Behöver hjälp med att ändra ljusstyrkan på min väckarklocka!

Permalänk

Behöver hjälp med att ändra ljusstyrkan på min väckarklocka!

Hej!

Har en väckarklocka köpt på Clas Ohlsson. Bild
Jag tycker att dioderna lyser alldeles för starkt, går inte att ha igång på natten eftersom den lyser upp hela rummet. Tänkte då att jag skulle sätta ett motstånd till dioderna för att minska strömmen/ljusstyrkan. Lättare sagt än gjort!

Skruvade upp den, och det jag såg då var detta. Bild2
Finns visserligen ett motstånd där och om jag har räknat rätt så ligger det på 4,1 Ohm. (Enligt mig ser den sista av dom tre ringarna guldig ut och inte orange?)

Kan inte riktigt tyda vad det motståndet gör där, men har svårt att tro att det enbart är till för lysdioderna.
Jag tar bort den lilla plattan och ser då detta: Bild3
Den stora plattan innehåller bara dioderna och alla de är märkta, 1A, 1B.... 1H till 9F.

Nu till problemet, är det så krångligt att jag måste sätta ett motstånd på varje kabel (20st vita) eller går det att lösa på ett annat sätt?
Kanske bör tillägga att inte jag något om elektronik tycker bara det är fascinerande! Input på klockradion är: DC 6V 400mA.
Behöver inte kunna ställa in alarm eller liknande, om det nu skulle förstöras på något sätt.
Finns fler bilder på http://hagfjall.mooo.com/bilder.
Behöver ni fler bilder är det bara att hojta, kan som sagt inget så vet inte vad som behöver vara med och inte.

Tack på förhand, hoppas detta går att lösa.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Du har ett helt gäng med motstånd där på 470Ohm styck ser det ut som (R14-R28). Jag misstänker att det är dessa som påverkar ljusstyrkan på dioderna, kan bli lite jobbigt att byta ut alla dom ;). En annan möjlighet är att kolla om det går att sänka spänningen som går till dioderna, frågan är dock ifall resten av klockan fungerar som den ska då. Hoppas jag inte har för mycket fel nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Du har ett helt gäng med motstånd där på 470Ohm styck ser det ut som (R14-R28). Jag misstänker att det är dessa som påverkar ljusstyrkan på dioderna, kan bli lite jobbigt att byta ut alla dom ;). En annan möjlighet är att kolla om det går att sänka spänningen som går till dioderna, frågan är dock ifall resten av klockan fungerar som den ska då. Hoppas jag inte har för mycket fel nu

Det har du rätt i. Så min enda lösning blir till att sätta motstånd på dom vita kablarn (inte alla då eftersom C1-5 inte verkar ha några motstånd. Ska ta och mäta spänníngen till dioderna imorgon, tack för svaret!

Visa signatur

Permalänk

Jag gissar på att matningen till varje siffra (4 siffror + ":" ) kommer tillbaks via R1-R5. Kolla om LED3 blinkar i takt med ":" eller om någon av LED1-5 är släckt om någon av siffrorna är släckt.

Då kanske det skulle räcka med att sätta ett motstånd på kablarna som går till C1-C5.

Edit: trött och gissar hej vilt

Permalänk

Hej!
Har nu mätt lite med multimeter, fick dock inte fram amperen eftersom jag inte vill klippa sönder i onödan, men det verkar som sagt att det räcker att jag sätter motstånd på de fem sista kablarna, C1-5. Hade en spänning mellan 48 och 78 någonting, fattar inte denna multimeter riktigt, skolan är mycket mer pedagogisk! Ska ta och köpa fem motstånd imorgon runt 470 Ohm och se vad som händer.

":" blinkar, men det är inga LED:s som blinkar, och vad jag än ställer klockan till så lyser alla LED:s. Klockan visar alltid alla siffror, dvs även 06:00 tex.

Eller tycker ni att jag ska köpa något annat motstånd? 470 kanske är lite högt? När jag möter spänningen över en LED visar multimetern (inställd på V likström och 20 (fattar inte vad 20 står för...)) så visar den 0.70. Amperen blir som sagt jobbig, men blir det kanske något riktmärke över huvud taget på vilket motstånd jag ska ha?

Tack på förhand!

Visa signatur