Reklamera min dator bara strul,, vilken rätt har ja

Permalänk
Medlem

Reklamera min dator bara strul,, vilken rätt har ja

Hejsan

För ett år sedan köpe en bärbar dator av dustinhome men efter 3 mån så la laddaren av så ja fick en ny ,, 1 månad senare,,,, plastbiten till usb:n lossnade = trasigt moderkort.. sedan fukade de till efter jul 08 då gick hårddisken sönder .. fick en ny hemskickad,, och de sista var när ja flyttade min plasma tv så passade ja på att koppla in min vga .. kan ju va kul att se lite film å surfa på tv:n då upptäcker jag massa ränder över hela bilden .. får då en ny vga kabel hemskickad ,,funkar inte ändå ,, så den åker in på service ,, dom bytte moderkort ,, samma fel .. då skickade dom en tekniker som blåste 2 moderkort på plats ,, sen tog han den med sig och när den kom tillbaka så är de samma fel ,,,,rinde då till HP å sa att ja ville ha en annan serie ,, eller höva mitt köp ,,,,,, Ja har sparat alla ärendenummer samt mail från Hp ,, ja blev uppringd av nån lite otrevlig kvinna höre upp som sa att dom kunde inte gå me på de för garantitiden hade gått ut,, men ja skickade in den innan den gick ut + att den förlängs med 3 mån enligt hp support som har varit jättetrevliga mot mig ,,,
Har nu mailat Dustinhome att ja vill reklamera den ,,

Har man rätt till att häva sitt köp på dessa grunder

Micke

sorry för så lång tråd ,, men tängt bättre med helheten

Permalänk
Medlem

Maila mc@dustinhome.se och beskriv ditt ärende..

Permalänk
Medlem

Du har tre års reklamationsrätt enligt lag så det kan inte HP (eller Dustin) förhandla bort...
Lagen säger även att du kan begära en ny vara efter att de försökt reparera samma fel två gånger och felet kvarstår. Har du papper på att datorn skickades in innan garantitiden gick ut? Garantiärenden är oftast allmänt smidigare än att hävda sin reklamationsrätt. Här ser jag dock inga tvivel om att du har rätt till ny vara om dessa uppgifter alltså stämmer (inget illa men man får ju bara ena partnens synvinkel). Men har du papper på samtliga reparationer med datum osv kontakta HP och hävda din reklamationsrätt, grinar de ändå så påpeka att du isåfall kommer kontakta ARN...

Permalänk
Medlem

Jo ja har mailat in till dustin ,,,med uppgifter samt alla mina serviceordnar allt komplet med referensnummer å felbeskrivning å kan styrka att den skickades in innan garantitiden gick ut

hon sa på hp att hon skulle prata med sin shef men hon lät som hon hade bestämt sig att de inte gick igenom ,,, antar att ja får ett tråkigt samtal imorgon bitti från hp ,, känns så ,,,

denna dator har utgått ur sortimentet å för mig känns de som att ja vill häva mitt köp .. Det är NX9420 vi pratar om ,, samma som denna som finns nu heter 87 serien

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Jo ja har mailat in till dustin ,,,med uppgifter samt alla mina serviceordnar allt komplet med referensnummer å felbeskrivning å kan styrka att den skickades in innan garantitiden gick ut

hon sa på hp att hon skulle prata med sin shef men hon lät som hon hade bestämt sig att de inte gick igenom ,,, antar att ja får ett tråkigt samtal imorgon bitti från hp ,, känns så ,,,

denna dator har utgått ur sortimentet å för mig känns de som att ja vill häva mitt köp .. Det är NX9420 vi pratar om ,, samma som denna som finns nu heter 87 serien

Micke

De måste ersätta datorn med "en likvärdig vara", så det måste inte vara samma modell. Men den ska vara minst lika bra som den gamla. Om du inte ska försöka häva hela köpet nu då...

Kan annars tipsa om att ringa din konsumentvägledare och hör vad han/hon tycker:

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Permalänk
Citat:

Lagen säger även att du kan begära en ny vara efter att de försökt reparera samma fel två gånger och felet kvarstår.

men nu vart det ju inte samma fel alla gånger heller? och felen som vart årtgärdades?

Tyvärr verkar han haft otur och häva köpet kan nog bli svårt...

Är det 3års reklamationsrätt numera? vart det inte 2år? hur som helst har reklamationsrätt INGET med garanti att göra...

Reklamationsrätten säger att man kan reklamera en vara inom en viss tid, säg 3år då. Är det efter 6månader och garantin har gått ut på varan så ligger bevisbördan hos personen som köpte den. Han måste på något vis bevisa att felet som uppstått fanns där från början. Därför suger just själva reklamationsrätten...

däremot "om samma fel kvarstår efter att företaget försökt fixa det 2 gånger, så är det andra bullar..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
men nu vart det ju inte samma fel alla gånger heller? och felen som vart årtgärdades?

Tyvärr verkar han haft otur och häva köpet kan nog bli svårt...

Är det 3års reklamationsrätt numera? vart det inte 2år? hur som helst har reklamationsrätt INGET med garanti att göra...

Reklamationsrätten säger att man kan reklamera en vara inom en viss tid, säg 3år då. Är det efter 6månader och garantin har gått ut på varan så ligger bevisbördan hos personen som köpte den. Han måste på något vis bevisa att felet som uppstått fanns där från början. Därför suger just själva reklamationsrätten...

däremot "om samma fel kvarstår efter att företaget försökt fixa det 2 gånger, så är det andra bullar..."

Citat:

får då en ny vga kabel hemskickad ,,funkar inte ändå ,, så den åker in på service ,, dom bytte moderkort ,, samma fel .. då skickade dom en tekniker som blåste 2 moderkort på plats ,, sen tog han den med sig och när den kom tillbaka så är de samma fel ,,,,

Låter som om de försökt fixa samma fel fler än 2 gånger och det fortfarande är samma

1. Ny kabel
2. Inskick
3. Tekniker

och fortfarande samma fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
men nu vart det ju inte samma fel alla gånger heller? och felen som vart årtgärdades?

Tyvärr verkar han haft otur och häva köpet kan nog bli svårt...

Är det 3års reklamationsrätt numera? vart det inte 2år? hur som helst har reklamationsrätt INGET med garanti att göra...

Reklamationsrätten säger att man kan reklamera en vara inom en viss tid, säg 3år då. Är det efter 6månader och garantin har gått ut på varan så ligger bevisbördan hos personen som köpte den. Han måste på något vis bevisa att felet som uppstått fanns där från början. Därför suger just själva reklamationsrätten...

däremot "om samma fel kvarstår efter att företaget försökt fixa det 2 gånger, så är det andra bullar..."

Ja vad ska man säga, nu menar du antagligen väl men om du läser inläggen igen ser du att som bogg säger: Felet med sträck över skärmen har de försökt åtgärda mer än tre gånger och felet kvarstår.
Och var jämställer jag garanti med reklamationsrätt?
Jag påpekar tom att det är bättre om han kan ta det på garanti då för att citera mig själv: "Garantiärenden är oftast allmänt smidigare än att hävda sin reklamationsrätt." Tänkte iofs skriva pga av "6 månaders regeln" men tänkte att det inte behövdes då det verkar givet att detta är konstruktionsfel och att han lämnade in datorn innan garantin gick ut. Och nej, det är tre års reklamationsrätt...

"Efter tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat."

Permalänk
Medlem

Jag skulle maila personen jag gav adressen till ovan. Kan nästan garantera att det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jag skulle maila personen jag gav adressen till ovan. Kan nästan garantera att det löser problemet.

Jo Dustin brukar ju ha grym support samt värnar om sitt rykte här hos nördarna så

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jag skulle maila personen jag gav adressen till ovan. Kan nästan garantera att det löser problemet.

Uppskattar den personen att du ger ut hans arbetsmail på ett forum och säger att "honom kan man maila så löser det sig"?

Finns en liten risk att han kommer få fler och fler mail direkt till sin arbetsmail från folk som tror sig att det löser sig smidigare så... när det finns andra vägar att gå.

Jag hade INTE uppskattat det iaf...

ZitreXx: Japp du har rätt... det vart jag som läste 3 olika problem, men sista problemet löste de inte på 3 försök... ledsen att även jag är mänsklig...

3år reklamationsrätt alright, då vart det de som dom förlängde det till för inte allt för länge sedan. har varit kortare innan iaf.

hoppas det löser sig för honom. tråkigt när man som konsument har otur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
Uppskattar den personen att du ger ut hans arbetsmail på ett forum och säger att "honom kan man maila så löser det sig"?

Finns en liten risk att han kommer få fler och fler mail direkt till sin arbetsmail från folk som tror sig att det löser sig smidigare så... när det finns andra vägar att gå.

Jag hade INTE uppskattat det iaf...

ZitreXx: Japp du har rätt... det vart jag som läste 3 olika problem, men sista problemet löste de inte på 3 försök... ledsen att även jag är mänsklig...

3år reklamationsrätt alright, då vart det de som dom förlängde det till för inte allt för länge sedan. har varit kortare innan iaf.

hoppas det löser sig för honom. tråkigt när man som konsument har otur.

Det är Mikael Carincis mailadress, han är helt klart kundorienterad och har postat sin mailadress själv här på sweclockers (och massa andra forum) flera gånger tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
men nu vart det ju inte samma fel alla gånger heller? och felen som vart årtgärdades?

Tyvärr verkar han haft otur och häva köpet kan nog bli svårt...

Är det 3års reklamationsrätt numera? vart det inte 2år? hur som helst har reklamationsrätt INGET med garanti att göra...

Reklamationsrätten säger att man kan reklamera en vara inom en viss tid, säg 3år då. Är det efter 6månader och garantin har gått ut på varan så ligger bevisbördan hos personen som köpte den. Han måste på något vis bevisa att felet som uppstått fanns där från början. Därför suger just själva reklamationsrätten...

däremot "om samma fel kvarstår efter att företaget försökt fixa det 2 gånger, så är det andra bullar..."

Jo då de sista felet har dom inte löst än ,,, ja fått en kabel skickad till mig samma fel sedan åkte den in på service (Polen) samma fel,,, sedan har en tekniker bytt halva datorn utan fram gång samma fel ...... han tog den med sig sen när den kom tillbaka samma fel .. jo då har varit i kontakt med min konsumetvägledare å inga problem ,, ja har min fulla rätt att häva mitt köp ...

de jobbigaste än nu bara att dustinhome ska behandla mitt ärende ,, har mailat dom på kundservice@dustinhome.se
lär väl ta tid misstänker jag

Micke

Permalänk
Medlem

Var är Dustin snubben? Skicka ett PM till honom här på Swec.

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar : Vi behandlar erat ärende, vi återkommer till er när vi har en lösning.

Vänliga hälsningar
Dustin home AB
Kundservice

får väl se va dom kommer fram till

micke

Permalänk
Medlem

Tycker Dustin borde ha tagit tillbaks datorn till "eget lager" i ett tidigare skede bara för att visa lite goodwill.

Man vinner ju både förtroende hos kunden plus att man lättare kan ha koll på hur det går med servicen på datorn.

Du verkar ju ha haft en sjuhelsikes otur det milt uttryckt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Tycker Dustin borde ha tagit tillbaks datorn till "eget lager" i ett tidigare skede bara för att visa lite goodwill.

Man vinner ju både förtroende hos kunden plus att man lättare kan ha koll på hur det går med servicen på datorn.

Du verkar ju ha haft en sjuhelsikes otur det milt uttryckt.

Jo lite otur har man nog haft ,,

men hoppas nu på en smidig lösning ,, ja vill häva mitt köp de är mitt krav å de står ja fast med samt har rätt till de med

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
Uppskattar den personen att du ger ut hans arbetsmail på ett forum och säger att "honom kan man maila så löser det sig"?

Finns en liten risk att han kommer få fler och fler mail direkt till sin arbetsmail från folk som tror sig att det löser sig smidigare så... när det finns andra vägar att gå.

Jag hade INTE uppskattat det iaf...

ZitreXx: Japp du har rätt... det vart jag som läste 3 olika problem, men sista problemet löste de inte på 3 försök... ledsen att även jag är mänsklig...

3år reklamationsrätt alright, då vart det de som dom förlängde det till för inte allt för länge sedan. har varit kortare innan iaf.

hoppas det löser sig för honom. tråkigt när man som konsument har otur.

Han postar själv sin epost här väldigt frekvent med uppmaningen om att man ska kontakta honom om man har problem, så jag ser inte problemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Han postar själv sin epost här väldigt frekvent med uppmaningen om att man ska kontakta honom om man har problem, så jag ser inte problemet?

Alright... då är det en annan femma...

Gneter: Det lär nog lösa sig... verkar som du har rätt att häva köpet och då lär nog inte dustin ställa till några problem. Du får återkomma hit med mer info om hur det hela löser sig

Permalänk
Medlem

Pratade med Dustin home idag på tele ,,, de var ju inte bestämt med de lutade åt en omleverans ,, dennna dator säljs ju inte så då tittar dom på någon annan dator ,,,,,, De tänker ja inte gå med på,,,,,,,, å så kunde de ta lång tid med sådana här saker ....är inte de minsta förvånad de har ja räknat med ,,,,,Alla försöker ju komma undan så billigt som möjligt ,,,

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Pratade med Dustin home idag på tele ,,, de var ju inte bestämt med de lutade åt en omleverans ,, dennna dator säljs ju inte så då tittar dom på någon annan dator ,,,,,, De tänker ja inte gå med på,,,,,,,, å så kunde de ta lång tid med sådana här saker ....är inte de minsta förvånad de har ja räknat med ,,,,,Alla försöker ju komma undan så billigt som möjligt ,,,

Micke

Du tänker inte gå med på omleverans av en ny dator som bara kan vara bättre än nuvarande. Vad är då meningen med tråden om du ska gnälla på hur det löser sig och inte acceptera bra lösningar som omleverans? Det är inte så att datorer blir sämre och sämre vet du, och det finns en hemsk risk att du får en bättre dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Du tänker inte gå med på omleverans av en ny dator som bara kan vara bättre än nuvarande. Vad är då meningen med tråden om du ska gnälla på hur det löser sig och inte acceptera bra lösningar som omleverans? Det är inte så att datorer blir sämre och sämre vet du, och det finns en hemsk risk att du får en bättre dator.

Anledningen är att ja tittat igenom lite på Dustinhome ,,,,men i denna sitter de ett 256mb eget grafikkort av den anledningen att ja valde denna dator då ja köpte den ,, tittar man bland andra datorer i denna prisklass så finns de typ bara sådana datorer grafikkortet delar minne .. därför vill ja häva mitt köp.. men klart vill dom erbjuda mig en som då är likvärdig så är de ju ok för mig ,,,,,,,

kanske var lite otydlig ,,,,

Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Du tänker inte gå med på omleverans av en ny dator som bara kan vara bättre än nuvarande. Vad är då meningen med tråden om du ska gnälla på hur det löser sig och inte acceptera bra lösningar som omleverans? Det är inte så att datorer blir sämre och sämre vet du, och det finns en hemsk risk att du får en bättre dator.

Exakt, de är bundna till att levera en matchande som är minst lika bra som den du har. Det händer väl att företag snikar och skickar nåtgot som är sämre men risken ska vara liten. Fick du reda på vilken dator de tänkt ersätta din med eller sa du blankt nej?

Edit. Aha

Men vilket graffe är det som du har nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Exakt, de är bundna till att levera en matchande som är minst lika bra som den du har. Det händer väl att företag snikar och skickar nåtgot som är sämre men risken ska vara liten. Fick du reda på vilken dator de tänkt ersätta din med eller sa du blankt nej?

Edit. Aha

Men vilket graffe är det som du har nu?

Nej han sa inget om de vilken dom hade i så fall tängt sig erbjuda ... men denna sitter de en intel dual core 2 1,83Mhz prolle i ock graffekortet ja har idag är ATI X1600 256Mb eget minne
men dom ja har tittat på så står de mest typ 256Mb upp till 512 delat med minnet ,, var ett exempel ,,,

Micke

Kan jag begära att de ska vara ett separat grafikkort till att börja med ,,,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
men dom ja har tittat på så står de mest typ 256Mb upp till 512 delat med minnet

antar vi snackar bärbar dator...

Står det då 256mb, upp till 512mb delat med minnet så har den just 256mb dedikerat och man kan få upp till 512mb om man väljer att knycka lite från ramminnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
antar vi snackar bärbar dator...

Står det då 256mb, upp till 512mb delat med minnet så har den just 256mb dedikerat och man kan få upp till 512mb om man väljer att knycka lite från ramminnet

Jopp bärbar pratar vi om ... den ja har idag är det 256Mb eget minne å lånar inget av interminnet ,,, vi får väl se fick i förgår mail att dom behandlade mitt ärende vet ej hur lång tid sådant ska behöva ta ..

Micke

Permalänk
Medlem

klart du ska ha en bärbar med 256Mb eget minne för annars är den inte likvärdig och då kan du antingen begära att köpet hävs eller så gå med på att DH levererar iaf en som o övrigt är likvärdig men har lika mycket minne kvar efter att grafikkortet har knyckt 256Mb av minnet.

Om du begär hävning kan du få avdrag för ev nytta du haft av din bärbara.

Permalänk
Medlem

Nu har ja fått de väntade svaret så här såg de ut

Hej

Jag har kollat på ditt ärende och eftersom ni får en bra bild när ni använder en annan typ av skärm så låter det som ett kompabilitetsproblem. Om det är ett kompabilitetsfel och inte att produkten är defekt så kan vi tyvärr inte gå vidare med en butiksreklamation

Men min stationera dator får ja kanonbild till min tv.. samt även när min kompis kör med sin laptop via vga till min tv ,,, och felet vart ännu mer påtagligt efter teknikern hade fixat datorn ..

ja har sparat allt som sagt samt samt alla mail från dustin sam mina 'ärende nummer nu skicka ja saken vidare till ARN så tråkigt ,,,

Micke