Månadens datorsystem april

Permalänk
Melding Plague

Månadens datorsystem april

Vem har inte varit i valet och kvalet. Vilket grafikkort är mest prisvärt, vilket moderkort har störst överklockningspotential och vilka minnen passar egentligen? Detta är frågor som alla datorbyggare måste ta ställning till. SweClockers experter ger hjälp på traven med månadens datorsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vem behöver forumet nu? Det är ju trots allt bara köpråd som kommer upp

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk

usch hur kan de säga att man ska ha ett Antec P180, kan man ju spegla sig med alla andras P180's, de börjar ju överflöda...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
usch hur kan de säga att man ska ha ett Antec P180, kan man ju spegla sig med alla andras P180's, de börjar ju överflöda...

Motiveringen?

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041&page=8

Verkar som ett HELT ok system!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

MYCKET trevligt initiativ av forumstaff att göra detta! E ju trots inte alla som är lika insatta i datorhårdvara

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Överlag bra och vettiga råd tycker jag. Det är väldigt mycket information att sålla igenom om man inte följt marknaden på 1-2 år och ska plocka ihop ett nytt system. Då är den här typen av sammanfattningar perfekta.

Dock tycker jag att ni missar ljudnivån förutom angående nätagget. Att ni inte ens nämner ljudnivå som parameter vid hårddiskköp känns konstigt då det faktiskt är den viktigaste parametern för mig.

Och var finns den tysta, effektiva och prisvärda processorkylaren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
usch hur kan de säga att man ska ha ett Antec P180, kan man ju spegla sig med alla andras P180's, de börjar ju överflöda...

Varför skall man inte ta ett P182? För att det är ett populärt chassi? Otroligt korkat skäl i så fall. Chassit erbjuder ju många fördelar och ger både bra kylning och en tyst ljudnivå (och är stilrent och snyggt).

Bra paket för övrigt, skulle endast bytt hårddisken mot en Samsung Spinpoint eller en WD, då de är lite tystare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
usch hur kan de säga att man ska ha ett Antec P180, kan man ju spegla sig med alla andras P180's, de börjar ju överflöda...

Personligen skiter jag i ifall 90% av befolkningen har samma chassi som jag trots att jag älskar moddning m.m. Det faktum att det är ett populärt chassi är för att det är ett bra och tyst chassi.

Iofs så kan man säkert leta upp ett mer obskyrt chassi för samma pris men ifall det inte är helt nytt så kommer det antingen att vara sämre och är det bättre än 180:an så kommer den bli lika populär den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Överlag bra och vettiga råd tycker jag. Det är väldigt mycket information att sålla igenom om man inte följt marknaden på 1-2 år och ska plocka ihop ett nytt system. Då är den här typen av sammanfattningar perfekta.

Dock tycker jag att ni missar ljudnivån förutom angående nätagget. Att ni inte ens nämner ljudnivå som parameter vid hårddiskköp känns konstigt då det faktiskt är den viktigaste parametern för mig.

Och var finns den tysta, effektiva och prisvärda processorkylaren?

Det får vi ta med till nästa uppdatering.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Utmärkt ide och bra genomfört, dock så kan jag tänka mig att vissa komponenter kommer att vara likadana i flera månader.

Hade kanske inte heller varit helt fel att rekommendera en annan CPU kyllare elller liknande fast samtidigt förstår jag varför ni inte gör det.

Återigen väldigt bra ide och bra genomfört.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Mycket bra ide! Perfekt för dom som vill ha prisvärda grejer men inte riktigt "hänger med".

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu saknas det bara att ni bygger en budget och högpresterande dator med!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

man borde tillägga efter 9000kr - "om man ska tro på netsuperstore "

Permalänk

Klockrent.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

håller med om att hårddisken inte är det bästa valet om man ser till ljudnivå men har även sett flera tester där spinpoint F är snabbare generellt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
man borde tillägga efter 9000kr - "om man ska tro på netsuperstore "

Det står cirka 9000 kronor. Väljer du allt på datorbutiken.com går det på ungefär 9500 kr.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Som sagt, bra och läsvärt initiativ!

Förslag till kommande "månadens datorsystem" vore att bygga ett energisnålt system, utan att för den sakens skull offra allt för mycket prestanda.
Eftersom det är ganska vanligt att datorn får stå på större delen av dygnet kunde det vara intressant att se vad komponentvalet har för inverkan på energikonsumtionen.
Även om datorn inte påverkar elräkningen allt för mycket så skadar det inte att minska energianvändandet, globalt sett.

Permalänk
Medlem

energisnålt system, hm.. så mycket lär det väl inte spela in ändå?

Kan stänga av elementet och brumma på med datorerna som fan annars, för shit vad skönt och mysigt jag har det inne på rummet! Ibland även lite svettigt AAahh kärlek!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk

Gillar sådana här guider. Hoppas den fortsätter uppdateras tills då jag köper ny dator, så man har något att snegla på. Vore bra om ni ordnar det till tre olika prisklasser, budget, mainstream och high-end.

Budget: Mainstream: High-End:
April08 April08 April08
Maj08 Maj08 Maj08
...

På så vis kan man se vilka delar som inte längre är mest prisvärda.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041&page=5

Andra stycket, har ni skrivit 8800GT, istället för GTS.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041&page=9

Under Öjvinds kommentar, "fyra prossorkärnor".

Bra val av komponenter, synd bara att det är omöjligt att få tag i e8400. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tagit detta från Techsweden ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Tagit detta från Techsweden ?

Det där är ungefär som att säga har ni tagit detta från x-antal tidningar ??? osv som kört liknande saker Att sätta upp månadens datorsystem är långt ifrån nytt. Att göra gudier är långt ifrån nytt osv. osv.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
håller med om att hårddisken inte är det bästa valet om man ser till ljudnivå men har även sett flera tester där spinpoint F är snabbare generellt.

Har du kört dessa hårddiskar eftersom du utan resarvationer påstår att det är ett sämre val?

Jag kör 4 st. Barracuda ES.2 ST3500320NS 32MB 500GB i RAID och dessa är förvånandsvärt tysta. Skulle inte tro att skillnaden är särskilt stor mellan denna och dess systerhårddisk i testet.

I nuläget avgör oftare valet av montering ljudnivån än valet av hårddisk.

Permalänk
Medlem

Bra artikel.
så jag hoppas detta åter kommer...
Jag som själv ska köpa ny dator nu och behöver alla råd jag kan få så jag inte köper på mig något för dyrt...

Permalänk

Behövs det verkligen ett nytt sånt här varje månad? Mycket blir ju samma isåfall.

Jaja, har lite funderingar kring minnen som nån gärna för svara på.

"För överklockarna gäller det dock att välja stickor med omsorg. Hastighetsklassningen PC2-6400 räcker upp till 3,6 GHz med en Intel Core 2 Duo E8400, men om siktet är inställt på ännu högre frekvenser gäller PC8500 (1066 MHz)."

Köpte förra sommaren hela 4GB minne när priserna var "rekordlåga". La ut endast 2200kr för detta kap. Hade ingen användning för minnena då utan köpte för framtida uppgradering, den kommer dock först till sommaren...
Ett dåligt köp så här i efterhand, priserna fortsatte ju att rasa ner.

Hur som helst, det är PC6400-minne, blir prestandaförlusten betydande om man kör asynkront eller? Vill ju gärna komma upp i magiska 4GHz.
Ska jag sälja minnet och lägga ut pengar på 8500-minne som bara klarar CAS5 eller? Känns onödigt men tja, hela köpet var ju rätt misslyckat så här i efterhand.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

imponerad att ni valde en pioneer brännare, som hårddisk kanske ni borde ha valt western digitals nya på 640gb istället. 1200 spänn på ett chassie är lite i överkant..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hedersmedlem

Jättetrevlig artikel. Som tidigare poängterats skulle det vara roligt att ha med en processorkylare i testet också, men som sagt förståeligt om det inte är med.

Angående hårddiskvalet så är det också ett bra val, men eftersom att ni gjorde en jämförelse i texten med raptors hastighet hade det kunnat vara ett bra alternativ med två mindre hårddsikar i raid då man hade fått ett bra pris/gig samt en snabb skriv/läshastighet för ungefär samma peng.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Behövs det verkligen ett nytt sånt här varje månad? Mycket blir ju samma isåfall.

Jaja, har lite funderingar kring minnen som nån gärna för svara på.

"För överklockarna gäller det dock att välja stickor med omsorg. Hastighetsklassningen PC2-6400 räcker upp till 3,6 GHz med en Intel Core 2 Duo E8400, men om siktet är inställt på ännu högre frekvenser gäller PC8500 (1066 MHz)."

Köpte förra sommaren hela 4GB minne när priserna var "rekordlåga". La ut endast 2200kr för detta kap. Hade ingen användning för minnena då utan köpte för framtida uppgradering, den kommer dock först till sommaren...
Ett dåligt köp så här i efterhand, priserna fortsatte ju att rasa ner.

Hur som helst, det är PC6400-minne, blir prestandaförlusten betydande om man kör asynkront eller? Vill ju gärna komma upp i magiska 4GHz.
Ska jag sälja minnet och lägga ut pengar på 8500-minne som bara klarar CAS5 eller? Känns onödigt men tja, hela köpet var ju rätt misslyckat så här i efterhand.

Det får vi se, ingen idé att uppdatera om det inte hänt något precis som du säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jättetrevlig artikel. Som tidigare poängterats skulle det vara roligt att ha med en processorkylare i testet också, men som sagt förståeligt om det inte är med.

Angående hårddiskvalet så är det också ett bra val, men eftersom att ni gjorde en jämförelse i texten med reptors hastighet hade det kunnat vara ett bra alternativ med två mindre hårddsikar i raid då man hade fått ett bra pris/gig samt en snabb skriv/läshastighet för ungefär samma peng.

Tanken är att vara en hjälp för nybörjare alternativt de som inte hänger med i svängarna. Att då börja sväva ut med RAID och liknande känns som mycket krångel för liten vinst (i sammanhanget).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
imponerad att ni valde en pioneer brännare, som hårddisk kanske ni borde ha valt western digitals nya på 640gb istället. 1200 spänn på ett chassie är lite i överkant..

Hårddisken är visst kontroversiell. Det kanske är dags för ett test?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

xphaze. Bra poäng där. Jag köper den till 100%

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled