Smutsigt spel bakom formatkriget

Permalänk
Medlem

Det heter Blu-ray inte Blue-ray gah!

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Okej, okej. Jag antar att det ska vara så att skribenterna ska hålla högre klass än kommentarerna, men inte kan man väl skriva "förrutom" om man nu ska klaga på felskrivningar?

I övrigt så är det väl föga förvånande att pengar bytt händer? Snarare regel än undantag i sådana här fall?
Sedan håller jag förvisso med många av kommentarerna här som hejade på HD-DVD, men inte gråter jag floder över att det blev Blu-ray som vann. Däremot glad över att jag inte slog till på en spelare för tidigt!

För det första, det ska inte vara vilken nivå som helst från skribenters text.
För det andra, ett slarvfel som att råka trycka på knappen två gånger är ju inte något att haka upp sig på. Jag har inte som uppgift att läsa igenom min text flera gånger och leta små slarvfel. Dock har man som skribent något högre ansvar.
För det tredje så skriver ju inte du heller perfekt, då du använder grammatik från talspråk i din text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det heter Blu-ray inte Blue-ray gah!

Blue-ray

Permalänk
Medlem
Citat:

We have a partnership with Toshiba and have an obligation to see this through. As you know, we have been well-compensated for our support. It really is in their court at this point to really declare what the next step will be. We’re poised either way to jump into the marketplace when the conditions are right to do so,

det ryktas redan att Toshiba kommer släppa en BD-spelare redan i Juli. (de har planerat den sedan långt innan den vita flaggan restes) och när då de själva tillverkar en spelare lär det ju kännas bra dumt att hålla på mjukvaran till den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Ja, såhär tänker säkert Sony och filmbolagen: "Nu kan vi nog sänka priserna lite, vi får ändå in så mycket pengar så då kan vi ju vara lite snälla mot alla konsumenter."

Alla stora företag är kända för agera sådär, så ja, jag tror också att det blir billigare i framtiden.

Eller så tänker dom pengar isället. För det har Sony som egenskap!

"Nu när HD-DVD är borta och vi slipper köpa ut dom så tjänar vi mycket mer genom att ha kvar samma pris som förr. Kanske om 2-3 år sänker vi priset lite, bara KANSKE för vi vill ha mer pengar i fickan"

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det ryktas redan att Toshiba kommer släppa en BD-spelare redan i Juli.

Fint, då kanske det kommer en billig spelare äntligen. Eller så blir den lika dyr som de andra pga licenspengar och dyrare tillverkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Eller så tänker dom pengar isället. För det har Sony som egenskap!

"Nu när HD-DVD är borta och vi slipper köpa ut dom så tjänar vi mycket mer genom att ha kvar samma pris som förr. Kanske om 2-3 år sänker vi priset lite, bara KANSKE för vi vill ha mer pengar i fickan"

oh, the haters constant lapse of logic upphör aldrig att förvåna..

du har inte missat att andra filmbolag äger de övriga 70% av marknaden va? om de hade gått före med sina goda exempel kanske elaka SONY hade satt lägre priser, om de verkligen var tvungna alltså..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Fint, då kanske det kommer en billig spelare äntligen. Eller så blir den lika dyr som de andra pga licenspengar och dyrare tillverkning.

den kanske blir 2-300$ dyrare än alla andras billigaste BDs istället, Toshiba har ju lite att ta igen på sina förluster av monstersubventionerna på HDDVD..

fö börjar jag nästan tro på Asienkonspirationen, och att Toshiba var menade att göra detta redan från början..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

den kanske blir 2-300$ dyrare än alla andras billigaste BDs istället, Toshiba har ju lite att ta igen på sina förluster av monstersubventionerna på HDDVD..

fö börjar jag nästan tro på Asienkonspirationen, och att Toshiba var menade att göra detta redan från början..

Vad är det för något?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

HD DVD hade regioner på gång, som troligen skulla börja användas om de vann.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Från att ha varit rent löjliga som att envisas med att skriva AMD och IBM med gemener, så tycker jag att nyheterna på sistone fått lägre kvalité rent språkligt på det här stället.

