Grafikort med dubbla processorer i preliminära tester

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
"Nu har preliminära prestandatester dykt upp på nätet.", vilket visade sig vara 3 stycken 3DMark-staplar.

Jag trodde först att den här notisen var ett skämt, men nu är jag säker!!

Kom igen grabbar, ni vet att det där lilla programmet mest ger en grov uppskattning.

Det är en grov uppskattning. Men när en 8800GTS 512MB får bättre poäng så finns det anledning att spekulera - speciellt när 3dMark i allmänhet använder sig av Multi-GPU arbeten på solit sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

Jag tror 'Dojjan glömmer att det är mycket svårt att bygga in en HD3870X2/GX2 i en Xbox360 - även om tanken är god.

Nej nej, menar till PC. Spelet tar kol på min dator, därför jag undrade hur HD3870X2 och 9800GX2 hanterar spelet då jag inte har de korten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Dina hemlighetsfulla bekanta, kanske också vet varför 9800GTX är längre än 8800GTS.
Det är en sak jag är nyfiken på.
Någon hjälpkrets till GPU:n?
En fysikkrets på kortet?
Elller bara en design som är billigare eller svalare?
Allt i sinom tid som sagt.
Sorry för off-topic.

Jag har redan frågat det för några veckor sedan men de har ej svarat. Ibland undrar jag varför de kontaktar mig när dom ändå inte säger något. Jo, när RV600, 680, G80 & G92 lanserades berättade dom tillräckligt mycket för att förstå vad det handlade om fast då var det jag som tog kontakt. Men varför dom är dödstysta just nu vet jag ej.

Saken är den att de vet om att jag vill dela med mig av infon till andra så jag får väl lära mig att hålla truten och hålla all info för mig själv men då finns det ingen mening med att jag får infon. Det finns fler på detta forum som har denna infon eller annan info för tidigare realiser. Inte direkt så att jag är ensam om det.
Det är skoj att lämna ut mer säkra infon jämfört med Fudzilla och deras total-fel info nästan alla gånger. Då uppsår det spekulationer och endel tror på det man säger och endel tror inte på det man säger och sedan kan man räcka finger när kortet släpps, alltid lika skoj att se snubbarnas reaktioner.
-----------------

Men Yez, har också undrat endel varför kortet är längre än GTS till exempel.

Min ena teori kan vara att GPUN är större. Det vill säga att de har optimerat GPU'n liksom de gjorde på 9600GT och detta resulterar till att GPU'n blir större. Nu har det dykt upp info om att 9800GTX är G92 och inte G94 men jag är inte övertygad än och är aldrig övertygad förns det släpps officiellt eller när några under NDA skriver så. Men detta är bara min idé om varför kortet är längre.

Det kan ju vara så att kortet har inbyggt ljudkort också eftersom det släpps versioner med både HDMI, Display port och jag antar då att ett ljudkort finns implementerat. Dock är inte detta aktuellt på referens designen vad jag vet men man har kanske lämnat plats för att endel ÅF skall implementera HDMI och Display port som det har ryktats om att ha på vissa modeller av 9800GTX.

Nu vet jag inte varför korten skulle bli längre just fö en sådan sak men det låter inte omöjligt heller.

Vad tror du?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nej nej, menar till PC. Spelet tar kol på min dator, därför jag undrade hur HD3870X2 och 9800GX2 hanterar spelet då jag inte har de korten.

Jag har redan frågat det för några veckor sedan men de har ej svarat. Ibland undrar jag varför de kontaktar mig när dom ändå inte säger något. Jo, när RV600, 680, G80 & G92 lanserades berättade dom tillräckligt mycket för att förstå vad det handlade om fast då var det jag som tog kontakt. Men varför dom är dödstysta just nu vet jag ej.

Saken är den att de vet om att jag vill dela med mig av infon till andra så jag får väl lära mig att hålla truten och hålla all info för mig själv men då finns det ingen mening med att jag får infon. Det finns fler på detta forum som har denna infon eller annan info för tidigare realiser. Inte direkt så att jag är ensam om det.
Det är skoj att lämna ut mer säkra infon jämfört med Fudzilla och deras total-fel info nästan alla gånger. Då uppsår det spekulationer och endel tror på det man säger och endel tror inte på det man säger och sedan kan man räcka finger när kortet släpps, alltid lika skoj att se snubbarnas reaktioner.
-----------------

Men Yez, har också undrat endel varför kortet är längre än GTS till exempel.

Min ena teori kan vara att GPUN är större. Det vill säga att de har optimerat GPU'n liksom de gjorde på 9600GT och detta resulterar till att GPU'n blir större. Nu har det dykt upp info om att 9800GTX är G92 och inte G94 men jag är inte övertygad än och är aldrig övertygad förns det släpps officiellt eller när några under NDA skriver så. Men detta är bara min idé om varför kortet är längre.

Det kan ju vara så att kortet har inbyggt ljudkort också eftersom det släpps versioner med både HDMI, Display port och jag antar då att ett ljudkort finns implementerat. Dock är inte detta aktuellt på referens designen vad jag vet men man har kanske lämnat plats för att endel ÅF skall implementera HDMI och Display port som det har ryktats om att ha på vissa modeller av 9800GTX.

Nu vet jag inte varför korten skulle bli längre just fö en sådan sak men det låter inte omöjligt heller.

Vad tror du?

Var finns Assasins Creed då? Det finns inga officialla demo- eller BETA-filer och inte heller några torrenter med någotdera.

Och om du har information vi andra inte ska ta del utav skall du nog inte nämna något om det alls - du uppstår bara som en "wannabe"-messias.

Hur som helst - det låter ju som sagt konstigt att bygga ut GPU:n utan anledning. Så HDMI eller andra externa utgånger låter ju rimligt. Skulle PCB:n också bli längre? Det låter snarare som att Nvidia vill ha ett så stort kort som möjligt till ett rimligt pris för att skapa den där illusionen om att "störst är bäst", eller så kanske det finns någon ny standardkylare de försöker baka in som kräver en viss extra yta för att installera propert.

Permalänk
Citat:

Var finns Assasins Creed då? Det finns inga officialla demo- eller BETA-filer och inte heller några torrenter med någotdera.

Och om du har information vi andra inte ska ta del utav skall du nog inte nämna något om det alls - du uppstår bara som en "wannabe"-messias.

Hur som helst - det låter ju som sagt konstigt att bygga ut GPU:n utan anledning. Så HDMI eller andra externa utgånger låter ju rimligt. Skulle PCB:n också bli längre? Det låter snarare som att Nvidia vill ha ett så stort kort som möjligt till ett rimligt pris för att skapa den där illusionen om att "störst är bäst", eller så kanske det finns någon ny standardkylare de försöker baka in som kräver en viss extra yta för att installera propert.

Det finns visst torrenter med AC, kom igår mitt på dan. Leta vidare om du inte hittar.

Sorry för OT.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

pris/prestanda verkar ATI/AMD vara överlägsen må jag få säga:)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Det finns visst torrenter med AC, kom igår mitt på dan. Leta vidare om du inte hittar.

Sorry för OT.

Hittar inga trovärdiga källor, det är skillnad på torrent och torrent då tekniken är väldigt öppen för fusk. Skicka mig källa i PM om du har det till hands. Inte för jag bryr mig om spelet, utan det är mer för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hittar inga trovärdiga källor, det är skillnad på torrent och torrent då tekniken är väldigt öppen för fusk. Skicka mig källa i PM om du har det till hands. Inte för jag bryr mig om spelet, utan det är mer för sakens skull.

Det finns, kollar på en just nu men kommer inte länka eller säga att jag laddar ner den för det gör jag inte.

Men det finns.

Permalänk

Men vadå?!? 8800GTS är bättre än ett 3870X2 enligt ett test här på sweclockers. Då betyder ju det att 9800GX2 är sämre än ett 8800GTS VR Zones test. HAha testet från VR Zone måste vara väldigt fel eller så har nVidia fått fnatt och hoppat bakåt i utvecklingen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Men vadå?!? 8800GTS är bättre än ett 3870X2 enligt ett test här på sweclockers. Då betyder ju det att 9800GX2 är sämre än ett 8800GTS VR Zones test. HAha testet från VR Zone måste vara väldigt fel eller så har nVidia fått fnatt och hoppat bakåt i utvecklingen

vilket test då=
har inte sett swec göra något test på 3870 X2 men jag kanske har missat nåt

Permalänk

Ingen wannabe Messia här inte, är självaste Messia.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm.. Jag kanske tillfälligt har tappat min läsförståelse, men jag hittar varken 8800GTS eller 3870 X2 i det där testet.

Edit: det verkar som jag i alla fall har tappat min skrivkunnighet

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
--- Text ---
Vad tror du?

