Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ankeborg
Registrerad
Feb 2004

Linux pop3 problem

Hej. jag bytte precis från Suse till debian. När jag installerat allt osv på debian och använt det ett tag så slutar pop3 helt plötsligt fungera.

Jag kan skicka mail till tex kalle@localhost och mailet kommer fram, men om jag skickar från exempelvis gmail eller hotmail så blir det problem, förstår inte riktigt varför men detta är fel meddelandet jag får i mail.log filen.

Hi, i recently made a clean installation of debian on my server. But for some strange reason my pop3 stopped receiving mail. This is the error log

Mar 5 21:12:24 server postfix/smtpd[2776]: NOQUEUE: reject: RCPT from fg-out-1718.google.com[72.14.220.158]: 554 5.7.1 <kalle@gh0st.se>: Relay access denied; from=<prohail@gmail.com> to=<kalle@gh0st.se> proto=ESMTP helo=<fg-out-1718.google.com>

Tacksam för svar ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jun 2005

Hanterar din maskin mail för gh0st.se? Om så är fallet har du antagligen inte talat om för postfix att det är en av domänerna den skall acceptera mail för (se mydestination i main.cf).
Annars är det en helt korrekt denial.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2006

Min gissning är nog också att mydestination strular. Så här ser min main.cf ut som du kan ha som referens om du vill.

# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version # Debian specific: Specifying a file name will cause the first # line of that file to be used as the name. The Debian default # is /etc/mailname. myorigin = /etc/mailname smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu) biff = no # appending .domain is the MUA's job. append_dot_mydomain = no # Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings delay_warning_time = 4h # TLS parameters smtpd_tls_cert_file=/etc/ssl/certs/smtpd.crt smtpd_tls_key_file=/etc/ssl/private/smtpd.key smtpd_use_tls=yes myhostname = 27mhz.se alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases mydestination = 27mhz.se, localhost, movie-forumz.org, psy.sh.nu relayhost = smtp.bredband.net mynetworks = 127.0.0.0/8, 213.112.42.0/24 mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + inet_interfaces = all

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ankeborg
Registrerad
Feb 2004

Ah tack så mycket, där var felet ^^