Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första Radeon 3870 X2 med GDDR4

Permalänk
Melding Plague

Första Radeon 3870 X2 med GDDR4

Tillverkaren Powercolor är en av de första grafikkortsskaparna som på Cebit visat upp ett Radeon HD 3870 X2 med GDDR4-minne. Normala versioner av grafikkort är baserad på den äldre minnesstandarden GDDR3 som drar mer ström och är lite långsammare. PowerColors modell är även överklockad och har en annorlunda kylare jämfört med konkurrenternas grafikkort och referensdesignen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Okej.. skum layout är skum.

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut.
Men heter inte kretsen som HD3870X2 R680? Det är ju 2xRV670, men 9800GX2:an beskrivs ju på samma sätt som det är tänkt medan X2:an får RV670x2?

Permalänk
Medlem

Trevlig minnesspeed samt lägre strömförbrukning som behövdes på det kortet...

Permalänk
Avstängd

Vad blir skillnaden i pris mellan gddr3 och gddr4 modellerna då?
Hursomhaver så skulle jag tatt gddr4 moddellen då speccsen är bättre

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Prestanda hit och ditt, kylningen ser helt grym ut! Priset ajaj.

Permalänk
Medlem

Ooowh! GDDR4 på min X2:an är najs

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Tycker det borde ha varigt GDDR4 från början eftersom 3870 har det... Nästan så man kunna ha kört Crossfire bara för o få det istället, men nu behövs inte det, fint.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk

Högre klock och lägre strömförbrukning är alltid välkommande, men varför inte släppa DDR4 versionen från första gången?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Produktionen ligger ju en bra bit bakåt i tiden. Det är möjligt att DDR3 var betydligt billigare att köpa in då.

Tror 8900x2 får svårt att konkurera med Ati´s vad det gäller pris/prestanda. Speciellt efter överklockning.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tror 8900x2 får svårt att konkurera med Ati´s vad det gäller pris/prestanda. Speciellt efter överklockning.

Haha, freudian slip?

Hur som helst, trevligt med lite positiva nyheter från grafikkorts-industrin.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Testpilot

Smart drag av Powercolor. Antagligen så handlar det om att hålla priserna nere så nu har väl GDDR4 börjat bli billigare så det lönar sig att använda sig av sådana.

Dags för nya generationer hos både dominanterna dock så man kan börja spela dagens spel i vettiga upplösningar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

får vi se stora skillnader i prestanda eller handlar det mer om lite llägre ström förbruking osv?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

trött jag är på alla dessa småtrimmningar med klockfrekvenser hit o dit. Ger endast marginella prestandaförbättringar i slutändan ändå som nästan alldrig är värda sitt pris.

När ska de börja med lite värre modifikationer som lämnar referensdesign och som ger riktig prestanda? Alldrig antagligen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vad hände med powercolors kort som inte var längre än ett vanligt HD3870?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Mycke möjligt att jag ser fel men kortet saknar utblås baktill va? Så all härlig varm luft hamnar innuti burken..
3870x2 me GDDR3 spyr väl ut en hel del värme så även om GDDR4 genererar mindre värme så äre väl ingen höjdare å få de i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
Mycke möjligt att jag ser fel men kortet saknar utblås baktill va? Så all härlig varm luft hamnar innuti burken..
3870x2 me GDDR3 spyr väl ut en hel del värme så även om GDDR4 genererar mindre värme så äre väl ingen höjdare å få de i chassit.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
Mycke möjligt att jag ser fel men kortet saknar utblås baktill va? Så all härlig varm luft hamnar innuti burken..
3870x2 me GDDR3 spyr väl ut en hel del värme så även om GDDR4 genererar mindre värme så äre väl ingen höjdare å få de i chassit.

Nää du ser helt rätt. Är bara resten av lådan väl ventilerad så är det ingen fara. Förmodar att korten konstrueras på det viset för att man skall bibehålla en jämn temperatur i bägge GPUerna.
Den konventionella varianten medför att varmare luft passerar GPUn närmast utblåset, därmed skapas en termisk obalans.

Här är ett till sådant kort >>>

Permalänk
Medlem

Att inte ha direkt utblås kan ge ökad temperatur i lådan, men ytterst minimalt om lådan allting är monterat inuti är ventilerad efter dagens standard. En eller två 120mm framtill och en 120mm som utblås - i en miditower låda känns det som dessa på 1000RPM eller högre skall funka väl för att kunna få bort den värmen som bildas på grafikkortet. Annars finns det ju bara mer anledning till att skaffa nya fläktar, vilket jag tycker är kul som fan. Har en 120mm alldeles under mitt grafikkort bara för det är roligt, trots att den absolut inte gör ett dugg, speciellt inte på 900RPM.

Permalänk

Det kliar i köptarmen. Men jag ska lida med mitt x1950pro tills nya 4000 serien. Smärta är skönt. Till skillnad från Nvidia har Ati en mycket stabil fin konstruktion att bygga vidare på i 4000 serien.

Nvidia´s x2 är garanterat en deadend som ska ersättas. Bortkastad utvecklingstid. Men dom har stålar och resurser.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahje
Mycke möjligt att jag ser fel men kortet saknar utblås baktill va? Så all härlig varm luft hamnar innuti burken..
3870x2 me GDDR3 spyr väl ut en hel del värme så även om GDDR4 genererar mindre värme så äre väl ingen höjdare å få de i chassit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobugs
Nää du ser helt rätt. Är bara resten av lådan väl ventilerad så är det ingen fara. Förmodar att korten konstrueras på det viset för att man skall bibehålla en jämn temperatur i bägge GPUerna.
Den konventionella varianten medför att varmare luft passerar GPUn närmast utblåset, därmed skapas en termisk obalans.

