Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2001

Gnomeproblem

Kör Ubuntu 7.11 med gnome. Har fått problem med vissa saker som jag aldrig haft i tidigare versioner av ubuntu.

Problem1:
Helt random kan hela gnome dö vid minimering av ett program. Man trycker på strecket och boff så stängs allt ned ögonaböj och man kommer till inloggningsskärmen.

Problem2:
När jag kör fullscreenapps såsom spel, typ open arena, och allt flyter fint, så kan det helt plötsligt ändra spelet från fullscreen till fönster och jag kan inte göra något, kan inte växla till de andra programmen som nu är synliga eller göra ngt i det fönster spelet är. Detta sker även om ajg inte startar i fullscreen, den buggar ur ändå. Brukar resultera i att jag får starta om X.

Problem3:
Helt plötsligt går det inte att läsa filinnehållet i mina mappar. Bara helt random. Mapparna kan visas men när man går in i dem så kommer felmeddelande att de inte kan visas.
Får starta om X för att det skall rättas till.

Vad kan vara problemet? Och hur kommer jag tillrätta med det? Det börjar bli för mkt för att kunna acceptera det för daglig användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Problem 1 & 2, låter som nån drivrutin är instabil. Se över vad du kör, speciellt grafikdrivare. Har du nVidias proprietära? Kan vara en god idé om inte. Annars har jag inga andra ideer =/

Btw, versionen heter 7.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Problem 1 & 2, låter som nån drivrutin är instabil. Se över vad du kör, speciellt grafikdrivare. Har du nVidias proprietära? Kan vara en god idé om inte. Annars har jag inga andra ideer =/

Btw, versionen heter 7.10

Hihi, har specialversion

Kör nVidias proprietära drivis till mitt kort så tycker ju att den borde leverera vad den skall :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Är du säker på att den används då? Kolla i xorg.conf satt de inte står "vesa" eller nåt annat trist=)

Vad är de för specialversion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2006

Problem nr2 är stt skärmsläckaren går in, stäng av den så funkar det sen

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Problem nr2 är stt skärmsläckaren går in, stäng av den så funkar det sen

Hur kan skärmsläckaren gå igång när datorn används aktivt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Bara en teori men när man kör exempelvis ett FPS så är ju musen alltid centrerad, och det är ju få musrörelser som skärmsläckaren startar efter. Fick själv samma problem idag, ska prova stänga av skärmsläckaren och hoppas på att slippa problemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Skapa ett nytt användarkonto och se om problemen upphör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Bara en teori men när man kör exempelvis ett FPS så är ju musen alltid centrerad, och det är ju få musrörelser som skärmsläckaren startar efter. Fick själv samma problem idag, ska prova stänga av skärmsläckaren och hoppas på att slippa problemet.

Kan det här ha nåt att göra med mitt nuvarande problem, när jag lirar Warcraft III genom Wine så krashar allt helt plötsligt, svart skärm och int ens ctrl+alt+prntscreen+REISUB funker =/ Känns ju lite som samma problem som trådskaparens nummer 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Vet ej, men så är det. Hade exakt samma problem, som löste sig efter jag inaktiverat skärmsläckaren.

Citera mig gärna om du vill ha svar!