Förutom det har de rent informationsmässigt varit mycket bra i många månader nu.

Edit: Rättade till slarv.

Gnälliz

Permalänk

Minidisk var ett utmärkt format och används fortfarande av många för portabel inspelning av hög kvalitet, då mp3 spelare för detta nästan inte existerar längre. Vilka fördelar hade cdskiva mot minidisc egentligen?

Attrac sög getröv. Löjligt hata Sony för sakens skull, alla stora företag är fula. Både hd-dvd och Blueray hade stora företag på sin sida. Microsoft var till stor del avgörande då de inte drog sitt strå till stacken direkt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
HD DVD hade regioner på gång, som troligen skulla börja användas om de vann.

nja, den biten var ju rätt väntad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Vad är det för något?

att även Toshiba var inne i en konspiration ihop med alla andra bolag för att mildra effekten av Kinesiska filmer som strömmar tillbaka till väst och Japan.

kort förklarat:

1. Kina utlovas ett eget billigt format som är billigt och kompatibelt med västs format som dessutom har slappa kopieringsskydd = import samt snabba bra kopior.

2. formatet förlorar i väst av att det "slarvas bort" och ett inkompatibelt vinner.

3. Kinas format är nu helt regionalt avbrutet från övriga världen, de får svårare att göra kopiorna och kopiorna när de väl kommer har ingen marknad utanför Kina.

ok, den är lite långsökt. men jämfört med andra galna konspirationsteorier håller den ihop rätt solid i sin ram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vilka fördelar hade cdskiva mot minidisc egentligen?

samma som LP hade över CD. lite bättre ljud, och mycket större omslag.

men visst, hade inte MP3 börjat komma upp i storlek och ner i pris då så hade kanske rentav MD tagit över CD på sikt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Dags att ta fram tvålen och trycka in den i käften på någon?

Hehe, känner detsamma som du.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Attrac sög getröv. Löjligt hata Sony för sakens skull, alla stora företag är fula. Både hd-dvd och Blueray hade stora företag på sin sida. Microsoft var till stor del avgörande då de inte drog sitt strå till stacken direkt.

Jag tror du missuppfattar, jag hatar inte Sony. Men de är inte bara brillianta hela tiden. Atrac är ett exempel på en stor miss, speciellt i deras tidiga "mp3" spelare där man var tvungen att använda deras mjukvara för att konvertera till Atrac då spelaren inte supportade mp3 direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Minidisk var ett utmärkt format och används fortfarande av många för portabel inspelning av hög kvalitet, då mp3 spelare för detta nästan inte existerar längre. Vilka fördelar hade cdskiva mot minidisc egentligen?

Attrac sög getröv. Löjligt hata Sony för sakens skull, alla stora företag är fula. Både hd-dvd och Blueray hade stora företag på sin sida. Microsoft var till stor del avgörande då de inte drog sitt strå till stacken direkt.

Tror knappast någon använder minidisc idag, varför skulle man liksom när man kan köpa en 80GB iPod och spela in i bättre kvalitet på?

Det lustiga med ditt inlägg är att du skriver att atrac sög getröv. Minidisc använder atrac. Och CD hade väldigt mycket bättre kvalitet än minidisc, minidiscarna motsvarar väl 128kbps MP3:or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra, kanske filmerna kostar mindre när kopieringen minskar.

Dessutom ska formaten vara lätta att uttala, HD-DVD är inte det lättaste att uttala för en 40+ som inte håller på med datorer dagligen.

Dom enda som är sura är väl dom som inbilda sig att HD-DVD skulle vinna.

Jag har väl favoritiserat Blu-Ray sen början men endast för att det har högre lagringsutrymme, mest för data och inte film... HD-DVD förknippar man först med film och inte data.

Men när det gäller film så ger jag fan i det, jag nöjer mig med gamla DVD tillsvidare.

Gå inte omkring och tro att det blir billigare för att kopieringen minskar, se bara hur det blev med kabeltv. När de näst intill oknäckbara skydden kom gick priset ner? Nej det gick upp istället pga av att kundera hade inget annat val än att betala dem om de ville ha en tjänst som borde vara mycket billigare.

Jag hoppades på HD-DVD främst pga användarvänligheten samt ingen regionkodning (vilket för övrigt är överjävligt att det fortfarande finns).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Atrac är ett exempel på en stor miss, speciellt i deras tidiga "mp3" spelare där man var tvungen att använda deras mjukvara för att konvertera till Atrac då spelaren inte supportade mp3 direkt.

detta var dock en sak som gav dem sin (jämfört med andra spelare vid tiden) enormt mycket längre speltid. men nu när det ändå kommit ikapp så finns det SONY-MP3, du behöver inte ens använda SonicStage längre..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Tror knappast någon använder minidisc idag,

varför skulle man liksom när man kan köpa en 80GB iPod och spela in i bättre kvalitet på?

Det lustiga med ditt inlägg är att du skriver att atrac sög getröv. Minidisc använder atrac. Och CD hade väldigt mycket bättre kvalitet än minidisc, minidiscarna motsvarar väl 128kbps MP3:or.

*räcker upp hand*

nu kan jag garantera att den inspelningen inte blir i paritet ens med min idag rätt apgamla MD..

det var nog ATRAC som tvång han menade, vilket var sant då. ATRAC som format däremot är vida bättre än MP3 på samma bitrate. standarden i MD är 298, så det finns inte ens något MP3 som motsvarar ATRAC användbart över denna standard.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det kommer väl inte vara någon Sweclockare som vågar stoppa en Blu-ray film i sin BD-läsare/brännare i datorn, utan att ha kollat så den inte har ett rot-kit.

Men jag tycker ändå att det är bra att "kriget" är över och så äger man ju en PS3:a.

Visa signatur

AMD 64 X2 4600, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair Twinx2048-4000PT, Point of View 8800GTX, Western Digital 74Gb Raptor , Silverstone Zeus 750W, Lian-Li PC-G70, ViewSonic VP191s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
detta var dock en sak som gav dem sin (jämfört med andra spelare vid tiden) enormt mycket längre speltid. men nu när det ändå kommit ikapp så finns det SONY-MP3, du behöver inte ens använda SonicStage längre..

*räcker upp hand*

nu kan jag garantera att den inspelningen inte blir i paritet ens med min idag rätt apgamla MD..

det var nog ATRAC som tvång han menade, vilket var sant då. ATRAC som format däremot är vida bättre än MP3 på samma bitrate. standarden i MD är 298, så det finns inte ens något MP3 som motsvarar ATRAC användbart över denna standard.

Personligen är jag nöjd med Atrac som sådant. Enda nackdelen var ju att man var tvungen att använda ett skitprogram att kopiera sina filer till MDn med. Men jag använder än idag min MD ibland och är mycket nöjd. 1GB per disc är kul. Och 300Mb per vanlig disc av den äldre typen är inte helt fel när man kör Atrac komprimering.
Och över 30 timmar speltid med ett ikeabatteri är inte fy skam. Med massa bra ljudkvalité

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och 300Mb per vanlig disc av den äldre typen är inte helt fel när man kör Atrac komprimering.

140Mb, men det räckte en bra bit ändå. sen kom ju lite utveclingar på ATRAC (3) som medgav ännu längre speltid med nästan samma ljudstandard även på dessa.

synd att det inte blev nått dataformat av MD, 1GB MO hade vart lagom för min del iaf istället för floppys..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
För det första, det ska inte vara vilken nivå som helst från skribenters text.
För det andra, ett slarvfel som att råka trycka på knappen två gånger är ju inte något att haka upp sig på. Jag har inte som uppgift att läsa igenom min text flera gånger och leta små slarvfel. Dock har man som skribent något högre ansvar.
För det tredje så skriver ju inte du heller perfekt, då du använder grammatik från talspråk i din text.

Men precis, det var ju min poäng. Att alla kan göra misstag!
Sedan skrev jag också att de har högre ansvar än folk som skriver kommentarer.
Min grundtanke var hur som helst att folk kanske gnäller lite mer än nödvändigt. Oh well!

Permalänk
Medlem

Men Sony har en förkärlek för egna format. Det är väl skönt för Sony att de vann HD kriget iaf. Det är inte så att de gör dåliga saker, bara det att de vill att deras uppfinningar blir världsstandarder hela tiden så att de kan casha in feta royalties under lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Eller så tänker dom pengar isället. För det har Sony som egenskap!

"Nu när HD-DVD är borta och vi slipper köpa ut dom så tjänar vi mycket mer genom att ha kvar samma pris som förr. Kanske om 2-3 år sänker vi priset lite, bara KANSKE för vi vill ha mer pengar i fickan"

Ruggigt förvånande att få höra faktiskt, själv hade jag ingen aning om att företag tänkte i vinstgivande banor.. sen får jag reda på att även sony, som är ett aktiebolag, även de har vinst i åtankarna. Det gör mig väldigt förvånad..

Mycket ogrundad kritik mot sony faktiskt, de gör bra prylar, bara att lära sig leva med det.. När de börjar skeppa rent skräp ut på marknaden, då tänker jag vända dem ryggen, dock inte förr.

Väldigt bra PR för Sony förövrigt, då de ensamma verkar få hela äran för formatets framgångar av många personer, trots att det var en hel rad företag som stod bakom det.

Permalänk
Medlem

Ja, det är konstigt att även andra företag som Microsoft gör allt för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Som konsument tycker jag det var bra att någon vann.

Nu vet jag vad jag kommer köpa när det blir dags

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Sony är duktiga på att fördärva för dig.
Samma sak när Sony hade sitt kassetmedium som blev överkört av VHS pga. sin kosteffektivitet och tillgång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Tror knappast någon använder minidisc idag, varför skulle man liksom när man kan köpa en 80GB iPod och spela in i bättre kvalitet på?

Det lustiga med ditt inlägg är att du skriver att atrac sög getröv. Minidisc använder atrac. Och CD hade väldigt mycket bättre kvalitet än minidisc, minidiscarna motsvarar väl 128kbps MP3:or.

Atrac gav bra ljudkvalitet vid konvertering av CD-ljud - betydligt bättre än MP3 vid samma bitrate. Konvertering av MP3 till Atrac lät dock inte bra alls. Gissa om detta blev ett problem när folk försökte föra över sin MP3-samling till Atrac?

Anledningen till att Sony låste in sig i i Atrac var naturligtvis att det hade DRM (och att de inte ville licensiera Microsofts WMA).

OnTopic,
Roughly Drafted har en intressant artikel om varför ingen ville leka med HD-DVD - Microsoft!

För övrigt börjar det bli rätt tjatigt med XB360-fanboys som tjatar på om hur onda Sony är med sitt rootkit. Nu är ju inte Blu-Ray enbart Sonys grej, men det bryr man sig inte om utan går på om sin jävla bojkottande. Jamen gör det då! Nu när HD-DVD försvinner så får ni väl sitta där och sura i ett hörn och titta på när resten av världen går över till HD. Stackare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yay! Sweclockers sysslar med ryktesspridning. Vad är näst på kö? Nakenchocker?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Atrac gav bra ljudkvalitet vid konvertering av CD-ljud - betydligt bättre än MP3 vid samma bitrate. Konvertering av MP3 till Atrac lät dock inte bra alls. Gissa om detta blev ett problem när folk försökte föra över sin MP3-samling till Atrac?

Här är ett lyssningstest som jämför lite olika format vid 128kbps
http://www.rjamorim.com/test/multiformat128/results.html

Dock är det lite modernare än vad som kanske gällde för antal år sen. Men det ger en fingervisning om hur bra Atrac3 låter i jämförelse.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Som konsument tycker jag det var bra att någon vann.

Nu vet jag vad jag kommer köpa när det blir dags

Håller med, bättre med en standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |