överbrygga mitt lilla handikapp läser jag en massa böcker, när det jag sen läser här inte överenstämmer med de mönster jag lärt mej blir det faktiskt svårt för mej att förstå, det är lite irriterande att behöva läsa om nånting flera gånger när jag väl lyckats lära mej de korrekta sätten att använda orden på......

Det blir lite som N´dojas första inlägg på forumen, jag fattade absolut ingenting, tummen upp för N´doja förresten, han blir bara bättre och bättre

Hursomhelst skulle jag uppskatta om den som skriver nyheterna undviker att använda sina ess i rockärmen om vederbörande inte är säker på hur de ska användas.

Edit:

När det gäller att börja en mening med "detta", så skulle jag bara göra det i fall som "Detta är IBM", men inte som rubriken var skriven, det ser bara helt fel ut i mina ögon......

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Vad är det för skillnader mot http://www.sun.com/processors/UltraSPARC-T1/index.xml?

Den där har 4 cores som har 8 trådar var. Lite mer som intels hyperthreading fast bättre. En core driver 8 threads. När thread A väntar på en memory access eller liknande så swappar coren ut A mot B och låter B använda beräkningskraften medans A väntar på att få minnet den efterfrågade. Det hela gör att en core ligger oftare i arbete hela tiden istället för att bara vänta på minnesaccess.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Tror ändå att nvidia är inne på rätt väg med sina GPGPU, den sortens programvara som krävs av de komplicerade systemen är ju redan i startgroparna i och med CUDA...
Det är ju en helt ny teknik och en "ny" innovation som ger hela servermarknaden en rejäl spark frammåt!

noshitamigo om 500 9800Gtx x2 = Dagens snabbaste superdator så är det GPGPU som gäller i framtiden *räknade inte med folding@home"

Visa signatur

Jag hatar Ånge.