Nordbryggan som kyler sig själv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag tänker köpa detta moderkort bara för sterlingmotorn. Jag hoppas dom släpper lösa sterlingmotorer att sätta på cpu och gpu med!

Jag är sannerligen inte svag för gimmickar men jag säger det samma! Att driva en stirlingmotor med förlustvärmen är både kul och alls icke någon dum idé. Nu gäller det bara att komma på ett bra användningsområde för motorn...

Stirlingmotorn hör till en typ av uppfinningar som är mycket, mycket gammal men som aldrig givits en chans att utföra något vettigt, annat i mycket speciella applikationer (de finns t.ex. i vissa ubåtar).

En annan, om jag tillåts gå offtopic, maskin som aldrig utvecklats till fulländning är ångmaskinen. Förbränningsmotorn dödade effektivt ångmaskinen när den var på sin höjdpunkt, när man infört sekundära och högre ordningens expansion (compound-, trippelexpansions- och kvadruppelmaskiner) och överhettningsånga.

För några år sedan presenterade ett företag en kompakt ångmotor (en ångmotor är en ångmaskin som har ventiler och kamaxel som en förbränningsmotor i stället för slid) som skulle kunna ta tillvara energi vid sopförbränning. Ångmaskinen blev aldrig färdigutvecklad och har fortfarande en stor outnyttjad utvecklingspotential. Likaså sterlingmotorn, även om den är svag. Men som sagt, att ta om hand förlustvärme med en sterlingmotor är bra mycket vettigare än att kyla bort den värmen med att använda mer energi.

Detta är sådana tillfällen man verkligen tänker "Äsch, varför tänkte jag inte på det???". Stirlingmotorn is the shit!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Sterlingmotorn skulle fungera betydligt bättre på ett grafikkort. Vore ingen höjdare att köra cpu i 80 grader för att fläkten ska fjutta igång.

Ett grafikort kan ju köras i 100 grader. Borde vara bättre sprutt på den då.

Det vore kanske inte så dumt att använda den som en pump i kombination med heatpipes för att leda ut värmen ur chassit.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Tänk om alla hade tänkt som många här.
Då hade vi inte åkt i något tåg med ånglok.
Vi hade inte åkt med diesel/bensindrivna bilar.
Vi hade inte flugit något plan.
Vi hade inte suttit med sådana här kraftfulla datorer.
Vi hade inte spelat spel.
Vi hade inte lyssnat på inspelningsbar musik.
mm.

Det är väldigt många uppfinningar som ansågs på sin tid som helt korkade idéer eller att det fanns ingen marknad för det.
Tex så trodde man att man skulle dö om man färdades över 100 km/h för ett bra tag sedan.

Det är tack vare sådana här idéer och uppfinningar som utvecklingen går framåt.

Trodde att dom flesta som satt på detta forum just var människor som förstod sådant här med se vad fel jag hade.
Det KAN ha något med åldern på dessa människor, kan tänka mig att folk under 15 år inte fått sådan erfarenhet att dom greppar sådant här.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Ännu miljövänligare vore väl om man inte har någon fläkt alls vilket många moderkort har. Då slipper du tillverka material, produktion och transporter av dessa fläktar från leverantörer till MSI osv och slippder således alla dessa Co2 utsläpp. Kan nog garantera att fabrikerna som tillverkar dessa fläktar nere i Taiwan är allt annat än miljövänliga.

Det krävs troligen mer energi att tillverka aluminiumflänsar än en liten fläkt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Cool idé, men av egna erfarenheter med stirlingmotorer så snurrar nog inte den fläkten tillräckligt för att skapa ett större flöde av luft än vad det redan är i ett väl ventilerat chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag köper moderkortet, slänger moderkortet och tar kylaren för att leka med.

Jag vill ha en stirlingmotor

Jag har 3 stycken små samt att jag har byggt en som ett projekt i skolan.

Ändå lite konstigt att ingen har använt någon som en kylare för en super överklockning, de används ju även för att tillverka flytande luft, kyla CCD:er, m.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine#Stirling_cryocoo...

