Byta namn på hemmapp i OS X?

Permalänk
Medlem

Byta namn på hemmapp i OS X?

Hej, skulle vilja byta mitt namn på min hemkatalog i Leopard från det för-inställda vilket är mitt namn med för och efternamn. Stör mig lite på att det blir ett sånt långt namn i finder fönstret vid min katalog och i terminalen där istort sett hela fönstret bara är för namnet. (kanske lite överdrivet, men skulle vilja ha något lite kortare)
Har provat att ändra namnet på mitt konto i systeminställningar, men det ändrade inte namnet på min mapp.

Någon som vet hur man byter namnet?

Edit: Såg nu att man kunde högerklicka på namnet för att få avancerade inställningar. Men jag är lite orolig över referenser till andra program osv om jag byter namn, men det ska Leopard ta hand om automatiskt kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Det står ju när man skapar användaren att det inte går. Klart att det går, på något sätt, men så pass enkelt som att det sköter sig självt lär det inte vara. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Re: Byta namn på hemmapp i OS X?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Hej, skulle vilja byta mitt namn på min hemkatalog i Leopard från det för-inställda vilket är mitt namn med för och efternamn. Stör mig lite på att det blir ett sånt långt namn i finder fönstret vid min katalog och i terminalen där istort sett hela fönstret bara är för namnet. (kanske lite överdrivet, men skulle vilja ha något lite kortare)
Har provat att ändra namnet på mitt konto i systeminställningar, men det ändrade inte namnet på min mapp.

Någon som vet hur man byter namnet?

Edit: Såg nu att man kunde högerklicka på namnet för att få avancerade inställningar. Men jag är lite orolig över referenser till andra program osv om jag byter namn, men det ska Leopard ta hand om automatiskt kanske?

Nu vet jag inte hur det är i Leopard, men i Tiger så skulle man INTE byta namn på hemma mappen. Det resulterar med att hela sitt konto försvinner inkl filer osv.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Byta namn på hemmapp i OS X?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Nu vet jag inte hur det är i Leopard, men i Tiger så skulle man INTE byta namn på hemma mappen. Det resulterar med att hela sitt konto försvinner inkl filer osv.

Låter som att jag låter katalogen vara Men kortnamnet kunde jag iaf byta utan några problem

Permalänk
Medlem

Nej, det är ett helvete det med. Allt runt användaren är ju uppbyggt på kortnamnet. Om man tvunget vill byta det rekomenderar jag absolut en ominstallation.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Nej, det är ett helvete det med. Allt runt användaren är ju uppbyggt på kortnamnet. Om man tvunget vill byta det rekomenderar jag absolut en ominstallation.

Jasså? Jag har ändrat mitt kortnamn nämligen, och har inte haft några problem än. Kan du ge några konkreta förslag på när det skulle gå illa?

Och förresten så är det la Användar-ID't som är det centrala i dom flesta *nix system?

Permalänk
Medlem

Vad är det för version på OS X? Är det 10.5.2 så ska det gå göra via "acounts" i systeminställningar…
(Man får väl "option och/eller äpple" -klicka på sin ikon tror jag : Har aldrig gjort det själv…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jasså? Jag har ändrat mitt kortnamn nämligen, och har inte haft några problem än. Kan du ge några konkreta förslag på när det skulle gå illa?

Och förresten så är det la Användar-ID't som är det centrala i dom flesta *nix system?

Jag hade en kompis som gjorde det, dock i Tiger, men som hade riktigt mycket strul med saker som behörigheter.
Men det är möjligt att det är ändrat så det går smidigare nu.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Jag hade en kompis som gjorde det, dock i Tiger, men som hade riktigt mycket strul med saker som behörigheter.
Men det är möjligt att det är ändrat så det går smidigare nu.

Ok, jag har också läst om vissa problem under Tiger, men jag har iaf inte haft problem i Leopard ännu. ("peppar, peppar ta i trä" )

Permalänk
Medlem

Vet att en kompis lyckades byta namn på sin hemmakatalog och då skapades en till. Alla symlänkar för itunes-bibliotek, iPhoto och liknande sabbades. Försökte fixa det men ända lösningen till att få det helt bra är nog en ominstallation.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox