Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nordbryggan som kyler sig själv

Permalänk
Melding Plague

Nordbryggan som kyler sig själv

Moderkortstillverkaren MSI kommer att utrusta vissa framtida moderkort med en intressant ny kylare tillverkad under företagets miljövänlighetsinitiativ Eco. Denna märkliga nordbryggekylare drivs inte med elektricitet utan av nordbryggans värme. Man kan alltså säga att nordbryggan kyler sig själv.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Haha, fyfan vad fränt!

Permalänk
Medlem

Miljovänligt att inte använda en 40mm fläkt på typ 1Watt.

Spelar ungefär lika stor roll som att ha en 60W glödlampa på i 59minuter istället för 60.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

För att man kan!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

ett bra steg i rätt riktning..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk

roligt med nya lösningar men undra om man kan elda för att köra kompressorn?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Coolt. Sån kylare vill jag ha!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Verkar vara en sån grej man skaffar bara för att det e najs att ha i lådan, känns dock som att en vanlig fläkt e billigare/bättre.
Elen som krävs är ju knappast någon större katastrof mot vad hela datorn kräver

Permalänk
Medlem

En stor fet passiv kylare med heatpipes måste ju vara 100 gånger bättre än den där. O_o

Permalänk
Hedersmedlem

Äsch det är väll inget. Själv kör jag med änglaspel på min nordbrygga...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

undra hur mkt den låter mot för andra tillverkares fläktar på moderkort som bruka susa på som fan (det man har hört här ''att nordbryggans fläkt/ar låter som fan'')

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nu saknas det ju bara att det kommer sånt till processorn med!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Miljovänligt att inte använda en 40mm fläkt på typ 1Watt.

Spelar ungefär lika stor roll som att ha en 60W glödlampa på i 59minuter istället för 60.

Mm...men så använder 100.000 människor det?
Eller 1 miljon människor?

Tänk efter lite först

fast jag skulle ju inte köpa ett moderkort BARA för den där fläkten

Permalänk
Medlem

Leksaksfläckt.......

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

LOL-LOOLOLOLOL....
Nej, på NB ska det sitta en nådig highspeed 200mm Deltafläkt anser jag...

Permalänk
Medlem

Haha vad folk kommer sitta framför burken med öppen sida/fönster och spana in när fläkten drar igång :D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Äsch det är väll inget. Själv kör jag med änglaspel på min nordbrygga...

LOL!

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

Ännu miljövänligare vore väl om man inte har någon fläkt alls vilket många moderkort har. Då slipper du tillverka material, produktion och transporter av dessa fläktar från leverantörer till MSI osv och slippder således alla dessa Co2 utsläpp. Kan nog garantera att fabrikerna som tillverkar dessa fläktar nere i Taiwan är allt annat än miljövänliga.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Ännu miljövänligare vore väl om man inte har någon fläkt alls vilket många moderkort har. Då slipper du tillverka material, produktion och transporter av dessa fläktar från leverantörer till MSI osv och slippder således alla dessa Co2 utsläpp. Kan nog garantera att fabrikerna som tillverkar dessa fläktar nere i Taiwan är allt annat än miljövänliga.

- Ingen fläkt alls innbär väll inte att man inte behöver tillverka material, det var väldigt många år sedan mainstream moderkorten kördes utan kylfläns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ingen fläkt alls innbär väll inte att man inte behöver tillverka material, det var väldigt många år sedan mainstream moderkorten kördes utan kylfläns...

Kylfläns behövs. Men det sa jag inget om. Jag sa fläkt. Allt krussidull i den dära fläkten ser ut att vara ganska avancerad och använder sig av hel del delar i plast och stål.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Coolaste teknologiska lösningen inom datorvärlden på sistone.

Stirlingmotorer fungerar väl på temperaturskillnaden - så ju varmare nordbryggan är jämfört med luften i chassit ju snabbare fläktar processorn och ju mer nytta är det att fläkta luft mot kylflänsen.

När det knappt är någon skillnad mellan nordbryggans temperatur och luften i chassit kommer knappt fläkten alls snurra och då finns det ju inte så mycket nytta att fläkta heller - då är det viktigare att ventilera chassit väl.

Så tekniken har inbyggd hastighetsreglering utan att man behöver någon speciallösning som med elfläktar - härligt

När kommer nätaggregatet med stirlingmotor som fläktar efter temperaturskillnaden mellan nätagget och utanför chassit? Hade varit en elegant lösning - om inte annat kan man "skryta" med att ens dator då har samma teknik som de svenska ubåtarna...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk

Snart kommer dem väll med "Nordbryggan som kyler ner atmosfären"
- Skulle inte en stor kylfläns lösa problemen med den globala uppvärmningen?

Permalänk
Medlem

Det som jag möjligtvis skulle kunna tänk mig med den är att den är tystare än en vanlig fläkt... annars så tror jag inte att det är effektivare än de moderkorten som kör med 100% heatpipes ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Snart kommer dem väll med "Nordbryggan som kyler ner atmosfären"
- Skulle inte en stor kylfläns lösa problemen med den globala uppvärmningen?

En fläkt eliminerar inte värme utan vidarför den. En fläkt kyler på en kylfläns med kallare luft genom flänsarna, luften plockar upp lite värme och fortsätter vidare ut genom chassit, för det mesta.

Permalänk
Medlem

Kul gimmick. Jag har hellre en sterlingmotor i datorn än blått LED-ljus

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Det var ju ingen vacker liten sak. Men är mycket glad över att de försöker hitta lösningar som gynnar naturen

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
En fläkt eliminerar inte värme utan vidarför den. En fläkt kyler på en kylfläns med kallare luft genom flänsarna, luften plockar upp lite värme och fortsätter vidare ut genom chassit, för det mesta.

- Jo, men vi är inte behov av att eliminera värme, bara förflytta den...

Och föresten, hur hade du tänkte att eliminera värme genom energiprincipen?

Permalänk

Med elfläkt skapar du först värme i fläkt för att sedan förflytta värmen du vill ha bort och värmen du själv skapat.

Som jag förstår det så fungerar det här bättre ju fler elslukande fetingfläktar man har i chassit. Skillnaden mellan chassitemp och nb temp ger sterlingeffekten.

Har man inte det så innebär det att nb går uppemot 70-80 grader innan det fläktar på någorlunda. Men varm elektronik kräver väl mer w på grund av minskad effektivitet?

Med Malo´s änglaspel sparas uppemot 500W då det ersätter musiken från en stereoanläggning.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jo, men vi är inte behov av att eliminera värme, bara förflytta den...

Var?

Permalänk
Medlem

Visst, jättefränt o allt sånt.. Men vad va det för fel på passiv heatpipe?

Visa signatur