Ingen aning.
Hade dom köpt Ageia för ett år sedan hade jag gissat på en fysikkrets, men det har gått för kort tid för dom att hinna utveckla något.
En ljudkrets borde kunna göras mindre än så.
Min vilda gissning är att det är något som hjälper grafiken, men hur? det vette sjutton.
Nyfiken är jag i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se om X2 med nya bridge chippet (2.0 brygga) och GDDR4 kommer att prestera bättre... Då vet man vad man har att förvänta sig av 4K serien som jag hoppas kommer bli bra, för oss alla :D.

Problemet är bara att bencharna körs med lite slö prolle, blir ju hyffsat svårt att gissa dom verkliga resultaten...

Permalänk
Medlem

Dom borde ha döpt det till 8900 istället som dom alltid har gjort förut. Det är lite lågt att dom ska luras och kalla det för 9800 när det egentligen är en refresh av 8800serien!

Vad gäller det här "testet" så känns det inte speciellt mycket att lita på...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ingen aning.
Hade dom köpt Ageia för ett år sedan hade jag gissat på en fysikkrets, men det har gått för kort tid för dom att hinna utveckla något.
En ljudkrets borde kunna göras mindre än så.
Min vilda gissning är att det är något som hjälper grafiken, men hur? det vette sjutton.
Nyfiken är jag i alla fall.

Jo fast tänk efter nu (eller du kanske inte visste om).

För ett tag sedan dök det upp en nyhet, denna nyheten:
http://www.sweclockers.com/nyhet/7300-nvidia_skanker_fysik_ti...

Kanske är det som du skriver fast i 9 serien, är ju inte omöjligt att de implementerar något chip just för fysik? Nu är ju dock detta för 8 serien men vore korkat om de inte gör detsamma för 9 serien. Nu är ovan nyet även för mjukvara men om de kommer med något som är ett chip skulle inte förvåna mig faktiskt.

Ah, det finns en anledning till varför kortet är längre oavsett om det kvittar eller om det är en bra nyhet. Time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Dom borde ha döpt det till 8900 istället som dom alltid har gjort förut. Det är lite lågt att dom ska luras och kalla det för 9800 när det egentligen är en refresh av 8800serien!

Vad gäller det här "testet" så känns det inte speciellt mycket att lita på...

9800 Låter fräschare än vad det är och alla bortskämda 12-åringar kommer att hoppa runt. 8900-serien är det resonabla och traditionella, att hoppa till 9-serien verkar dumt, speciellt då ingen produkt i 9-serien kommer att definera sin egen serie.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag kan inte hålla med dig riktigt. CPU:n är central för all prestanda i maskinen, och desto snabbare/starkare CPU:n är desto mer poäng får du, men processorn i sig själv skapar inga rekord. Rekordmakarna på 3dMark06 har snabbaste/starkaste CPU:n som finns eftersom det är en bidraganda faktor till konkret CPU-poäng - precis som rekorden görs med antingen Tri-SLI 8800Ultra eller ett gäng 2900XT, när vi snackar 3-4 GPU:er (tänker mer åt CFX senare) så kan CPU:n vara en viktig faktor, men när vi snackar tunga "enkortslösningar" så kommer CPU:n i denna kalibern inte flaska allt för hårt.

Jag är ganska säker på att detta har mycket med bussen att göra. Tidigare post:are fick ~18000poäng i '06 med en Q6600 i 3,5ghz tillsammans med en HD3870X2 i PCIE2.0x16. Självklart snabbare än en Q6700, men inte så vansinnigt att det kan ge en utdelning på 4000 poäng bara på detta lilla.
Anledningen, som jag ser det, är att både HD3870X2 och GX2 var testade på en PCIEx16-bräda och därmed dödar all potential genom att slå taket gällandes bandbredden - annars finns det inte en enda chans att de båda korten presterar såhär lika. Skulle GX2 prestera såhär uselt (för sitt pris) skulle Nvidia skita i det tills vidare och fixa åtminstonne grunden för denna allt annat än lovande prestanda. 9800GTX däremot ser korrekt ut, bandbredden har kvar att leka på och det stämmer överens med andra preliminära tester.

Strunta i rekordmakarna, vet inte vad jag tänkte på mitt i natten. De har inte så mycket med saken att göra.

Gör en sökning i ORB, ställ in CPU-typen till Core 2 Quad och ange maxhastighet på processorn och tryck på sök. Om det vore som du säger att CPU inte är en så stor flaskhals så skulle man se fler på över 15k med max 2700MHz CPU men det gör man ju inte. Sänk till max 2400MHz så hamnar alla under 14k.

Bussen har absolut inget med det här att göra för att bryggchippet som sitter i 3870X2 klarar inte av PCIe 2.0 så det spelar ingen roll om du använder ett sånt moderkort eller inte. Vet inte vad det sitter för bryggchip i 9800GX2 men det skulle inte förvåna mig om det bara klarade av PCIe 1.1 också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Strunta i rekordmakarna, vet inte vad jag tänkte på mitt i natten. De har inte så mycket med saken att göra.

Gör en sökning i ORB, ställ in CPU-typen till Core 2 Quad och ange maxhastighet på processorn och tryck på sök. Om det vore som du säger att CPU inte är en så stor flaskhals så skulle man se fler på över 15k med max 2700MHz CPU men det gör man ju inte. Sänk till max 2400MHz så hamnar alla under 14k.

Bussen har absolut inget med det här att göra för att bryggchippet som sitter i 3870X2 klarar inte av PCIe 2.0 så det spelar ingen roll om du använder ett sånt moderkort eller inte. Vet inte vad det sitter för bryggchip i 9800GX2 men det skulle inte förvåna mig om det bara klarade av PCIe 1.1 också.

idd

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Nog fasen får jag mer fps 2,13ghz till 3,4ghz är det väll 5-25fps plus cpuns poäng då. Processorer kan flaskhalsa även om det inte är mycket.

Permalänk
Medlem

Detta är enbart bra. Bry er inte så mycket om respektive korts drivers. Visst är det mycket möjligt att nvidia kortet blir aningens bättre innan det är färdigt men det vi egentligen ska tänka på är att stor konkurrens innebär bättre priser för oss konsumenter.

Skrota fanboy snacket och var gad över den konkurrens som vi just nu märker av på prissänkningarna ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Jo dom kanske använde en kass CPU vid testet, då blir ju resultaten missvisande...

Tycker du att dom skulle ha en bra CPU för Nvidia och en sämre till ATI kortet? Dom använde väl samma CPU till båda korten antar jag, så varför skulle det vara missvisande?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja, vart har du fått tag i Assassins Creed som du har testat på ditt system? Finns det ute än? Det har väl inte släppts i svenska butiker än?
Vad får du för fps förresten? Kan man få se några skärmdumpar?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Får typ 3000-4000 mer med den klocken jag har nu. Enligt 3dmark får jag bara ca 1000 poäng mer för cpun .. alltså ca 4000 oklockad och ca 5000 klockad.

Oklockat får man drygt 14-15K - så därmed kan man ju säga att grafikkortet ger 2000-3000+ mer med klockad cpu...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk

ATI's dubbelmacka samt 8800Ultra har de högsta SM3/HDR scoren. SM2 poäng visar mer hur spel går med färre effekter, men vad ser man i nya spel ?

Totalpoängen för 3DM06 är såååå missvisande med Quads och flaskande cpuer....ta reda på när SM2/SM3 slutar att höjas..o posta enbart SM2/SM3 scores.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Well, behöver nog "lite" bättre kylning för det

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Det spelar jättestor roll vilken brygga det är på moderkortet då de båda GPUerna delar minnet och det är där den höga bandbredden kommer till användning. Kolla 3870x2 PCIe 1.1 vs. 3870x2 PCIe 2.0 så garanterar jag att du ser en ganska stor skillnad. Visserligen är ju bryggan mellan de båda GPUerna 1.1 som du sa men det betyder bara att de inte kan samarbeta på samma sätt men kortet som helhet (det är säkert samma för 9800gx2 vare sig det har en 1.1 eller 2.0 brygga) drar mycket nytta av en 2.0 port.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
ATI's dubbelmacka samt 8800Ultra har de högsta SM3/HDR scoren. SM2 poäng visar mer hur spel går med färre effekter, men vad ser man i nya spel ?

Totalpoängen för 3DM06 är såååå missvisande med Quads och flaskande cpuer....ta reda på när SM2/SM3 slutar att höjas..o posta enbart SM2/SM3 scores.

3870x2 har ca. 1500 poäng mer än Ultra i SM3 score så den har överlägset bäst. Skulle inte förvåna mig om 2900xt också ligger runt tvåa eller trea.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Du menar väl "han" eller "den".

när könet är okänt är det mer "rätt" att hänvisa till personen som "hon".

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

HD3870X2 är ingen dubbelmacka.. GX2 är en dubbelmacka.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

HD3870X2: Två kretsar, en bräda - snarare en knäckemacka
9800GX2: Två kretsar, två brädor - där har du dubbelmackan

Permalänk
Medlem

Hur starka är de här korten (HD3870X2 och 9800GX2) jämfört med ett 8800GTX/Ultra, på ett ungefär?
30%? 50? 100?