Permalänk

Snarare tvärtom. Hade varenda korkat påfund fått fullt stöd med stora resurser hade vi fortfarande åkt häst och vagn då dom verkligt bra sakera inte skulle letat sig fram i myllret av korkade ideer. Resurser är inte ändlösa.

Trots knashatts höga ålder verkar han inte ha förstått detta. När man generaliserar yngre som idioter framstår man själv som just det. Själv är jag tyvärr inte ung längre.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Inget fräckt i mina ögon. Nvidia kan dock behöva detta då deras kretsar är förbannat varma, minns gamla 570, om jag minns rätt, och den var så varm så man kunde grilla korv runt en radie omkring 25cm omkring den. Skämt och sido, det var inget att hurra för.

790FX/SB600 körs på +2*C rumstemperatur, om ens det, förstår inte hur det kan vara så svårt för andra kretsar att göra samma sak? Känns inte denna kylningsteknik lite felplacerad?

Citat:

Knashatt: Tänk om alla hade tänkt som många här.
Då hade vi inte åkt i något tåg med ånglok.
Vi hade inte åkt med diesel/bensindrivna bilar.
Vi hade inte flugit något plan.
Vi hade inte suttit med sådana här kraftfulla datorer.
Vi hade inte spelat spel.
Vi hade inte lyssnat på inspelningsbar musik.
mm.

Det är väldigt många uppfinningar som ansågs på sin tid som helt korkade idéer eller att det fanns ingen marknad för det.
Tex så trodde man att man skulle dö om man färdades över 100 km/h för ett bra tag sedan.

Det är tack vare sådana här idéer och uppfinningar som utvecklingen går framåt.

Trodde att dom flesta som satt på detta forum just var människor som förstod sådant här med se vad fel jag hade.
Det KAN ha något med åldern på dessa människor, kan tänka mig att folk under 15 år inte fått sådan erfarenhet att dom greppar sådant här.

Känns som du bara vill ta tillfället i akt och "trasha" ned på en ganska stor grupp användare här för att bevisa något. Om du skall snacka strunt kan du gå och skriva på Graffiti eller Attityd.
Hade alla tänkt som DIG hade vi haft ett internationellt stöd för kärnvapen, provning av dessa samt utökning av kärnkraft. Samt att byta ut fossila bränslen mot Biobränslen som dödar fler i u-länderna och ökar råvarupriserna. Man får ju inte stå i vägen för utveckling, så att säga.

Att snacka skit gör dig inte cool.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Snarare tvärtom. Hade varenda korkat påfund fått fullt stöd med stora resurser hade vi fortfarande åkt häst och vagn då dom verkligt bra sakera inte skulle letat sig fram i myllret av korkade ideer. Resurser är inte ändlösa.

Trots knashatts höga ålder verkar han inte ha förstått detta. När man generaliserar yngre som idioter framstår man själv som just det. Själv är jag tyvärr inte ung längre.

Du får gärna citera vart jag skriver att alla idéer ska blir något...
Men tänk på att väldigt många av dagens saker vi har nu tolkades just av många som "korkat påfund".

Du får gärna citera vart jag skriver att yngre är idioter. Vi vet att hjärnan inte är färdigutvecklad fören någon gång efter 16-18 års ålder.
Men inte är dom idioter för det, erfarenhet är det dom saknar och tack vara många yngres tankegångar kan man som vuxen tänka i andra banor och lösa problem.

Det farligaste för utvecklingen är att stoppa den, det är detta man gör om man anser allt som kanske från början ser ut som idioti men sedan när det får ädlas lite kanske blir en fantastisk uppfinning.
Var det inte i slutet av 1800 talet några ansåg att nu hade dom uppfunnit och upptäckt allt som gick att uppfinna/upptäcka. Det var bara meningslöst att fortsätta.
Som tur tänkte inte den stora majoriteten i dessa banor.

Visst kanske den här fläkten just nu är rena skiten, enbart ett reklamjippo.
Men att framställa den var inte p.g.a. reklam, det var någon som tänkte och ville se om det fanns någon möjlighet med den är motorn.
Om vi säger 10 år kanske det har utvecklats så att dessa fläktar verkligen kan kyla riktigt bra.
Vi vet inte detta, men om du vill stoppa utvecklingen så förstår jag inte hur du tänker.

Min ålder är inte direkt hög, 33 år till sommaren.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Det farligaste för utvecklingen är att stoppa den, det är detta man gör om man anser allt som kanske från början ser ut som idioti men sedan när det får ädlas lite kanske blir en fantastisk uppfinning.

Kalla mig insnöad men med din attityd så är det inget under att mikrovågsvapen och energipunktsvapen låtit utvecklats till mänsklighetens nackdel.
Uppfinningar som inte fyller en proper funktion skall inte hurras för i onödan.

Permalänk
Musikälskare

Känns inte värt...

Ett steg i rätt riktning? Isf ett litet ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Grejen är att de som överklockar brukar stänga av alla energisparfunktioner och prollen står och pruttar på i 4GHz i idle

Jo, självklart finns det många som gör det, men då är det nog ett större problem med folk som lämnar datorn igång när de inte använder den, lämnar TV, skärm, diskmaskin, tvättmaskin och lampor igång eller på standby istället för att stänga av dem helt osv.

Jag säger inte att överklockningen är irrelevant som många verkar ha upfattat mitt inlägg, jag svarade bara på samma nivå som Rovah skrev. Så som jag uppfattade hans inlägg så antydde han att bara för att man överklockar så skiter man fullständigt i miljön vilket vem som helst fattar är helt åt helvete från sanningen. Det är som att säga att bara för att man inte köper en miljöbil så betyder det att man kastar skräp ute i skogen, bränner gummidäck på bakgården och lämnar bilen igång över natten så den ska vara varm på morgonen. It makes no **** sense.

Sen att folk reagerade på mitt inlägg är bara kul, men att komma med svar som "Tänk, tänk, och tänk lite mer. Det är så uppenbart" visar ju bara vem som inte alls tänkt egentligen, eller åtminstonne inte kan uttrycka sig ordentligt så att vi andra upfattar det så.

Annars som Femkantig säger så behöver inte heller överklockning kräva mer, eller mycket mer, effekt än standard.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Stirlingmotorn hör till en typ av uppfinningar som är mycket, mycket gammal men som aldrig givits en chans att utföra något vettigt... En annan, om jag tillåts gå offtopic, maskin som aldrig utvecklats till fulländning är ångmaskinen.

Jag vet inte om detta är en myt men jag har hört att när järnvägstekniken var i sin linda visste stora investerare inte vilken av alla motorer som föreslogs som var bäst. En tävling utlystes därför mellan sterlingmotorn och ångmaskinen, där försten från start till mål fick kontrakt. Ångmaskinen vann p.g.a något missöde och de otekniska pengamonglarna investerade helt i den så att sterling inte fick ett piss. Jag har hört sägas att sterlingmotorn är så mycket bättre än ångmaskinen att ottomotorn kanske alldrig hade varit nödvändig om man lagt energin på att utveckla sterling istället för ångmaskinen.

Över till fakta. Ångmaskinen kräver värme på över hundra grader medan sterlingmotorn går på värmeskillnad och kan behöva bara lite över lufttemperatur för att kylas med luft. Volvo satsar nu på att bygga en ångmaskin driven av spillvärme i avgasrör. Borde man inte kunna använda en sterlingmotor istället och då slippa en ryslig massa krångel genom att bara låta kylarvattnet löpa genom den och slippa turbin som kräver högt varv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Cool idé, men av egna erfarenheter med stirlingmotorer så snurrar nog inte den fläkten tillräckligt för att skapa ett större flöde av luft än vad det redan är i ett väl ventilerat chassi.

Jag har 3 stycken små samt att jag har byggt en som ett projekt i skolan.

Leksaksmotor som drivs av tex handvärme http://www.stirlingengine.com/ecommerce/product.tcl?usca_p=t&...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Lite offtopic...
Denna motorn är nice
http://zeropollutionmotors.us/?page_id=46

Permalänk

Trodde att dom flesta som satt på detta forum just var människor som förstod sådant här med se vad fel jag hade.
Det KAN ha något med åldern på dessa människor, kan tänka mig att folk under 15 år inte fått sådan erfarenhet att dom greppar sådant här. [/B][/QUOTE]

Jag tror du har missförstått det hela lite. I takt med att människan åldras ökar det rigida tänkandet. Detta som en naturlig följd av att fler och fler funktioner i hjärnan automatiseras. Ditt tänkande är däremot rigidt då du utan något resonemang förmodligen av gammal vana anser all utveckling positiv.

Du kanske på vetenskaplig basis kan förklara varför du anser denna produkt bra?

Intel har för övrigt halverat processorkylning på penryn dualcore. Den är pytteliten och kyler ändå bra. Det är ett steg i rätt riktning. Svalare skulle göra denna produkt obrukbar. Verkar det som om värmen ökar på moderkort? Jag anser inte det.

Tekniken går snabbare framåt när den fokuseras på empiriskt bevisbara effekter i produkter som verkar vettiga att utveckla. Ska man försöka utveckla varmare saker för att gynna detta? Värme skapar ökad el förbrukning så det lär ju knappast gå plus.

Det är ingen slump att U.S.A och Tyskland bägge på kort tid utvecklade kärnkraften. Som tur är fick Tyskarna annat att tänka på innan de hann fullfölja.

Hade alla suttit i var sitt rum och pysslat ihop nåt eget hade inte detta hänt.

Detta är 100% pr jippo. Det fungerar däremot.

Ps. Läs ditt tidigare inlägg igen och fundera på vad som kan anses nedlåtanda mot yngre i det. Det finns tydliga medvetet nedlåtande drag i sättet du formulerat dig på. Dessa påverkar en menings innebörd, den är inte bara orden.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Har man testat typ 10 Msi kort som alla haft inbyggda fel.(och inga kort har jag köpt från Msi )
Allt från P2 kort till AM2,så säger jag.till alla mina vänner.
Nej tack till Msi

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Miljovänligt att inte använda en 40mm fläkt på typ 1Watt.

Spelar ungefär lika stor roll som att ha en 60W glödlampa på i 59minuter istället för 60.

Eller pasiv kylning.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Eller pasiv kylning.

Har skrivit det på sidan 2. Nuff said.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Har man testat typ 10 Msi kort som alla haft inbyggda fel.(och inga kort har jag köpt från Msi )
Allt från P2 kort till AM2,så säger jag.till alla mina vänner.
Nej tack till Msi

Indeed. På mitt förra kort funkade inte ena PATA-kontakten.
Köpte ett MSI till morsan också, på det funkade INGEN av PATA-kontakerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jag tror du har missförstått det hela lite. I takt med att människan åldras ökar det rigida tänkandet. Detta som en naturlig följd av att fler och fler funktioner i hjärnan automatiseras. Ditt tänkande är däremot rigidt då du utan något resonemang förmodligen av gammal vana anser all utveckling positiv.

Tyvärr vet jag inte vad ordet "rigidt" betyder. Slog upp det på google och får uppfattningen att ordet är en annan betydelse för riktigt.
Då jag ej vet kan jag ej kommentera just detta stycke.

Nej, självklart är inte all utveckling positiv. Men HUR ska vi veta vilken produkt som eventuellt kan nyttjas till något negativt.
Sedan kan man även anse att ett folk som lever i djungeln utan några helst produkter överhuvudtaget lever ett mer positivt och rikt liv än vi gör.
Men det är en annan diskussion och handlar mer på ett psykiskt plan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Du kanske på vetenskaplig basis kan förklara varför du anser denna produkt bra?

Som slutprodukt är den inte bra. Som utvecklingsprodukt är det självklart en bra idé om det går att utveckla till en riktigt fungerande produkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Intel har för övrigt halverat processorkylning på penryn dualcore. Den är pytteliten och kyler ändå bra. Det är ett steg i rätt riktning. Svalare skulle göra denna produkt obrukbar. Verkar det som om värmen ökar på moderkort? Jag anser inte det.

Självklart är det bättre om man kan sänka värmen, det är mycket bättre riktning än att göra fläktsystem som ska kyla systemet istället.

Men du verkar missa min poäng, vem säger att just denna värmedrivna motor ska sitta i en dator?
Det jag säger är att denna idé kan utvecklas från ett reklamjippo till en effektiv kylning i någon helt annat är just en dator.

Att totalt såga en idé bara för att en moderkortstillverkare faktiskt gör en färdig produkt av en sak som ej är direkt brukbar (som ett reklamjippo) är det jag är emot.
Tack vare detta kan någon annan människa få upp ögonen för den här motorn och se att det går att implantera i den egna produkten som han/hon tillverkar.

Det är detta jag vill ha fått fram, såga inte en produkt bara för den i daxläget mest är ett reklamjippo. Den kan utvecklas och sitta i någon annan produkt om 10 år TACK VARE att detta moderkort lanserades.
Alla som tillverkar produkter kan inte veta om att sådana här typer av motorer finns eller att man kan göra en typ av "egenkylare" av motorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tekniken går snabbare framåt när den fokuseras på empiriskt bevisbara effekter i produkter som verkar vettiga att utveckla. Ska man försöka utveckla varmare saker för att gynna detta? Värme skapar ökad el förbrukning så det lär ju knappast gå plus.

Nej, självklart ska vi inte utveckla varmare och mer energikrävande produkter.
Detta har jag aldrig sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Det är ingen slump att U.S.A och Tyskland bägge på kort tid utvecklade kärnkraften. Som tur är fick Tyskarna annat att tänka på innan de hann fullfölja.

Man kan inte dra paralleller med allting, i så fall måste vi stoppa all typ av utveckling NU för en produkt som används i köket nu KAN användas till något krigsmaterial i framtiden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Detta är 100% pr jippo. Det fungerar däremot.

Ja, att dom lanserade produkten ÄR ett jippo. Att någon har tillverkat produkten är inte ett jippo, det är ett försök att utveckla kylningen på nordbryggan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Ps. Läs ditt tidigare inlägg igen och fundera på vad som kan anses nedlåtanda mot yngre i det. Det finns tydliga medvetet nedlåtande drag i sättet du formulerat dig på. Dessa påverkar en menings innebörd, den är inte bara orden.

Det som kan vara nedlåtande är väl ordet "greppa". Annars ser jag inte direkt något nedlåtande. Jag BLEV ärligt förvånad all negativ kritik om den här fläkten.
Sedan där jag skriver i andra meningen att det kan vara många yngre så kanske jag skulle formulera mig liiiite "mjukare". Men jag tror ändå folk skulle klaga på vad jag skrev...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Kalla mig insnöad men med din attityd så är det inget under att mikrovågsvapen och energipunktsvapen låtit utvecklats till mänsklighetens nackdel.
Uppfinningar som inte fyller en proper funktion skall inte hurras för i onödan.

Du får även du ta och citera mig där jag skriver att vapen mm är bra uppfinningar.
Vi skippar tankebanorna att vapen faktiskt i historiska aspekter har varit bra för mänsklighetens utveckling (vad hade hänt om Hitler hade vunnit som ett ex) men självklart är det inte bra på individnivå.

Och som jag redan har förklarat, jag säger inte att alla idéer ska hurras upp till skyarna, däremot ska man inte stoppa idéer som i början kanske verkar korkad då den i början har för lite effekt, funktion mm.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Låter som om de flesta klagar för klagandets skull

Kul idé! Och jag håller med föregående talare om att just sånt här kan utvecklas till något helt annat som han sade redan från första början.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Cool idé, men av egna erfarenheter med stirlingmotorer så snurrar nog inte den fläkten tillräckligt för att skapa ett större flöde av luft än vad det redan är i ett väl ventilerat chassi.

Jag har 3 stycken små samt att jag har byggt en som ett projekt i skolan.

Ändå lite konstigt att ingen har använt någon som en kylare för en super överklockning, de används ju även för att tillverka flytande luft, kyla CCD:er, m.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine#Stirling_cryocoo...

Har du tillverkat dem själv eller köpt byggsatser/ihopsatta? Det hade varit så coolt med en liten stirlingmotor.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Och en del verkar inte läsa hela artikeln. Längst ner kan vi läsa:

Citat:

Eco-kylaren är tillverkad av ett taiwanesiskt företag som heter Polo-Tech och kylaren som kommer att visas upp på Cebit är enbart ett arbetsexemplar. Det lär därför dröja ett tag tills moderkort som säljs i butiker kommer att använda den nya fläktmodellen.

Det kan alltså blir så att den här produkten aldrig kommer ut i handeln...
Som sagt, det är ju ett reaklamjippo.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Miljovänligt att inte använda en 40mm fläkt på typ 1Watt.

Spelar ungefär lika stor roll som att ha en 60W glödlampa på i 59minuter istället för 60.

Det där resonemanget är ganska meningslöst dock, även om du slutar köra bil som drivs av fossilabränslen resten av ditt liv så skulle skillnaden också vara så liten, globalt sett, att det var ett helt meningslöst initiativ. Det är ju den samlade mängden insatser som kan göra skillnad.

Det här tycker jag var ett smart och bra initiativ av MSI.

Personligen har jag ett ASUS kort med passivt kyld nordbrygga; ALDRIG igen, har värme problem med nordbryggan konstant.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
samt utökning av kärnkraft.

Och på vilket sätt är det fel?

Vi bor ju i en fasciststat som har förbjudit all teknisk utveckling inom kärnkraft (seriöst, det är förbjudet I LAG), så det är inte så konstigt att vi fortfarande inte har bättre lösningar på avfallshantering och inte ligger i framkant med utbyggning. Nä, istället köper vi in massor med kolkraft och förstör den svenska naturen med en massa vindkraftverk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Har skrivit det på sidan 2. Nuff said.

Jo men jag lider av swec syndromet, läser inte precis allt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag vet inte om detta är en myt men jag har hört att när järnvägstekniken var i sin linda visste stora investerare inte vilken av alla motorer som föreslogs som var bäst. En tävling utlystes därför mellan sterlingmotorn och ångmaskinen, där försten från start till mål fick kontrakt. Ångmaskinen vann p.g.a något missöde och de otekniska pengamonglarna investerade helt i den så att sterling inte fick ett piss. Jag har hört sägas att sterlingmotorn är så mycket bättre än ångmaskinen att ottomotorn kanske alldrig hade varit nödvändig om man lagt energin på att utveckla sterling istället för ångmaskinen.

Över till fakta. Ångmaskinen kräver värme på över hundra grader medan sterlingmotorn går på värmeskillnad och kan behöva bara lite över lufttemperatur för att kylas med luft. Volvo satsar nu på att bygga en ångmaskin driven av spillvärme i avgasrör. Borde man inte kunna använda en sterlingmotor istället och då slippa en ryslig massa krångel genom att bara låta kylarvattnet löpa genom den och slippa turbin som kräver högt varv?

Leksaksmotor som drivs av tex handvärme http://www.stirlingengine.com/ecommerce/product.tcl?usca_p=t&...

Jag har också hört liknande historier men jag tror att de åtminstone inte är hela sanningen. Ångmaskiner användes till mycket. Först till gruvpumpar sedan som huvudmaskineri på fartyg. Det är möjligt att någon järnvägsentrepenör någonstans (England?) utlyst dylika tävlingar, men hade stirlingmotorn kunnat konkurrera med ångmaskinen som generell maskin hade den tillämpats. Det är ju samma sak med ångmaskinen och förbränningsmotorn. Förbränningsmotorn "stal" ett applikationsområde om den var bättre på den applikationen, vilket den var.

Visst arbetar stirlingmotorn på temperaturskillnader, men den kräver sin miljö. Låg temperaturskillnad ger mycket låg verkningsgrad, och det enda egentliga sätt att reglera en sterlingmotor är att reglera temperaturdifferansen. Detta låter sig inte göras lätt, varpå ångmaskinen faktiskt är bättre lämpad som framdrivningsmaskineri för t.ex. järnväg och fartyg.

Men som sagt, stirlingmotorn borde kunna utveklas mer och små, små stirlingmotorer som den som tråden handlar om är mycket intressanta på många sätt. Stirlingmotorn är tekniskt svår att få till på ett bra sätt också.

Det jag menade med mitt förra inlägg var inte främst att ångmaskiner och stirlingmotorer skulle kunna konkurrera med förbränningsmotorer i t.ex. bilar, utan jag menade bara att vi har en värld som med fördel har plats för alla dessa maskinslag i olika applikationer. Ångturbiner används som bekant fortfarande och även ångmaskiner där man behöver kraft i extremt explosiva miljöer (förbränningsmotor och elmotorer ger båda potentiellt gnistor - ångmaskinen likaså, men ångpannan kan vara långt ifrån det farliga området).

Således: Alla maskiner har sin plats. Tyvärr har stirlingmotorn inte hittat sin, och ångmaskinens potential har aldrig, tror jag, utnyttjats till fullo. Detta innebär _inte_ att dessa kan ersätta förbränningsmotorer eller elmotorer hursomhelst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Med risk att bli idiot förklarad så skulle jag vilja säga till alla här som tycker det verkar vettigt att spara 1w med motiveringen "tänk om x>1000 personer gjorde det". Jag skulle vilja påstå att dessa människor skulle tänka på att det finns väldigt mkt effektivare sätt att spara energi på. köpa ett par mindre jeans som tillverkats i en ur miljö synpunkt förkastlig fabrik ngnstans i asien och sen skeppats hit. Den byxan har kostat skada till miljön att tillverka och flytta än om du och hela din familj och alla i din vänskaps krets skulle spara in på fläkte.

Folk i Sverige tycker att det är väldigt viktigt med miljö och myndigheterna uppmanar folk till att åka mer kollektivt etc. Ändå så var det häromveckan ett inslag i nyheterna (regional tv4 gbg) där de beskrev hur bra det var att ngn pist ngnstans hade öppnat, man berättade om hur snökanonerna hade fått stå på i 3 dagar för att bygga upp så mkt snö eftersom det var så varmt. Är detta vettigt?

Sen till er som inte tycker det är bra att man uppfinner saker som kan användas som vapen. Det är inte vapnena i säg som är dåliga utan det är hur folk använder dom. T.ex. Dynamit utvecklades inte till vapen från början men användes senare till det. skulle Nobel struntat i att utveckla det bara för att man kan använda det till att döda folk med?

(akta stavfel, sär skrivning etc)

Permalänk

En av ångmaskinens stora fördelar jämfört med stirling är ju även att den kan lagra upp energi via ångan. Den skulle kunna lagra upp energi till en nitroeffekt vid omkörningar. Det är alltid intressant med motorer som samverkar.

För datorkylning skulle jag hellre ha sett en ångmaskin som lagrar energi vid slöanvändning och kör fläkten vid krävande arbete.

Ös för bövelen på med kärnkraft det finns ju inget alternativ. Skiten behåller vi själva med. Skamligt att vi bränner kol i andra länder som förpester 5 gånger så mycket som olja. Vad är då vitsen med vindkraft?

Vill folk inte ha kärnkraft ska dom dra ner på elen. Men folk verkar vilja ha 50" tv inte 32".

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Och på vilket sätt är det fel?

Vi bor ju i en fasciststat som har förbjudit all teknisk utveckling inom kärnkraft (seriöst, det är förbjudet I LAG), så det är inte så konstigt att vi fortfarande inte har bättre lösningar på avfallshantering och inte ligger i framkant med utbyggning. Nä, istället köper vi in massor med kolkraft och förstör den svenska naturen med en massa vindkraftverk.

"Vi" har röstat fram det själva.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
"Vi" har röstat fram det själva.

Sverige hade om jag minns val 1980 om kärkraft vilket betyder att man måsta ha varit född 1962 för att ha röstat. Tvivlar på att så många här är så gamla.