Här är ett till sådant kort >>>
http://www.overclockers.ru/images/news/2008/01/24/r680_01.jpg

Kolla Gambit's bild på ett 3870x2 med gddr4 och utblås där bak. Dessutom går 3870x2 väldigt kallt faktiskt. Runt 60°C i load om jag minns rätt så det lär inte höja burktempen något vidare om du har någolunda bra ventilation.

Det här med att inte ha GDDR4 från början på grund av priset är ju skitsnack. HD2600xt som ligger under 1000 spänn om jag kommer ihåg rätt, har ju gddr4 och både 3850 och 3870 har ju gddr4 och de ligger ju under två tusen. Om man kan köra Crossfire med två stycken 3870 gddr4 för under 4 tusen så borde man ju lätt kunna fixa 3870x2 gddr4 för samma pris eller mindre. Detta är ju dessutom retailpriser. Inköpspriserna är inte ens i närheten.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
http://img167.imageshack.us/img167/311/dsc02725mi4nv4.jpg

Bara jag som tycker kylaren ser ut som på 7900GTX? Hehe.

Hoppas nu detta presterar bättre då med sina DDR4. Svalt är alltid bra och innebär högre klock!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kanske har fel, men ett av mina gkort, ett 1950 XTX har GDDR4 minne och att den saken inte ger så attans mycket i prestanda mot 1950XT som har GDDR 3 minne ?
Och här skall det vara super ?

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=442&card2=467

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kolla Gambit's bild på ett 3870x2 med gddr4 och utblås där bak. Dessutom går 3870x2 väldigt kallt faktiskt. Runt 60°C i load om jag minns rätt så det lär inte höja burktempen något vidare om du har någolunda bra ventilation.

Det här med att inte ha GDDR4 från början på grund av priset är ju skitsnack. HD2600xt som ligger under 1000 spänn om jag kommer ihåg rätt, har ju gddr4 och både 3850 och 3870 har ju gddr4 och de ligger ju under två tusen. Om man kan köra Crossfire med två stycken 3870 gddr4 för under 4 tusen så borde man ju lätt kunna fixa 3870x2 gddr4 för samma pris eller mindre. Detta är ju dessutom retailpriser. Inköpspriserna är inte ens i närheten.

Inte samma kort! Vart är HDMI utgången?

Dessutom så är ventilationen konstruerad så att bara ena GPUns värme slussas ut, resten åker rätt in igen. (tittar man riktigt noga så märker man att inte mer än hälften av den ena GPUns värme hittar ut då kylflänsarna inte ligger mitt för ventilationshålen)

Inget vidare konstruktion, verkar väldigt hastigt ihopslängt.
Väntar otåligt att Asus skall kontra med en bättre lösning, med en fläk/GPU.

Permalänk

Att det kanske itne är värt att uppgradera om man redan har ett X2 kan jag ju förstå, men om man ändå ska köpa ser jag ingen mening med att gråta över bättre minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Kolla Gambit's bild på ett 3870x2 med gddr4 och utblås där bak. Dessutom går 3870x2 väldigt kallt faktiskt. Runt 60°C i load om jag minns rätt så det lär inte höja burktempen något vidare om du har någolunda bra ventilation.

Det här med att inte ha GDDR4 från början på grund av priset är ju skitsnack. HD2600xt som ligger under 1000 spänn om jag kommer ihåg rätt, har ju gddr4 och både 3850 och 3870 har ju gddr4 och de ligger ju under två tusen. Om man kan köra Crossfire med två stycken 3870 gddr4 för under 4 tusen så borde man ju lätt kunna fixa 3870x2 gddr4 för samma pris eller mindre. Detta är ju dessutom retailpriser. Inköpspriserna är inte ens i närheten.

Hur varmt kortet blir är ju upp till kylaren.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Är inte GDDR4-minnen billigare att producera? Tycker mig ha fått den uppfattningen.

Skillnaden mellan GDDR3 och GDDR4 är ungefär som DDR2 mot DDR3; timing (+värmeutveckling) mot frekvens. Oftast blir faktiskt GDDR3 snabbare, eftersom timingen är bättre, men GDDR4 kan man klocka längre och därmed kompensera med den prestandaförlusten som timingen innebär. Höga siffror är ju alltid coolt.

Citat:

Hur varmt kortet blir är ju upp till kylaren.

Självklart - men glöm inte att kretsen också har med saken att göra. 55nm RV670XT har en tendens att vara ganska sval av sig.

Permalänk
Medlem

Detta ser också mysigt ut men all varm luft kommer att hamna i lådan men jag ser mer fram emot denna variant faktiskt.

Dock GDDR3:)

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
http://thg.ru/technews/images/gecube_radeon_hd3870x2-280108.j...

Detta ser också mysigt ut men all varm luft kommer att hamna i låden men jag ser mer fram emot denna variant faktiskt.

Håller fullständigt med, nu börjar det likna nåt. Ser väldigt gediget & proffsigt ut. Bara HDMI & GDDR4 som saknas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
http://thg.ru/technews/images/gecube_radeon_hd3870x2-280108.j...

Detta ser också mysigt ut men all varm luft kommer att hamna i lådan men jag ser mer fram emot denna variant faktiskt.

Dock GDDR3:)

Är detta kortare? Är ute efter ett hd3870x2 som är kortare och får plats i min låda. Gärna samma längd som ett vanligt hd3870 kort och dessutom blåser ut luften på baksidan.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |